RoboCop 2 (1990)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Irvin Kershner
met Peter Weller, Nancy Allen en Belinda Bauer

Opnieuw wordt Detroit geteisterd door een gang van drugsdealers en Robocop is de enige die hier wat aan kan doen. Wanneer Cain, een dief van de gang, gedood wordt bij een confrontatie met Robocop, transformeert OCP hem in Robocop 2, een sterkere robot. Nu moet Murphy hem opnieuw uitschakelen, want Cain weet nog precies wat er is gebeurd...

avatar van Imperial Figure
Gewelddadiger dan het eerste deel en stukken beter dan de derde robocop, wat zeg ik, robocop 3 is niet eens robocop waardig en zonder Peter Weller werkt het niet.
Paul verhoeven wist met deel 1 een veel vermakelijkere robocop neer te zetten terwijl Irvin Kershner gewoon bij hetzelfde recept bleef met nog meer geweld.
Sommige stukken/scenes zijn wat langdradig maar al om al nog steeds een goede sequel, irritante maar brute vijand waar robocop het tegen op moet nemen.
Jammer dat Irvin Kershner niet verder ging met regisseren na robocop 2, ja misschien had de beste man een ziekte, wie weet, hij is wel 87 jaar geworden en dat is een flinke leeftijd, R.I.P. Irvin Kershner en bedankt voor the empire strikes back.

avatar van erwku
Tien jaar geleden voor het laatst gezien, vandaag teruggezien en ik moet zeggen, hij is beter dan ik dacht.

Eerst het negatieve. De film is uiterst gewelddadig, nog gewelddadiger dan de eerste en soms zelfs heel naar. Het script is een rommel, onevenwichtig en erg lang. Op vele fronten minder dan de eerste.

Echter bevat de film voor actie/SF liefhebbers zeker genoeg voor 2 uur lang plezier. De actiescènes zijn stoer en opwindend, de geluidseffecten geniaal, de humor is van slapstick tot verbale grapjes en de zwaar verouderde stopmotion van phil tippet legendarisch cult.

Aan alles is te zien dat hier geen koekenbakkers aan het werk zijn geweest .De actiescènes zijn fijn gemonteerd en lekker vlot.

Irwin Kersher levert geen meesterwerk af, maar wel een goed gemaakte actiefilm. Immers iemand die de Empire strikes back kan regisseren , moet dit ook wel aan kunnen.

Ik ben inmiddels een grote dystopische SF film liefhebber en ik moet zeggen dat Robocop 2 genoeg grappige interessante originele dingen bevat.

mijn favoriete; (bij een nucleaire ramp in de amazone; 'de milieubeweging noemt het een ramp, maarja dat zeggen ze altijd! LOL)
of Sunblock 2000, omdat de onzinlaag weg is (waarschuwing tel ang gebruikt veroorzaakt huidkanker, haha)

of deze:

burgemeester: What about democracy?

OCP CEO: Anybody can buy OCP's stock, and own a piece of our city.!.

Daarnaast heeft Robocop gewelddadige satire op de geld en macht wellustige leiders van grote bedrijven. De taferelen in het hoofdkantoor van OCP zijn hilarisch! (de OCP nazi vlaggen)

Tevens de het gegeven dat de overheid failliet is en om geld bedelt om de privatisering door OPC te voorkomen best een interessant gegeven.

p.s Het detroit van de toekomst (1990) lijkt wel heel erg op het detroit van vandaag, een heerlijke chaos!

avatar van FrisoBoei
Bizar dat Kershner behalve Star Wars V: The Empire Strikes Back bijna alleen maar rommel heeft gemaakt!

avatar van goongumpa
Weinig verheffende film, die qua structuur en thematiek bijna identiek is aan verhoevens origineel (reclames, christelijke verwijzingen etc.). Origineel is het dus allemaal niet, en goed uitgewerkt evenmin. Toch is de film vrij leuk om te volgen: er is veel actie, een hoog tempo en een tienjarige badguy die weggelopen lijkt te zijn uit the little rascals. Verder is het opvallend goed verteld in beelden.

Na het sterke eerste deel was dit vervolg alweer een stuk minder. Dit deel was wel wat harder dan het eerste deel maar het verhaal was veel flauwer (vooral die onzin met de kinderen) en ook minder boeiend. Gelukkig was de cast met Peter Weller en Nancy Allen hetzelfde als in het eerste deel en dat komt de film ten goede. Al met al kijkt hij voor een actiefilm best lekker weg maar hoogstaand is het allemaal niet.

avatar van sinterklaas
8 jaar nadat ik Robocop 1 heb gezien heb ik laatst eindelijk deel 2 mogen aanschouwen.

En ik moet zeggen, ook deel 2 is zeker niet slecht. Deel 1 is natuurlijk wel beter maar ik kon me met deze ook zeker wel bekoren. Het was gewoon weer een fijne jaren 90 actiefilm met een paar heerlijke vuurgevechten en Robocop zelf natuurlijk die ook hier de misdaad weer te lijf gaat. Peter Weller en Nancy Allen zijn ook weer prima van de partij en gaan hier verder met waar ze in deel 1 gestopt zijn. Ook de reclamespotjes waren weer om te gillen en ook die scene waarbij Robocop gemanipuleerd is is ook onvergetelijk.

Maar verder zeker niet uitgemolken. Gewoon een lekkere actie-wegkijker.

avatar van VanRippestein
Ik had de trilogy gekocht voor eigenlijk alleen deel 1, die mij net zo goed bevallen was als ik had gehoopt. Nu is het vakantie en zo kom ik ook nog is aan die andere toe. Deel 2 is in alle opzichten minder maar kijkt opzich wel prima weg. Als een mindless actiefilm is het prima te behappen, maar de satire ligt er hier zo dik bovenop dat er weinig maatschappijkritisch aan te ontdekken is, in tegenstelling tot deel 1. Een ok film als op zichzelf staand, een slechte films als vervolg op Verhoevens superieure eerste deel.

avatar van RuudC
Eigenlijk zo’n beetje alles wat ik er van verwacht had. Op een ding na, maar daar kom ik zo op terug. Met Irvin Kershner achter het roer houdt men zich behoorlijk trouw aan de opzet van de klassieker. Nog steeds heeft Robocop dat maffe loopje en beschikt het in elk geval over de belangrijkste acteurs. Binnen het Robocopwereldje is een nieuw avontuur bedacht waar onze sympathieke cyborg zich in kan storten. Er wordt zowaar slinks omgegaan met de regels die Robocop beperken. Het verhaal is zelfs meer over de top door kinderen als criminelen in te zetten (Robocop mag immers geen vrouwen en kinderen aanpakken). Tom Noonan is ook een heerlijke schurk die vaak mag opdraven in dit soort producties.

Wat ik alleen had niet verwacht is dat dit deel nog veel geweldadiger zou zijn, zonder het gevoel voor humor te verliezen. Ook de absurde commercials en nieuwsberichten zijn gebleven. Kwalitatief zit dit niet zo gek ver van de eerste robocop af. Die zit voor mijn gevoel iets slimmer in elkaar. Dit is gewoon toffe pulp met gave actie. Zeker het eindgevecht is best cool, maar ook tussendoor heb ik me niet verveeld. Waardig vervolgfilm.

Goede film niet zo goed als de eerste maar toch nog erg vermakelijk.

avatar van jipt
Vond het campy robo-gevecht op het eind wel grappig maar voor de rest is het de PG-13 variant op deel 1. RoboCop 2*

avatar van woeler82
Het 2 de deel van robocop vond ik persoonlijk iets leuker als deel 1

Veel meer geweld wat in deel 1 meer zoetsappige was

avatar van dutchtuga
Onderhoudend tweede deel, maar weinig vernieuwend i.v.m. het eerste deel. Vervelend is ook het script dat een veel te lange speelduur mogelijk maakt. Robocop 2 is geen onaardige film, maar staat vooral in de schaduw van Verhoevens origineel.

avatar van erik1677
Gisteren deel 2 weer gekeken , en de 3.5 ster blijft gewoon staan.
Het eerste deel is fabuleus, maar het 2e deel kijkt ook nog steeds lekker weg.
Heerlijk bloederig, en rauwe actie.
En soms doet het qua humor en settings me ook wel een beetje aan de kaufman klasiekers op troma denken.

avatar van Jawaddedadde
Erg matig vervolg op Verhoevens uitstekende klassieker RoboCop.

Ja, het is gewelddadiger maar daarmee is ook alles gezegd. Script is een rommeltje en vond het allemaal net een tikkeltje aftandser uitzien dan deel 1. Wel positief is de bijtende humor die in de film gestopt wordt (die nieuwslezers!).

Maar verder over de hele lijn een stuk minder dan zijn illustere voorganger.

avatar van Beertje45
De film moet haast niets inboeten tegenover het origineel. Veel rauwe aktie, een over the top evil guy, al miste ik wel wat leukere sidekicks zoals Boddicker had in het origineel. De gitzwarte humor maakt het helemaal en de evil robot is een knap werkje van stop motion. Vergeet CGI en geniet.

avatar van Confusie
Robots die de ass hakken van hun opvolg modellen is altijd lachen.

ipman-99
"Thank you for not smoking." ... " !!!

Fantastische Sequel (Heropfrissing) !!! "Robocop 2" is een heerlijke vermakelijke sequel
op het origineel van Paul Verhoeven uit 1987 ! Deze film bevat nog meer actie dan deel 1, en kent een 'nog hardere' tegenstander waar de vonken en vuur van afvliegen.
Opnieuw met Peter Weller in de hoofdrol !!!
De geluidseffecten zijn opvallend prachtig en een ware lust om volgen !
De humor heeft een opvallende (positieve) rol die echt wel werkte in deze film.
De actie is heerlijk rauw, hard, bloederig en adrenaline vol.

Vervolg op Paul Verhoevens film, maar de originaliteit is verdwenen en alles wordt nog eens uitvergroot.
De cast doet het desondanks wel redelijk.
Het was eens leuk deze film opnieuw te bekijken, maar ben nu toch eens benieuwd wat men van de remake (2014) heeft terecht gebracht.

avatar van Kondoro0614
RoboCop 2

Niet zo goed dan dat Paul Verhoeven dat heeft geflikt bij deel 1. Dit deel van de reeks films vond ik goed. Minder als deel 1 maar is nog een genot om naar te kijken! Ondanks dat ik erg ongeconcentreerd was onder de film en hem zelfs gestopt heb om vanmiddag verder te kijken vond ik hem toch wel leuk. Actie zat er goed in en het verhaal was matigjes maar leuk om te volgen. Het concept was een soort replica alleen anders en leuk gebracht met weer een nieuwe gangster club en 1 of ander irritant 9 jarig kind erbij. Leuk om gezien te hebben en zeker mee nemen als je bezig bent met de serie!

avatar van Vinokourov
Tsja, dit is het nèt niet. De hele film wordt er toegewerkt naar de confrontatie tussen RoboCop en RoboCop 2. Altijd leuk, die cyborgs, zou je zeggen, maar als die climax er dan eindelijk is, valt het toch wat tegen. Vooral RoboCop 2 ziet er naar de huidige maatstaven lelijk uit. En daarvoor gebeurt er ook niet veel bijzonders. Alleen Verhoeven-achtige elementen en het vervallen Detroit waren nog tof om te zien.

avatar van FunkStarr
Kan natuurlijk niet tippen aan het origineel van Verhoeven, maar is een zeer leuk vervolg op een meesterwerk. Heb me kostelijk vermaakt met deze film, gimme the nuke!!!

avatar van Richard_Voorhees
Weinig vernieuwende sequel, maar vermakelijk genoeg voor een voldoende.
Het enige unieke aan deze film is het grootse gebruik van jonge kinderen als bad guys. Ik heb dit nog nooit op een dusdanige schaal gezien als in deze film.
Met uitzondering van dit is het helaas wat minder memorabel dan de originele flick.

avatar van Quentin
Zielloos (Kershner probeert Verhoeven's stijl te imiteren, maar faalt grandioos) en vooral gewoon lelijk; camerawerk is potsierlijk, Robo's pak is opeens blauw en duidelijk van plastic, de special effects stukken slechter dan in het low-budget origineel en de afwezigheid van Poledouris is ook een groot gemis.

avatar van Zandadder
Verbaasd lees ik dat sommige users deze opvolger gewelddadiger noemen dan deel 1.

De streetgangs lijken zo nu en dan wel slapstick. Het industriële-sfeertje zit er wel in, maar er is meer humor, minder dreiging. De effecten van de gevechten tussen Robocop en de villain zien er leuk uit. Maar helaas geen Ed101..

Matig vervolg op het steengoede origineel.

iets minder dan het eerste deel maar zeker nog een hele leuke film.al vaker gezien maar blijft erg mooi.

avatar van mikey
De herziening viel me mee. Natuurlijk overtreft de Verhoeven flick deze op alle fronten qua timing, humor en algehele coolheid. Maar die Kershner flicks zijn altijd best lekker politiek incorrect, gewelddadig en duister. En voor een B movie is het allemaal erg verzorgd en uptempo.

avatar van CorvisChristi
"Jesus... had days like this..."

Robocop 2 haalt bijlange na niet het niveau van de meesterlijke en ultra-geweldadige, maatschappijkritische SF-satire van Paul Verhoeven, maar als vervolg vermaakt ie voldoende.
Het grove geweld is weer ruim voldoende aanwezig en Robocop heeft een aantal geweldige scenes.
De bad guys zijn weer heerlijk over-de-top met o.a. Tom Noonan als absurd krankzinnige druglord en de wel heel jeugdige Mr. Hob.
De scherpe randjes zijn eraf maar ondanks dat vermaakt Robocop 2 en is wat mij betreft een erg leuk vervolg op het onovertroffen eerste deel.

avatar van Fisico
Ok, hier ben ik door. Jammer genoeg is er nog een derde film ook. Kershner laat geen enkel moment blijken het origineel van Verhoeven te benaderen, laat staan te overtreffen. Daarvoor is deze prent te clichématig, inhoudelijk te zwak en te copieus ten aanzien van de eerste film een paar jaar ervoor. Een typisch B-film die teert op het succes van het origineel. Ik had deze film ooit al eens gezien, maar buiten wat flarden bleef me amper wat bij.

Ook qua grafische effecten vond ik het maar zozo. RoboCop zelf vond ik erg plastisch en statisch (nog meer dan in het origineel: il faut le faire!). En de cyborg Cain tja, erg vindingrijk kan je dat niet noemen. Andere actiefilms uit die tijd laten zien dat het toch een pak beter kon (Leathal Weapon 2, Predator 2, Die Hard 2, ..). Wat ik ook bizar vond is het feit dat de criminelen steeds over de meest recente (explosieve) wapens beschikt, maar de politie het moet doen met 'eenvoudige' automatische geweren.

Een pluspunt was wel de terugkerende cast uit oude film: Peter Weller (als RoboCop) uiteraard, maar ook zijn partner Anne Lewis, de grote baas van OCP, Sergeant Reed, CEO Donald Johnson, ... Burgemeester Kuzak (Willard Pugh) vond ik nogal een karikatuur van zichzelf. Focus lag in deze film ook meer op criminele jeugdbendes. Lijkt me ook niet geheel geloofwaardig en komt de film eigenlijk niet ten goede, idem met de politiestakingen. Ook de motieven van OCP en de macht die ze uitstraalt op de stad Detroit lijkt me ook niet geheel realistisc. Zeker niet bij de zogenaamd 'grappige' mislukte projecten (waar wederom wat wetenschappers worden afgeknald na het nerveuse gepruts met de afstandsbediening). Ook de wederkerende apathie van 'the old man' bij een zoveelste dode had nauwelijks effect op mij en vond ik erg flets.
Kershner neemt tal van elementen over uit de eerste film. Zo zijn de zo typische nieuwsflashes van Verhoeven (Starship Troopers, Total Recall) ook hier terug aanwezig. Kwestie van een bepaald toekomstbeeld voor te schotelen aan de mensheid.

avatar van Metalfist
Isn't this a school day?

Je ziet het wel vaker. Een film heeft onverwacht succes en binnen de kortste keren moeten er opeens een hoop sequels aan te pas komen. In het geval van RoboCop heeft het maar een jaartje of 3 geduurd en dus konden we in het nieuwe decennium een nieuwe RoboCop verwachten. Geen Paul Verhoeven meer, die was volop met Total Recall bezig, maar wel opnieuw Peter Weller en Nancy Allen. De eerste RoboCop was een erg aangename herziening en nu was het de vraag wat RoboCop 2 ging brengen.

Meer van hetzelfde, ook dat is iets wat je wel vaker ziet bij dit soort snelle sequels, maar het blijft verbazingwekkend genoeg toch een zekere kwaliteit behouden. Comic/Grapic Novel legende Frank Miller schreef mee aan het script van dit tweede deel (hoewel de meningen verdeeld zijn in hoeverre de film uiteindelijk gebruik heeft gemaakt van dat script, Miller heeft in ieder geval later begin jaren 2000 zijn ongebruikt screenplay mee omgezet tot een 9-delige comic reeks, maar naar het schijnt zouden de globale plotlijnen toch wat overeind zijn gebleven) en het resultaat is een film die eenzelfde stijl als de eerste benadert. Irvin Kershner is geen Paul Verhoeven weliswaar, maar ik moet zeggen dat hij met de middelen die hij had toch een behoorlijke poging heeft gedaan. Opnieuw veel van die toffe intermezzo's (dat spotje voor zonnecrème!) en een verhaal waar onze geliefde cyborg het weer tegen een grote slechterik kan opnemen. Iets minder overtuigend dan zijn voorganger dus, maar verveelt toch nergens.

We zijn dus ondertussen al een aantal jaar later dan de eerste RoboCop en het valt dan meteen op dat RoboCop zelf er anders uitziet. Naar het schijnt moet het pak van Peter Weller bijna ondraagbaar zijn geweest in 1987 en daardoor krijgen we hier een nieuwe variant voorgeschoteld. Ziet er allemaal wat meer plastic-achtig uit maar bon, kan er nog wel mee door. Weller doet weer zijn ondertussen vertrouwde ding, hetzelfde kan gezegd worden van iedereen die terugkeert, en qua nieuwkomers is het ook wel genieten. Ook hier weliswaar weer net wat een flauwer afkooksel van de voorganger (Tom Noonan is namelijk geen Kurtwood Smith) maar perfect voor dit soort lomp actievermaak. Alleen jammer dat de focus voor een groot stuk is komen te liggen op Gabriel Damon die Hob speelt, wat een vervelend ventje.

Beetje jammer dat er terug wordt gekozen voor wat stopmotion fantasietjes, dat vloekte in de eerste film ook al met de andere special effects, maar Kershner levert een degelijke sequel af. Op alle gebied minder dan zijn voorganger, maar nog altijd ruim boven het niveau van de standaard snelle sequel. Ik vrees voor de val in niveau bij deel 3 en bij de Prime Directives miniserie. Benieuwd wat dat gaat geven!

Mak vervolg.

Al moet ik wel toegeven dat het alweer even geleden is dat ik deel 1 gezien heb. Die heb ik echter een best hoge score gegeven, daar komt deze in geen lichtjaren bij in de buurt. Cheesy B-materiaal dat voldoet aan het brakke imago van de vervolgfilm.

Het is een geluk dat RoboCop's design redelijk iconisch is, wat het pakje zelf ziet er erg plastic en fake uit. De vervolg cop is zelfs nog een stukje erger, een lelijk, ongemakkelijk en weinig indrukwekkende verschijning die het beoogde effect duidelijk mist.

De humor zit ook redelijk scheef, personages zijn redelijk dom (dat kindje) en het nazi-bedrijf is de satire voorbij. De poging om het allemaal grootser en gruwelijker te maken is duidelijk, maar de uitvoering is redelijk belabberd.

Gelukkig dat het einde in ieder geval nog wat over the top actie brengt, dat redt de film enigszins. Maar enkel van een complete afslachting, want verder valt er maar weinig plezier uit te halen. Goedkope zooi, dat wordt snel de derde kijken voor de zin helemaal is weggezonken.

Interessant dat dit trouwens van Kershner is, geeft toch een indicatie dat zijn invloed op het Star Wars universum niet zo groot geweest is als de status van die film doet vermoeden.

avatar van Guines
Vermakelijk vervolg.
Irvin Kerschner is sowieso de enige regisseur die in de buurt komt van Paul Verhoeven's Robocop. Natuurlijk, niet zo geniaal als het origineel, vooral het satirische gedeelte doet niemand beter na dan Paul verhoeven. Toch vind het ik niet helemaal mislukt, neem nou die commercial met de auto. Humor ook heerlijk over de top, drugverslaafde machines of wat te denken wat die epische scene waar prototypes van robocop 2 gepresenteerd worden. Hi-la-risch, ik ging letterlijk stuk daar. Wat betreft de actie doet deze ook zeker niet onder voor het origineel. Keiharde actie, over de top personages ( dat kind ) en Peter weller maken dit de laatste Robocop die het aanzien waard was. Alles dat na dit deel kwam was veel te braaf en een Robocop zonder Peter Weller heeft duidelijk ook niet gewerkt.

avatar van FlorisV
Piepkleine cameo gevonden van Irvin Kershner op 0:44:02! Het videoscherm dat zware criminelen toont laat als eerste hem even zien.

avatar van FlorisV
Prima vervolg en in bepaalde opzichten (niet in zijn totaliteit) zelfs beter dan het eerste deel. Niet zozeer gewelddadiger dan deel 1 (die was toch echt goorder), maar wel met meer actie.

Verder is de satire verbeterd: met grappigere reclamespotjes en nu wordt niet alleen corruptie door het bedrijfsleven op de hak genomen, dat ditmaal totalitaire, nazistische trekjes krijgt: check die rode-wit-zwarte kleuren en beveiligingsmannen in het zwart in de tweede helft! Ook de softiementaliteit krijgt er nu flink van langs. Zo is er een linksige tuthola-psychologe die criminelen ziet als slachtoffer van de maatschappij en Robocop laat herprogrammeren tot een heuse Nederlandse politieagent, die criminele jongens alleen maar over de bol aait, praat als een hippie-watje, tegeltjeswijsheden uitkraamt, geen enkele crimineel aanpakt en al de-escalerend de brave Hendrik uithangt. Gelukkig hervindt hij zichzelf weer om het nodige tuig overhoop te knallen.

Ook de slechterik is eigenlijk beter uitgewerkt dan in deel 1: hij heeft meer motivatie dan alleen poen en lijkt meer op een gestoorde sekteleider die de wereld met zijn goedkope nieuwe drug Nuke "gelukkig" wil maken.

Sterk vond ik verder de ontmoeting met Murphy’s weduwe. De Robocop theme blijft geweldig en de soundtrack is hier ook mooi uitgebreid met nieuwe deuntjes. Nancy Allen krijgt ook weer genoeg te doen in haar toch wel belangrijke bijrol.

De film mist wel de shock-factor en het nieuwige van deel 1 en kan dit onvoldoende compenseren. Ook hier zijn bepaalde effecten toch wat gedateerd, Robo zonder masker is soms te duidelijk een mechanische pop en er wordt voor de nieuwe OCP robot (weinig geinspireerd Rococop 2 geheten) weer de nodige stop-motion gebruikt. Verder hier en daar te duidelijk blue screen. Maar voor de standaarden van 1990 zeker niet onder de maat.

Oh ja en er wordt ergens een ambtenaar of zo de achternaam Sphincter gegeven...dit betekent sluitspier!