Aquaman (2018)

Australië / Verenigde Staten
Actie / Fantasy

geregisseerd door James Wan
met Jason Momoa, Amber Heard en Patrick Wilson

'Aquaman' volgt Arthur Curry, erfgenaam van het onderwaterkoninkrijk van Atlantis. Arthur zal uit de schaduw moeten treden en zich een ware leider moeten tonen als Heerser van de 7 Zeeën. Dit moet hij doen tussen een wereld aan de oppervlakte die de zee vernietigt en de spanningen binnen zijn eigen onderwaterrijk.

avatar van Donkerwoud
Mocht ik ooit gezegend worden met superkrachten, dan zou ik toch voor iets originelers gaan dan Batman, Aquaman, Spider-Man, Ant-man of Superman. Man, man, man...

avatar van des1
Donkerwoud schreef:

Kamagurka heeft jaren geleden al de draak gestoken met die stompzinnige superhelden films in NRC. Met de Avonturen van Moederman. Dat is dus een vent compleet met capeje, die om de haverklap om z'n mammie roept.

avatar van des1

Beginnen ze in China ook al te infantiliseren onder invloed van Hollywood. Nu het land zo onder druk gezet wordt door Trump, zou China mooi de filmindustrie te grazen kunnen nemen, zeker met dit soort producties.

avatar van Donkerwoud
des1 schreef:

Hahahahaha. De omschrijving is al leuk!

avatar van Lennert
des1 schreef:

De regisseur heeft Chinese achtergrond, niets anders dan dat.

avatar van Graaf Machine

Ik gun het iedereen om deze film slecht of maximaal middelmatig te vinden, maar dit is wel een heel erg nietszeggende, argumentloze "recensie".

avatar van john mcclane 2
Graaf Machine schreef:

Ik gun iedereen om zijn mening en een cijfer oordeel te geven , maar om nou nota bene Aquaman een vijf te geven , en dus beweren dat hij thuis hoort in het rijtje grootste cinema klassiekers aller tijden, vind ik dan weer wat overdreven .

avatar van Graaf Machine
john mcclane 2 schreef:

Zeur niet !

Jijbakken zijn geestelijke armoede.

In die "recensie" worden twee of drie zinnen aan deze film besteed, de rest gaat ergens anders over.

Edit: bovendien ben ik sinds kort een Erkend LatLaagLegger.

avatar van IH88
“My parents made me what I am. I am the protector of the deep.”

Verrassend sterk. Ik zeg verrassend, omdat de DC films tot nu toe vooral teleurstelde. Maar Aquaman is puur entertainment, en het heeft niet die overdreven donkere toon van de overige DC films (met uitzondering van Wonder Woman, niet toevallig ook een sterke film). James Wan heeft precies de juiste balans weten te vinden tussen actie, humor, familiedrama en wat romantiek.

De twee grootste minpunten van Aquaman zijn het nodeloos ingewikkelde script, en het matige CGI actiefestijn op het laatst. Vooral Dafoe lijkt soms wel een wandelende Wikipedia-pagina, zoveel moet hij uitleggen. En de dialogen zijn soms wel heel corny (hetzelfde geldt voor de muziek), maar gelukkig heeft de film acteurs als Dafoe, Kidman, Wilson en Heard hiervoor ingehuurd. De verschillende werelden die Wan heeft gecreëerd zien er allemaal schitterend uit, en je komt soms ogen tekort om alles te registreren. Ga dit zien op een zo’n groot mogelijke scherm. Momoa en Heard zijn ook een verrassend leuk koppel, en het is gemakkelijk juichen voor dit duo. Het actierijke gedeelte in Italië is één groot hoogtepunt, en een bepaalde scene met Heard en wijnflessen is visueel schitterend gedaan. Karakterontwikkeling, humor en lekkere actie komen hier perfect samen. Meer van dit graag.

avatar van kleintje 2
Het is het nog niet helemaal, maar wel een mooie stap in de juiste richting. Ondanks dat Aquaman een forse verbetering is, kan er nog steeds wat verbeterd worden. Het overtollige gebruik van dramatische muziek moet ietsjes juister worden aangepast. Ze maakte sommige scenes, die dramatisch hadden moeten zijn, niet dramatisch genoeg. Ook voelde ik niet echt dat Orm een grote bedreiging was voor de aarde. Als ze daar nou ook nog wat van hadden laten zien, dat Orm ook krachtig is op het land, had het wat beter gemaakt. Ik voelde dat het, qua plot, iets te makkelijk ging. Maar ondanks dat alles, was de muziek prachtig, de special effects waren prachtig en Momoa zet een karakter erg mooi neer.

Na zoveel teleurstellende Marvel films oa. Black Panther, Avengers 3 is dit echt een verademing. Wat een geweldige film, ga deze zeker zien in 3D!

Graaf Machine schreef:
Heerlijke film die zichzelf niet te serieus neemt, vooral ook doordat de hoofdpersoon Aquaman het allemaal niet al te serieus neemt. Lekkere droogkloot is dat. Maar buiten dat ook andere grappige momenten, (die stoere luitjes in die bar, die drummende achtpoot om maar wat te noemen).
Hele fijne beelden en mooie cameravoering ook, heb ik zelden zo gezien in het uitgekauwde superheldengenre. James Wan laat zien dat hij dit genre beheerst.
De speciale effecten waren zeer ok, en het verhaal (waar dit genre het doorgaans niet van moet hebben) was niet te mager.
De film duurde iets van een kleine 2,5 uur, wat best lang is, maar leek wel 4 uur te duren, en dat is dan positief bedoeld. Er gebeurde heel veel, en veel van dat hele vele was vermakelijk. Zozeer zelfs dat de moralistische kletspraatjes me niet stoorden, en dat het sentiment aan begin en eind me niet in de weg zat.
Al met al een hele fijne middag gehad, en de beste film die ik gezien heb sinds lange tijd.

Helemaal mee eens! Bij Marvel nemen die superhelden zichzelf veel te serieus.

avatar van Psycho-M
Ik heb me prima vermaakt.
Er lopen heel wat lijntjes door elkaar.
Soms is het wat chaotisch.
Maar die Momoa speelt aquaman met een bepaalde clair en neemt zichzelf nooit serieus.
En dat is de kracht van deze film.
Hij neemt zichzelf niet te serieus. En daarom werken de cheesy lines, is het een beetje campy maar ziet het visueel er ook retestrak uit.
Momoa is Aquaman en zal dat zeker nog wel even blijven

avatar van mrklm
Het verhaal is volstrekt formulematig en het subplot rondom Black Mantis - dat vooral aanwezig lijkt om het diversiteitsquotum wat op te krikken - is zwak uitgewerkt. Dat Aquaman toch uit te zitten is, ondanks de overdadige speelduur, komt vooral door het vaak oogstrelende en inventieve ontwerp van de onderwaterwereld en de wezens die die wereld bevolken, vooral in het onvermijdelijke, epische slotgevecht. Qua special effects is dit dus absoluut de moeite waard, maar wie hoopt op inhoudelijke originaliteit komt er bekaaid van af in deze voorspelbare DC-verfilming.

avatar van surgeon8
Geweldige film met veel actie en een typische verhaallijn (Lion King achtige taferelen). Ik heb genoten en zelfs mijn vriendin die superhelden films niet leuk vindt vond het een leuke film. Aanrader!

mrklm schreef:

Altijd zo grappig, mensen die naar een superheldenfilm gaan en dan een inhoudelijk plot verwachten

Aquaman is zoals een superheldenfilm moet zijn, hoog popcorngehalte, veel special effects en een redelijk simpel good guy / bad guy verhaal, niets meer, niets minder. Waar die Marvelfilms tegenwoordig de mist mee ingaan is dat ze allemaal heel intelligent proberen te doen over bijv. een man in een ijzeren pak. Als ze verwachten dat ik geinteresseerd ben in de Hulk als hij niet de Hulk is en allemaal intelligentie praatjes en emotioneel gaat lopen doen, pfff op dat moment haak ik echt volledig af.

Deze film is vooral te vergelijken met Thor van Marvel, dat is echt nog het enige leuke karakter van Marvel, vooral ook omdat hij net zo droog is en zichzelf niet te serieus neemt.

Maar serieus, mensen die één of ander diepgaand verhaal met hyperintelligente dialogen verwachten blijf alsjeblieft weg. Mensen die een leuke avond willen met veel 3D special effects en een geweldige onder water wereld, leuke humor en een luchtig verhaal wat alles heeft, ga deze film vooral zien en je hebt echt een geweldige middag/avond!

avatar van wvernooij
Goeie film!

avatar van YouDrunkGoHome
Ocean To Ocean - Pitbull feat. Rhea - Aquaman Soundtrack [Official Video] - YouTube

Eigenlijk zou de film hier een volledige punt aftrek voor moeten krijgen, hoe komen ze er op...

avatar van catdog
YouDrunkGoHome schreef:

In de film zelf vond ik m wel werken. Lollig momentje

avatar van nathaniel177
+0.5 voor amber heard?

avatar van Thomas3
Met Steven Adams van The Oklahoma Thunder in de hoofdrol

avatar van wwelover
Beetje vreemd misschien, maar ik ben zelf blijkbaar één van de weinige die tot dusver wel liefhebber is van de huidige DC reeks. Zeker Man of Steel vond ik geweldig. En Aquaman is ook zeer vermakelijk, maar deed mij minder dan de rest van de films. Verbaasd me ook een beetje dat deze film dan juist zo 'geprezen' wordt. Vooral omdat Wan af en toe echt te ver ging met doorzetten van overdreven muziek of 'aangrijpende' shots. Maar als dit de DC toekomst wat hoop kan geven, vind ik het prima.

Maar don't get me wrong, heb me goed vermaakt. Strakke editing, goede CGI en toffe score. Maar het is natuurlijk 95% Jason Mamoa die deze film maakt. Wat een gast. Heeft niet een brede range als acteur vrees ik. Maar dit doet hij echt top. Nicole Kidman vond ik wel een beetje misplaatst in de film.

avatar van mrklm

The Dark Knight, Batman Forever, The Crow, X-Men: Days of Future Past, Spider-Man.

Inderdaad, een sterk plot, diepgaand verhaal en intelligente dialogen kun je zeker wel vinden in comic-verfilmingen. Deze films zijn dan ook elk superieur aan Aquaman, die ik overigens gewoon *** heb gegeven en dat is een dikke voldoende.

avatar van mjk87
Slechte film met een redelijke regie, lekker vloeiend gemonteerd en de actie is af en toe origineel gefilmd en vaak ook wel overzichtelijk en toch knallend. Zeker over de daken in Italië is een prima scène. Omgekeerd gaat de finale er veel te ver over en is weinig meer dan wat zielloos special effects geweld. Het verhaaltje zelf is ook te weinig bijzonder en sommige twisten zie je al van verre aankomen. Dat tezamen maakt dat de 144 minuten er echt een stuk of 30 te veel zijn. Verder ook vervelend zijn de vele momenten dat vanuit het niets ineens de helden van diensten weer beschoten en aangevallen worden. Na 1 keer geloof ik dat wel, in deze film gebeurde dat toch zeker 4 maal. Visueel wel oké. Het neigt naar kitsch maar men weet zich net genoeg in te houden. Momoa is een redelijk lead, in ieder geval erg sympathiek. Verder is het acteerwerk over de breedte goed genoeg, zeker voor dit genre. 2,5*.

avatar van Ajax&Litmanen1
The time has come for Atlantis to rise again.

De filmreeks van DC is vrij kut om het plat te zeggen. De films kennen geen diepgang, duren vaak veel te lang en nemen zichzelf zó serieus dat het lachwekkend wordt. Zeg maar alles wat Marvel goed doet, dat doet DC andersom fout. Daarnaast hebben ze ook een bizarre keuze gemaakt door geen enkele logische lijn in de opbouw van hun films te stoppen. Normaal geef je je helden een eigen film en komt het daarna samen tot een epische conclusie, wat met The Avengers goed lukte. Bij DC brengen ze eerst zo'n film uit (Justice League dus) en pas daarna solofilms. Het slaat nergens op, maar goed. Nadat we Aquaman al hebben ontmoet dus in Justice League, is er nu zijn eigen verhaal. Gezien alle middelmaat dat DC al af heeft geleverd was het maar afwachten, al toonde Wonder Woman wel vooruitgang. En met James Wan aan het roer, een fantastische regisseur die zowel spanning als sfeer op kan wekken, had ik nog wel goede hoop dat dit leuk zou worden toen ik er zaterdag heen ging.

En dat is het dan ook gelukkig geworden. Dit is momenteel de beste DC film die ze uit hebben gebracht, al is dat niet lastig als de concurrentie o.a. Batman v Superman, Suicide Squad of Man of Steel heet. Maar James Wan snapt gelukkig heel goed wat hij ons voor moet schotelen. Aquaman is bijzonder onderhoudend, vermakelijk en bij vlagen episch. Je krijgt genoeg afwisseling tussen kleine, intieme scènes (bijvoorbeeld de band tussen de ouders van Aquaman of de omgang tussen hem en zijn pa) en grootschalige actie waarbij de onderwaterwereld er fenomenaal mooi uit ziet. Atlantis is echt een lust voor het oog met prachtige locaties, bewoners en aanwezige monsters. Volgens mij is er erg goed gekeken naar films als Avatar, want daar leek het in looks wel op. Het is misschien wel qua fantasiewereld de mooiste film sinds die Avatarfilm die nu bijna 10 jaar alweer oud is. Daarbij zitten er diverse heerlijke actiestukken in die op groot scherm echt een genot om te bekijken waren. Richting het einde gaan zelfs helemaal alle remmen los met een gigantische oorlog onder water. Het mag dan wel een groot CGI-festijn zijn, maar het was gewoon heel tof gedaan. Ook zitten er diverse hele mooie shots in de film waaruit blijkt hoe goed Wan wel niet is.

Maar nogmaals, de film is gewoon leuk om te zien. Dit komt ook vooral doordat de film een eigen smoel heeft. Jason Momoa was al een van de weinige lichtpuntjes uit Justice League en toont ook nu aan dat hij een eigen film kan dragen. Aquaman, zijn vrienden en zijn vijanden hebben geen hele diepe verhaallijnen, maar ze hebben wel allemaal hun redenen en die komen logisch genoeg over. Soms is simpelweg iets standaards als wraak nemen gewoon voldoende om te overtuigen.

Wel duurt ook deze film weer te lang, net als alle DC films. Dat is toch iets waar ze eens naar moeten kijken. Maar in tegenstelling tot die andere titels was het hier ook weer niet storend. Verder is wel wel meer humor in de film verwerkt dan in eerdere DC titels, maar nog steeds werkt het niet altijd. Het blijkt wel weer dat geslaagde grappen schrijven toch niet zo makkelijk is als Marvel het doet lijken. Maar er zit progressie in, dat wel.

avatar van Basto
Ajax&Litmanen1 schreef:
The time has come for Atlantis to rise again.

Wil je nu beweren dat die Marvel films wel diepgang kennen en niet te lang duren?

Wat mij betreft hebben vrijwel alle supperheldenfilm (en de meeste moderne actie spektakels) daar last van. Nu is diepgang wat mij betreft zeker geen verreiste, maar het kan bijna altijd een half uurtje korter. Soms zou 2,5 uur korter ook beter zijn.

avatar van Ajax&Litmanen1
Basto schreef:

Als je zoals ik lees weinig met superheldenfilms hebt (?), dan heeft zo'n discussie denk ik niet zo heel veel zin. Ja, bij diverse Marvelfilms zit veel meer diepgang en leef je wel met de karakters mee. Niet voor niets dat bijna iedere comicfan deze zomer emoties voelde bij het slot van Avengers Infinity War. Vergelijk dat eens met de zogenaamde dood van Superman in de DC films. Nobody gives a fuck toen hij er weer bij Justice League was.

avatar van Basto
Ajax&Litmanen1 schreef:

Sorry, wist niet dat je zo’n fanboy was. Probeerde hier een discussie over film te voeren.