Aquaman (2018)

Australië / Verenigde Staten
Actie / Fantasy

geregisseerd door James Wan
met Jason Momoa, Amber Heard en Patrick Wilson

'Aquaman' volgt Arthur Curry, erfgenaam van het onderwaterkoninkrijk van Atlantis. Arthur zal uit de schaduw moeten treden en zich een ware leider moeten tonen als Heerser van de 7 Zeeën. Dit moet hij doen tussen een wereld aan de oppervlakte die de zee vernietigt en de spanningen binnen zijn eigen onderwaterrijk.

avatar van grid8400
Gisteren nog even snel meegepakt in de bios. Wat zag het er allemaal mooi uit, maar wat een bagger dialogen en humor die er constant naast zit. Jammer niet hoger dan 3*

avatar van VforVictor
Leuke vlotte film. Overdaad aan special effects maar goed dat kan ook niet anders dan pratende lui onderwater. Momoa deed het goed en de humor kon ik ook wel waarderen. De film keek heerlijk weg. 3,5 ster.

avatar van max cady
Als je dit ooit hebt gezien kun je toch tijdens “The ring of fire” echt aan niks anders denken ... ?

avatar van Kort&bondig
Qua effecten goeie film, zeker de moeite waard.

avatar van hoffhaan
Beetje teveel special effects. Leuk sprookje. Niet bijzonder. 3.0

broncode
Een combinatie van Superman, the lord of the rings, king Arthur, Indiana Jones en guardians of the galaxy. Nu is de vraag of het werkt? En rare is dat hij een van de betere DC films is. Het tempo is hoog en Jason mamoa is precies op zijn plek. By the way de actie sequence op Sicillie is het hoogtepunt van de film, zo zie je maar weer, het vasteland maakt meer indruk.

avatar van eltorro
Aquaman is sinds vandaag DC meest succesvolle film. De film staat nu op 1.09 miljard dollar, waarmee de film 4 miljoen boven The Dark Knight Rises staat.

Vandaag deze film gezien. Wat een vermakelijke film. De twee en een half uur durende film vloog voorbij. Het verhaal is niet bijzonder. De acteur prestaties zijn niet geweldig. Maar de actie spat van het scherm, en in 3D is deze film echt een genot voor het oog.

avatar van filmkul
Matige DC film. Het verhaal is best aardig en de opbouw is ok. De film gaat echter ten onder aan special effects. Vrijwel de hele film komt rechtstreeks uit de computer. Het ziet er allemaal erg fraai uit en de sfx zijn erg goed. Echter wordt het wel een film zonder ziel. Er is geen spanning en de film boeit gewoonweg niet. De outfits doen denken aan de Power Rangers en zijn lichtelijk lachwekkend. Momoa zet wel een goede rol neer. Visueel prachtig, maar verder een gevalletje overdaad schaadt. 2.0

bagger

avatar van Grindhouse62
filmkul schreef:
Helemaal mee eens. Echt over de top, qua special effects. Ziet er inderdaad allemaal prima uit. Maar voor mij is dit soort van 13 in een dozijn. Gewoon verstand op nul, film aanzetten als je niets anders te doen hebt en zak chips erbij en gewoon kijken. Ik heb mij wel vermaakt met deze pulpfilm. Van mij 3.0

avatar van EVIL '84
Aardige DC superhelden film over hun minst populaire superheld Aquaman. Visueel zag de film er erg mooi uit, De special effects waren goed gedaan, maar zijn wel erg veel aanwezig. Het verhaal had veel weg van de animatie ''Justice League: Throne of Atlantis (2015) - MovieMeter.nl.'' Niet heel vernieuwend dus. Film keek lekker weg, al vond ik de speelduur wel aan de onnodig lange kant. Jason Momoa deed het goed als Aquaman, en Amber Heard was ook geen straf om naar te kijken. Al met al een aardige superheldenfilm met goede actie en effecten. Leuk om een keertje gezien te hebben.

avatar van Brabants
Heerlijke fantasiefilm met een leuk verhaal en mooie uitwerking. De effecten zijn ook mooi alleen nadat Arthur de Heerser wordt en de oorlog wordt omgetoverd in vrede wordt het allemaal te overdreven. Dit deed zo aan het einde van het verhaal voor mij niet veel goeds. Het werd rommelig en over de top.

Matig verhaal, mooie beelden, te veel actie.

Leuke humor wel, maar had af en toe het idee dat ik een tekenfilm zat te kijken.

avatar van Brabants

Dat hoorde ik vandaag ook. Zou vermoedelijk over die aardbeesten gaan die over die boot hingen.

avatar van Kondoro0614
Brabants schreef:

Daar weet ik nog niets van, moet de film nog kijken .

avatar van Walter S.
Candy for the eye. Blij dat ik hem vannacht nog mee heb kunnen pikken want zo te zien is het bijna voorbij qua voorstellingen. Erg genoten van de visuele pracht. Dun verhaal okay, maar whatever, daar heb ik mij niet aan gestoord, dat is wel vaker het geval bij dit soort films. Maar ik hou wel van dit soort visuele trips vol actie en avontuur, in de bios dan, thuis pakt het me meestal niet zo.

avatar van M.vanRoom
"Jules Verne once wrote, "Put two ships in the open sea, without wind or tide, and, at last, they will come together""

Eindelijk gisteren een moment tijd gehad om een bezoekje te brengen aan de bioscoop, en te gaan genieten van deze superhero film. Ik ben groot fan van de Marvel films (en series), maar heb de DC films nog niet bekeken. Ik had hoge verwachtingen, maar deze film heeft daar helaas niet aan kunnen voldoen. Voor mij is er teveel verhaal in 1 film gestopt. Hierdoor is enige verdieping in de karakters en verhaallijn niet tot stand gekomen. Dit bleef voor mij dan ook oppervlakkig en heb totaal geen band opgebouwd met de hoofdpersonen. Veel CGI en actie voeren de boventoon, waardoor het zeker een mooie film is om in 3D te bekijken op groot scherm. Van Jason Mamoa heb ik genoten, maar dat ligt niet persé aan de film.. op een foto kan ik namelijk ook prima van hem genieten. Veel herkenbare elementen en situaties die doen denken aan Lord of the Rings en/ of Raiders of the Lost Ark. Bepaalde dialogen die vrij uitgekauwd zijn mbt superhero genre (redden van de wereld ed.) en daarom soms bijna tenenkrommend bij mij binnenkwamen. Jammer genoeg wordt er meer nadruk gelegd op het maken van een commercieel succes, dan op het maken van een goed, verdiepend verhaal. Ik heb me vermaakt, maar voor mij voldoende om 1 keer op groot scherm gezien te hebben.

avatar van Rodger
Ik denk toch wel dat je fan moet zijn om deze film goed te vinden..
Allemaal wel leuk, en de special effects ok., maar voor de rest een matig verhaal.. met humor die er niet uit komt...
2.0 **

avatar van Rarara
het 'meer is beter' recept kunnen ze gewoon niet negeren bij dc comics. of het faalt of niet. Hier had je toch makkelijk 2 films uit kunnen halen

Ondanks dat het verhaal niet zoveel voorstelt (is ook al vaker verfilmd geworden, zoals in de "Thor" films tussen de broers Thor en Loki en ook bij de eerste "Wolverine" film tussen Logan en Victor), een standaard en voorspelbaar verloop heeft en ook behoorlijk clichématig is, heb ik me eigenlijk best goed vermaakt met deze Actie / Fantasy film (beter gezegd superheldenfilm) en dat eigenlijk vanaf circa de tiende (eerste 10 minuten vond ik zeer flauw) tot de laatste minuut (best een lange zit met circa 130 minuten).

Dat ik me er best goed mee vermaakt heb komt door de leuke (inclusief de humor, zoals de plas en toilet humor) uitvoering van het verhaal, de vele mooie CGI (daarom jammer dat ik hem niet in de bioscoop heb gezien) en vooral de onder water scènes, de vele actie en toch zeker ook de cast en vooral dan de twee hoofdrolspelers Jason Momoa en Amber Heard, waarbij de laatste er natuurlijk ook nog eens mooi uitzag (inclusief rood haar). Opzicht is het ook wel grappig dat Dolph Lundgren (als King Nereus) erin meespeelt, maar hem had ik totaal niet herkend (ik zag toevallig zijn naam voorbij komen bij de aftiteling).

Omdat het tempo in het verhaal best hoog is en er ook meer dan voldoende gebeurt, verveelt deze film eigenlijk nergens op misschien de momenten met Nicole Kidman na dan (zoals de opening en de laatste minuut van het verhaal), die behoorlijk flauw waren. Degene die Romantiek hoog in het vandaal hebben staan, zullen die momenten misschien juist wel kunnen waarderen

Al met al dus een leuke en vermakelijke superheldenfilm, die gezien het einde waarschijnlijk nog een vervolg zal krijgen, of het moet al van toepassing zijn op een nieuwe "Justice League" film, waarin "Aquaman" nog op een leuke manier werd afgezeikt door Batman.

avatar van macrobody
James Wan die kan wel wat als ik zo eens zijn lijstje van films bekijk. Toch lijkt me dit van een heel ander kaliber als er zoveel CGI aan te pas komt. En in dit geval misschien wel een beetje "overdaad schaadt". En als je het verhaal niet echt boeiend kan houden dan maar een overvloed aan locaties. Neem niet weg dat je ruim waar voor je geld krijgt mocht je deze film in de bios gaan bekijken. Een goede 3D kandidaat.

avatar van Captain Pervert
max cady schreef:

Als je ooit een bucket hot wings van de KFC hebt gegeten en de volgende ochtend spijt had, denk je ook ergens anders aan.

Gisteren weer een kans gegeven omdat ik het meer dan zat ben om die superhelden films te kijken maar ja ik kijk alles en misschien weet de film me te verrassen. Maar helaas special effects zijn werkelijk om te huilen neem de begin scene met de haai in het bassin en verder duikboten optillen duizend keer beschoten nee het was duizend maal niks niet mijn genre.

avatar van Captain Pervert
Ver boven verwachting. Het verrast nergens maar vermaakt wel.

De film opent met een indrukwekkende scène op een onderzeeër, die wat mij betreft beter naar het midden van de film verplaatst had kunnen worden. Als je ziet hoe Aquaman een nucleaire onderzeeër naar de oppervlakte duwt, welke uitdagingen moeten er dan nog komen om de film een beetje spannend te houden?

Het verhaal wat zich ontvouwt is een klassiek samenraapsel van allerlei elementen. Maar laten we wel wezen: het is gebaseerd op papieren boekjes met tekeningen en stripballonnetjes, geproduceerd voor kinderen en nerds, dus wat verwacht je?
Natuurlijk zitten er wat knulligheden in. Zoals de zoektocht van Aquaman naar een bepaald object aan de hand van een schatkaart. Die kaart is duizenden jaren oud, maar de maker nam gemakshalve aan dat bepaalde plekken na al die tijd gewoon intact zouden zijn (dat standbeeld, bijvoorbeeld). Maar goed, kinderen en nerds letten daar blijkbaar niet op.

De invloed van de strips is duidelijk te zien in het personage Black Manta, die nog wel aardig begint maar bij zijn tweede optreden eigenlijk vrij belachelijk aandoet.

De cast zit vol bekende en minder bekende koppen, van Dafoe tot Lundgren en van een ondankbare cameo voor Djimon Hounsou tot een gladgetrokken Nicole Kidman die met haar 52 jaar nog even de moeder van een pasgeboren kind speelt. Van die Amber heb ik eigenlijk nog nooit geHeard. Inwisselbaar mooipopje. Sorry SJW's. Het is zo.

Om het verhaal een moderne context te geven, wil de oceaanwereld de bovenwereld een lesje leren vanwege vervuiling en oorlog. We zien op de achtergrond olievaten in zee vallen. Ook de plastic soep blijft niet onbesproken.

Klimaatverandering is natuurlijk dè religie van dit moment en de film haakt goedkoop in op dit nieuwe opium-voor-het-volk.

Toch is er ondanks het formulematige verhaal en wat knulligheden één factor die dit alles kijkbaar maakt en dat is de geniale Jason Momoa. Ik vind dat een geweldige bruut van een vent. Ik zou alleen niet weten hoe hij ooit een 'normale' rol kan spelen, gewoon als een lul in een stad met een baan en een fiets. Je kent het wel. Tot nu toe wordt hij altijd getypecast als wildeman. Maar dat doet hij goed. Heel goed.

3,5 sterren

avatar van Nosje
filmkul schreef:

Ik had het niet beter kunnen omschrijven.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
In het land der blinden is eenoog koning. DC is het kompas duidelijk kwijt en dan valt een film als dit natuurlijk wel op. Aquaman doet het ook niet slecht met wat humor en de nodige actie, maar is verder toch evengoed een rommeltje. Je mist de zekerheid van MCU. Wonder Woman is voorlopig de enige uitschieter in de reeks. Jammer, want in tegenstelling tot de geweldig slechte acteurs voor The Flash en Cyborg, is Jason Momoa wel geschikt als Aquaman. Met de nodige humor erbij is het best leuk. En visueel heb ik wel genoten van de onderwaterwereld, al had ik daar het gevoel bij van Avatar dat ondertussen ook voorbijgestreefd is.

Aquaman is voorspelbaar, waar in dit genre niets mis mee is, maar kan het niet compenseren met een andere troef. Meer dan een goeie actiefilm is het ook niet. DC kan zich beter afvragen hoe het nu verder moet. Maak wat stand alone films, zorg voor een andere sfeer in de films of stop er gewoon mee.