Spider-Man 2 (2004)

Actie / Fantasy
127 minuten / 135 minuten (DVD extended cut)

geregisseerd door Sam Raimi
met Tobey Maguire, Kirsten Dunst en Alfred Molina

Nieuwe avonturen van Peter Parker, sympathieke student, parttime fotograaf en superheld. Nadat hij in de vorige film geslaagd is voor zijn high-school diploma besluit Peter colleges te volgen aan de New Yorkse Empire State Universiteit. Terwijl hij met diverse persoonlijke problemen zit wordt hij geconfronteerd met de briljante Dr. Otto Octavius, die door een wetenschappelijk ongeluk met enkele mechanische tentakels in de slechte Doctor Octopus is veranderd.

avatar van Phantasm
Ik vond deze net ietsje beter dan zijn voorganger, prima aktie en vermakelijk.

Spider-Man 2

Spider-Man 2 is hoogswaarschijnlijk mijn favoriete Spider-Man film die er bestaat. Sowieso is Spider-Man denk ik mijn favoriete Marvel superheld, dit tweede deel overtreft erg veel. Hoewel het eerste deel voornamelijk bestond uit het uitleggen van het ontstaan van Spidey, dit tweede deel houd zich gelukkig meer gefocust op een ‘echte’ vijand, Doc Ock. Maar ook Spider-Man 2 kent zijn dieptepunten en zeker wat saaie scenes, wat hem niet beter weet te maken dan het eerste deel.

In dit tweede deel volgen we wederom Peter Parker, Spider-Man in zijn superheld leven. We starten de film mooi af met een paar leuke scenes, om geld bij te verdienen voor zijn appartementje werkt Peter bij een pizzeria, als bezorger. Zijn baas is woest op hem omdat hij vaak te laat is en hij krijgt een laatste kans om pizza’s binnen 7,5 minuut te bezorgen. Wanneer hem dit niet lukt word hij ontslagen maar, hier zie je ook dat hij opeens weer twee kinderen moet redden en zo te laat kwam, het werk en superheld zijn werkt tegen elkaar!

Met dit tweede deel laat Sam Raimi zien dat hij het wel kan, een gave tegenstander creëren voor Spider-Man en een redelijk spannend verhaal er aan plakken en we zijn good-to-go! Ook hier word getoond dat Tobey Maguire toch de Spider-man is (tot nu toe) en ook al mag Andrew Garfield voor mij een fijnere acteur zijn, de Tobey Maguire is de Spider-Man en niemand anders. Toch weet Tobey ook hier zijn sterke kanten te laten zien, een perfecte nerd die toch ook zijn stoere kant heeft: totaal Spider-man! Ik begin me persoonlijk echt heel erg te irriteren aan: Mary Jane Watson! Wat een verschrikkelijke personage heeft Raimi daar van gemaakt, ordinaire jaloerse meid die zelf bepaalde dingen mag uitvoeren maar wanneer Peter dat doet, ho maar! En dan haal ik ook al scenes uit deel drie naar voren die ik net heb afgerond, niet erg maar dat blijkt maar dat het een irritatie blijft. James Franco speelt natuurlijk weer een erg leuke rol als Harry Osborn, die er achter komt door middel van Doc Ock dat Peter, Spider-Man is en hij voor eeuwig de vriendschap wilt verbreken, zelfs door hem te vermoorden.

Het verhaal is op zich erg leuk, Peter Parker raakt een beetje jaloers dat Mary Jane met John Jameson samen gaat en raakt een beetje in liefdesverdriet, hij probeert van alles maar komt overal te laat voor elk afspraak wat natuurlijk niet goed is. Hoewel Peter alles op alles wilt zetten is zijn superhelden leven gewoon een pain-in-the-ass en raakt hij in veel moeilijkheden. Ondertussen bestaat er een Doc Ock die met een paar grote robot armen een experiment uit wilt voeren maar, dit gaat compleet mis. Wanneer Doc Ock faalt maar niet meer van zijn armen af wilt raakt hij op het verkeerde pad en word vanaf nu vijand van Spider-Man, hij wilt toch zijn experiment uitvoeren en gaat vaak genoeg met Peter vechten om te winnen, wat hem niet lukt uiteindelijk.

Zoals ook in het verhaal komt Mary Jane te vaak en vooral negatief in beeld. Zoals dat Spidey moest kiezen tussen een stel kinderen of haar en noem zo maar op. Ik weet niet, ik kan niet wennen aan Mary Jane haar karakter en dat maakt de film toch niet beter als het eerste deel, geen zwakkere punten maar echt verbeteringen bestaan er niet in deze film qua opzichte van deel 1. Ja, er worden wat dingen ontrafelt maar daar blijft het vooral wel bij. Toch is er een liedje in de wereld die veel aan haar gekoppeld word, kan je ook wel in de reacties lezen. Het liedje is toch wat mooier haha!

Ik vond deze in het algemeen even sterk als het eerste deel en toch blijft het mijn favoriet, deel twee dan. Prima genoten, ondanks de sommige minpunten was het, het kijken meer dan waard!

4.0* (was 3.5*)

avatar van Pepino
Wat een lage gemiddelde score... Dit moet toch de beste superhero-movie tot-nu-toe zijn.

Spider-Man 2 | Marvel At Its Best - YouTube

avatar van Sergio Leone
Matig.

In mijn herinnering was deze sequel stukken beter. Helaas: tijdens een recente kijkbeurt toch tegengevallen. Ook dit gedeelte geeft het gevoel een puinhoop te zijn. Het duurt te lang en het eeuwige gewauwel tussen Peter en MJ is echt tenenkrommend.
Met Doc Octavius loopt er gelukkig nog een redelijke villain rond, al is ook die niet kwalitatief genoeg om de film van saaiheid te redden.

Tobey Maguire is een uitermate saaie Peter Parker. Dat onzekere dat hij tracht ten toon te spreiden is ellendig kijkvoer. Zeker in combinatie met Kirsten Dunst, ook al zo’n vod.
J.K. Simmons en James Franco in hun overacting kunnen er nog mee door. Het past wel in het cartooneske dat af en toe boven komt draven. Enige voorwaarde is wel dat hun screentime beperkt blijft, wat hier het geval is.

In tegenstelling tot de superheldenfilms na de Marveltsunami slaagt Saim Raimi erin de film een eigen smoel te geven. De film heeft een zekere sfeer – vooral tijdens actiescènes, waar het ook plezierig mag zijn – die de latere films met Andrew Garfield m.i. niet hebben. De gebruikte effecten zijn 13 jaar na datum trouwens nog redelijk overeind gebleven, ook wel verrassend.

Kleine 2,5

avatar van puppet master
Kan mij iemand uitleggen welk deel spider-man 2.1 is?
ik heb deze box maar geen idee waar die tussen hoort.
kan er niks over terug vinden hier

puppet master schreef:
Kan mij iemand uitleggen welk deel spider-man 2.1 is?
ik heb deze box maar geen idee waar die tussen hoort.
kan er niks over terug vinden hier

Dat is dit tweede deel maar jij hebt dan de extended versie van de film. Hier kun je meer informatie erover vinden.

avatar van puppet master

Thanx voor de info, weet ik waar ik deze moet plaatsen.
x-men 1.5 geld neem ik aan hetzelfde?

puppet master schreef:

Thanx voor de info, weet ik waar ik deze moet plaatsen.
x-men 1.5 geld neem ik aan hetzelfde?

Yep!

avatar van horizons
Octavius is toch wel een van de betere superschurken binnen het genre en zeker op het witte doek is hij vrij geslaagd. Maguire en Dunst vinden het ook nog steeds leuk om te spelen. Franco en Simmons vullen de bijrollen gewoon leuk in.

Effecten, zijn ook nu, nog steeds goed te noemen. Heeft Raimi goed voor elkaar gekregen.

Onmogelijke draak van een film.

Om welke reden dan ook dit tweede deel nooit gekeken. Deel 1 en deel 3 wel, maar die vond ik toen echt vreselijk. Dit tweede deel zou iets beter moeten zijn, 't is mij iets te lang geleden om daar serieus over te kunnen oordelen, maar vond dit tweede deel zwaar ondermaats.

Opvallend is toch dat Raimi hier ook kiest voor een eerder humoristische benadering, zeker tijdens het eerste uur. Om dan maar even de vergelijking te trekken met de derde Thor, zo zie je maar hoe belangrijk het is om een regisseur te hebben die ten minste wat voeling heeft met het genre. De humor is hier zo pijnlijk slecht dat het amper aan te zien is.

Niet dat het tweede, wat serieuzere uur beter is, want daar gaat Raimi dan weer iets meer de drama toer op. Wat moraaltjes enzo, gevoelens en personages die met zichzelf worstelen. Het oogt compleet belachelijk in een superhelden film als dit, waardoor de hele zooi alleen maar irritanter wordt om te kijken.

De soundtrack van Elfman helpt ook echt niet mee, erg bombastisch en vervelend aanwezig. Sluit ook helemaal niet aan bij de sfeer van de film. En het acteerwerk is al even lauw. Maguire en Molina zijn vreselijke miscasts, Dunst kijkt er dan ook nog eens bij alsof ze écht niet wou meewerken aan de film. De enige moment dat ze een beetje plezier uitstaalt is op het einde, als ze mag weglopen op haar trouwfeest. Allicht ook gewoon blij dat deze stompzinnige onzin voorbij was.

Ik ben al geen fan van het genre, maar ook binnen het genre één van de slechte reeksen die er is. Sfeerloos gewauwel dat overal in faalt. Niet grappig, niet emotioneel en lullige bad guys. Misschien niet zo verwonderlijk dat ze aan hun derde (of was het ondertussen vierde?) reboot bezig zijn.

Tarkus schreef:
Ook weer prachtig dit 2de deel.
De special effects zijn weer verbluffend en nog beter dan in deel 1.
Ook Tobey Maguire is wederom in zijn element, maar ook Alfred Molina is als booswicht uitstekend.
Ook deze film zie ik voor een 2de maal, en weer heb ik van begin tot eind plezier beleefd aan deze prent.
Ik kijk nu ongeduldig uit naar deel 3 op DVD, maar daar zal ik nog effe op moeten wachten...

Ook deze opnieuw bekeken.
En niets op aan te merken, vind het nog steeds een goede, spannende en ook leuke film.