RoboCop 2 (1990)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Irvin Kershner
met Peter Weller, Nancy Allen en Belinda Bauer

Opnieuw wordt Detroit geteisterd door een gang van drugsdealers en Robocop is de enige die hier wat aan kan doen. Wanneer Cain, een dief van de gang, gedood wordt bij een confrontatie met Robocop, transformeert OCP hem in Robocop 2, een sterkere robot. Nu moet Murphy hem opnieuw uitschakelen, want Cain weet nog precies wat er is gebeurd...

avatar van Guines
Vermakelijk vervolg.
Irvin Kerschner is sowieso de enige regisseur die in de buurt komt van Paul Verhoeven's Robocop. Natuurlijk, niet zo geniaal als het origineel, vooral het satirische gedeelte doet niemand beter na dan Paul verhoeven. Toch vind het ik niet helemaal mislukt, neem nou die commercial met de auto. Humor ook heerlijk over de top, drugverslaafde machines of wat te denken wat die epische scene waar prototypes van robocop 2 gepresenteerd worden. Hi-la-risch, ik ging letterlijk stuk daar. Wat betreft de actie doet deze ook zeker niet onder voor het origineel. Keiharde actie, over de top personages ( dat kind ) en Peter weller maken dit de laatste Robocop die het aanzien waard was. Alles dat na dit deel kwam was veel te braaf en een Robocop zonder Peter Weller heeft duidelijk ook niet gewerkt.

avatar van FlorisV
Piepkleine cameo gevonden van Irvin Kershner op 0:44:02! Het videoscherm dat zware criminelen toont laat als eerste hem even zien.

avatar van FlorisV
Prima vervolg en in bepaalde opzichten (niet in zijn totaliteit) zelfs beter dan het eerste deel. Niet zozeer gewelddadiger dan deel 1 (die was toch echt goorder), maar wel met meer actie.

Verder is de satire verbeterd: met grappigere reclamespotjes en nu wordt niet alleen corruptie door het bedrijfsleven op de hak genomen, dat ditmaal totalitaire, nazistische trekjes krijgt: check die rode-wit-zwarte kleuren en beveiligingsmannen in het zwart in de tweede helft! Ook de softiementaliteit krijgt er nu flink van langs. Zo is er een linksige tuthola-psychologe die criminelen ziet als slachtoffer van de maatschappij en Robocop laat herprogrammeren tot een heuse Nederlandse politieagent, die criminele jongens alleen maar over de bol aait, praat als een hippie-watje, tegeltjeswijsheden uitkraamt, geen enkele crimineel aanpakt en al de-escalerend de brave Hendrik uithangt. Gelukkig hervindt hij zichzelf weer om het nodige tuig overhoop te knallen.

Ook de slechterik is eigenlijk beter uitgewerkt dan in deel 1: hij heeft meer motivatie dan alleen poen en lijkt meer op een gestoorde sekteleider die de wereld met zijn goedkope nieuwe drug Nuke "gelukkig" wil maken.

Sterk vond ik verder de ontmoeting met Murphy’s weduwe. De Robocop theme blijft geweldig en de soundtrack is hier ook mooi uitgebreid met nieuwe deuntjes. Nancy Allen krijgt ook weer genoeg te doen in haar toch wel belangrijke bijrol.

De film mist wel de shock-factor en het nieuwige van deel 1 en kan dit onvoldoende compenseren. Ook hier zijn bepaalde effecten toch wat gedateerd, Robo zonder masker is soms te duidelijk een mechanische pop en er wordt voor de nieuwe OCP robot (weinig geinspireerd Rococop 2 geheten) weer de nodige stop-motion gebruikt. Verder hier en daar te duidelijk blue screen. Maar voor de standaarden van 1990 zeker niet onder de maat.

Oh ja en er wordt ergens een ambtenaar of zo de achternaam Sphincter gegeven...dit betekent sluitspier!

avatar van mjk87
Totaal niet mijn ding. Het begint al met die lelijke en gedateerde eighties look (ook al is de film uit 1990) en aan alles voelt deze film nep aan. Je kijkt naar een film en weet dat je daarnaar kijkt, zoiets hoort niet te gebeuren. Wel rauw, duister en soms wat hard, maar ik ben wel meer gewend en eigenlijk is de actie ook wat duf. Verhaal kon me ook niet echt interesseren en uiteindelijk de strijkplank gepakt en ondertussen gekeken want ik vond de film gewoon saai worden. Af en toe wel fraaie locaties maar dat kan de film ook niet redden. 1,0*.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Best nog wel een aardig vermakelijk vervolg op het eerste deel, vanzelfsprekend niet zo goed maar over het algemeen geen vervelende zit.
De film duurt wel een tikkeltje te lang, hierdoor komt er soms toch wel een kleine sleur in en ook is het wel jammer dat de rol van Nancy Allen wat ingekort lijkt te zijn. Ik vind haar juist een fijne toevoeging!

Kleine 3*

avatar van PEN15
Vaak gehoorde klachten: Robo is blauw en is zijn identiteit en emoties weer kwijt wat niet naadloos op het vorige einde aansluit, rare keuzes voor de personages (plunderende kinderen/bendeleden/burgemeester) en warrig script. Dat laatste valt te verdedigen als je kijkt hoe het script gaandeweg werd gewijzigd door overname van de regie, herschieten (o.a. scenes met Noonan) en wat er werd weggelaten. Het personage officer Lewis zou uitdieping krijgen, er zijn teruggevonden footagebeelden van verwijderde scenes te vinden waarin Robocop in de douche kijkt en bezoek aan zijn graf, de eerste versie van het scenario dat zou gaan over de familieomstandigheden van officer Murphy zou zijn verwerkt tot aparte piloot voor de televisieserie. Dit zorgde voor verontwaardiging bij veel crew, Peter Weller wilde niet meer meewerken aan Robocop III en Nancy Allen enkel op voorwaarde dat haar karakter zo gauw mogelijk in het script zou overlijden.
Ook zou er wat extreem geweld verwijderd moeten worden om een 18+ stempel te voorkomen. Wat zou het geweest zijn, want ik vind het zoals het is al behoorlijk genadeloos hard en heftig. Dat stukje waarop robot-Cain het vrouwelijke bendelid tegenkomt en zijn gezicht op een scherm wordt afgebeeld vind ik nog erg creepy, vooral als hij dan een vriendelijke knipoog geeft en daarna zomaar ineens razend wordt. Wat zei dat meisje nou verkeerd? It will be great, Cain. Ik snap het nog steeds niet of misschien dat er meer vooraf gaat en dat is weggeknipt?

Maar is Robocop 2 nou zo'n gigantisch train wreck vergeleken met zijn voorganger? De politieke satire en maatchappelijke kritiek is echt niet zoveel minder. Hoe corrupt is de overheid, waarom beschermen ze de burger niet tegen misdaad en recidivisten? Verwijzingen naar de gevolgen van uit de hand gelopen progressief liberalisme. Je ziet in de shots (als robo aan de voorkant van een truck hangt) zo'n yup met een koffertje tussen alle arme sloebers die in vuilnisbakken graaien en op een gedumpte stoel zitten, tussen al het straatvuil. Dat Robo al zijn directives wist nadat hij was hergeprogrameerd tot moraalridder vond ik ook een mooie. En al het mega-geweld, een van mijn favorieten is met de proto-robocops, dat moment waarop robo 2.0 op hol slaat en 3.0 zijn schedel bloot scheurt. Wauw, het is net een horrorfilm! Stop-motion, matte paintings en miniatuureffecten zijn nog ontzettend gaaf en Peter Weller is onmisbaar.

Als Robocop II zo slecht is, hoe kan het dan dat ik bij deel III drietjes aan toegekend zie worden. Die is helemaal gestript van maatschappelijke kritiek en geweld. Paul Verhoeven was eigenlijk geen eerste keus voor Robocop 1987 en hij heeft het script meerdere malen weggegooid. Zo ver mij bekend is moest zijn vrouw hem porren om de film te gaan schieten.

avatar van Filmkriebel
Slechte sequel die ik totaal niet kon smaken. De onwelkome humor doet de sfeer van de originele film geen goed en zorgt ervoor dat het vaak richting komedie gaat. Het lijkt ook meer op een comic verfilming dan zijn voorganger en dat is vooral te danken aan Frank Mille's script. Het was te verwachten welke kant het op zou gaan. Niet alleen het gangsterkind was irritant, ook de bad guy stelt niks voor en de special effects zijn stuntelig en lelijk, ondanks de grote namen die eraan verbonden zijn. Het grof geweld blijft wel behouden maar Verhoevens hand wordt hier erg gemist. Nancy Allen is ook terug maar je merkt haar amper op. RoboCop had een beter vervolg verdiend dan dit...