Aquaman (2018)

Australië / Verenigde Staten
Actie / Fantasy

geregisseerd door James Wan
met Jason Momoa, Amber Heard en Patrick Wilson

'Aquaman' volgt Arthur Curry, erfgenaam van het onderwaterkoninkrijk van Atlantis. Arthur zal uit de schaduw moeten treden en zich een ware leider moeten tonen als Heerser van de 7 Zeeën. Dit moet hij doen tussen een wereld aan de oppervlakte die de zee vernietigt en de spanningen binnen zijn eigen onderwaterrijk.

Als je hier een diepgaand serieuze film verwacht dan snap ik dat hij zwaar tegenvalt. Maar dit is gewoon 1 van de betere superhelden film van de laatste tijd qua actie. Maar film duurt te lang, soms te over de top qua sets en kleding. Dogo doet het trouwens prima, past beter als de Rock

avatar van woeler82
Aquaman vorige week gedeeltelijk gezien op Netflix
Ik vond alles een beetje te nepachtig , de costumes , de zeebaarsjes , vechtscene's ook nep een beetje.
Alles vond ik overdreven, een beetje veel van het goede, jammer

avatar van manic
Go, go power rangers meets Tekken. Maar heb mij redelijk vermaakt.

avatar van LiaKna
Wat vond ik deze film toch geweldig. Hij is geweldig gemaakt en ik genoot er echt van. Ze hebben ook nog moeite gedaan om de film een beetje humor te geven en dat paste goed. Want ze hebben er geen komedie van gemaakt voor een echt DC film.
Het verhaal begint met het verleden en gaat daarna naar het heden. Omdat ze dit hebben gedaan weet je een beetje hoe de film gaat lopen. Natuurlijk word Artur gevraagd om te helpen met een oorlog niet onder zee word uitgevoerd. Omdat ze denken dat Artur de echte koning is en de drie tand van Atlanta kan vinden willen ze dat hij mee helpt om de oorlog te winnen.

Check hier mijn review: Review Aquaman

avatar van Davido
Geweldige film, boven verwachting. Stond al een tijdje op m'n lijst en uiteindelijk gekeken. Had ik eerder moeten doen. Zeer mooie effecten, verhaal zat goed in elkaar. Niet te langdradig en toch goed in elkaar gezet. Ja, een tweede zie ik graag verschijnen.

avatar van Boneka
Ben helemaal geen fan van superheldenfilms. Maar ja als sterrenbeeld Waterman/Aquarius en de mooie onderwaterbeelden kon ik het toch niet laten deze film aan mij voorbij te laten gaan. In mijn achterhoofd Avatar meegenomen. Maar die film is ondanks het ook zwakke verhaal veel beter in balans. Aquaman is een nogal chaotische film geworden die bij tijd en wijle veel te bombastisch overkomt. Zoveel qua geluid als in beeld. We zien zoveel dat het verhaal er maar een beetje doorheen loopt. Het is allemaal wel te begrijpen. Onze Aquaman moet de zeeën en de aarde redden van de vijanden onder water. Maar we hebben amper tijd om adem te halen. Gek genoeg zijn de aarde momenten het mooist en komt de film ook rustiger over. Het spektakel onder water is too much too much. Zeker op het eind waar de film helemaal over de top gaat. Deze ook te lange film heeft een intermezzo nodig. Zet 'm na zo'n anderhalf uur even uit en begin dan met deel II. Moet zeggen Aquaman wordt uitstekend vertolkt door Jason Momoa ook Amber Heard doet het heel aardig al weten we nog niet of zij terugkomt in het vervolg van Aquaman (geruzie met ene Depp). Anyway Aquaman heeft wel een beetje een open eind. Zet de film trouwens niet af bij het begin van de aftiteling, want er komt nog een extra stukje!! Leuk gedaan overigens.

Het beeld op deze 4K versie is subliem. Zeer mooi en fraai. Ook de omgevingen vooral op aarde zijn waanzinnig mooi. Wel een beetje gek dat onze watermannen en vrouwen eigenlijk gewoon pakken dragen. Dus een echte zeemeermin zien we niet. Geluid Dolby Atmos is ook prima verzorgd. Bombastisch allemaal maar goed. Muziek is zeker okay en we horen wat eigentijdse deuntjes van Roy Orbison en Depeche Mode en Skylar Grey. Hier en daar zitten ook wat leuke grapjes in.

Resumerend. Aquaman ziet er spectaculair uit heeft prima muziek en songs maar zit wat gehaast en chaotisch in elkaar. Met wat meer rustpunten en dialogen zou ik hem zeker een hoger punt geven.

Film 3,0
Beeld (4K) 5.0
Geluid Dolby Atmos 5.0
Extra's 4.0

avatar van Kondoro0614
“I am Thomas, Keeper of Lighthouse.”

In mijn ogen is ‘DC’ altijd een achterloper van ‘Marvel’, de twee ‘tegenstanders’ (om maar even zo te noemen) in de superhelden werelden brengen beiden vaak toffe films aan en kennen ook erg leuke helden in hun verhalen. Toch heb ik altijd bij ‘DC’ het gevoel dat deze minder effectief zijn, althans soms. Ook ‘Aquaman’ moest even wennen, althans ik moest er even aan wennen. Toch is ‘Aquaman’ best leuk bedacht echter vaak te cliché. ‘Jason’ is gemaakt voor deze rol, onze ouwe metalhead. En hij heeft er ook nog zin in en dat laat hij ook vaak genoeg zien.

Maar buiten ‘Jason’ vond ik het acteerwerk in het algemeen totaal niet bijzonder. ‘Amber Heard’ daar wil ik niet te veel over kwijt zeker ook niet wat er nu gaande is met haar maar, ik ben stiekem dan wel blij gezien haar acteerprestaties dat ze wellicht vervangen word in deel 2. Toch niet zo heel raar aangezien zelfs ‘Willem Dafoe’ niet bijzonder weet over te komen, en hem gezien toch als één van de oudste acteurs in de film samen met ‘Lundgren’ en als die niet weten te overtuigen had ik er ook geen hoop van bij de rest.

De CGI schommelt ook erg goed heen en weer. Er zijn prachtige scenes in de film die bijvoorbeeld de wereld van Atlantis schetsen waar ik echt van kon genieten, ik vind het namelijk een leuk fantasie verhaal. Maar dan vervolgens weer slecht afgewerkte scenes te zien wat soms niet mooi is afgewerkt bijvoorbeeld, en ook kent de film lelijke CGI scenes wat totaal geen indruk wist te maken. De film lijkt soms geanimeerd te zijn onder water al zagen de gevechten er dan wel weer prima uit. Dus wat ik daar echt van moet vinden daar twijfel ik nog over.

Voor de rest is de film vrij lief. Het verhaal is mierzoet en op veel momenten ook niet bepaald overtuigend te noemen. Maar dat kan wellicht ook komen door het feit dat ik tijdens het kijken van de film het gevoel had dat ik naar de power rangers zat te kijken. Wanneer wij ‘Aquaman’ bijvoorbeeld aan het werk zien met die onderzeeër wat best een leuke scene was, en ook met goede actie daar kende de vijanden ook toffe pakken. Tot dat die gozer zijn eigen pak ontwerpt en er een soort bij tevoorschijn kwam, het zag er niet uit en het was ook niet meer spannend of stoer. Zo had de film eigenlijk hele tijd van deze vreemde pakjes, kon er niet aan wennen.

En in zo’n jojo effect zat ik eigenlijk de hele film door. Dan weet ‘James Wan’ er iets moois van te maken wat ook wel spannend was met mooie actie en daarna lijken we weer naar een kinderfilm te kijken, het is best dubbel. Zoals ik al zei is in mijn ogen ‘Jason Momoa’ de uitgelezen persoon voor de rol van ‘Aquaman’ en hem vond ik ook erg tof. Het vervolg ga ik zeker kijken maar, niets bijzonders.