Spider-Man 3 (2007)

Actie / Fantasy

geregisseerd door Sam Raimi
met Tobey Maguire, Kirsten Dunst en James Franco

Een buitenaardse symbiote van een andere wereld geeft Peter Parker, alias Spider-Man, nieuwe krachten en een zwart pak die hij goed kan gebruiken om enkele nieuwe vijanden mee te bestrijden. Peters leven lijkt geweldig te zijn met zijn nieuwe pak, totdat hij en zijn geliefden merken dat er iets niet klopt in zijn gedrag...

avatar van horizons
En dan dipt Raimi ietwat. Nog steeds vermaak maar de kibbelende verhaallijn tussen Dunst en Maguire had aan eind van deel twee afgelopen moeten zijn. Dunst lijkt er sowieso wat minder zin te hebben.

De hele Sandman verhaallijn of de Venom verhaallijn had gedumpt moeten worden. Nu is het beide niet af.

Tarkus schreef:
Ook dit derde deel van Spider-Man kon me bekoren, al is het verhaal wat minder dan de beide vorige films.
Maar de actiescènes zitten goed in elkaar en de special effects zijn weer prachtig, en ik denk dat deze film het net daar van moeten hebben.
Van mij mogen er nog vervolgen op komen, al valt te betwijfelen dat ze nog zo goed zullen zijn als deze eerste 3 indien Sam Raimi er de brui aan zou geven.
Afwachten maar....

Ook deze dus opnieuw bekeken, en wederom goed bevonden.
Ondertussen weten we allemaal dat deze film de laatste uit deze reeks was.
De volgende Spider-Man films zijn totaal anders, andere cast andere regie... weer een gans ander verhaal dus...
Maar heb wederom genoten van deze 3 films.

avatar van clubsport
In vergelijking met de nieuwe spiderman homecoming zou ik deze bijna spontaan 5 sterren geven .
Maar nee dat doe ik maar niet , maar na herziening is deze me toch zeker niet tegengevallen .
Vond Jonah jameson goed op dreef in dit deel zijn scenes zorgden voor de leukste humor en zijn karakter is supergoed gecast met JK Simmons .
Ook the sandman werd goed ingevuld vond ik , in iets mindere mate venom van topher grace maar voldoende .
Het verhaal is wel vol met zoveel karakters waardoor het af en toe wat afgeraffeld lijkt te worden , dat is spijtig gelukkig schiet het niet echt uit de bocht .

avatar van Fisico
De laatste Spider-Man met Maguire en Raimi ook eindelijk gezien. Sowieso de mindere van de eerste twee films, maar ondanks enkele ergernissen redelijk bevonden. Het probleem van dit derde deel is dat het niet goed weet welke richting hij uit wil. Meerdere vijanden treffen Spider-Man - dat is nieuw - maar door de verdeelde aandacht neemt de film wat te veel hooi op zijn vork waardoor het bij momenten mosselen noch vis is.

Eigenlijk is het uitgangspunt van de zwarte Spider-Man een leuk script op zich. Veel verklaring van het hoe, wat en waarom wordt er niet gegeven behoudens dat het afkomstig is van een meteoriet. Flauw geïntroduceerd, maar het resultaat is echter wel fijn. De Spider-Man films zweefden sowieso al rond de normen en waarden van wraak en de erfenis om "goed" te doen en de erfenis van de status van held. Ook het grote "Clark Kent contrast" met Superman komt hier ook sterk naar voor met de schlemielige Peter Parker. Dit wordt te niet gedaan door het zwartje goedje en de nieuwe persoonlijkheid van Peter Parker is een welgekomen verfrissing, hoewel niet altijd correct geacteerd.

De Goblet van Harry Osborn is wat flauw en doet te veel denken aan de eerste film met Willem Defoe. Weinig inspirerend dus, laat staan het sullige geheugenverlies van Harry in de loop van de film. De hereniging naar het einde toe is wat melig, maar de vete op zich stak op de duur ook tegen. De Sandman is op zich een leuk personage, maar werd eveneens té melig uitgewerkt met dat dochtertje, laat staan met het kokhalzende einde dat hij geen slecht mens is en dat hij geen keuze had. Die flashback met oom Ben als plottwist (tot 2 maal toe) om de kijker op een ander gedacht te brengen deed de film dus ook geen goed. Alleen daarom al zou ik de film als "zwak" quoteren, maar de actie, de achterliggende (versterkte) boodschap en goede CGI doen me net een voldoende geven met 3,0*.