Aquaman (2018)

Australië / Verenigde Staten
Actie / Fantasy

geregisseerd door James Wan
met Jason Momoa, Amber Heard en Patrick Wilson

'Aquaman' volgt Arthur Curry, erfgenaam van het onderwaterkoninkrijk van Atlantis. Arthur zal uit de schaduw moeten treden en zich een ware leider moeten tonen als Heerser van de 7 Zeeën. Dit moet hij doen tussen een wereld aan de oppervlakte die de zee vernietigt en de spanningen binnen zijn eigen onderwaterrijk.

avatar van james_cameron
Onevenwichtig en je moet tegen een voortdurend bombardement van special effects kunnen, maar eenmaal in de flow is dit best een leuke film. De kleurenpracht is indrukwekkend en de film is bijzonder spectaculair, al werken de aktiescenes boven water beter dan die eronder. Soms is het allemaal een beetje teveel van het goede en weet je niet waar je moet kijken, zoveel gebeurt er op het scherm. Jason Mamoa is goed gecast in de hoofdrol en is hier en daar onderkoeld grappig; Amber Heard is ook prima (en heel mooi) als zijn metgezel tegen wil en dank. Wederom bewijs dat regisseur James Wan goed thuis is in vrijwel ieder genre.

Inwisselbare superheldenfilm met als enige diepgang de zee. De mythe rondom de stad Atlantis heeft genoeg te bieden om iets interessants mee te doen, maar dat wordt volledig nagelaten. De karakters zijn kinderachtig en veel te serieus, zoals de hele toon van de film veel te serieus is op een paar mislukte grappen na.
Opvallend om Lundgren in een dergelijke grote film te zien, maar hij krijgt niets te doen behalve er bespottelijk uit te zien met een domme pruik (en als Heard, dat ziet er helemaal niet uit). Het verhaal is slap, voorspelbaar en overal vandaan gejat. Aquaman zelf is dan misschien 'worthy', maar 'worth it' is het zeker niet.

2 sterren voor Amber Heard

avatar van mixmaster
Mooie Fantasy film maar wel met een te lange tijdsduur.
De film heeft veel actie en sensatie maar het is gewoon te veel van het goede, 143 minuten heb ik met moeite af gekeken , omdat het te veel van hetzelfde is.

Visueel is het allemaal mooi, maar nogmaals veel en veel te lang.

Een lange tijdsduur hoeft geen spelbreker te zijn, maar bij deze film wel.

Dit is denk ik wel de slechtste superherofilm tot nu toe, past wat dat betreft mooi in het DC rijtje.

Vreselijk lelijk vormgegeven, zeer slecht geschreven en bespottelijk sneu geacteerd. En dan ook nog eens zo lang. Bah.

avatar van OoM_JaN
Na 10 minuten hebben we hem even op pauze gezet. We kijken hem af, maar dan om te lachen....
Want meer kun je niet om deze film. In hoofdlijn vreselijk voorspelbaar maar in detail meestal belachelijk. Er wordt geprobeerd een spannend verhaal neer te zetten maar het is blijven hangen in een overdaad aan ingewikkelde verhaallijnen gecombineerd met de meest fantastische beelden en omgevingen. Zo slecht heb ik ze lang niet meer gezien...

ach ja standaard super hero film, blijft altijd vermakelijk.

Leuk voor 1x maar duurde veel te lang.

avatar van david bohm
De film begint vrij rustig met de introductie van de hoofdpersonages en toont deonderwaterwereld die er aardig uitziet Dit is met enige creatitiviteit en wat grapjes vormgegeven, de zeepaarden en de haaien bijvoorbeeld. Toch had hier mijns inziens meer ingezeten, meer humor in het design bijvoorbeeld.

Behoorlijk jammer dat het acteerwerk van de cast vrij pover en ongeinspireerd is. Ook vind ik de finale veel te lang duren. Al met al matig.

Hele vermakelijke superhelden film!

avatar van geezoes
Dit was echt weer slechter dan slecht.

avatar van steventje
Zeer leuke film als je de leeftijd hebt van 8-12 jaar, meer niet
Special effects zien er ontzettend leuk uit maar het verhaal??? Geen enkele diepgang in de personages.
Na een tijdje begint al die fantasy wereld duidelijk op mijn zenuwen te werken.
Was verbaasd Dolph te zien in zo'n mega project. Weliswaar een kleine rol maar hij is dan ook geen grote naam meer in Hollywood om van zijn recente films nog maar te zwijgen.

Op zich is dit een goede film, maar als je er al zoveel gezien hebt voelt dit gewoon als herkauwd aan. Je kon van ver de plot en verrassingen raden. En zeker het eerste deel is gewoon onevenwichtig en saai. Visueel uiteraard allemaal fantastisch maar ik wil meer dat wow gevoel. Als je in een wereld ondergedompeld wordt, dan wil ik verbaasd worden. Zoals bij Avatar sta je letterlijk te gapen naar een fantastische wereld. Nu voelt het gewoon als normaal aan. Niets mis met Jason Momoa maar hij krijgt ook weinig om mee te werken. Ik vind dat James Wan terug naar zijn horror films moet. Hij doet het beste wat hij kan, maar dit is zijn gedoe niet. Hij moet mee met de "big is better" gedoe en het hart is gewoon niet aanwezig.

Overweldigend spektakel, zo energiek en overtuigend dat je bijna zou vergeten dat het verhaal zelf complete nonsens is. Wan gunt zichzelf geen zee van tijd en maakt er een bijna twee en half uur durende, glad lopende, non stop achtbaanrit van. Het water loopt je er niet van uit de mond omdat met al die andere talloze comics verfilmingen van de laatste jaren een bepaald niveau van gewenning is bereikt maar dat neemt niet weg dat dit binnen de mogelijkheden toch weer puur vakwerk is. Het script had beter gekund, iets te veel herkenning(alweer die broederstrijd…..) en een finale met een overdaad schaad gevoel. Is ook vreemd om karakteracteurs als Kidman en Dafoe te zien figureren in dit soort fantasy films maar Momoa is daarentegen dik in orde. Heard als zijn sidekick is niet meer dan prettige beeldvulling en schurk Wilson had beter gemoeten. De vernietiging van lovely Sicilië was mijn persoonlijk hoogtepunt. Op naar het onvermijdelijke vervolg, welk nauwelijks beter kan zijn dan deze, want ze hebben er uitgehaald wat er in zat aangaande dit wat ongemakkelijk en ondankbaar heldenepos .

avatar van notoirefilmhater
Deze film combineert een zeetanker vol aan bekende concepten. Het is een beetje een Disney-film, niet heel slecht; maar blinkt ook nergens in uit (behalve de overdaad aan CGI dan, maar dat is in dit concept begrijpelijk).

Ik moest overigens vooral lachen om Willem Dafou met een manbun.

Ik heb vooral genoten van de prachtig geschoten beelden en de 3D effecten die eindelijk weer iets toevoegde aan een film. Prima vermaak. Zoals zo vaak met dit soort superhelden films slaat de film aan het eind door met een overkill aan special effects.

deze is van 2018 en nog niet op dvd te krijgen waarom duurt dit zo lang?

avatar van JacoBaco
4 maanden ongeveer. Naar mijn idee vrij normaal voor een film als dit. Anyway, over 7 dagen te koop.

avatar van Vinco
Zeer van genoten, een uiteraard redelijk standaard verhaal daar tegenover staat wat mij betreft wel een schitterende film qua special effects en een verhaal wat wel lekker de vaart in zit.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Knipogende comic.

Als de intro wordt aangevangen met de inmiddels volledig geplastificeerde Nicole Kidman, kun je er als kijker een hard hoofd in hebben. Helemaal als Temuera Morrison met iets te opvallende pruik haar jolige love interest is. Twee vijftigers die een kindje gaan krijgen, waarom ook niet? Het doet in elk geval afdwingen dat je hier vooral de lol van moet gaan inzien. En zolang je dat doet kun je inderdaad weinig builen vallen aan Aquaman. Sterker nog, wat volgt is ontzettend vermakelijk en een fijne opsteker na het tegenvallende Justice League. De film biedt volop entertainment.

Niet alleen zijn er knipogen naar de fans van regisseur Wan maar ook naar de comics. De film neemt zichzelf gelukkig nergens echt serieus. Dat de filmmaker zich - naar eigen zeggen - liet inspireren door o.a. Romancing the Stone, is dan ook geen verrassing. Amber Heard en Jason Momoa vormen een leuk duo en de avontuurlijke insteek doet de film goed. Patrick Wilson en Yahya Abdul-Mateen II zijn prima bad guys. De onderwaterscènes zijn spectaculair (aanbeveling is om dit in 3D te gaan zien) en het tempo ligt dusdanig hoog dat de lange speelduur onopgemerkt blijft.

***½

Met dank aan Warner Bros. voor het recensie-exemplaar.

avatar van bounze
Vernieuwend, verfrissend, avontuurlijk, goede cast, special effects zijn weergaloos. De musicscore kon echter beter. Al met al een geslaagde blockbuster vol spektakel van de geweldige regisseur Wan. 5 sterren!

Aardige film waarin Aquaman de wereld van de zee en de wereld van het land moet verbinden met elkaar. Een avontuurlijk verhaal dat een redelijk onderhoudende film oplevert. Toch jammer dat de vele onderwaterscenes niet onderwater zijn opgenomen (het ziet er dan ook al snel kunstmatig uit, maar dat geldt eigenlijk ook voor de rest van de film). Aan CGI-spektakel geen gebrek en Jason Momoa kan goed overweg met de one-liners.

Zeker de moeite waard. Leuke effecten. De visjes waren goed afgericht de helden onoverwinnelijk. Dus aan het eind een happy end.

avatar van Macmanus
Zelfs Wan kan DC niet redden.

Na FF7 dacht ik wel dat Wan ook deze film tot een goed einde kan brengen. Helaas is het bronmateriaal te melig en moest Wan zich daar kennelijk echt aan houden. Wat serieuze problemen geeft.

Dat het wat kleurrijker is kan ik wel mee leven, maar het design is vaak erg lelijk. Die bad buy in een soort insectenpak met grote rode ogen of Dolph Lundgren op een haai. Nee dit had niemand tot een goed einde kunnen brengen. Wan probeert het niet te serieus te nemen waardoor je op momenten wel kan gniffelen. Maar daar tegenover staat een scenario met amper focus. Zo word er naast Patrick Wilson nog een bad guy geïntroduceerd, krijgen we ook weer zo een typische superhelden ark, moet hij een iets vinden en is er nog wat met zijn moeder. De film ademt amper maar heeft om dat goed te maken te weinig goede actie of echt mooie set pieces. Het blijft allemaal erg kitch.

Vond CGI op momenten ook wel erg onderdoen tov de Marvel films. Ik draag Marvel geen enkel warm hart toe. Maar DC is helaas niet te counterpart die het anders doet. Enige verschil is dat je bij DC nog wel eens hoop hebt in iets anders iets beters omdat ze eigenzinnigere regisseurs aanstellen. Bij Marvel weet je wat voor grijze zooi je krijgt. Maar als Wan het niet kan weet ik niet wie wel...

2.5 sterren.

Grafisch ok. Mooie kleurtjes, maar saai verhaal. Actie kon me niet boeien. Af en toe wat humor, maar meer is er niet over te vertellen.

avatar van Filmkriebel
Deze onderwater-SF zag er peperduur uit. Warner heeft een leger aan visual effects techniekers ingehuurd om de verwachtingen waar te maken. Normaal gezien vind ik deze bombastische toestanden maar niks, maar ik moet zeggen dat ik wel onder de indruk was van de hele visuele uitwerking van Aquaman. Misschien wel het mooiste wat ik heb gezien sinds Avatar. Alle designs, of het nu de verschillende werelden zijn, het koninkrijk van Atlantis, de kostuums of de battles, het zag er allemaal waanzinnig goed uit. Heb wel halverwege even moeten stoppen wegens overprikkeld . Maar zeker van genoten. Het verhaaltje is flut natuurlijk en stelt amper iets voor. Dit is dan ook de achilleshiel van de film, want mits een iets steviger aan elkaar hangend verhaal en personages die menselijker zijn had men een meesterwerk gehad. Ik zou daarom het spreiden over twee films beter gevonden hebben. Iets voor een extended edition dus. Helemaal niet tegengevallen. PS: Opa Dafoe hoort hier m.i. niet meer thuis.

avatar van Onceuponanytime
Groots, het kleur- en effectspektakel; alsook de nodige acties ontbreken niet. Maar toch neemt het verhaal mij niet helemaal mee. De recuperaties van sommige figuren zijn te verbijsterend en de gepoogde humor is overbodig...

Ach Wan.

Hij wist al eerder te verbazen door redelijk eenvoudig de overstap te maken van horror naar actie/thriller. In dat opzicht kon je dan wel enige hoop koesteren voor deze film. DC geeft z'n regisseurs ook iets meer vrijheid dan Marvel, dus ook dat sprak in het voordeel van deze film.

Ergens is het ook wel lastig om deze film te beoordelen. Ik heb namelijk een hekel aan het hele grijze muis gebeuren van Marvel, het is duidelijk dat deze film daar niet aan wil meedoen. Aquaman is geen doorsnee superhelden film, jammer genoeg betekent dat niet meteen dat het ook een goeie film is.

Wan heeft op zich wel genoeg lol met het materiaal, maar durfde blijkbaar die laatste stap niet te nemen. Namelijk wat een Waititi met Thor wel durfde: het gewoon aanpakken als rasechte comedy. Tuurlijk, zoals in alle blockbusters zijn er pogingen tot humor, maar het zijn momentjes, one-liners, afsluiters van scenes. De rest van de film is jammer genoeg bloedserieus, iets wat met deze catastrofale onzin echt geen goed idee was.

Het verhaaltje is echt complete prul, de wereld waarin dit zich afspeelt werd mij ook nooit geheel duidelijk, de acteurs zijn echt triest, net als hun kostuums en het drama wordt zo serieus gebracht dat het amper te bevatten valt dat niemand in de productie op een bepaald moment gezegd heeft: "Dit kan echt niet jongens." Het lijkt bij momenten wel schooltoneel.

Er zitten wel wat afzonderlijke momentjes in die cool zijn, maar het zijn echt shots en sequenties, niet eens scenes. Zo is de introductie van dat ding waar Aquaman op rijdt best cool, maar als je hem daar dan in z'n goud/groene pakje ziet opstaan is alle cool meteen weer verdwenen. Mnee, Wan heeft z'n best gedaan, maar was duidelijk niet de man voor dit soort films.

Brak.

avatar van DjBranco Official
De zeemeermin pak zowel van die man is echt nep. Had van warner bros meer verwacht dan een simpele outfit pakje

avatar van DonR4mon
Zo viel deze mij even zwaar tegen, terwijl DC zo goed bezig was de laatste jaren met Wonder Woman als uitschieter. Aquaman leek wel een tekenfilm uit de DJ Cat Show met Linda de Mol op Sky Channel uit de jaren 80. Zo slecht vond ik de onderwaterscenes gemaakt. Veel kleur, maar ik heb de laatste jaren veel betere CGI gezien uit Hollywood. Ben blij dat ik deze niet in de Bios ben gaan kijken. Pak straks nog wel even captain Marvel mee, want Marvel zijn niveau ligt beduidend hoger en ik ben bang dat dat altijd zo blijft. Al is Gotham de serie een goeie uitzondering hierop