Aquaman (2018)

Australië / Verenigde Staten
Actie / Fantasy

geregisseerd door James Wan
met Jason Momoa, Amber Heard en Patrick Wilson

'Aquaman' volgt Arthur Curry, erfgenaam van het onderwaterkoninkrijk van Atlantis. Arthur zal uit de schaduw moeten treden en zich een ware leider moeten tonen als Heerser van de 7 Zeeën. Dit moet hij doen tussen een wereld aan de oppervlakte die de zee vernietigt en de spanningen binnen zijn eigen onderwaterrijk.

Voor de 2e keer ooit geef ik een 0,5 voor een film.. Voor de vraag welke nog meer Bright..
Wat bizar slecht..

avatar van Graaf Machine
Herkijkbeurt op klein schermpje doet goed. Film blijft fier overeind staan. Klasse.

avatar van missl
Wat een grote en brede man deze aquaman, die het op moet nemen tegen allerlei slechterikken, tevens een slechte relatie heeft met zijn familie. Veel actie en het ziet er mooi uit maar ik vind dat deze film wat minder verhaal heeft.

avatar van Filmkriebel
Graaf Machine schreef:
Herkijkbeurt op klein schermpje doet goed.

Geloof ik niks van. Dit moet je gewoon op groot scherm zien

avatar van debbietino
Leuke film maar daar is ook alles mee gezegd...ik had echt meer (lees: beter) verwacht. Het was mij allemaal te bombastisch en teveel van de hak op de tak.

Ik kreeg even een zenuwinzinking toen ik Black Manta zag...kan er niets aan doen maar ik kreeg ineens flasbacks naar vroeger want dit personage is toch gewoon uit een Power Ranger aflevering gelopen....zelfs die stomme vervormde stem...hilarisch slecht....

Nee....ik heb ‘m gezien omwille van de DC serie maar deze kijk ik nooit meer terug.

Slecht geacteerd, slecht verhaal. Over de top Amerikaans. De computergegenereerde scenes zijn wel erg zichtbaar fake. Halverwege afgezet. Wat n k-film!

avatar van schoonetoonen
Niks mis met een goeie tekenfilm, volgens mij.

avatar van Ebenezer Scrooge
Vlees noch vis deze film met een hoop vlees en vis. Ik ben niet helemaal ontevreden, er zat hier en daar een imposant onderwaterdecortje tussen en ook de effecten kunnen er mee door. Het is wel heel kitscherig allemaal en het kleurgebruik is niet echt mijn ding. Bepaalde kostuums die aan Power Rangers doen denken inderdaad. Nicole Kidman als de moeder van Jason Momoa, erg ongeloofwaardig als je het mij vraagt. Sowieso raar om Kidman te zien vechten in een actiescene; straks breekt ze al d'r botten nog dacht ik. Voorspelbaar verhaaltje ook. Skylar Grey met Everything I Need sluit de film af, verschrikkelijk om met zo'n suf nummer de bioscoop uit te moeten lopen, als dat niet al veel eerder zou zijn gebeurd. De film duurt veels te lang.

Begrijp de lage scores voor deze film echt niet.
Dit is een mooie avonturenfilm boordevol actie.
Prachtige speciale effecten, en een goede rolverdeling.
Ik heb echt wel genoten van deze prent, de beelden zijn echt fantastisch en het geluid fenomenaal (Atmos).
Hoop dat het vervolg dezelfde weg opgaat als deze film. Topper voor mij !!

avatar van Duke Nukem
Film Pegasus schreef:
In het land der blinden is eenoog koning. DC is het kompas duidelijk kwijt en dan valt een film als dit natuurlijk wel op. Aquaman doet het ook niet slecht met wat humor en de nodige actie, maar is verder toch evengoed een rommeltje. Je mist de zekerheid van MCU. Wonder Woman is voorlopig de enige uitschieter in de reeks.

Daar ben ik het volkomen mee eens. Bij superheldenfilms heb ik sowieso altijd het gevoel dat elke film die boven het gemiddelde uitstijgt al een succes is, terwijl de film op zich niet zoveel voorstelt. Een goed voorbeeld hiervan is Wonder Woman, een van de betere films in dit genre en daar zijn we al erg blij om, maar als film die op zichzelf staat is het eigenlijk niet erg bijzonder en snel weer vergeten.

Nu ben ik geen DC fan en kende ik Aquaman helemaal niet, maar in deze film is hij blijkbaar een soort superman met kieuwen? Want hoe vaak hij ook beschoten wordt met machinegeweren, niets lijkt hem te deren, zelfs geen granaatwerper. Zijn verhaal wordt gelukkig niet te diep uitgespit, deze ontstaangeschiedenissen zijn immers nooit boeiend. Je krijgt wel de verplichte routine waarbij de held zich waardig moet bewijzen om de koning te zijn en zijn wereld te redden van de ondergang tegen een karikaturale aartsvijand. Maar who cares? Allemaal erg zwart/wit natuurlijk. Het gaat in dit soort filmpjes om de actie en het spektakel en Aquaman zit vol met zinloze actie, soms spectaculair maar vaak ook heel doorsnee en veel te ongeloofwaardig. Aquaman kan wel een duikboot optillen, maar niet zich bevrijden van een ijzeren ketting? Ook de vertraagde beelden met bijpassende slowmotion muziek zijn zo cliché! Alsof het zo goed is dat we er geen detail van mogen missen.

Er is zoals vaak in dit soort films een overdaad aan CGI, eigenlijk zit je als toeschouwer te kijken naar een green screen met computeranimatie er overheen gegooid. Zelfs de acteurs worden met de computer bewerkt. Wat ik ook vreemd vind, is dat ze onder water kunnen praten maar je ziet geen luchtbellen uit hun mond komen. En hoe verplaatst geluid zich ongestoord voort onder water? Ook de manier van zwemmen lijkt niet echt op zwemmen. Hoe kunnen die aquamensen als een raket door het water schieten alsof er een straalmotor in hun reet zit?

Maar goed, je moet dit soort films waarin octopussen op drums spelen natuurlijk niet serieus nemen, het is tenslotte geen Man van Atlantis. Dit is eerder een sci fi flick, star wars onder water zeg maar. De verwijzing naar Pinokkio is wel grappig en de walvissen zijn indrukwekkend, leuke dieren zijn dat. Voor de rest zit er niet veel geslaagde humor in de film. Ik vind dat deze Aquaman genietbaar als tussendoortje door de kleurrijke visuals en stompzinnige actie, maar het duurt allemaal wel veel te lang. 143 minuten naar kleurrijke en flitsende beelden met oorverdovend geluid zitten kijken, is wat teveel van het goede.

avatar van Bakema NL
Prima film en stukken beter dan de meeste Marvel films met hun sjw gezeik en casting. Ook al zou je Momoa ook als pc casting kunnen zien want Aquaman was natuurlijk zo blond als maar kan. Maar met de baard en al een redelijke mix tussen oude en nieuwere Aquaman.
Zoals Aquaman hoort een superheldenfilm te zijn, al is het volgens het boekje. Maar het is beter nog dan ik verwacht had. Geen onzinnig gezeik over zogenaamde female empowerment en meer van dat irritante 'pc' geneuzel. Het blijft bij een kleine scene en opmerking over vuil vanuit de zee.....jaja dat weten we nu wel. Gelukkig het enige echt geforceerde wat er in zit.
En die halvegare Amber Heard zit in de film.....nou ja, deed d'r job, niet teveel over nadenken dat die irl compleet koekoek is.

Film vermaakt, ziet er prima uit, heeft genoeg voor comics lezers en is door de setting net even anders. Weinig tot niks op aan te merken en kan in het rijtje van de beter geslaagde superhero films.

avatar van thoyouknow1980
Diep in de zee,diep in de zee..al die sardientjes zijn ook jouw vriendjes diep in de zee
Om te beginnen verbluffend mooie effecten boven water en eronder.
Het verhaal heeft verder een goede flow en bevat genoeg actie.
Dit alles gecombineerd maakt van deze film een echte topper

avatar van K. V.
Deze superhelden film eens bekeken en het was wel een vermakelijke film, maar een topper vond ik het nu ook niet. De film had wel wat mindere stukken, maar ook wel leuke. De cast deed het niet slecht en verder zag het er wel goed uit. Gelukkig had de film nog wat humor.
Leuk om eens gezien te hebben.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Bericht met persoonlijke aanval verwijderd.

avatar van Ummmagummma
Lang gewacht voor ik deze ging bekijken. Ik heb al wat langer last van superheldenmoeheid, en deze film bevestigde weer eens waarom ook zo klaar ben met dit genre, of het nu DC of Marvel is.

Het begint nog best aardig, met hoe het zo kwam met Akwaman, een aantal shots die erg fraai in elkaar overlopen, wat character building, dat belooft wat, en verhip, Nicole Kidman! Door de botox volledig vrij van enige gezichtsuitdrukking, maar goed, ik dwaal af...

Daarna wordt het de bekende mix van een dun verhaal, veel actie, matig acteerwerk, een snufje romantiek, erg melige grappen en een overmaat aan SFX en CGI die je van je stoel af blaast. We kennen die trucs nou wel.

als mijn oudste knul van dertien naast me op de bank zegt dat hij de CGI onderwaterwereld te druk vind, wat kan mijn middelbare mind er dan nog mee? Ik stelde me bij Atlantis een soort Maya tempels in het groen, maar dan onder water voor, maar dit is neon Kermis in Hong Kong tijdens een Tsunami.

Zoals al gezegd, veel matig acteerwerk, zelfs Willem Dafoe komt er maar niet lekker in, Jason Momoa doet het best leuk en komt ook het best uit de verf, Amber Heard, tja... Patrick Wilson doet het ook redelijk als arrogante troonpretendent

De grootste grap is wel Black Mantis, mijn hemel wat zag dat er slecht uit zeg. Power Rangers niveau is geloof ik al gezegd, en dat is het, verschrikkelijk slecht en deze schurk overleefd het dan ook nog, we zijn dus nog niet van de ellende af

Uiteraard een onzinnig groot en rommelig gevecht aan het einde, daarna wat cliché happy ending afsluiters. Het maakt veel kabaal maar laat erg weinig indruk achter.

In het genre zijn er veel betere en slechtere, deze valt iets onder de middenmoot.

avatar van LovetheBoom
Gewoon een heerlijk onder en boven water spektakel. Met genoeg mooie plaatjes en over the top actie.

Mooie vrouw(en):
Goede badguy:
Explosies! :

avatar van Noodless
De film weet toch enigszins te verrassen want mijn verwachtingen lagen nog lager.
Het is gewoon over the top spektakel met heel wat bombastische actiescènes , maar die zien er meestal wel erg goed uit. Het is ondanks de snelheid van de overdonderde actiescènes meestal overzichtelijk en duidelijk. Het verhaal stelt niet veel voor en het slot vond ik zeer mak uitgewerkt. Vermakelijk entertainment die hier thuis wel positief werd onthaald want de film krijgt twee keer een 8 en van mij een 6. Gemiddeld bijna een 7/10.

avatar van pmeester
Persoonlijk ben ik geen fan van de Marvels maar je probeert eens wat. Het viel zeker niet tegen. Hoewel het verhaal natuurlijk oud is en vreselijk voorspelbaar, was het geheel Candy for the eye! Wat is dit prachtig gemaakt. Jammer weer van Amber die ik echt niet kan luchten maar Jason maakt het dan weer een beetje goed. Al met al niet teleurgesteld voor een dag in de week.

avatar van SiSsY bOY
Wat een dramatisch slechte film dit. Ik kan dit niet afkijken. Fantasy films zijn niet aan mij besteed.

Niet bijzonder goed. Maar ook niet slecht.

avatar van Boneka
Dimitrovic schreef:
Wat bizar slecht..

Mother! nog niet gezien dan?

avatar van umbra
Deze eindelijk gezien, ik ben grote fan van James Wan, zijn horrors zitten bij de top in het spooky genre, ook Patrick Wilson kan ik ten zeerste appreciëren in de Conjuring films, Insidious, Hard Candy,...En ze kunnen beiden beter in het horror/thriller genre blijven, want deze Aquaman vond ik maar niets, vond deze echt slecht op alle vlak, verhaal, de SFX, echt ik vond de graphics niet ok. Heb me verveeld en geërgerd met deze film. James Wan gaat dalen in m'n top10 reggisseurs, staat daar nl op 1

avatar van rcuppen79
Aquaman is een verfilming van de gelijknamige strip van Paul Norris en Mort Weisinger, die deel uit maakt van het DC Comics Universum. Hun grote concurrent, Marvel Comics, produceert al jaren aan de lopende band de ene succesfilm na de andere. Het is geen geheim dat Warner Bros. Pictures en DC Comics maar al te graag in hun voetsporen willen treden. Helaas wil dat nog niet erg lukken. Hun films worden matig ontvangen en doen het ook nog niet bijster goed in de bioscopen (althans in vergelijking met de Marvel films). De enige film die echt ver boven de verwachting presteerde was Wonder Woman uit 2016.

In 2017 verscheen de ensemble film Justice League, waarin ook het personage Aquaman voor het eerst zijn opwachting maakte. In die film kreeg hij nog niet veel te doen, dus het was de vraag of mensen wel zaten te wachten op een stand-alone film voor dit karakter. Het antwoord bleek achteraf een duidelijke ‘ja’ te zijn, want Aquaman groeide uit tot de meest succesvolle film uit de DC Comics stal en ook de eerste die wereldwijd meer dan een miljard dollar in het laatje bracht. Hiermee was de film na Black Panther, Iron Man 3 en Captain America: Civil War de meest succesvolle stand-alone superheldenfilm uit de filmgeschiedenis (in opbrengsten althans).

De regie lag in handen van regisseur James Wan, die vooral naam heeft gemaakt in het horrorgenre met films als Insidious en The Conjuring. Ook hier maakt Wan er een visueel spektakel van! De onderwaterwereld ziet er prachtig uit en ook de vele actiescènes zijn prima in beeld gebracht. De climax is helaas weer aan de schreeuwerige en drukke kant. Ook heeft deze film weer hetzelfde euvel waar veel superheldenfilms tegenwoordig last van hebben en dat is de lange speelduur. Wederom een superheldenfilm die ruim 2 uur duurt, zonder dat ze bijster veel te vertellen heeft. De film had met gemak een half uur korter gekund, wat waarschijnlijk het tempo van de film ten goede was gekomen. Nu zakt ze halverwege een beetje in, om pas weer naar het einde toe op gang te komen.

Jason Momoa speelt een goede Aquaman en met zijn natuurlijke charme kan hij ook buiten de actiescènes overtuigen. Amber Heard ziet er leuk uit, maar krijgt helaas weinig te doen en ook de bijrollen van bekende acteurs als Willem Dafoe, Nicole Kidman en Dolph Lundgren voegen helaas weinig toe. De schurkenrol van Patrick Wilson is vrij standaard en daardoor weinig memorabel. Op actiegebied is Aquaman uiterst geslaagd. Inhoudelijk is de film minder goed, maar wel een enorme verbetering op films als Batman V. Superman en Justice League.

Had een interessant verhaal kunnen zijn want de mythologie van Atlantis is wel intrigerend. Helaas een standaard superheldenfilm die veel te lang duurt, te veel en matige CGI gebruikt en weinig inspirerende acteerprestaties heeft.

avatar van Freespirit2
Lang gewacht op deze film. Ben een groot fan van Jason.
Ja er waren veel scenes die ik erg slecht gemaakt vond maar desondanks heb ik heerlijk genoten. En erg gelachen om de humoristische trekjes in de film.

avatar van Shadowed
Slippertje van Wan.

Ondanks dat het geen slechte film is en de regie van Wan ook niet zo zeer, is het vooral de film zelf die Wan te weinig ruimte gunt om zijn kwaliteiten als regisseur echt te laten zien. De film zit zo vol met CGI, alternatieve werelden en digitale beelden dat er gewoon geen kans voor Wan overblijft om zichzelf te bewijzen.

Bovendien verslikt Wan zich regelmatig in de effecten, die zeker onderwater niet altijd even mooi uitgewerkt worden. Het voelt regelmatig een beetje gehaast aan, en alhoewel het moeilijk is om dit soort onderdelen te animeren voelt het niet aan alsof er altijd even veel aandacht naartoe is gegaan.

Momoa is uitermate geschikt voor deze rol, maar herhaalt zijn trekjes regelmatig te veel. Zijn charme is zeker perfect, maar het is goed dat Wan niet te veel sentiment in zijn handen schoof want in dat terrein zag hij er een beetje verdwaald uit. Heard was wat ondermaats, maar krijgt ook een (te) moeilijke rol.

Andere rollen komen ook niet erg uit de verf. Wilson is ondertussen een acteur die altijd terugkeert in de films van Wan, Lundgren speelt ook een bijzonder personage en Kidman was erg slecht. In de eerste minuten van de film moest ik toch echt even slikken omdat het voor Wan zijn doen overduidelijk onbekend terrein was.

Eenmaal de film boven het water stijgt krijgt de actie een boost en krijgt Wan ruimte om zijn kwaliteiten als regisseur echt te laten zien. Het camerawerk is regelmatig erg scherp en de actie dendert lekker door. Wan is duidelijk zijn talent niet kwijt, maar kiest vooral een project die hem te weinig ruimte gunt om zichzelf echt te laten zien.

De slotfase is erg gaaf, maar bijna het volledige eerste deel, dat zich onderwater afspeelt, maakt weinig indruk. De werelden en aankleding zijn eigenlijk simpelweg suf te noemen. De effecten blijven zich ook regelmatig een beetje verslikken, vooral met de animaties van vissen. Op de slotfase en de The Trench-sequentie na valt er niet al te veel te genieten van de effecten zelf.

De film duurt ook wel erg lang voor een verhaal dat niet al te veel om het lijf heeft. Wat mij betreft is dit Wan zijn minste film, en normaal ben ik groot fan van zijn films. Dit is ook pas de tweede film die een 3,0* scoort vanuit mijn kant. Ik hoop wel echt dat Wan weer terug gaat keren naar horror en superhelden achterwege laat.

avatar van Fonzo
Iets te veel van het goede allemaal.

avatar van feyenoord126
Ebenezer Scrooge schreef:

Waarom is Kidman ongeloofwaardig als de moeder van Momoa? Ze hebben Morrison niet voor niets gecast als de vader van Momoa...

avatar van horizons
Amusant. Leuke neon kleuren, een tof gefilmde actie scene in Sicilië en een Momoa die het wel gaaf vind om Aquaman te spelen.

avatar van richiedoom
Mwa, ach, het keek wel lekker weg maar het is weer het zóveelste superheldenfilmpje. Deze zou ook zomaar in het Marvel rijtje kunnen thuishoren. Veel mensen prijzen de special effects maar op een gegeven moment leek het meer of je naar een Playstation game aan het kijken was dan naar een film. Geef mij dan maar de wat serieuzere superhelden films (Dark Knight trilogie) of juist de over de top cartooneske superheldenfilms (alle voorgaande Batmans, Kick-Ass). Deze films, zoals Aquaman, die volledig op CGI draaien doen me gewoon niet zo veel... Hetzelfde geldt voor alle Marvel films van de afgelopen jaren.