Spider-Man 2 (2004)

Actie / Fantasy
127 minuten / 135 minuten (DVD extended cut)

geregisseerd door Sam Raimi
met Tobey Maguire, Kirsten Dunst en Alfred Molina

Nieuwe avonturen van Peter Parker, sympathieke student, parttime fotograaf en superheld. Nadat hij in de vorige film geslaagd is voor zijn high-school diploma besluit Peter colleges te volgen aan de New Yorkse Empire State Universiteit. Terwijl hij met diverse persoonlijke problemen zit wordt hij geconfronteerd met de briljante Dr. Otto Octavius, die door een wetenschappelijk ongeluk met enkele mechanische tentakels in de slechte Doctor Octopus is veranderd.

avatar van Phantasm
Ik vond deze net ietsje beter dan zijn voorganger, prima aktie en vermakelijk.

Spider-Man 2

Spider-Man 2 is hoogswaarschijnlijk mijn favoriete Spider-Man film die er bestaat. Sowieso is Spider-Man denk ik mijn favoriete Marvel superheld, dit tweede deel overtreft erg veel. Hoewel het eerste deel voornamelijk bestond uit het uitleggen van het ontstaan van Spidey, dit tweede deel houd zich gelukkig meer gefocust op een ‘echte’ vijand, Doc Ock. Maar ook Spider-Man 2 kent zijn dieptepunten en zeker wat saaie scenes, wat hem niet beter weet te maken dan het eerste deel.

In dit tweede deel volgen we wederom Peter Parker, Spider-Man in zijn superheld leven. We starten de film mooi af met een paar leuke scenes, om geld bij te verdienen voor zijn appartementje werkt Peter bij een pizzeria, als bezorger. Zijn baas is woest op hem omdat hij vaak te laat is en hij krijgt een laatste kans om pizza’s binnen 7,5 minuut te bezorgen. Wanneer hem dit niet lukt word hij ontslagen maar, hier zie je ook dat hij opeens weer twee kinderen moet redden en zo te laat kwam, het werk en superheld zijn werkt tegen elkaar!

Met dit tweede deel laat Sam Raimi zien dat hij het wel kan, een gave tegenstander creëren voor Spider-Man en een redelijk spannend verhaal er aan plakken en we zijn good-to-go! Ook hier word getoond dat Tobey Maguire toch de Spider-man is (tot nu toe) en ook al mag Andrew Garfield voor mij een fijnere acteur zijn, de Tobey Maguire is de Spider-Man en niemand anders. Toch weet Tobey ook hier zijn sterke kanten te laten zien, een perfecte nerd die toch ook zijn stoere kant heeft: totaal Spider-man! Ik begin me persoonlijk echt heel erg te irriteren aan: Mary Jane Watson! Wat een verschrikkelijke personage heeft Raimi daar van gemaakt, ordinaire jaloerse meid die zelf bepaalde dingen mag uitvoeren maar wanneer Peter dat doet, ho maar! En dan haal ik ook al scenes uit deel drie naar voren die ik net heb afgerond, niet erg maar dat blijkt maar dat het een irritatie blijft. James Franco speelt natuurlijk weer een erg leuke rol als Harry Osborn, die er achter komt door middel van Doc Ock dat Peter, Spider-Man is en hij voor eeuwig de vriendschap wilt verbreken, zelfs door hem te vermoorden.

Het verhaal is op zich erg leuk, Peter Parker raakt een beetje jaloers dat Mary Jane met John Jameson samen gaat en raakt een beetje in liefdesverdriet, hij probeert van alles maar komt overal te laat voor elk afspraak wat natuurlijk niet goed is. Hoewel Peter alles op alles wilt zetten is zijn superhelden leven gewoon een pain-in-the-ass en raakt hij in veel moeilijkheden. Ondertussen bestaat er een Doc Ock die met een paar grote robot armen een experiment uit wilt voeren maar, dit gaat compleet mis. Wanneer Doc Ock faalt maar niet meer van zijn armen af wilt raakt hij op het verkeerde pad en word vanaf nu vijand van Spider-Man, hij wilt toch zijn experiment uitvoeren en gaat vaak genoeg met Peter vechten om te winnen, wat hem niet lukt uiteindelijk.

Zoals ook in het verhaal komt Mary Jane te vaak en vooral negatief in beeld. Zoals dat Spidey moest kiezen tussen een stel kinderen of haar en noem zo maar op. Ik weet niet, ik kan niet wennen aan Mary Jane haar karakter en dat maakt de film toch niet beter als het eerste deel, geen zwakkere punten maar echt verbeteringen bestaan er niet in deze film qua opzichte van deel 1. Ja, er worden wat dingen ontrafelt maar daar blijft het vooral wel bij. Toch is er een liedje in de wereld die veel aan haar gekoppeld word, kan je ook wel in de reacties lezen. Het liedje is toch wat mooier haha!

Ik vond deze in het algemeen even sterk als het eerste deel en toch blijft het mijn favoriet, deel twee dan. Prima genoten, ondanks de sommige minpunten was het, het kijken meer dan waard!

4.0* (was 3.5*)

avatar van Pepino
Wat een lage gemiddelde score... Dit moet toch de beste superhero-movie tot-nu-toe zijn.

Spider-Man 2 | Marvel At Its Best - YouTube

avatar van Sergio Leone
Matig.

In mijn herinnering was deze sequel stukken beter. Helaas: tijdens een recente kijkbeurt toch tegengevallen. Ook dit gedeelte geeft het gevoel een puinhoop te zijn. Het duurt te lang en het eeuwige gewauwel tussen Peter en MJ is echt tenenkrommend.
Met Doc Octavius loopt er gelukkig nog een redelijke villain rond, al is ook die niet kwalitatief genoeg om de film van saaiheid te redden.

Tobey Maguire is een uitermate saaie Peter Parker. Dat onzekere dat hij tracht ten toon te spreiden is ellendig kijkvoer. Zeker in combinatie met Kirsten Dunst, ook al zo’n vod.
J.K. Simmons en James Franco in hun overacting kunnen er nog mee door. Het past wel in het cartooneske dat af en toe boven komt draven. Enige voorwaarde is wel dat hun screentime beperkt blijft, wat hier het geval is.

In tegenstelling tot de superheldenfilms na de Marveltsunami slaagt Saim Raimi erin de film een eigen smoel te geven. De film heeft een zekere sfeer – vooral tijdens actiescènes, waar het ook plezierig mag zijn – die de latere films met Andrew Garfield m.i. niet hebben. De gebruikte effecten zijn 13 jaar na datum trouwens nog redelijk overeind gebleven, ook wel verrassend.

Kleine 2,5

avatar van puppet master
Kan mij iemand uitleggen welk deel spider-man 2.1 is?
ik heb deze box maar geen idee waar die tussen hoort.
kan er niks over terug vinden hier

puppet master schreef:
Kan mij iemand uitleggen welk deel spider-man 2.1 is?
ik heb deze box maar geen idee waar die tussen hoort.
kan er niks over terug vinden hier

Dat is dit tweede deel maar jij hebt dan de extended versie van de film. Hier kun je meer informatie erover vinden.

avatar van puppet master

Thanx voor de info, weet ik waar ik deze moet plaatsen.
x-men 1.5 geld neem ik aan hetzelfde?

puppet master schreef:

Thanx voor de info, weet ik waar ik deze moet plaatsen.
x-men 1.5 geld neem ik aan hetzelfde?

Yep!

avatar van horizons
Octavius is toch wel een van de betere superschurken binnen het genre en zeker op het witte doek is hij vrij geslaagd. Maguire en Dunst vinden het ook nog steeds leuk om te spelen. Franco en Simmons vullen de bijrollen gewoon leuk in.

Effecten, zijn ook nu, nog steeds goed te noemen. Heeft Raimi goed voor elkaar gekregen.

Onmogelijke draak van een film.

Om welke reden dan ook dit tweede deel nooit gekeken. Deel 1 en deel 3 wel, maar die vond ik toen echt vreselijk. Dit tweede deel zou iets beter moeten zijn, 't is mij iets te lang geleden om daar serieus over te kunnen oordelen, maar vond dit tweede deel zwaar ondermaats.

Opvallend is toch dat Raimi hier ook kiest voor een eerder humoristische benadering, zeker tijdens het eerste uur. Om dan maar even de vergelijking te trekken met de derde Thor, zo zie je maar hoe belangrijk het is om een regisseur te hebben die ten minste wat voeling heeft met het genre. De humor is hier zo pijnlijk slecht dat het amper aan te zien is.

Niet dat het tweede, wat serieuzere uur beter is, want daar gaat Raimi dan weer iets meer de drama toer op. Wat moraaltjes enzo, gevoelens en personages die met zichzelf worstelen. Het oogt compleet belachelijk in een superhelden film als dit, waardoor de hele zooi alleen maar irritanter wordt om te kijken.

De soundtrack van Elfman helpt ook echt niet mee, erg bombastisch en vervelend aanwezig. Sluit ook helemaal niet aan bij de sfeer van de film. En het acteerwerk is al even lauw. Maguire en Molina zijn vreselijke miscasts, Dunst kijkt er dan ook nog eens bij alsof ze écht niet wou meewerken aan de film. De enige moment dat ze een beetje plezier uitstaalt is op het einde, als ze mag weglopen op haar trouwfeest. Allicht ook gewoon blij dat deze stompzinnige onzin voorbij was.

Ik ben al geen fan van het genre, maar ook binnen het genre één van de slechte reeksen die er is. Sfeerloos gewauwel dat overal in faalt. Niet grappig, niet emotioneel en lullige bad guys. Misschien niet zo verwonderlijk dat ze aan hun derde (of was het ondertussen vierde?) reboot bezig zijn.

Tarkus schreef:
Ook weer prachtig dit 2de deel.
De special effects zijn weer verbluffend en nog beter dan in deel 1.
Ook Tobey Maguire is wederom in zijn element, maar ook Alfred Molina is als booswicht uitstekend.
Ook deze film zie ik voor een 2de maal, en weer heb ik van begin tot eind plezier beleefd aan deze prent.
Ik kijk nu ongeduldig uit naar deel 3 op DVD, maar daar zal ik nog effe op moeten wachten...

Ook deze opnieuw bekeken.
En niets op aan te merken, vind het nog steeds een goede, spannende en ook leuke film.

avatar van Fisico
Ik kon me niet meer herinneren dat ik deze al eens gezien had al kwamen vele scènes me in de loop van de film wel bekend voor. De Spider-Man saga met Tobey Maguire vind ik voor het genre uitstekend. Niet dat ik zo heel veel Marvels heb gezien, maar de Spider-Man reeks vind ik toch bij de beste. Vooral het gegeven dat er voldoende aandacht wordt besteed aan de uitdieping van de personages.

Zo vind ik het aangenaam dat de rol van een superheld met zijn voor- en nadelen knap werd verwerkt in de film. In de Batman movies met Christian Bale of in de animatiefilm The incredibles komt dit ook terug. Door een superheld te zijn verwachten mensen altijd meer en willen ze je steeds en altijd ter beschikking stellen. Het zorgt ervoor dat je geen privéleven meer hebt. Peter Parker maakt er dan ook een zootje van: hij krijgt ruzie met zijn vriend(in), heeft geldgebrek, is werkloos, is onhandig en is een luie student. Op de koop toe leiden zijn twijfels en gebrek aan zelfvertrouwen aan een vermindering van zijn superkrachten. Fijn ook dat het dilemma flink op de proef wordt gesteld bij de bvb de straatroof of een politie-achtervolging.

Dr. Octopus vond ik tot tegenstelling van vele anderen minder geslaagd. Beetje eenvoudig en simpel. De actiescènes daarentegen waren wel goed. Het einde was minder en clichématig, maar de rest van de film maakt veel goed. De magie tussen M.J. en Peter was aanwezig en beiden zijn goed op elkaar ingespeeld. James Franco is en blijft de zwakke schakel. En een J.K. simmons op,dreef blijft geweldig om te zien. Tot slot ook fijne humor in de film met een knullige Peter en de rake oneliners van de mediamagnaat. Alles in beschouwing genomen een nipte 3,5*!

avatar van Shadowed
Leuk vervolg.

Beter dan deel 1 naar mijn mening, omdat de schurk wat interessanter was. Sowieso vind ik dit deel in alle opzichten een beter vervolg. De personages zijn interessanter, de schurken leuker en de effecten zijn beter. Raimi boekt vooruitgang.

Maguire is nog steeds wel een leuk personage als Peter Parker, ondanks zijn wat stroeve bewegingen. Het verhaal zelf boeide me niet altijd, maar omdat er genoeg actie in zit en er genoeg in gebeurd blijft hij wel lekker vermakelijk.

Leuk filmpje dat lekker wegkijkt, maar stiekem wel iets te lang duurt. Had zeker wel wat korter gemogen naar mijn mening.

Geweldige film kijkt lekker weg !!

avatar van Metalfist
Go get 'em, tiger

Een maand vooraleer de eerste Spider-Man in 2002 was uitgekomen, was regisseur Sam Raimi al aan boord voor het vervolg. Je kunt dus wel stellen dat iedereen er alle vertrouwen in had dat de film een succes ging zijn en je kunt ze geen ongelijk geven. Spider-Man zette veel zaken in gang en hoewel de film vandaag de dag misschien niet meer zo goed overeind blijft staan, was ik wel benieuwd naar wat de reeks verder ging brengen. De score was in ieder geval hetzelfde als voor het eerste deel.

Ik ben blijkbaar mijn herinneringen aan de reeks wat door elkaar aan het gooien, want ik plaatste gebeurtenissen uit deel 3 (ik ga er toch vanuit dat die in deel 3 zullen gebeuren) in deze film en eigenlijk ben ik blij dat dat niet het geval is. Spider-Man 2 focust zich qua villains enkel op Doc Ock maar introduceert voor de liefhebber van de comics een aantal belangrijke nevenpersonages zoals Dr. Conners en de zoon van J. Jonah Jameson. Raimi blijft een regisseur die respect heeft voor het bronmateriaal en overduidelijk een fan is (de Spider-Man no more scène waar hij zijn kostuum in de vuilnisbak dropt.. Het is nagenoeg een exacte kopie van de comics) en het zijn zo'n details die het hier echt de moeite maken. Alleen jammer dat het aanstoten/aantrekken tussen Parker en MJ zo enorm vermoeiend is. Daardoor verliest de film een groot pluspunt ten opzichte van de voorganger en ik had het dan ook veel liever gezien dat MJ al op het einde van de eerste film de echte identiteit van Spider-Man had geleerd. Je voelt echt dat de schwung tussen hun twee er veel beter inzit wanneer MJ het weet maar dat gebeurt hier pas op het einde.

Daar staat dan wel tegenover dat de invulling van Maguire beter is. Het is alvast goed dat hij niet meer de highschool geek moet spelen maar hij heeft ook gewoon minder awkward scènes. Dat momentje met May waar hij de waarheid vertelt over Uncle Ben is nog wel redelijk tenenkrommend en de momenten dat hij knetterstoned lijkt te zijn, zijn niet op 1 hand te tellen maar het gaat hem in ieder geval beter af. Alleen jammer dus dat de chemie met Kirsten Dunst voor een stuk verdwenen is en ook James Franco had iets meer ruimte mogen hebben. Gelukkig is er dan nog wel Alfred Molina die de film nagenoeg compleet naar zich toe trekt als Doc Ock. Fijn dat mijn herinnering in dat opzicht nog wel klopt, want hij doet het uitstekend. Tof ook dat Willem Dafoe nog eventjes komt opdraven en verder nog een aantal leuke verwijzingen (Ditkovich, een knipoog naar Steve Ditko, de vermeldingen van Dr. Strange, ...) en cameo's zoals (opnieuw) Bruce Campbell.

Tgoh, op een aantal aspecten een stuk beter dan zijn voorganger. Zo zijn de effecten echt wel vooruit gegaan maar op andere vlakken zoals de relatie MJ/Peter gaat Raimi dan weer de mist in. De score was 3.5* en die blijft in ieder geval staan, net zoals bij de voorganger. Volgende week maar eens deel 3 proberen. Daar was ik blijkbaar wel minder van onder de indruk maar het is geleden van in de cinema dat ik die nog heb gezien. To be continued!

avatar van Lovelyboy
Meer van hetzelfde als in Spiderman 1, maar ondanks een matige Maguire, toch over de gehele lijn ietsje beter.

De film valt in eerste instantie op, en lijkt zijn eigen graf te graven met een veel te sullige Maguire die totaal lijkt door te slaan, of niet kan acteren, of slecht geregisseerd wordt. Het beeld is duidelijk van de zogenaamde antiheld die maar gewoontjes is, en wellicht van zijn saaie uitstraling gebruik maakt om op de achtergrond te blijven. Iets dat Bruce Wayne en Clark Kent in respectievelijk Batman en Superman met veel meer flair en charisma beter afgaat waar Parker zo nu en dan te flauw voor woorden is. De film veert vervolgens enigszins op met zijn humor zoals de bezemkast, helaas net iets te lang doorgevoerd en een al betere liftscene die best wel grappig is. Even lijkt dit net als deel 1 ook in de categorie familiefilm te gaan vallen.

Toch herpakt de film zich meer dan redelijk met Molina als een hele goede bad guy en een Parker die niet de sul uithangt maar twijfelt aan zijn alter ego Spiderman, moeite heeft met de keuzes die het zijn van de superheld inhoudt en het bijbehorende leventje, in ontkenning raakt en stopt om vervolgens zichzelf te vinden en omarmt te worden door het volk. Iets meer cachet als verhaal tenminste dan in deel 1. Dan zien de knokpartijen er met Doc Ock er voortreffelijk uit, sowieso lijkt de aankleding en CGI er veel beter uit te zien dan in de eerste, is er natuurlijk weer een Stan Lee Cameo en vind ik Simmons wel lekker overdrijven als Jameson. Helaas is de afstoot en aantrek toestand met MJ wat plichtmatig en komt Dunst sowieso niet zo bijzonder uit de verf omdat ze voornamelijk als screamqueen gebruikt wordt.

Spiderman 2 is heeft dan ook iets meer om het lijf als de eerst hoewel het te weinig is om een veel hoger cijfer te geven. Eindoordeel is dan ook dat de film heel aardig voor een keer is.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Wat meer van hetzelfde na deel 1. Andere bad guy, zelfde liefdesverhaaltje en opnieuw Tobey Maguire die een slechte Peter Parker speelt. Het blijft allemaal zeer luchtig en oppervlakkig. Alfred Molina doet het niet slecht als Doctor Octopus al kon het daar toch nog beter. Hij gaf het personage een bad guy waar je toch nog iets goed in zag, niet evident in deze films. Maar voor acteerwerk is niet veel ruimte hier. De film duurt ook wel wat te lang en begint soms te vervelen. En de zijsprong met Osborn is enkel nodig voor Spider-Man 3, maar verder totaal niet nodig.