• 10.922 nieuwsartikelen
  • 8.996.886 stemmen

Aquaman and the Lost Kingdom (2023)

Actie / Avontuur | 124 minuten

• iTunes Bekijk via iTunes
  • HBO Max Bekijk via HBO Max

Plot Aquaman and the Lost Kingdom

"The tide is turning."

Nadat het Black Manta eerder niet is gelukt om Aquaman te verslaan, is hij nog steeds vastbesloten om zijn vaders dood te wreken en Aquaman voorgoed uit te schakelen. Dit keer is Black Manta sterker dan ooit tevoren, want hij heeft de mythische Zwarte Drietand, waarin een oude, kwaadaardige kracht schuilt. Om hem te verslaan keert Aquaman zich tot zijn broer Orm, de voormalige koning van Atlantis die opgesloten zit. Ze moeten zich over hun meningsverschillen heen zetten om samen hun koninkrijk, Aquamans familie en de wereld te redden die ten onder dreigt te gaan.

Social Media

avatar van daviddoelen

daviddoelen

De bodem is nu echt bereikt (no pun intended). Al vond ik Blue Beetle misschien nog wel slechter dan dit waardeloze vervolg op het m.i. al matige eerste deel van Aquaman. Gelukkig betekent deze film het einde van het 'DC Extended Universe'. Ik verheug me op de sequels van Joker en The Batman (non-DCEU) en hoop oprecht dat James Gunn het DC-filmuniversum in ere gaat herstellen.

avatar van Civillian Supreme

Civillian Supreme

Zojuist gezien, wat mij direct al opviel is de matige cgi. Korrelig en vaag beeld vaak onder water (om de matige cgi te verhullen misschien?) Waar deel 1 mij juist kon bekoren omdat er ook veel mooie, scherpe en rustige beelden in zaten. Ook was deel 1 een stuk minder chaotisch. Het voelde meer als een avontuur.

De budgetten liggen niet heel ver uit elkaar dus daar kan het ook niet echt aan liggen.

Ook geen memorabele actiescenes zoals bij de eerste op die daken. Verhaal van dat lost Kingdom was ook onnodig, had Black Manta gewoon sterker gemaakt met die vork en klaar.

Hadden ze beter de ontwikkelingen kunnen uitdiepen tussen de verschillende onderwaterpartijen en de mensen.

Ik heb er verder weinig gevoel bij, de film deed mij niet zoveel. Het was niet heel best maar ook niet superslecht.

Oh ja, en weer zo'n verschrikkelijk ondertoontje over het klimaat.

avatar van soom

soom

Ja.. ik klooide een halfuur aan en miste dus iets van 30 minuten. Als het niet langer is/was. Gelukkig mocht ik nog naar binnen.

Ja, de reden voor hierheen gaan was (is) Amber Heard. Qua acteren is ze natuurlijk "te doen," en haar rol in Zombieland is en blijft geweldig.

Oja. Patrick Wilson ook, natuurlijk!! Mijn ultieme-wat-kun-je-een-zwak-voor-iemand-hebben-acteur..

Altijd, geen idee hoe en waarom.

Maar het hoeft ook geen verklaring. Het is gewoon zo.

Voor de rest nah. Helemaal niet mijn ding, alles niet.

avatar van Demeter

Demeter

soom schreef:

Voor de rest nah. Helemaal niet mijn ding, alles niet.

Dus omdat het je ding niet is geef je maar 2,5 ster? Maar of het je ding is of niet, zou los moeten staan van je beoordeling van de kwaliteit van een film, lijkt mij. Ik houd niet van musicalfilms en daarom ga ik er niet heen, maar als ik ze zou zien en beoordelen lijkt het me niet eerlijk als ik ze allemaal 2,5 ster zou geven omdat het mijn ding niet is. Terwijl er misschien wel meesterwerkjes tussen zitten voor dat genre.

Daar komt dan nog bij dat je het eerste half uur gemist hebt. Lijkt me nogal belangrijk om het eerste half uur te zien om een beetje betrokken te raken bij een verhaal en de karakters en om überhaupt te weten waar het over gaat. Dat zou je al helemaal moeten onthouden van een stem.

avatar van Master Blaster

Master Blaster

Met hakken over de sloot een voldoende

Er is genoeg entertainment en verveeld niet echt.

Film had wel wat korter gemogen en het begint wat teveel van hetzelfde te worden met al die superhelden films

avatar van redfish71

redfish71

Pfoef wat een rare film. In het eerste half uur wordt echt alles er doorheen gejast. Het lijkt wel of je in een computer spel zit, met allerhande actie scenes die nauwelijks te volgen zijn door alle belletjes, felle kleuren en snelle bewegingen en camerawerk. Er wordt nauwelijks iets uitgelegd of getoond. We moeten alles maar accepteren hoe het gepresenteerd wordt. Karakters zonder naam die in de film spelen, maar nooit bij hun naam genoemd worden of iets van achtergrond krijgen. Een rare earth element dat er effe bij gehaald wordt om wat dingen te faciliteren. Manta mist de diepgang van deel 1 en komt oppervlakkig over als een punch bag voor de Atlanteans. Jason Momoa in muscle suit omdat hij geen zin had om naar de gym te gaan.

CGI die redelijk eruit ziet, maar wel duidelijk CGI is. Een verhaal dat alle kanten op gaat. Een bad guy die in het van mensen dingen in het oor fluiteren moet hebben en dan uiteindelijk nauwelijks een echte dreiging vormt.

Amber Heard die er wel nog in zit, maar minimaal vanwege onzin die in het 'echte' leven gebeurt.

Bobba Fett die doet babystitten en als toetje op de taart nog een: we zijn de wereld om zeep aan het helpen moraal van het verhaal wat er nog effe bijgesleept wordt om de 2 uur runtime vol te maken.

De eerste 45 minuten was ik best vermaakt, maar dan besef je ineens dat je in een achtbaan gestapt bent en er niet uit kunt. Hoe langer het duurt des te misselijk en door elkaar geschud begin je te worden.

Voor mij was het na 1.5 uur bijna niet meer te harden.

Wanneer stoppen ze toch es met reshoots en edits van al die actie/superhero films? Verzin gewoon een goed verhaal en maak het en sta ervoor of maakt het niet!

5/10 omdat het niet zo absurd slecht om de afkrakers iets te corrigeren en er zat toch een korte spannende mooie gefilmde chase scene in, en ook een leuk gevecht halverwege wat best spannend was. Ook heeft Momoa af en toe wat rake grappen, maar sla deze maar gewoon over.

Oh ja, ook de overdreven product placement voor bepaald bier (en een horloge) nog vergeten. Irritant!

avatar van Neder0001

Neder0001

Wat een hoog WEF-gehalte zeg. Eindeloos gezever over klimaatverandering en ook het eten van kakkerlakken meerdere keren op een "grappige" manier promoten.

Het script zelf is ook gewoon een flater. Een dertien in een dozijn verhaal met het zoontje van en het broertje van uit het vorige deel die het verhaal vormgeven. Een verhaal dat bij vlagen doet denken aan The Frozen Throne uit Warcraft. De "grappen" zijn al duizend keer gemaakt in voorgaande DC/Marvel flops en slagen nergens. Het gevecht met de eindbaas was helemaal droevig. Aquaman gooit zijn drietand en het is klaar.

Verder had Amber Heard natuurlijk gewoon verwijderd moeten worden. Elke seconde dat zij in beeld was deed afbreuk aan de film.

avatar van Han Solo 420

Han Solo 420

Het eerste deel had ik met mijn vader gekeken, toen die uitkwam (en gisteren nog een keer om het geheugen wat op te frissen). De onderwaterwereld en de daarbij behorende mythes vind ik wel een leuk uitgangspunt. De film vond ik sterk beginnen en zeer zwak eindigen.

Bij deze film vond ik het begin en einde vrij zwak en het middelstuk iets beter. Het begin en einde ogen zeer overhaast en rommelig. De CGI zag er vrij korrelig uit en het onderwatereffect vond ik er in het eerste deel beter uitzien. De vete tussen Aquaman en Black Manta is een leuk uitgangspunt, maar er wordt te weinig meegedaan. Ook 'The Lost Kingdom' zelf werd vrij vlug afgewerkt. Persoonlijk had ik voor een van de twee onderwerpen gekozen en die goed uitgewerkt met iets meer motieven.

Qua acteerwerk vond ik niemand echt goed of slecht. Het leek allemaal gewoon productiewerk. Het knippen in de teksten van Heard valt goed op. Geregeld tref je van die cuts die echt een doorn in je oog zijn, omdat ze iets van haar hebben weggeknipt. Zonde.

Maar goed, Dolph Lundgren is natuurlijk de man waarvoor ik kom. Waarom ze niets met zijn karate achtergrond doen, blijft voor mij een raadsel. Toch heb ik kunnen glimlachen van die enkele keren dat hij op het scherm verscheen. Verder vind ik de houding van zijn karakter naar Orm toe vreemd. Zelf had ik het idee dat zijn karakter ook achter die oorlog van het eerste deel stond. Hier leek zijn karakter een heiligen.

Kortom, een doorsnee superheldenfilm die voor mij geen nieuw leven in het genre weet te blazen. 2*

Neder0001 schreef:

Wat een hoog WEF-gehalte zeg.

avatar van GMember

GMember

Die extreme overvloed aan CGI maakt het bijna een tekenfilm. En heb het ook alszijnde beleeft..... Jammer

avatar van _JCKreacher

_JCKreacher

Gewoon een hele vermakelijke film met veel humor, leuke aktie scènes en mooie cgi. Ik snap al dat semi intelligente gelul niet van al die zogenaamde cinema experts. Ik ben blij dat ik gewoon van een film kan genieten zonder hem kapot te analyseren.

Krijgt van mij gewoon 4,5 sterren. Hoppa.

avatar van james_cameron

james_cameron

Absoluut minder dan het eerste deel, maar het mallotige verhaal en de bizarre personages worden door regisseur James Wan met zoveel overgave in beeld gebracht dat het toch wel weer leuk is. Je moet wel opgewassen zijn tegen een stortvloed aan cgi-effecten, die overigens zeer wisselend van kwaliteit zijn. Sporadisch zien decors en achtergronden er prachtig uit; dan weer is het zo kitscherig en kleurrijk dat het glazuur van je tanden springt. Grootste troef is de grappige rol van Patrick Wilson, die hier gedwongen wordt samen te werken met Momoa. Hun scenes samen vormen het hoogtepunt van de film.

avatar van Kondoro

Kondoro

"Four years ago I was basically unemployed, a wanderer with no home. But now I'm a husband, and a father. And I wouldn't have it any other way.”
"Oh, yeah, I finally got a job. I'm the King of Atlantis!”

Bij de bekendmaking van deze film was ik onwijs sceptisch. Het eerste deel heeft me al niet echt heel erg vermaakt, al ben ik wel altijd van mening gebleven dat ik Aquaman zelf best een leuke held vind, jammer dat het alleen van DC afkomt, en daar kom ik later op. Ik was vooral heel erg tegen het feit dat Amber hierin te zien is, ik ben helaas volledig van haar afgeketst naar het rechtbankfiasco en hoef haar al helemaal niet meer te zien in dit soort grote producties. Gelukkig dat haar rol nogal is afgedaan, en ze echt maar héél kort te zien is in de film. Dan hoefde ik me daar in ieder geval geen zorgen meer om te maken. Toch mis ik iets in deze film, het is overigens niet de slechtste DC film die ik heb gezien en ik kan hem niet onwijs laag gaan beoordelen omdat de film met vlagen best leuk was en prima te kijken was.

Alleen ik leg mijn vinger dan wel dikgedrukt boven op het stuke ‘met vlagen’, want dat is precies waar het hier fout gaat. De film weet geen consistentie vast te houden. De ene vechtscène is bijvoorbeeld best vermakelijk en met vlagen gewoon leuk om te zien, en dan neem ik bijvoorbeeld het eerste gevecht tussen Aquaman en Manta alleen, had ik nou ook niet echt een vernieuwend gevoel bij deze film. Wat mag je overigens verwachten van een revenge verhaal van de zoon van Black Manta, waarbij eigenlijk direct ook dezelfde outfits worden gebruikt tja, dat had in mijn ogen misschien ook wel wat origineler gemogen. Nou ken ik wat dat betreft de strips van Aquaman niet, dus ik heb ook werkelijk waar geen idee of dit er juist bij hoort.

Daarnaast ga ik eigenlijk over na toch wel de ontzettend saaie setting die deze film kent. Ik vind Atlantis helemaal niet bijzonder ogen verder, waar Marvel toch wel vaak een best kleurrijk maar ook indrukwekkende wereld neer (wist) te zetten, vond ik het bij Aquaman nogal tegen vallen. En eigenlijk vind ik op visueel bijna alles tegenvallen, behalve de CGI, die is zoals gewoonlijk kunstig en goed en dat verveelt nooit, en ook daar vielen de nodige schoonheidsfoutjes maar, ik vond vooral de aankleding van de sets oerlelijk, en oogden misschien zelfs wel gedateerd, iets wat totaal niet had gehoeven.

Toch, vind ik Jason Momoa echt meer dan geschikt voor de rol van Aquaman. Was het maar alleen dat die superhero toch beter werd verzorgd want, ik denk met een film die wat meer het spektakel opzoekt, dan red je de rol van Aquaman volledig. Helaas laat DC wederom zien waarom ze niet eens een beetje in de buurt van Marvel weten te komen, en ik toch de productiemaatschappij echt waardeloos vind. Wederom levert DC een middelmatig werkje af maar, het positieve aan dit verhaal is dan weer wel dat Aquaman toch wel beter is dan de voorgaande DC films die ik heb gezien.

avatar van macrobody

macrobody

Verhouding minuten film t.o.v. computeranimatie 1:30. Script is standaard en een paar grapjes maar dat mag geen naam hebben.

Het einde is om te kokken, met de politieke boodschap dat de King of Atlantis lid wil worden van de United Nations en hij wil gezamenlijk de klimaat problemen aanpakken. Heeft het WEF soms ook het DC universum gepenetreerd ofzo. Bah, bah, bah. Hou je kinderen ver van deze propaganda.

avatar van Number23

Number23

Deze film was gedoemd om te mislukken.

Allereerst door al het gezeik rondom Heard. Mensen die keihard beweerden niet te gaan kijken als zij er nog in zou spelen, te belachelijk voor woorden. Erger is dat er iemand luisterde naar deze waanzin en besloot om haar rol flink in te korten, wat ervoor zorgt dat de film allesbehalve lekker wegkijkt. Sowieso is het verhaal niet veel soeps en maakt geen enkel personage meer indruk de 2e keer. Ook visueel lijkt het allemaal stukken minder.

Ten tweede is er natuurlijk James Gunn die eigenlijk zegt dat deze film er niet toe doet voor zijn nieuwe visie en weet je wat, ik vind het wel prima. Laat maar eens wat zien. Marvel slaat al een tijdje geen homeruns meer dus wellicht het ideale moment om weer indruk te maken. Dan mag Marvel voor kids zijn met alle kleurtjes, lichtjes en grapjes en DC weer lekker vertrouwd de duisternis in.

avatar van filmkul

filmkul

Beetje het zelfde niveau als deel 1. Het verhaal is vlak en enigszins voorspelbaar. De uitwerking is net als het eerste deel bombastisch en vol CGI. Samen met de matige humor maakt het geheel wat kinderlijk. De vaart zit er wel lekker in en de film kijkt goed weg. Er is genoeg actie, maar echt spannend wordt het niet. Het acteerwerk is goed, en de chemie tussen Momoa en Wilson is prima. Visueel zoals gezegd, veel computer werk maar wel van hoog niveau. 3.0

avatar van Rubie2208

Rubie2208

Tja echt net aan een 3 ,omdat de film lekker vlot loopt met een hoop actie en mooie scenes . Meer was het ook niet . Verhaal was matig en ze hebben het hele verhaal leek wel gekopieerd van lord of the rings met zelfs gimli zijn stem er in. Matig , maar door de vele actie en sensatie keek het lekker weg .

avatar van mcdaktari

mcdaktari

_JCKreacher schreef:

Krijgt van mij gewoon 4,5 sterren. Hoppa.

Als ik zie welke titels nog meer 4,5 of 5 sterren krijgen van jou, begrijp ik je stem.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Zowel DC als Marvel doen het niet zo goed laatste tijd. Met nog een hoop fans die op alle nog wat kritiek lijken te hebben, zodat de films al met de grond worden gelijk gemaakt door hun eigen achterban op basis van een halve trailer... Tegelijk krijgen we meer van hetzelfde en verdrinken slechte scripts in nog slechtere CGI. Alleen kijkt men sneller naar de cast om er de schuld op te steken. Wat in een genre als dit veel minder een rol speelt.

Ook Aquaman 2 doet het niet goed. Samen met de slechte Flash film moet DC niet onderdoen voor Marvel. Het verhaal is een rommeltje en alles ziet er gewoon lelijk uit. Black Manta is weinig boeiend en veel andere personages doen het ook niet goed. Maar vooral de CGI is ongelofelijk slecht. En dat voor een film met zo'n budget. Ja mag van mij gerust wijzen naar Amber Heard als je een Depp fan bent, maar ze is hier gereduceerd tot een hele kleine bijrol, dus daar ligt het alvast niet aan. De film straalt verveling uit met een hoop clichés om vooral op veilig te spelen met weinig creativiteit en avontuur.

avatar van joran194

joran194

Wat een slechte film!! Verhaal matig en het acteerwerk was ook echt slecht!

avatar van joolstein

joolstein

De lichten uit, de popcorn en fris staan naast me, de breedbeeld-tv is er klaar voor, om me mee te nemen op een blockbuster-avontuur en dat kan je ook best aan regisseur James Wan toevertrouwen! Helaas ondergaat deze Waterman dezelfde negatieve recensies (DCEU zelfs nog iets meer dan MCU) als al die anderen, er is nu eenmaal een groep (en recensenten voorop) die graag superheldfilms basht. Oh, idd DCEU begon slecht en sommige zijn ook gewoon minder. Maar integendeel tot andere heb ik van deze tweede H2O -man toch ook weer best weten te genieten!

Oké eerlijk is eerlijk er waren een paar keuzes die het tot een iets mindere film maken dat zijn voorganger. Dat werd direct aan het begin wel duidelijk met een reeks scènes die de indruk wekken dat er iets ernstig mis is gegaan. Euh hij is supermenselijk waarom dan de actie en de macho-aanwezigheid van Aquaman met gekke humor ondermijnen? Nee dat was geen goed idee! Kwam ook niet helemaal meer goed want de relatie tussen Jason Momoa en Patrick Wilson is doorspekt met veel oneliners en komisch geklets. Komedie is gewoon niet de sterkste kant van James Wan.

Aan de andere kant vindt niet lang naar het begin de film zijn (goede) weg en maak indruk met een zeer cool uitziende onderzeeër en gevechtsscènes met eenmansinktvis-onderzeeërs met draaiende tentakels als propellers. De verdere film is gevuld met meer epische superheldische actie- en effectenspektakel; de invasie van de basis bij Devil's Deep, de reis over het eiland vol gigantische gemuteerde insecten en planten, een redding uit de gevangenis en de climax in de bevroren stad Necrus. Bij vlagen lijkt of scenes zo uit Journey to the Center of the Earth Star Wars of Trek of jaren zeventig James Bond film lijken te zijn weggelopen! Ja ik zag hier toch wel zeker een mooi stukje Edelkitsch in!

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Aquaman 2 is een grote stap achteruit; precies alsof ik naar een walkthrough van een game op Youtube zat te kijken. Maar ook de rest is niet briljant te noemen. Lijkt geschreven door twintigjarige game geeks zonder gevoel voor opbouw, met 1001 ideeën die ze in de film willen proppen, met nietszeggende personages en de woke agenda wordt mooi gerespecteerd : klimaat onder de aandacht brengen met een united we stand boodschap op het einde, vrouwen in machtsposities, het quota rassendiversiteit.
Schandelijk ook wat ze met Amber Heards rol hebben gedaan. Wat je in je privé mispeutert zou geen gevolgen mogen hebben op de werkvloer (ik kan haar als actrice best smaken), maar ja, dat is anders als je een publiek figuur bent. Ze is nauwelijks zichtbaar in de film terwijl ze in de credits bijna helemaal vooraan staat. Dit is te bizar voor woorden.
De eerste film vond ik echt goed (3,5*) en dat kwam omdat ik het origineel en leuk vond in vergelijking met andere DC (en Marvel) vehikels. Helaas vonden ze het nodig om er meerdere schepjes bovenop te doen. Mooi om zien allemaal maar voor het overige stelde dit weinig voor. Een povere 2*