Spider-Man (2002)

Actie / Fantasy

geregisseerd door Sam Raimi
met Tobey Maguire, Kirsten Dunst en Willem Dafoe

Na door een genetisch gemanipuleerde spin gebeten te zijn, maakt het lichaam van de nerd Peter Parker radicale wijzigingen door. Hij kan tegen muren oplopen, web-vloeistof uit zijn polsen spuiten, en hij ontwikkelt een spinnen-zintuig. Hij neemt de naam "Spider-Man" aan, en besluit zijn nieuwe krachten te gebruiken om de slechte Green Goblin te bestrijden. Ondertussen probeert hij de aandacht te trekken van zijn mooie klasgenote Mary Jane Watson.

Prima vermaak film waarin vooral Kirsten schitterd. Tobey vind ik emotie loos acteren, zoals altijd.

avatar van TornadoEF5
Nog eens herkeken. Van een 2 naar een 3 omhoog gedaan. Ik heb deze keer geprobeerd de aandacht er iets meer bij te houden, maar het is niet mijn film. Slecht acteerwerk, en een villain die mij niet aanspreekt. Op de slotscene na dan. Spiderman vind ik wel leuk, maar de persoon die Spiderman speelt dan weer niet (de acteur dus).

Opvallend. Ik vind deze film voor een film uit 2002 vrij gedateerd. Ik had eerder gedacht dat dit een film uit de mid-nineties was.

Maar goed, oorsprongverhaal die je moet gezien hebben om veel andere superheldenfilms te kunnen volgen. Slecht is hij niet, goed ook niet. Hij is vermakelijk en ik kijk uit om dit weekend de twee vervolgen te zien.

Wat een bagger! Nu twee keer geprobeerd te kijken, eigenlijk voornamelijk omdat ik wilde weten waarom hij nog redelijk scoort, deze keer uit gezien maar het was een zware zit.
Volledig overthetop zonder dat het grappig is. Een serieuze film die volledig onrealistisch is, slecht geacteerd, standaard slecht verhaal, veel te kunstmatige badguy. Echt een film waarvan ik me afvraag hoe iemand hem leuk kan vinden.

Gezien de score zijn er genoeg die dat doen wat dan maar weer duidelijk maakt dat smaken verschillen. misschien is het mijn soort film gewoon niet maar ik vond de xmen serie dan welk weer vermakelijk. nou ja

avatar van hijman1946
Ken hem al heb alle strippies,en Films n universele 4.5 voor alle Spidermans

MaartenTuinstra
Fijn vermaak.

Ik ben nooit verzot geweest op superhelden, maar deze wist mij wel te vermaken. Vooral de effecten zien er erg gelikt uit. Verder kent de film helaas een doorsnee verhaal met een wat saaie badguy.

avatar van IH88
“Remember, with great power. comes great responsibility.”

Vermakelijk eerste deel van de Spiderman films met Tobey Maguire. De film is best wel straight forward met het verhaal rond Peter Parker die wordt gebeten door een genetisch gemanipuleerde spin, zijn krachten ontwikkeld en hier mee om moet zien te gaan, de dood van oom Ben, liefje Mary Jane Watson en de introductie van een aantal kleurrijke bad guys. Het script kent weinig verrassingen maar door de sterke acteerprestaties, de mooie special effects, de humor en het aangename tempo is het allemaal erg vermakelijk wat regisseur Sam Raimi laat zien.

Tobey Maguire is erg sterk en zet een wat schuchtere en goedaardige Peter Parker neer die naarmate zijn krachten toenemen steeds meer uit zijn schulp kruipt. Dat zie je ook in zijn opbloeiende relatie met Mary Jane en Dunst en Maguire hebben een leuke chemie. Franco is redelijk als Harry Osborn maar een beetje vlak en hij doet weinig met een ook niet echt boeiend personage. Dafoe schmiert er lekker op los als Norman Osborn en de transformatie naar de Green Goblin wordt overtuigend gebracht. Speciale vermelding voor de geniale rol van J.K. Simmons als J. Jonah Jameson… Briljant. De actiescènes zien er goed uit en de krachten van Spiderman worden er sterk in verwerkt. Dit eerste deel van de Spiderman trilogie is erg vermakelijk maar iets te voorspelbaar om echt een blijvende indruk te maken.

avatar van The_CrY
De eerste Spider Man is toch gewoon een goede old school superhelden film. Nog voordat elk plot de gehele mensheid erbij moest betrekken. Peter Parker, de romance met Mary Jane, het motief van de schurk,... het komt allemaal over. Willem Dafoe speelt de Green Goblin wat over de top, en de special effects zijn hier en daar om te gillen, maar over het geheel liet ik mezelf toch erg meeslepen. Tobey Maguire als Parker is lang niet zo slecht als ik me herinner, en Kirsten Dunst als Mary Jane is een geloofwaardig karakter. De romance tussen die twee komt ook geloofwaardig over en wordt perfect opgebouwd. Geen hele bijzondere superheldenfilm an sich, maar uitstekend uitgevoerd.

een hele leuke film.ik vermaak me altijd prima.en er zit een goed verhaal in.en ben fan van sam raimi films en deze film heeft ie weer super gedaan.

avatar van tattoobob
Net aan 3,5 ster....Raimi had dit niet moeten maken vind ik....zijn kracht ligt toch echt bij het horror genre...enkele uitzonderingen daargelaten.
Anders had dit wel een 5 sterren film kunnen worden.
De film komt ook erg dedateerd over voor een uit 2002.
Green goblin lijkt overigens op een badguy uit de Power Rangers
Ben een groot van van Raimi maar dit is niet zijn beste werk.

avatar van Valak
Spider-Man blijft voor mij toch altijd Tobey Maguire. Hoeveel reboots er ook nog zullen komen...

De tweede is natuurlijk nog net iets beter, maar deze vind ik ook geweldig; leuk, onderhoudend en cool.
Is ook zeker nostalgisch voor mij.

avatar van Phantasm
Prima vermaak, onderhoudend, kijkt lekker weg.

avatar van Kondoro0614
Spider-Man

Het is nu al een poos geleden dat ik de Spider-Man films heb gezien, sowieso dit deel. Als ik me het goed herinner is dit al wel tien- dertien jaar geleden dat ik de Spider-Man heb gezien en ik verslaafd was aan dit deel, echt jeugdsentiment voor mij dit! Ik moet zeggen dat de herziening geslaagd is, ik kreeg de rillingen weer terug zoals ik dat als kleine Wesley ook had bijvoorbeeld wanneer de oom van Peter komt te overlijden waren er genoeg tranen ‘vroeger’ dat ik dit echt een hele erge scene vond. Nu zal dit wel minder zijn maar de herinneringen komen er toch wel van terug, net zoals mijn ‘angst’ voor de Green Goblin.

Ik heb besloten (na mijn Terminator ‘marathon’, wat maar twee films waren) om de vijf spider-man films weer eens opnieuw te bekijken, zoals deze heb ik ook de anderen al een lange tijd niet gezien en aangezien ‘ Spider-Man: Homecoming (2017) ‘ nu in de bioscoop draait moet ik toch weer even up-to-date zijn. Ik vermaak me wel met deze films, jeugdsentiment springt er naar boven en het blijven toch vaak ook wel lichte ‘feel-good’ films, al zal je dat niet over alle scenes mogen zeggen.

Ik moet zeggen dat het concept gewoon echt lekker weg kijkt. Ik vind dit persoonlijk een te gek concept waarmee Sam Raimi mij makkelijk mee te pakken wist te krijgen maar, het is ook een heel gevaarlijk concept want je moet het echt op de juiste manier brengen anders kon het tergend saai worden. Toch wist Spider-Man niet altijd de concentratie even goed vast te houden merkte ik erg en vooral bij de drama scene’s werd het soms heel erg aangezien er niet echt iets ‘sappigs’ was, het was eigenlijk best simpel. Maar gewoon gaaf: Peter die met zijn klas een uitstapje maken naar een laboratorium voor spinnen onderzoek waar er eentje uitgebroken blijkt te zijn, die even later lekker naar beneden bungelt en op Peter zijn hand terecht komt (die ook geen reet voelt) en gebeten word. Hoe simpel en flauw kun je het bedenken maar hoe erg kan ik mij er mee vermaken, het word gewoon eng!

Het verhaal was nog wel leuk om te volgen. In Spider-Man volgen we een nieuw opkomende superheld en daarbij gelijk een vijand. We volgen Peter Parker, een jonge die in zijn afstudeerjaar zit en een beetje een sullig leven leid. Samen met zijn tante en oom woont Peter in New York, een mooi buurtje. Op een dag gaan Peter en zijn school op excursie en peter maakt daar een paar foto’s, hij wou later opzich wel wat in de fotografie doen. Wanneer hij wat foto’s maakt word hij gebeten door een spin, eenmaal thuis gekomen voelt hij zich niet lekker en valt neer in zijn kamer. De dag erna is totaal anders: hij is gespierder, hoeft geen bril meer te dragen en kan opeens via de muur rennen. Hij merkt dat er iets totaal verkeerd gaat en dat zijn echt wel leuke scenes. Vooral wanneer hij een dienblad met eten vast weet te kleven aan zijn web en die op een pestkop gooit waarna er een leuke vecht scene ontstaat. Spider-Man wilt graag geld verdienen om het meisje van zijn dromen: Mary Jane Watson. Wanneer hij in een worstel ring staat en deze gewonnen heeft word de worsteldirectie overvallen, de man die Peter liet gaan schiet even later zijn oom dood, vanaf dat moment besluit Peter een beetje om de stad te ‘redden’ maar Mary Jane Watson komt er verdomd vaak in de problemen, oei oei!

Rond de zelfde tijd stapt Norman Osborne in een wetenschappelijke machine waarna hij met een gas ook van gedaante verwisseld maar, hij word psychologisch ziek zo lijkt het wel. Hij word de Green Goblin, een ware vijand voor Spider-Man en tevens de engste slechterik in mijn jeugd! Samen vechten ze er wat oplos al lijkt het later de vader te zijn van Harry Osborn, een vriend van Peter terwijl Peter net zijn pa had vermoord, eind goed al goed lijkt het al zwoor Harry op een revenge
: een duidelijke aanwijzing naar een vervolg, ‘ Spider-Man 2 (2004) ‘ dus.

Ik denk dat Spider-Man een van mijn leukste herzieningen is geweest en ik laat mijn stem lekker staan want ik voel me er nu nog steeds goed bij. Op naar deel twee!

avatar van horizons
Blijft leuke film. Dunst en Maguire spelen leuk samen. Effecten zijn nog tamelijk goed overeind gebleven na 15 jaar. Er is een statisch webslinger moment dat wel erg matig uitziet maar voor het snelle webgebeuren is overtuigend.
Film schuurt wel iets onder de 4 sterren in plaats van er net boven.

Tarkus schreef:
Prachtige film is dit, en dan vooral om de special effects.
Maar ook Toby Maguire is (zoals iedereen nu al wel weet) de perfecte persoon om Spider-Man te vertolken.
Ik had deze film enkele jaren geleden al eens gezien, maar heb hem nu zelf in m'n collectie en heb er nog geen moment spijt van.
Net als de eerste keer heb ik weer genoten van deze prachtige film.
In deze film moet Peter Parker zijn 'spinnen'-krachten nog een beetje leren ontdekken, maar ook dat gebeurt op een leuke manier.
Kortom, deze film is een aanrader voor jong en oud.
En vraagt ook om vervolgen, die er natuurlijk al zijn....

In het kader van '10 jaar geleden', deze film nog eens opnieuw bekeken.
Ik blijf dit, ondanks de vele remakes van Spider-Man, een zeer goede film vinden.
De speciale effecten zijn nog altijd even indrukwekkend.
Op naar de tweede film dus …

avatar van Fisico
Spider-Man zag ik in het verleden al een aantal keer. Normaal gezien ben ik niet zo’n grote fan van super hero movies, maar deze eerste film van Spider-Man kan ik best appreciëren. Ook omwille van het feit dat er een vrij behoorlijke karakteruitdieping is van het personage Peter Parker. Morele dilemma’s rond ‘goed versus kwaad’ of de tagline ‘grote macht/kracht vereist grote verantwoordelijkheden’ zijn issues waarmee het hoofdpersonage mee worstelt. Het is ook iets wat terugkomt in de Batmansaga van Nolan. Ook hier in Spider-Man wordt dit vrij goed uitgewerkt. De mensheid is van nature wantrouwig en achterdochtig. En je kan nu eenmaal niet goed doen voor iedereen. Zie bvb de scène met de overvaller of zijn verhouding met zijn beste vriend.

Je kan voor of tegen Tobey Maguire zijn – ik heb er niets op tegen – maar hij is het geknipte personage om de rol van Peter Parker en Spider-Man op te nemen. Een ietwat sullig personage die dankzij een spinnenbeet heroïsche krachten verwerft. Zijn stuntelige relatie met MJ kent een leuke insteek en is bij momenten best grappig. De omgekeerde kusscène is hierbij ook één van de hoogtepunten van de film.

De actie is na al die jaren nog steeds ok. De Kobold vond ik iets minder en ook Willem Dafoe vond ik net iets minder passen in zijn rol. Ondanks het feit dat ik zijn acteerprestaties in sommige films waardeer, zal ik nooit een fan worden. Steeds fijn om ook J.K. Simmons aan het werk te zien. Heerlijke rol overigens als bulderende krantenmagnaat.

avatar van Shadowed
Spin Man.

Niet echt een favoriet figuur van me geweest, deze Spider-Man. Maar door de regisseur en best redelijke reviews toch maar een keertje opgezet. Hij is me nog redelijk bevallen ook, tot mijn grote verbazing. Raimi maakt er iets leuks van.

Maguire is best leuk als Peter Parker. Hij heeft een lekker droge uitstraling en weet zijn komische scenes ook best goed neer te zetten. Al vind ik Tom Holland net zo goed, maar krijgt het voordeel omdat hij wat jonger is. Ook wat leniger.

En dat is ook het pijnpunt, want Maguire is in zijn actiescenes soms vrij lomp en is het snel duidelijk dat het vooral uit de computer komt. Het verhaal is niet echt mijn favoriet en het is allemaal wat overdreven, maar toch wel prima uit te kijken. Schurk had ook wat leuker gekund

avatar van max cady
Stan-Lee R.I.P.

avatar van Jeilloc
Beste Spidey film. Tobey is en zal altijd Spiderman blijven.

Tom Holland met zijn VWO soyboy hasses valt niet serieus te nemen. En zijn versie van de Spiderman films met een gefaald Disney sterretje als so-called "love interest" al helemaal niet.

avatar van Metalfist
Guy with eight hands. Sounds hot

Je zou het eigenlijk bijna vergeten maar Marvel heeft vele woelige watertjes doorzwommen vooraleer ze de jackpot hadden met hun Marvel Cinematic Universe. Je had natuurlijk de Incredible Hulk reeks met Lou Ferigno en Bill Bixby, een Nick Fury film met David Hasselhof als de titelheld en ga zo nog maar eventjes verder maar het merendeel daarvan is niet zo geweldig te noemen. Eind jaren '90 - begin jaar 2000 begon het tij echter te keren en kreeg je met onder andere Blade en X-Men een aantal erg sterke franchises. De grote klapper moest echter nog komen: Spider-Man!

Het was niet de eerste keer dat Marvel zijn wallcrawler een leven op het grote/kleine scherm probeerde te geven maar het is wel de franchise die het nauwst aan mijn hart ligt omdat ze er juist was op een moment dat ik me voor comics in het algemeen begon te interesseren. Het was echter al jaren geleden dat ik de trilogie überhaupt nog eens had gezien en gisteren nog eens opgezet. Alleen jammer dat dit zo'n gevalletje is waar de nostalgie blijkbaar een mooier beeld heeft gemaakt dan dat het in werkelijkheid is. Deze Spider-Man heeft nog altijd een aantal erg goede aspecten maar ik ben niet de grootste fan van de invulling van Tobey Maguire als ik eerlijk moet zijn. Of neen, misschien is het beter om te zeggen dat ik gewoon geen fan ben van Tobey Maguire in het algemeen. De uitstraling van Peter Parker is echt gewoon knullig en hoewel dat voor een stuk wel de bedoeling is, blijkt Maguire (afgaande op interviews die als extra op de DVD staan) eigenlijk helemaal niet te acteren. Eenmaal hij zijn kostuum heeft wordt het wat beter maar bijvoorbeeld die eerste ontmoeting met Norman Osborn op de trappen van de school of die scène waar hij denkt dat MJ naar hem waait.. Het oogt zo (bij gebrek aan een beter woord) geforceerd.

Zoals gezegd is er echter wel veel anders goed aan deze film. Sam Raimi neemt hier en daar een loopje met wat zaken, maar het is wel erg fijn om te zien in hoeverre hij trouw blijft aan het bronmateriaal. Sommige scènes zijn nagenoeg letterlijke kopieën van de comic books en hoewel Maguire me dus vandaag de dag niet zo ligt, heeft deze reeks wel de ultieme Mary Jane. Die kus ondersteboven blijft dan ook gewoon één van de meest iconische scènes ooit en dat is voor een groot stuk toch ook aan Kirsten Dunst te wijten. Ook Willem Dafoe is een geweldige Norman Osborn en hoewel hij een beetje onderbelicht blijft, is ook James Franco een uitstekende keuze voor zoonlief Harry Osborn. J.K. Simmons blijft ook de ultieme belichaming van J. Jonah Jameson (en mag misschien wel één van mijn favoriete scènes ooit voor zijn rekening nemen: die waar hij aangevallen wordt door de Green Goblin en toch Parker beschermt door te zeggen dat de foto's van Spider-Man per post komen) maar er zitten eigenlijk ook gewoon veel toffe bijrollen die ik indertijd heb gemist/niet kende. Ted Raimi als medewerker van Jameson, Bruce Campbell als wrestling announcer, Lucy Lawless als punker, ...

Nog iets iconisch is natuurlijk dat deze Spider-Man de eerste Marvel film was die opende met het gekende doorbladeren van comicpagina's. Geen idee wat ik van het tweede deel moet verwachten, maar zolang het niet opnieuw eindigt met Spider-Man aan de Amerikaanse vlag ben ik al blij. Hopelijk iets minder gedateerd qua effecten ook want zo'n scène als deze waar a) MJ's haar in de verkeerde richting waait en b) Spider-Man een pop (?) is, is lachwekkend.

avatar van Lovelyboy
Redelijke poging om de best wel goede Spiderman: Animated Series tot leven te wekken in een Hollywood product. Iets dan ten dele lukt, maar over het algemeen is deze Spiderman en vooral de toon van de film niet my cup of tea.

Op altijd wel fan geweest van Batman en tevens ook van X-men en Spiderman mede door de tekenfilms die er rond de eeuwwisseling regelmatig voor waren. In eerste instantie wordt het beeld van de tekenfilm redelijk gebracht, het is allemaal niet te serieus net als in de tekenfilm waar de spanning nog wel eens wat steeg in gevecht met Venom bijvoorbeeld, PP verschuilt zich regelmatig achter een nerdy uitstraling en houdt wel van een sarcastisch of fout grapje. In de film zien we naast de ontwikkeling van Spiderman, de beet en transformatie, dat op verschillende momenten terug en is de film luchtig te noemen. Andere sleutelelementen zoals Tante, MJ, de Osborne's en in dit geval The Green Goblin komen voorbij met een aantal aardige spannende scenes. Heel gelikt en goed ziet het er echter niet meer uit voor een film uit 2002, ondanks dat het me toch een grote en dure productie lijkt.

Het is vooral Maguire die door zijn eigen uitstraling wat te ver door lijkt te slaan in het antiheldenbeeld van Spiderman en moeilijk serieus te nemen valt. Het is allemaal wat te jolig, grappig, en flauw. Vooral dat constante gejuich en gejoel als ie weer aan zijn spinnendraad weg zwaait lijkt eerder in een pretpark thuis te horen dan in een superheldenfilm. Maguire is niet echt een miscast te noemen, maar is allerminst sterk. Dunst is echter prima als eyecandy en vooral Dafoe is prima opdreef met zijn foute lachje als schurk.

Wat Spiderman toch echt lijkt te missen tussen het duistere gezicht van Goblin en de jolige Spiderman is een middenweg, verandering in toon halverwege, of een scherp randje door wat extra spanning of eventuele duistere sfeer. Vooral vergeleken met de X-men en Batman reeks lijkt Spiderman toch vooral gericht op een jonger publiek of wellicht als familiefilm, iets dat ze met een nog opgeklopter beeld en jongere acteur in de vervolgen hierna nog steeds niet hebben afgeleerd. Waar we van Batman bv dachten dat het niet duisterder dan Nolan kon, gaat de nieuwe release met Pattinson een gehele nieuwe dimensie krijgen. Nu nog eens wachten tot Spiderman het 'familie-film' imago van zich afgeschud. Redelijk, maar meer ook niet.