Spider-Man (2002)

Actie / Fantasy

geregisseerd door Sam Raimi
met Tobey Maguire, Kirsten Dunst en Willem Dafoe

Na door een genetisch gemanipuleerde spin gebeten te zijn, maakt het lichaam van de nerd Peter Parker radicale wijzigingen door. Hij kan tegen muren oplopen, web-vloeistof uit zijn polsen spuiten, en hij ontwikkelt een spinnen-zintuig. Hij neemt de naam "Spider-Man" aan, en besluit zijn nieuwe krachten te gebruiken om de slechte Green Goblin te bestrijden. Ondertussen probeert hij de aandacht te trekken van zijn mooie klasgenote Mary Jane Watson.

Prima vermaak film waarin vooral Kirsten schitterd. Tobey vind ik emotie loos acteren, zoals altijd.

avatar van TornadoEF5
Nog eens herkeken. Van een 2 naar een 3 omhoog gedaan. Ik heb deze keer geprobeerd de aandacht er iets meer bij te houden, maar het is niet mijn film. Slecht acteerwerk, en een villain die mij niet aanspreekt. Op de slotscene na dan. Spiderman vind ik wel leuk, maar de persoon die Spiderman speelt dan weer niet (de acteur dus).

Opvallend. Ik vind deze film voor een film uit 2002 vrij gedateerd. Ik had eerder gedacht dat dit een film uit de mid-nineties was.

Maar goed, oorsprongverhaal die je moet gezien hebben om veel andere superheldenfilms te kunnen volgen. Slecht is hij niet, goed ook niet. Hij is vermakelijk en ik kijk uit om dit weekend de twee vervolgen te zien.

Wat een bagger! Nu twee keer geprobeerd te kijken, eigenlijk voornamelijk omdat ik wilde weten waarom hij nog redelijk scoort, deze keer uit gezien maar het was een zware zit.
Volledig overthetop zonder dat het grappig is. Een serieuze film die volledig onrealistisch is, slecht geacteerd, standaard slecht verhaal, veel te kunstmatige badguy. Echt een film waarvan ik me afvraag hoe iemand hem leuk kan vinden.

Gezien de score zijn er genoeg die dat doen wat dan maar weer duidelijk maakt dat smaken verschillen. misschien is het mijn soort film gewoon niet maar ik vond de xmen serie dan welk weer vermakelijk. nou ja

avatar van hijman1946
Ken hem al heb alle strippies,en Films n universele 4.5 voor alle Spidermans

MaartenTuinstra
Fijn vermaak.

Ik ben nooit verzot geweest op superhelden, maar deze wist mij wel te vermaken. Vooral de effecten zien er erg gelikt uit. Verder kent de film helaas een doorsnee verhaal met een wat saaie badguy.

avatar van IH88
“Remember, with great power. comes great responsibility.”

Vermakelijk eerste deel van de Spiderman films met Tobey Maguire. De film is best wel straight forward met het verhaal rond Peter Parker die wordt gebeten door een genetisch gemanipuleerde spin, zijn krachten ontwikkeld en hier mee om moet zien te gaan, de dood van oom Ben, liefje Mary Jane Watson en de introductie van een aantal kleurrijke bad guys. Het script kent weinig verrassingen maar door de sterke acteerprestaties, de mooie special effects, de humor en het aangename tempo is het allemaal erg vermakelijk wat regisseur Sam Raimi laat zien.

Tobey Maguire is erg sterk en zet een wat schuchtere en goedaardige Peter Parker neer die naarmate zijn krachten toenemen steeds meer uit zijn schulp kruipt. Dat zie je ook in zijn opbloeiende relatie met Mary Jane en Dunst en Maguire hebben een leuke chemie. Franco is redelijk als Harry Osborn maar een beetje vlak en hij doet weinig met een ook niet echt boeiend personage. Dafoe schmiert er lekker op los als Norman Osborn en de transformatie naar de Green Goblin wordt overtuigend gebracht. Speciale vermelding voor de geniale rol van J.K. Simmons als J. Jonah Jameson… Briljant. De actiescènes zien er goed uit en de krachten van Spiderman worden er sterk in verwerkt. Dit eerste deel van de Spiderman trilogie is erg vermakelijk maar iets te voorspelbaar om echt een blijvende indruk te maken.

avatar van The_CrY
De eerste Spider Man is toch gewoon een goede old school superhelden film. Nog voordat elk plot de gehele mensheid erbij moest betrekken. Peter Parker, de romance met Mary Jane, het motief van de schurk,... het komt allemaal over. Willem Dafoe speelt de Green Goblin wat over de top, en de special effects zijn hier en daar om te gillen, maar over het geheel liet ik mezelf toch erg meeslepen. Tobey Maguire als Parker is lang niet zo slecht als ik me herinner, en Kirsten Dunst als Mary Jane is een geloofwaardig karakter. De romance tussen die twee komt ook geloofwaardig over en wordt perfect opgebouwd. Geen hele bijzondere superheldenfilm an sich, maar uitstekend uitgevoerd.

een hele leuke film.ik vermaak me altijd prima.en er zit een goed verhaal in.en ben fan van sam raimi films en deze film heeft ie weer super gedaan.

avatar van tattoobob
Net aan 3,5 ster....Raimi had dit niet moeten maken vind ik....zijn kracht ligt toch echt bij het horror genre...enkele uitzonderingen daargelaten.
Anders had dit wel een 5 sterren film kunnen worden.
De film komt ook erg dedateerd over voor een uit 2002.
Green goblin lijkt overigens op een badguy uit de Power Rangers
Ben een groot van van Raimi maar dit is niet zijn beste werk.

avatar van Valak
Spider-Man blijft voor mij toch altijd Tobey Maguire. Hoeveel reboots er ook nog zullen komen...

De tweede is natuurlijk nog net iets beter, maar deze vind ik ook geweldig; leuk, onderhoudend en cool.
Is ook zeker nostalgisch voor mij.

avatar van Phantasm
Prima vermaak, onderhoudend, kijkt lekker weg.

avatar van Kondoro0614
Spider-Man

Het is nu al een poos geleden dat ik de Spider-Man films heb gezien, sowieso dit deel. Als ik me het goed herinner is dit al wel tien- dertien jaar geleden dat ik de Spider-Man heb gezien en ik verslaafd was aan dit deel, echt jeugdsentiment voor mij dit! Ik moet zeggen dat de herziening geslaagd is, ik kreeg de rillingen weer terug zoals ik dat als kleine Wesley ook had bijvoorbeeld wanneer de oom van Peter komt te overlijden waren er genoeg tranen ‘vroeger’ dat ik dit echt een hele erge scene vond. Nu zal dit wel minder zijn maar de herinneringen komen er toch wel van terug, net zoals mijn ‘angst’ voor de Green Goblin.

Ik heb besloten (na mijn Terminator ‘marathon’, wat maar twee films waren) om de vijf spider-man films weer eens opnieuw te bekijken, zoals deze heb ik ook de anderen al een lange tijd niet gezien en aangezien ‘ Spider-Man: Homecoming (2017) ‘ nu in de bioscoop draait moet ik toch weer even up-to-date zijn. Ik vermaak me wel met deze films, jeugdsentiment springt er naar boven en het blijven toch vaak ook wel lichte ‘feel-good’ films, al zal je dat niet over alle scenes mogen zeggen.

Ik moet zeggen dat het concept gewoon echt lekker weg kijkt. Ik vind dit persoonlijk een te gek concept waarmee Sam Raimi mij makkelijk mee te pakken wist te krijgen maar, het is ook een heel gevaarlijk concept want je moet het echt op de juiste manier brengen anders kon het tergend saai worden. Toch wist Spider-Man niet altijd de concentratie even goed vast te houden merkte ik erg en vooral bij de drama scene’s werd het soms heel erg aangezien er niet echt iets ‘sappigs’ was, het was eigenlijk best simpel. Maar gewoon gaaf: Peter die met zijn klas een uitstapje maken naar een laboratorium voor spinnen onderzoek waar er eentje uitgebroken blijkt te zijn, die even later lekker naar beneden bungelt en op Peter zijn hand terecht komt (die ook geen reet voelt) en gebeten word. Hoe simpel en flauw kun je het bedenken maar hoe erg kan ik mij er mee vermaken, het word gewoon eng!

Het verhaal was nog wel leuk om te volgen. In Spider-Man volgen we een nieuw opkomende superheld en daarbij gelijk een vijand. We volgen Peter Parker, een jonge die in zijn afstudeerjaar zit en een beetje een sullig leven leid. Samen met zijn tante en oom woont Peter in New York, een mooi buurtje. Op een dag gaan Peter en zijn school op excursie en peter maakt daar een paar foto’s, hij wou later opzich wel wat in de fotografie doen. Wanneer hij wat foto’s maakt word hij gebeten door een spin, eenmaal thuis gekomen voelt hij zich niet lekker en valt neer in zijn kamer. De dag erna is totaal anders: hij is gespierder, hoeft geen bril meer te dragen en kan opeens via de muur rennen. Hij merkt dat er iets totaal verkeerd gaat en dat zijn echt wel leuke scenes. Vooral wanneer hij een dienblad met eten vast weet te kleven aan zijn web en die op een pestkop gooit waarna er een leuke vecht scene ontstaat. Spider-Man wilt graag geld verdienen om het meisje van zijn dromen: Mary Jane Watson. Wanneer hij in een worstel ring staat en deze gewonnen heeft word de worsteldirectie overvallen, de man die Peter liet gaan schiet even later zijn oom dood, vanaf dat moment besluit Peter een beetje om de stad te ‘redden’ maar Mary Jane Watson komt er verdomd vaak in de problemen, oei oei!

Rond de zelfde tijd stapt Norman Osborne in een wetenschappelijke machine waarna hij met een gas ook van gedaante verwisseld maar, hij word psychologisch ziek zo lijkt het wel. Hij word de Green Goblin, een ware vijand voor Spider-Man en tevens de engste slechterik in mijn jeugd! Samen vechten ze er wat oplos al lijkt het later de vader te zijn van Harry Osborn, een vriend van Peter terwijl Peter net zijn pa had vermoord, eind goed al goed lijkt het al zwoor Harry op een revenge
: een duidelijke aanwijzing naar een vervolg, ‘ Spider-Man 2 (2004) ‘ dus.

Ik denk dat Spider-Man een van mijn leukste herzieningen is geweest en ik laat mijn stem lekker staan want ik voel me er nu nog steeds goed bij. Op naar deel twee!

avatar van horizons
Blijft leuke film. Dunst en Maguire spelen leuk samen. Effecten zijn nog tamelijk goed overeind gebleven na 15 jaar. Er is een statisch webslinger moment dat wel erg matig uitziet maar voor het snelle webgebeuren is overtuigend.
Film schuurt wel iets onder de 4 sterren in plaats van er net boven.