Spider-Man 2 (2004)

Actie / Fantasy
127 minuten / 135 minuten (DVD extended cut)

geregisseerd door Sam Raimi
met Tobey Maguire, Kirsten Dunst en Alfred Molina

Nieuwe avonturen van Peter Parker, sympathieke student, parttime fotograaf en superheld. Nadat hij in de vorige film geslaagd is voor zijn high-school diploma besluit Peter colleges te volgen aan de New Yorkse Empire State Universiteit. Terwijl hij met diverse persoonlijke problemen zit wordt hij geconfronteerd met de briljante Dr. Otto Octavius, die door een wetenschappelijk ongeluk met enkele mechanische tentakels in de slechte Doctor Octopus is veranderd.

avatar van superbassie
Leuke film, iets beter dan nummertje één. Goede actie en mooie special effects. Ook gelijk één van de weinige films die op comics gebasseerd zijn en het kijken waard zijn.

avatar van *__ANIME__*
Ik heb hem net gezien en ik vond hem erg goed, beter dan deel 1. Nu deel 3 nog.

neo (crew)
Waar Raimi met de eerste de plank nogal misloeg qua drama en het spelen met cliches, is deze tweede een grote verbetering. Ook de actiescenes en Dunst beviel mij ook zowaar wat meer als in deel 1 waar het giechelgezichtje op volle touren draaide (in negatieve zin). Opvallend is ook de grote maten waarin humor wordt toegepast, meer als voorheen. 3 sterren

orbit
Wat is dit toch een verademing vergeleken bij die strontvervelende X-men films met die zeurderige pretenties of misbaksels als de Hulk. Typisch voorbeeld van de superieure strip die zich ook op het witte doek niet verloochent. Hulde aan Raimi.

avatar van HammerHead
Hmm, voor zover ik me kan herinneren vond ik 1 toch beter. Als er ergens een opeenstapeling van clichées te zien was, was het hier wel. Dan heb ik veel liever de pretenties van de X-men, ipv een een held die zijn puberprobleempjes op de grote boze wereld projecteert. Ik wordt ook een beetje moe van constant diezelfde slingereffectjes. Wie weet wordt de nieuwe film weer iets beter, die lijkt me in ieder geval een wat interessantere duistere kant te hebben.

orbit
Ik vind X-men nou juist een opeenstapeling van wannabe interessante puberprobleempjes. De strip was ook verschrikkelijk zwak.
Spiderman wordt gered door een gezonde dosis relativering en humor. Voor duister heb je weer heel andere films, daarin is nog geen superheldenfilm geslaagd.

avatar van HammerHead
Ik heb sowieso niet zoveel met superheldenfilms. Het zou ook best kunnen dat ik X-men veel lager waardeer mocht ik ze op dit moment weer bekijken.

Edit: Ik zie dat ik X-men ook 1,5 punt heb gegeven, maar deel twee 3 sterren, allemaal momentopnames dus.

orbit
Ik ook niet, dit is ook een van de weinige uitzonderingen die ik heel goed kan bekijken. Ik hield ook wel van de strips van Stan Lee, heerlijk flauwe humor. Iets wat geen enkele andere superheldenstrip had eigenlijk. Verder vind ik één van die supermanfilms wel aardig en Batman Begins schijnt ook wel ok te zijn.

(Batman Begins is niet ok).

Verder blijf ik meer fan van de X-mannen/vrouwen, maar blijft de 3,5* voor deze zeker staan. Alleen Peter Parker is wel echt een nerd, af en toe lijkt hij zelfs op die druif uit Road Trip, komt wat mij betreft niet overeen met de Fox Kids serie.

lowhusky
"spiderman", "spiderman", "spiderman", hoe is deze grote spellingsfout begonnen? zelfs google zegt: "bedoelde u: spiderman". het is gewoon Spider-Man!!

neo (crew)
''Spiderman 2 (USA) (alternative spelling)'' (imdb)

echt een heel goede stripverfilming,orgineel ook. erg leuk vindt ik
het fragment, waarin peter parker besluit te stoppen met spiderman
om gewoon normaal door het leven te gaan en je hoort dan het liedje raindrops keeps falling on my head,geweldig.4.5

avatar van rubenzzz
Vette Film! Maar imdb geeft um een 7.8, wat hij ook verdient.

avatar van Thomas83
Gisteravond pas voor het eerst gezien. Net als bij deel 1 heb ik me prima vermaakt. Vooral door Kirsten Dunst, ze is ook in dit deel weer erg charmant. Tobey Maguire zet een prima Peter Parker neer.
Het verhaal is natuurlijk wat oppervlakkig uitgewerkt, maar toch interessant hoe Peter Parker de nodige twijfels heeft en zijn draai moet vinden om om te gaan met de rol van superheld.
Minpuntjes vind ik de special-effects. Als Spidey buiten tussen de gebouwen door gaat slingeren ligt het er vaak wel al te dik bovenop dat de boel uit de computer komt. Ook vind ik die actie-scenes allemaal vrij weinig gevariëerd. Veel achtervolgingen waarbij hij achter de stoet van politie-auto's en de vluchtwagen heen en weer slingert. Iets meer variatie zou leuk zijn.
Ook vind ik de bad guy in dit deel wat saai. The Green Goblin in deel 1 was ook niet super,maar die rol werd nog vrij leuk (lekker over the top) neergezet. Dr. Otto Octavius vind ik maar vrij saai.

Thomas83 schreef:

Daarom komt er ook 2 nieuwe in deel 3.

1: The Green Goblin II (Harry).
2: Sandman

Oja was ik de ergste nog bijna vergeten

3: Venom

De verandering van Brock naar Venom is prachtig gemaakt!
In de delen 1 & 2 kwam het verhaal wat moeizaam op gang.
In deel 3 begint het gelijk met een grote actiescene!
De Scene genaamd: Crane Disaster moet je gewoon zien!
http://media.movies.ign.com.... Morgen!

avatar van Thomas83
Dat The Green Goblin II zou verschijnen kon je ook al wel afleiden aan het gedrag van Harry nadat hij ontdekt dat Peter Parker Spiderman is.
De eerste Green Goblin en Dr. Octavius kende ik nog wel van vroeger, toen ik als kind de stripverhalen las of de tekenfilms op tv zag. Die andere twee bad guys ken ik volgens mij niet. Ben heel benieuwd.
Het filmpje van Crane Disaster ziet er in elk geval erg goed uit! Wel weer zo overduidelijk dat de special-effects uit de computer komen zodra Spider-Man verschijnt, maar zijn komst wordt in elk geval mooi in beeld gebracht met op het laatst wat slow-motion en zo.

avatar van %%%%%%
Vond deze inderdaad wat volwassener als de eerste.Heeft net als deel 1 weer mooie special effects.Aleen deze duurt wel erg lang 3,5 sterren beetje beter als deel 1

%%%%%% schreef:

Ik vindt deel 1 nog misschien wel beter dan deel 2.....maar dat komt omdat ik de green goblin best wel een grappig figuurtje vindt. Maar Dok Ock is ook stoer met al die armen.

avatar van Bart Tönjann
Wat ik beter vind aan deel 1 is de Bad-Guy, omdat die wat beter bekeken word. Je ziet in wat gedetaileerdere vorm hoe hij "evil" word. Je ziet hem ook vaker, hij is brutaler en wat meer over the top. Doc Ock hield zich een beetje in, maar Goblin is lekker druk en hymoristisch. Maar je, verschil moet er wezen hé!
Toch vind ik deze film beter dan deel 1. Waarom? Spiderman heeft meteen zijn krachten al, dus dat hoeft niet meer verteld te worden. Dat maakt dat de karakters wat verder uitgediept kunnen worden, en daar heeft Raimi ook gebruik van gemaakt. Ook zitten er wat minder kleine foutjes in (deel 1 barstte ervan). Er zit wel iets minder actiescenes in, maar de scenes die er zijn zijn wel langer, aangrijpender en spectaculairder. En ik vind het ook cool als aan het einde Harry zijn vader's geheime kamer vind, en je het Goblin deuntje weer hoort.

avatar van JohnWilliams
Deel 2 is inderdaad qua scenes beter (minder foutjes), en er zijn inderdaad meer actiescenes (vooral met die tram)......het leuke is wel aan deel 2 dat "MJ" eindelijk weet wie er onder het masker schuilt.

avatar van -jack_sparrow-
en ook dat Harry osborn weet dat peter Spiderman is .
en dat hij daarna de geheime schuilplaats weet van zijn vader Norman , zodat hij zelf de green goblin wordt.

avatar van Bart Tönjann
Ja die scene vond ik ook goed. Zoals ik al zei, geweldig dat je dat deuntje dan weer hoort.

avatar van Word_Play
Ik kom net van deel 3 vandaan en verhoog deze naar 4,5*. De verhouding actie/karakterontwikkeling is hier toch echt nagenoeg perfect te noemen.

Geweldige film. Geweldige trilogie.

Ook weer prachtig dit 2de deel.
De special effects zijn weer verbluffend en nog beter dan in deel 1.
Ook Tobey Maguire is wederom in zijn element, maar ook Alfred Molina is als booswicht uitstekend.
Ook deze film zie ik voor een 2de maal, en weer heb ik van begin tot eind plezier beleefd aan deze prent.
Ik kijk nu ongeduldig uit naar deel 3 op DVD, maar daar zal ik nog effe op moeten wachten...

avatar van donnie darko
Mooi deel, en beter als het eerste deel.

Vooral de bijpersonages vond ik zeer leuk, de leuke villain Doc Ock en de hilarische baas van de krant.
Voor de rest ongeveer hetzelfde qua opbouw als de eerste film, maar de slechterik lag mij meer, en het verhaal met MJ vond ik in deze film ook mooier uitgewerkt. Ik vind wel dat Tobey Maguire een beetje lijdt aan hetzelfde als Keanu Reeves. Ze kunnen beiden maar één gezicht trekken. Maar dan is Tobey nog steeds wel een veel betere acteur als Keanu.

3.5* voor dit leuk filmpje. Ben zeer benieuwd naar de derde.

avatar van Bart Tönjann
Spider-man 2 blijft de beste. Deel 3 vond ik wel leuker om naar te kijken. Veeel drukker en veeel chaotischer, maar tegelijkertijd relaxter om naar te kijken. Qua karakter diepgang, verhaalopbouw etc. blijft deze toch de best. De criticus in mij zegt: Spidey 2 is de beste. Echter, de popcornvretende bioscoopbezoeker in me zegt: Spidey 3 was wel leuker.

(Als voorbeeld dan, ik lust geeneens popcorn, maar dat je weet in welke richting ik praat

avatar van film88888
Goed vervolg, met weer heel leuke scene's en alles is weer mooi gedaan, en nog wel redelijk camerawerk, en de bad guy doc ock daar hebben ze de perfecte man voor gevonden want Molina speelde wel goed die rol. ik kijk uit naar het 3de deel met mijn lievelings bad-guy Venom. voor dit deel een 3,5

avatar van abeltjuh 25
Deze was naar mijn zeggen beter als het eerste deel. Van die romantische stukjes in films houd ik normaal niet zo maar omdat Mary Jane erachter komt dat Peter Spider-man is vond ik deze onverwachtbare wending juist leuk. Voor de rest is het mooi om te zien hoe alle mensen hem steunden. Ik vind Octopus met al die tentakels een beetje vergezocht en ik vond de Green Goblin leuker. Al met al zeer vermakelijk en zeker de moeite waard. 4*

Een goed vervolg,Met weer hele goeie scenes.
Ik vondt de beste scene met die trein.
Ik zat helemaal in die film en eigenlijk had ik het met hem tedoen.
Het was zeker goeie camera werk en ze hebben de juiste bad-guy gekozen.Het kon niet beter.
En de acteerprestaties waren ook helemaal toppie.
Deze film krijgt van mij een dikke 5.