ad
  • 8.149.284 stemmen

RoboCop (1987)

Actie / Sciencefiction | 102 minuten / 103 minuten (director's cut)
3,42 2.108 stemmen

Genre: Actie / Sciencefiction

Speelduur: 102 minuten / 103 minuten (director's cut)

Geregisseerd door: Paul Verhoeven

Met onder meer: Peter Weller, Nancy Allen en Ronny Cox

Releasedatum: 8 oktober 1987

Over RoboCop

"Part man. Part machine. All cop. The future of law enforcement."

In het Detroit van de toekomst wordt er een grote robot gebouwd om de misdaad te bestrijden, waarmee het echter niet helemaal volgens plan gaat. Wanneer de agent Alex Murphy door een straatbende wordt vermoord wordt zijn lichaam gebruikt om een zogenaamde RoboCop te bouwen. RoboCop is een succesvol wapen tegen de misdaad, maar hij wordt een prooi voor de slechte Boddicker.

imageimageimageimageimageimageimageimage

• 2032 stemmen

Die cover

avatar van SilverGun

SilverGun

Heerlijk. Die steelbook met de theatrale poster ziet er ook geweldig uit.

Basto

Wat heeft deze film eigenlijk een bizar laag gemiddelde. Had deze klassieker eigenlijk wel in de top 250 verwacht.

Net de Arrow blu ray binnen gekregen, straks weer eens kijken.

Basto

Wow! Wat een fantastische film is dit toch zeg. Meesterlijk geregisseerd! Wat me vooral opviel waren de overeenkomsten met Joker. Want ook dit is een origin story van een superheld. Geen villan, maar evenzeer een origin story. Eentje die gemaakt wordt door de maatschappij. Eentje met bovengemiddelde aandacht voor de psychologische ontwikkeling en kwesties.

Maar man wat is deze film toch veel beter. Meer tempo, meer humor, meer visuele flair en bovenal is Robocop na 32 jaar nauwelijks verouderd en nog steeds actueel. Meesterwerk!

Verhoogt naar de volle 5*

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Deze film had ik vroeger al eens gezien, maar kon mij er weinig meer van herinneren, daarom vandaag eens weer bekeken!

Je kan niet echt zien dat hij al uit 1987 komt, deze film is zeer vermakelijk om te kijken, geen saaie stukken, volop actie gezien en soms best hard ook.

Al met al een goede film! Op naar deel 2 van Robocop kijken of die net zo goed is.

avatar van basssss

basssss

Leuk om een oude Paul Verhoeven film eindelijk gezien te hebben! Het viel niet tegen...

avatar van Supernatural

Supernatural

Van de week nog gezien.heb weer genoten.al vaker gezien.prima cast verders.en een goed verhaal.een goeie paul verhoeven film.op naar deel 2.

avatar van Alexjc

Alexjc

Gisteren de film "Univeral Soldiers" met JCVD uit 1992 gezien. Dat was voor mij een slechte film. Vanmorgen hoopte ik de slechte smaak van gisteravond met deze film "Robocop" weg te spoelen. Helaas voor mij is dat niet gelukt. Weer veel amerikaans geouwehoer en ook ben ik de mening, dat niet goed werd geacteerd. Veel acteurs zijn gewoon te veel van hun tekst aan het oplezen. Als teenager kon mij deze film al niet overtuigen, maar nu dus ook niet. Wel jammer.

Alexjc schreef:

Weer veel amerikaans geouwehoer en ook ben ik de mening, dat niet goed werd geacteerd..

Is je niet opgevallen dat het hier om satire ging en alles juist expres dik was aangezet?

avatar van Alexjc

Alexjc

Basto schreef:

Hallo Basto. Nee, dat is mij niet opgevallen. En als het dan satire moest gaan, heb ik ook niet echt kunnen lachen. Maar goed, ik heb de film een 2.5 gegeven, dus heel erg slecht was ie dus ook niet. Voor mij een matige film die ik niet behoud.

avatar van Tarless

Tarless

Ah Robocop, voor mij toch één van DE betere films.

Alles is zeer goed bedacht en gedaan. Ook al kan men natuurlijk een paar verouderde special effects zien. De film mij toch altijd zeer hard boeien.

Het verhaal is eigenlijk heel simpel, agentje word vermoord en omgezet tot een robot. Alhoewel dat de moord op Murphy pas echt tot zijn recht komt in de directors cut.

Niet te vergeten dat Paul Verhoeven met deze film toch wel alles in het belachelijk wilt trekken van wat er allemaal mis op deze aarde, maar ook kwa politiek.

Het vervolg op op deze film vond ik ook best ok... Maar wat ze daarna allemaal uitgebracht hebben... Echt een schande, voor mij dan toch...

avatar van Noodless

Noodless

Een herziening na een zeer lange tijd en de film weet nog altijd te bekoren ondanks de verouderde effecten.

Het verhaal is heel simpel, maar wel leuk om te volgen. Redelijk bruut en bloederig , een gegeven wat ook in mijn herinnering nog zat. Het tempo ligt vrij hoog en het wordt allemaal met een vette knipoog gebracht. Verwacht dus geen serieuze actiefilm, maar gewoon een film met een hoog amusementswaarde. Mijn score blijft in de categorie meer dan gemiddeld, dus een 7/10.

avatar van Ste*

Ste*

Wat een geweldige film vond ik dit.

Naast dat ik de satire, parodie, commentaar op Amerikaans kapitalisme, of hoe je het ook wil noemen er beter uit vond komen dan in Starship Troopers (hoewel ik die film wellicht nog eens moet kijken met de juiste blik), is het ook gewoon dikke fun. Er komen enorm veel quotable one-liners en teksten voorbij – en niet op de irritante makkelijke manier zoals je vaak ziet in vergelijkbare films.

Daarnaast zitten er ook serieus vette shots in (zeker in dat OCP-gebouw en sommige shots van Detroit by night), waardoor het ook een fijne film is om te zien, is het geweld heerlijk over de top en is alles rondom de Robocop gewoon erg goed gedaan. Zeker die scènes dat ze hem maken en je alles ziet vanuit zijn perspectief vond ik leuk.

Die stop-motion ED-209 is misschien een klein beetje jammer omdat het qua stijl en geloofwaardigheid zo uit de toon valt met de rest van de film, maar het is nu natuurlijk ook wel weer erg grappig.

Misschien was ik er gewoon erg voor in de stemming, maar ik heb van begin tot eind genoten. Geweldige mix van maatschappijkritiek, dystopie, actie en komedie.

avatar van notsub

notsub

En ik maar wachten op Arnold, maar dat is natuurlijk de Terminator en niet Murphy. Beide films hebben zo hun overeenkomsten, maar met name het idee van half robot / half mens is in Robocop goed uitgewerkt. Machinale precisie gecombineerd met menselijk gevoel in één wezen is best een uitdaging, maar dat ziet er leuk uit. Verouderd is de film desondanks zeker en met name in het begin was dat even wennen. Naarmate de film vordert wordt het steeds meer een actiefilm volgens het boekje met sterk aangezette bad guys en een finale in een oude staalfabriek. Waar zag ik dat eerder ?

avatar van stratmans

stratmans

Toffe film, alles klopt

notsub schreef:

Je vergelijking met T2 is niet vreemd. De Filmmaatschappij Orion Pictures (Die zowel T2 als Robocop voortbracht) dacht er net zo over, en bij de teaser trailer voor Robocop werd de soundtrack van Terminator gebruikt.

Before you continue to YouTube

Before you continue to YouTube

T1 eindigt ook in een oude staalfabriek. Overigens wilde men oorspronkelijk Arnold voor de rol van Robocop, maar men had juist een slanke acteur nodig om in een geloofwaardig pak te passen.

Basto schreef:

Robocop zou ook enorm groot uitvallen als er nog een pak om dat al enorme lijf van Arnold moet. Zou goed kunnen dat men Arnold voor de rol wilde. Verhoeven werkte al met hem samen in Totall Recal.

Total Recall kwam later.

Total Recall kwam later.

Klopt maar doelde meer te zeggen dat Arnold toen al op de radar was bij Verhoeven.

Prince AFCA schreef:

Het is eerder dat hij al bij Orion in beeld was. Die hadden ook The Terminator uitgebracht.

Ahhh ok.