Spider-Man (2002)

Actie / Fantasy

geregisseerd door Sam Raimi
met Tobey Maguire, Kirsten Dunst en Willem Dafoe

Na door een genetisch gemanipuleerde spin gebeten te zijn, maakt het lichaam van de nerd Peter Parker radicale wijzigingen door. Hij kan tegen muren oplopen, web-vloeistof uit zijn polsen spuiten, en hij ontwikkelt een spinnen-zintuig. Hij neemt de naam "Spider-Man" aan, en besluit zijn nieuwe krachten te gebruiken om de slechte Green Goblin te bestrijden. Ondertussen probeert hij de aandacht te trekken van zijn mooie klasgenote Mary Jane Watson.

• woensdag om 20:30 uur op TV (RTL7)

Die bedoel ik jah

sydney
Alsjeblief zeg. Deze film moet je zeker alleen maar zien omdat die een reclame budget heeft van hier tot Tokyo. Nee dank je, dan pas ik al meteen. Ik heb hem overigens wel gezien. Maar ja ik kijk ook alles.

Nou, heb hem gisteren gezien en vond het gewoon een leuke film. Er zitten iets te veel cliches in en hij is te veel gericht op de USA.
Nu hij hier in Europa uit is, zal hij ook snel zakken in de IMDB top 250.

Voor het verhaaltje moet het niet doen.

Hoezo niet? Het verhaal is vrijwel identiek aan de strip, niks mis mee naar mijn zin...

Best wel lache filmpje...maar die vlag
Verder was het wel een beetje raar dat Peter Parkers kleding naar de muur toe hing toen hij voor het eerst ging klimmen...

Wel een pluim voor Maguire en Dafoe.
***1/2

De film is lekker snel en verveelt niet gauw. Aan het eind van de film had ik veel te veel actie en animatie verwacht, maar dat viel wel mee. Het verhaal was interessant om naar te kijken.
Maar écht geweldig voor 5 sterren vind ik het nou ook niet.
Vier sterren dan maar...

zeer sterke combinatie karakter-actie...

Op horrorcypher een exlusief interview met SAM RAIMI!!!www.horrorcypher.nl

avatar van jackie
Film viel wel wat tegen na alles wat ik er over gehoord had.
Het leukst vond ik de "kleine" scenes als hij b.v. voor het eerst zijn gave ontdekt en het liefdes verhaal was mooi gedaan de actie scenes waren wel goed maar dat kan wel beter.

Erg goede film. Het 1e deel was het leukst en het grappigst. Tobey Maguire en Kirsten Dunst acteren leuk. Over de hele film is dus echt niet te klagen. In 1 woord: geweldig ! Spannend en boeiend van begin tot eind !!

Film was wel ok, Maguire zette wel een aardige nerd neer. Vraag me af hoeveel vrijheid Raimi bij het maken van deze film had?! Wel leuk om te zien dat bij het eindgevecht nog een Raimi techniek werd gebruikt: wanneer spider-man geslagen wordt beweegt de camera heftig mee in de richting waarin zijn hoofd beweegt. Verder weinig wat betreft een 'handtekening'...***

Vraag me af hoeveel vrijheid Raimi bij het maken van deze film had?!

Ik denk behoorlijk wat, want ondanks de druk van de filmmaatschappij e.a. om een meer macho persoon te nemen, heeft hij toch vastgehouden aan Tobey Maguire.

Ok, I stand corrected. Zijn andere films waren van een behoorlijk ander caliber. Daarom vroeg ik me af hoeveel vrijheid hij had qua filmstijl, want de film oogt als iedere ander quite-a-big-budget film. Na zijn laatste twee films vroeg ik me af in hoeverre zich naar de wensen van de studio's moet schikken.

vic
er moet ook stof overblijven voor de vervolgen.

eeeh stof overblijven???? Als je bedenkt dat spiderman sinds 1962 (Amazing Fantasy) te zien is en toen hij zijn eigen serie kreeg er maandelijks een strip is uitgebracht werd. Kan je je wel bedenken dat er stof genoeg is. Ik kan zo een paar verhalen uit mijn tover hoed halen (het kloon verhaal, Venom/carnage verhaal, Kraven the hunter verhaal).

Als ze zouden willen zouden ze er een serie van 45 minuten/aflevering van kunnen maken maar het mindere dan is dat het dan qua special effects minder zal zijn

neo (crew)
pff, nou kirsten dunst ziet er nou niet bepaald leuk uit aan hand van de beelden die ik heb gezien.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
mooi! weer een concurrent minder

ik zit te twijfelen aan neo's gezichtsvermogen

ik heb um net gezien en hij is erg goed. De karakters zijn erg goed neergezet (vooral JJ Jameson lijkt alsoftie regerecht uit de comic is komen wandelen).

normaal 3,5 ster, maar een ster erbij omdat ze de comic erg goed verfilmt hebben (wat toch verdomd moeilijk is lijkt mij)

EEN HELE GOEIE FILM!!!!!!!

Willam Dafoe speelt sterk in zijn rol van de Green Goblin. Wat heeft die man van zichzelf toch al een boevenkop.

Goeie verfilming van de strip...helemaal mijn film...hehe dit heb ik ook al in de krant gezegd.... echt heel erg vermakelijk...

Ik vond het wel een leuke film, maar dat zoete gedoe op het einde met MJ had van mij niet gehoeven. Ik heb gewoon in een scheur gelegen tijdens de film, hoe soaperig het er uit zag. En verder vond ik de eindscene met the green goblin jammer, dat was hoorde ik opnieuw verfilmd na 11 september. Het was ff er tussen geplakt leek wel.

Ik was ontgoocheld.
Zwakke hoofdrolspeler, slechte special effects en vooral dat o zo kleffe liefdesverhaaltje.
Boring !!
2 op 5
Tony

avatar van Macmanus
slechte special effects .

Nou ja, wat is daar zo slecht aan?

En Tobey Maguire,Willem Dafoe speelden erg goed hoor.
Maar ok dat is jouw mening.

lindastuurman
Ik vond de hoofdrolspelers zeker niet slecht! En de special effects zijn op sommige momenten niet echt goed, maar over het grootste gedeelte heb ik toch niet te klagen.

Maar over het verhaal (klef, voorspelbaar etc.) valt niets af te dingen. Het is en blijft een verfilming van een stripverhaal en om dat te laten zien moet je er ook een stripverhaal van maken. Ookal wordt het dan voorspelbaar, het is wel amusant!

ik ben het helemaal met je eens!

Groot gelijk allemaal.
Ik vond het gewoon een ordinaire actiefilm met een klef liefdesverhaal ertussen gegooid om het verhaal iets aantrekkelijker te maken

Maar Tobey Maguire was wel op zen opper jammiest

Bullshit... heb je ooit wel 's een spider-man strip gelezen... dit is echt een geweldige verfilming...

avatar van Macmanus
Groot gelijk allemaal.

Wie heeft er gelijk?

avatar van Phooze
Ik vond 'm geweldig. Ik heb nooit echt de strip gelezen, dus of het een goeie verfilming van de strip was weet ik niet. De visual effects waren in het begin wat amateuristisch, maar in de loop van de film zie je gewoon dat ze meer ervaring kregen met het animeren van Spidey.

Het enigste overdreven gedoe vond ik die High School scenes dattie die gozer in elkaar slaat (en een salto maakt en dergelijke)

4 sterren

avatar van Jordy
Jordy (admin)
grappig dat iedereen weer een ander (klein) deel heeft dat hij/zij minder vond

Dit slaat nergens op. Als die scenes echt niet goed waren in hun ogen hadden ze ze nog wel weer veranderd voor de release.