Aquaman (2018)

Australië / Verenigde Staten
Actie / Fantasy

geregisseerd door James Wan
met Jason Momoa, Amber Heard en Patrick Wilson

'Aquaman' volgt Arthur Curry, erfgenaam van het onderwaterkoninkrijk van Atlantis. Arthur zal uit de schaduw moeten treden en zich een ware leider moeten tonen als Heerser van de 7 Zeeën. Dit moet hij doen tussen een wereld aan de oppervlakte die de zee vernietigt en de spanningen binnen zijn eigen onderwaterrijk.

avatar van Shinobi
"I call it an ass-whooping."

Met het zogenoemde DC Extended Universe gaat het al geruime tijd niet echt lekker en met één redelijke film in de vorm van 'Wonder Woman' heb je nauwelijks iets gepresteerd. Aan James Wan is het nu om ze uit het slop te trekken. Mijn vertrouwen in Wan is zo groot dat ik door hem naar deze titel ben gegaan, want ik had eerlijk gezegd weinig trek in nog zo een misbaksel.

Aquaman kende een nietszeggende introductie in 'Justice League' waar hij als een soort van surf dude ermee door moest gaan. In zijn eigen film verloopt het hem gelukkig beter. Je krijgt een vluchtig kijkje in zijn oorsprong tot aan het heden waar hij - tegen zijn zin - de troon moet opeisen om zodoende een oorlog tussen land en zee te voorkomen.

Het verhaaltje heeft weinig om het lijf, maar mede door de snelle pacing valt er altijd iets te beleven. Daarbij is de luchtige toon ook te prijzen; men heeft goed gekeken naar Marvel. Op momenten schurkt het geheel wel tegen het absurde aan, echter als je als kijker hierin meegaat, staat je nog een wilde achtbaanrit te wachten. Alle logica wordt overboord gegooid, waardoor het vermaak de prioriteit heeft. Kijk vooral niet raar op als je een trommelende octopus ziet.

Wan weet duidelijk zijn stempel te drukken, ondanks dat bepaalde formulematige dingen geïmplementeerd moeten worden. Op deze wijze word je ondergedompeld in een prachtige onderwaterwereld waar je continu geprikkeld wordt. Tel daar nog eens de heerlijke over-the-top actie en de charismatische Jason Momoa bij op en je hebt een gedegen film te pakken. Hier en daar kan 'Aquaman' iets te langdradig worden, maar dat mag de pret zeker niet drukken.

Al met al is dit zowaar de beste DCEU film tot nu toe. Hoewel dat niet moeilijk is, gezien de lat al niet hoog lag. Wel even blijven zitten bij de eindcredits voor een extra scène.

Dikke 3,0 sterren.

avatar van Graaf Machine
Heerlijke film die zichzelf niet te serieus neemt, vooral ook doordat de hoofdpersoon Aquaman het allemaal niet al te serieus neemt. Lekkere droogkloot is dat. Maar buiten dat ook andere grappige momenten, (die stoere luitjes in die bar, die drummende achtpoot om maar wat te noemen).
Hele fijne beelden en mooie cameravoering ook, heb ik zelden zo gezien in het uitgekauwde superheldengenre. James Wan laat zien dat hij dit genre beheerst.
De speciale effecten waren zeer ok, en het verhaal (waar dit genre het doorgaans niet van moet hebben) was niet te mager.
De film duurde iets van een kleine 2,5 uur, wat best lang is, maar leek wel 4 uur te duren, en dat is dan positief bedoeld. Er gebeurde heel veel, en veel van dat hele vele was vermakelijk. Zozeer zelfs dat de moralistische kletspraatjes me niet stoorden, en dat het sentiment aan begin en eind me niet in de weg zat.
Al met al een hele fijne middag gehad, en de beste film die ik gezien heb sinds lange tijd.

avatar van IH88
“My parents made me what I am. I am the protector of the deep.”

Verrassend sterk. Ik zeg verrassend, omdat de DC films tot nu toe vooral teleurstelde. Maar Aquaman is puur entertainment, en het heeft niet die overdreven donkere toon van de overige DC films (met uitzondering van Wonder Woman, niet toevallig ook een sterke film). James Wan heeft precies de juiste balans weten te vinden tussen actie, humor, familiedrama en wat romantiek.

De twee grootste minpunten van Aquaman zijn het nodeloos ingewikkelde script, en het matige CGI actiefestijn op het laatst. Vooral Dafoe lijkt soms wel een wandelende Wikipedia-pagina, zoveel moet hij uitleggen. En de dialogen zijn soms wel heel corny (hetzelfde geldt voor de muziek), maar gelukkig heeft de film acteurs als Dafoe, Kidman, Wilson en Heard hiervoor ingehuurd. De verschillende werelden die Wan heeft gecreëerd zien er allemaal schitterend uit, en je komt soms ogen tekort om alles te registreren. Ga dit zien op een zo’n groot mogelijke scherm. Momoa en Heard zijn ook een verrassend leuk koppel, en het is gemakkelijk juichen voor dit duo. Het actierijke gedeelte in Italië is één groot hoogtepunt, en een bepaalde scene met Heard en wijnflessen is visueel schitterend gedaan. Karakterontwikkeling, humor en lekkere actie komen hier perfect samen. Meer van dit graag.

avatar van kleintje 2
Het is het nog niet helemaal, maar wel een mooie stap in de juiste richting. Ondanks dat Aquaman een forse verbetering is, kan er nog steeds wat verbeterd worden. Het overtollige gebruik van dramatische muziek moet ietsjes juister worden aangepast. Ze maakte sommige scenes, die dramatisch hadden moeten zijn, niet dramatisch genoeg. Ook voelde ik niet echt dat Orm een grote bedreiging was voor de aarde. Als ze daar nou ook nog wat van hadden laten zien, dat Orm ook krachtig is op het land, had het wat beter gemaakt. Ik voelde dat het, qua plot, iets te makkelijk ging. Maar ondanks dat alles, was de muziek prachtig, de special effects waren prachtig en Momoa zet een karakter erg mooi neer.

avatar van Psycho-M
Ik heb me prima vermaakt.
Er lopen heel wat lijntjes door elkaar.
Soms is het wat chaotisch.
Maar die Momoa speelt aquaman met een bepaalde clair en neemt zichzelf nooit serieus.
En dat is de kracht van deze film.
Hij neemt zichzelf niet te serieus. En daarom werken de cheesy lines, is het een beetje campy maar ziet het visueel er ook retestrak uit.
Momoa is Aquaman en zal dat zeker nog wel even blijven

avatar van mrklm
Het verhaal is volstrekt formulematig en het subplot rondom Black Mantis - dat vooral aanwezig lijkt om het diversiteitsquotum wat op te krikken - is zwak uitgewerkt. Dat Aquaman toch uit te zitten is, ondanks de overdadige speelduur, komt vooral door het vaak oogstrelende en inventieve ontwerp van de onderwaterwereld en de wezens die die wereld bevolken, vooral in het onvermijdelijke, epische slotgevecht. Qua special effects is dit dus absoluut de moeite waard, maar wie hoopt op inhoudelijke originaliteit komt er bekaaid van af in deze voorspelbare DC-verfilming.

avatar van wwelover
Beetje vreemd misschien, maar ik ben zelf blijkbaar één van de weinige die tot dusver wel liefhebber is van de huidige DC reeks. Zeker Man of Steel vond ik geweldig. En Aquaman is ook zeer vermakelijk, maar deed mij minder dan de rest van de films. Verbaasd me ook een beetje dat deze film dan juist zo 'geprezen' wordt. Vooral omdat Wan af en toe echt te ver ging met doorzetten van overdreven muziek of 'aangrijpende' shots. Maar als dit de DC toekomst wat hoop kan geven, vind ik het prima.

Maar don't get me wrong, heb me goed vermaakt. Strakke editing, goede CGI en toffe score. Maar het is natuurlijk 95% Jason Mamoa die deze film maakt. Wat een gast. Heeft niet een brede range als acteur vrees ik. Maar dit doet hij echt top. Nicole Kidman vond ik wel een beetje misplaatst in de film.

avatar van mjk87
Slechte film met een redelijke regie, lekker vloeiend gemonteerd en de actie is af en toe origineel gefilmd en vaak ook wel overzichtelijk en toch knallend. Zeker over de daken in Italië is een prima scène. Omgekeerd gaat de finale er veel te ver over en is weinig meer dan wat zielloos special effects geweld. Het verhaaltje zelf is ook te weinig bijzonder en sommige twisten zie je al van verre aankomen. Dat tezamen maakt dat de 144 minuten er echt een stuk of 30 te veel zijn. Verder ook vervelend zijn de vele momenten dat vanuit het niets ineens de helden van diensten weer beschoten en aangevallen worden. Na 1 keer geloof ik dat wel, in deze film gebeurde dat toch zeker 4 maal. Visueel wel oké. Het neigt naar kitsch maar men weet zich net genoeg in te houden. Momoa is een redelijk lead, in ieder geval erg sympathiek. Verder is het acteerwerk over de breedte goed genoeg, zeker voor dit genre. 2,5*.

avatar van Ajax&Litmanen1
The time has come for Atlantis to rise again.

De filmreeks van DC is vrij kut om het plat te zeggen. De films kennen geen diepgang, duren vaak veel te lang en nemen zichzelf zó serieus dat het lachwekkend wordt. Zeg maar alles wat Marvel goed doet, dat doet DC andersom fout. Daarnaast hebben ze ook een bizarre keuze gemaakt door geen enkele logische lijn in de opbouw van hun films te stoppen. Normaal geef je je helden een eigen film en komt het daarna samen tot een epische conclusie, wat met The Avengers goed lukte. Bij DC brengen ze eerst zo'n film uit (Justice League dus) en pas daarna solofilms. Het slaat nergens op, maar goed. Nadat we Aquaman al hebben ontmoet dus in Justice League, is er nu zijn eigen verhaal. Gezien alle middelmaat dat DC al af heeft geleverd was het maar afwachten, al toonde Wonder Woman wel vooruitgang. En met James Wan aan het roer, een fantastische regisseur die zowel spanning als sfeer op kan wekken, had ik nog wel goede hoop dat dit leuk zou worden toen ik er zaterdag heen ging.

En dat is het dan ook gelukkig geworden. Dit is momenteel de beste DC film die ze uit hebben gebracht, al is dat niet lastig als de concurrentie o.a. Batman v Superman, Suicide Squad of Man of Steel heet. Maar James Wan snapt gelukkig heel goed wat hij ons voor moet schotelen. Aquaman is bijzonder onderhoudend, vermakelijk en bij vlagen episch. Je krijgt genoeg afwisseling tussen kleine, intieme scènes (bijvoorbeeld de band tussen de ouders van Aquaman of de omgang tussen hem en zijn pa) en grootschalige actie waarbij de onderwaterwereld er fenomenaal mooi uit ziet. Atlantis is echt een lust voor het oog met prachtige locaties, bewoners en aanwezige monsters. Volgens mij is er erg goed gekeken naar films als Avatar, want daar leek het in looks wel op. Het is misschien wel qua fantasiewereld de mooiste film sinds die Avatarfilm die nu bijna 10 jaar alweer oud is. Daarbij zitten er diverse heerlijke actiestukken in die op groot scherm echt een genot om te bekijken waren. Richting het einde gaan zelfs helemaal alle remmen los met een gigantische oorlog onder water. Het mag dan wel een groot CGI-festijn zijn, maar het was gewoon heel tof gedaan. Ook zitten er diverse hele mooie shots in de film waaruit blijkt hoe goed Wan wel niet is.

Maar nogmaals, de film is gewoon leuk om te zien. Dit komt ook vooral doordat de film een eigen smoel heeft. Jason Momoa was al een van de weinige lichtpuntjes uit Justice League en toont ook nu aan dat hij een eigen film kan dragen. Aquaman, zijn vrienden en zijn vijanden hebben geen hele diepe verhaallijnen, maar ze hebben wel allemaal hun redenen en die komen logisch genoeg over. Soms is simpelweg iets standaards als wraak nemen gewoon voldoende om te overtuigen.

Wel duurt ook deze film weer te lang, net als alle DC films. Dat is toch iets waar ze eens naar moeten kijken. Maar in tegenstelling tot die andere titels was het hier ook weer niet storend. Verder is wel wel meer humor in de film verwerkt dan in eerdere DC titels, maar nog steeds werkt het niet altijd. Het blijkt wel weer dat geslaagde grappen schrijven toch niet zo makkelijk is als Marvel het doet lijken. Maar er zit progressie in, dat wel.

avatar van cantforgetyou
Gisteren in de bios. De film duurde VEEEEEEEEEL te lang. Daarnaast zit er ZOVEEEL actie in dat je op een gegeven moment moe wordt van alles wat je ziet. De film doet ook erg veel aan Avatar denken. Maar dan allemaal net niet zo mooi. De 'one-liners' zijn nog slechter dan slecht. De humor is ver te zoeken. Het verhaal is erg rommelig en er worden allemaal regels toegevoegd, waar we het dan maar mee moeten doen. Samengevat: Een tegenvaller van hier tot Tokio. Jammer, want ik had hier wel wat meer van verwacht.

avatar van Metalfist
Something something trident

Waar ik bij het Marvel Cinematic Universe nog de moeite doe om de films in de juiste volgorde te zien, is die zin er bij het DC Extended Universe veel minder. Daar zijn een aantal redenen voor - je mag vinden van de Marvel films wat je wilt, maar ze zijn er wel in geslaagd om een echt universum te bouwen - maar de voornaamste is dat de kwaliteit van de DC films simpelweg minder is. Ze weten nochtans wel wat ze doen, op seriegebied verslaan ze Marvel met gemak, maar de laatste tijd was er licht aan de horizon. Wonder Woman deed het al erg goed en nu was daar Aquaman.

Misschien wel één van de meer suffe comichelden maar in handen van James Wan (onder andere van Saw, Insidious en The Conjuring) ging dit wel eens iets kunnen worden. En zowaar: Aquaman mag gezien worden. Hoewel de film zich bijna gedurende heel de speelduur onder water afspeelt, is het één groot CGI spektakel en dat is toch gewoon indrukwekkend in de cinema. Zeker ook omdat Wan een visueel aantrekkelijke wereld maakt en af en toe het onderste uit de kan haalt. Zo is de ontsnapping van Arthur en Mera met de light flare aan de Trench wel bijzonder indrukwekkend. Toch ontsnapt ook Aquaman niet aan de formule die ondertussen eigen is aan de superheldenfilm. Mondjesmaat wordt er wat meer van de origine van Arthur uitgelegd en maakt hij een (kleine) identiteitscrisis door. Dat Atlanna nog leeft zal voor niemand een verrassing zijn geweest en de strijd om de troon hebben we ook al eerder en beter gezien. Gelukkig zijn er nog zo'n kleine momenten zoals de relatie tussen Arthur en zijn vader die net dat beetje meer emotie in dit aktiespektakel brengen.

Want daar ligt de focus wel. Wan gaat in het laatste halfuur à drie kwartier compleet los en met Jason Momoa heb je wel een uitstekende lead voor dit soort rollen. Hij was al indrukwekkend als Ronon Dex in Stargate Atlantis, het lukte hem om Arnold Schwarzenegger te doen vergeten in Conan en ook als Arthur Curry overtuigt hij over de gehele lijn. Hij brengt ook voldoende comedy in zijn personage om zodoende toch eens af en toe een rustpuntje te hebben in de actie. Het is echter niet enkel en alleen de grote-Jason-Momoa-show, want met Amber Heard heb je een degelijke love interest en zo'n Willem Dafoe kan nooit veel verkeerd doen. Hetzelfde mag gezegd worden over Nicole Kidman die een sterke Queen Atlanna neerzet. Verder ben ik ook nog aangenaam verrast door Dolph Lundgren trouwens die misschien wel één van zijn beste rollen van de laatste jaren heeft als King Nereus.

Formulewerk maar wel vermakelijk formulewerk. James Wan weet voldoende met de film te doen om hier toch wat zijn eigen kindje van te maken en dat resulteert in degelijke actie met een aantal leuke visuele toetsen. Tel daar dan nog eens een uitstekende Jason Momoa bij en een aantal goed ingevulde bijrollen en je hebt een vermakelijke blockbuster. Hopelijk het begin van de wederopstanding van het DC Extended Universe.

Dikke 3.5*

avatar van Lennert
Het lijkt bijna vloeken in de kerk, maar in tegenstelling tot een hoop mensen geniet ik echt meer van het DCEU dan het MCU. Afgelopen jaar vond ik Ant-Man And The Wasp een zeer geslaagde verfilming met het hart op de juiste plaats, maar Black Panther was vooral oersaai en Infinity War was voor mij een van de meest gemiste kansen die Disney/Marvel heeft neergezet. Ik heb daar geen moment getreurd om het einde en heb ook zeer weinig interesse in het vervolg. Scheelt misschien ook dat ik comic/animatie/game-technisch gezien veel meer heb met DC en dat ik het daarom veel leuker vind om te zien hoe mijn favoriete characters worden uitgebeeld.

Of nou ja, favoriete characters...

Het moge geen geheim zijn dat Aquaman altijd al een beetje the butt of all jokes met betrekking tot superhelden is geweest. Niet gek als je de eerste comics een beetje kent of de gifjes van een in het water spetterend mannetje gezien hebt. Aquaman zit in het water en daar doet hij vooral wat waterdingetjes zoals met vissen praten. Dat meer dan de helft van de oceaan uit verschrikkelijk enge wezens bestaat is echter pas iets dat er vanaf de jaren '90 een beetje in kwam zetten en op zijn best naar voren kwam bij de Throne Of Atlantis verhaalreeks (ook geschreven door Geoff Johns). Aquaman ging hier van goeiige sukkel, naar serieuze badass terwijl in de verhaallijnen zijn kind vermoord werd en zijn hand werd afgehakt.

Qua uiterlijk of character is Jason Momoa in weinig opzichten de Arthur Curry die we uit de comics kennen. En waar ik meestal een fan ben van comic-accuraatheid, is het in het geval van Aquaman misschien maar het beste. Aquaman is zelf op zijn meest serieus namelijk nog steeds een enigszins vreemde superheld met een achtergrondverhaal dat in een comic beter werkt dan in een serieus verhaal. Het idee om deze film dan ook vooral lichtvoetiger te maken dan de Snyder-werkjes of het zeer geslaagde Wonder Woman, verdient wat mij betreft dan ook alle lof.

James Wan omarmt de complete lijpheid van het concept, maar neemt de Atlantis-mythologie wel serieus. Dit zorgt voor een kleurrijke film waar best gelachen mag worden, maar de onderliggende verhaallijn nog steeds 'serieus' genomen kan worden. En ook als je dit niet doet, valt er nog een hoop te genieten door Momoa's charme, Patrick Wilson's bombastische acteerwerk en het special effects spektakel dat er op de kijker wordt afgevuurd. Waar ik me bij Thor: Ragnarok non-stop heb zitten ergeren aan de hoeveelheid 'hij valt/krijgt iets op zijn hoofd'-grappen, is deze hoofdpersoon grappig in zijn onwil en onkunde om zijn plaats in het universum te vinden. De biker-Aquaman bevalt me in dat opzicht dan ook prima, aangezien hij een mooie tegenhanger is van de bloedserieuze Batman, Wonder Woman en Superman.

Wan blijkt een fantastisch regisseur voor superheldenongein te zijn. Ik ben niet bekend met zijn Fast & Furious film (heb een hekel aan die reeks) en ken hem vooral als horrorregisseur, maar al vanaf de eerste vechtscene is het duidelijk dat hij de actie mooi centraal in beeld brengt en onder water gebruik maakt van een zwierende camera die alle kanten opdraait (ook ondersteboven) om de 360 graden onder water goed weer te geven. De film is tevens kleurrijk en gooit om de zoveel tijd weer een paar fantastische designs naar voren.

Als ik een punt van kritiek zou moeten geven, dan zijn het de dialogen die soms verschrikkelijk cliché zijn voor wat er zich afspeelt. Standaardzinnen over verantwoordelijkheid en waarom de hoofdpersoon de held moet spelen om de rest te inspireren kennen we nu echt wel genoeg. Nee, dan zijn de onderlingen gesprekken tussen Mera en Arthur als het niet te serieus is een stuk leuker, helemaal door het feit dat beide personen een hoop chemie hebben. Patrick Wilson steelt de show als Orm, maar ook Dolph Lundgren (op een enorm zeepaard) doet het veel beter dan je van iemand als hij zou durven verwachten.

De film duurt lang, maar voor mij was dit geen probleem. Ik vind de director's cut van Batman vs Superman immers ook prima en ben vooral blij dat het verhaal hierdoor in ieder geval wel 'af' aanvoelt. Als Wan tegen het einde het complete special effects blik nog even extra opengooit en Arthur in comic-accuraat kostuum, met legendarische drietand, op de rug van een enorm zeemonster aan komt zwemmen en daarmee een veldslag van enorme proporties omdraait is er ook niets anders meer op mijn gezicht te lezen dan een enorme glimlach.

Ondanks alle lol zijn er een aantal scenes die op het juiste moment serieus zijn. Grappig genoeg hebben ze allemaal te maken met Arthur's moeder. De ontknoping dat Atlanna nog leeft, zorgt voor dat stukje diepgang dat de film net niet compleet dom maakt. De eindscene waarbij zij weer uit het water komt bij de vuurtoren waar Thomas al die tijd op haar heeft gewacht zorgde zelfs voor een klein brok in mijn keel. Een typisch fangasm moment had ik toen Black Manta tevoorschijn sprong en het wapen uit zijn helm voor het eerst gebruikte. Fantastische actiescene sowieso daar!

Aquaman is wat mij betreft de beste film in het DCEU en veel meer genietbaar dan het gros van het MCU. Ik houd van de eerste twee Snyder-films vanwege de serieuze take op het superheldengenre, vond Wonder Woman een prachtig inspirerende film, genoot ondanks de tekortkomingen van Justice League (en vergeet dat Suicide Squad bestaat), maar Aquaman is qua visueel spektakel en comic-gehalte toch echt het gaafste dat er tot nog toe is uitgebracht. Als men hetzelfde kan bewerkstelligen met een film over The Flash of het nog komende Birds Of Prey, dan ben ik een gelukkig man.

avatar van paul83
'Call me Ocean Master'..... Visueel spektakel, maar heeft nog steeds de DC vloek over zich heen.

Mamoa draagt samen met de heerlijke Amber Heard en de prachtig vormgegeven wereld de hele film. Waar het voornamelijk aan schort zijn; de slechterik inclusief suffe naam, de soms absurde scenes en de kolderieke muziek. Toen Black Manta aan het sleutelen ging had ik het even niet meer. Vul dit aan met een onnodig schreeuwende Patrick Wilson en de verkrachting van Afrika by Pitbull en de crinch is compleet. Het ontbrak het mij ook aan gevatte humor zoals we kennen bij de laatste Marvel films.

Waar Wan wel in weet te slagen is een visueel prachtige film neer te zetten. Atlantis leeft en de actiescènes volgen elkaar in rap tempo op. Hij weet het ook nog eens goed in beeld te brengen. Daarnaast is Mamoa met zijn indrukwekkend verschijning en charisma natuurlijk de ideale Aquaman. Het acteerwerk was echter niet altijd even overtuigend.

Mooi om Lundgren weer te zien. Met zijn knijpende look lijkt het altijd alsof hij een sneetje in zijn vinger heeft waar zout op komt.

avatar van FlorisV
Overdaad schaadt. Juist door alle cgi-pracht en bombast blijft Aquaman wat zielloos. Waar Superman en Batman nog een belangrijk alter ego hebben met innerlijke conflicten, is Aquaman een vrij monolitische en simpele held. Omdat zijn domein vooral eentje is waar amper mensen komen, is het ook in dat opzicht moeilijker om zijn verhaal menselijker te maken. Het helpt dan ook niet dat de nodige miscasting is gedaan: Wilson speelt verassend goed maar vind ik geen ultieme schurk, Kidman als koningin beviel me niet, Amber Heard is meer een seksbom dan iemand met overtuigingskracht. Aquaman is immers niet bijzonder gemotiveerd om echt wat te doen tegen zijn halfbroer en zijn motivatie wordt niet sterk genoeg gemaakt. Dolph Lundgren en Willem Dafoe zijn verspild en krijgen amper iets te doen...

Verder toch echt te lang. De meeste DC-films blijven toch pover afsteken tegen wat uit de Marvel stal komt.

Te lang, te veel informatie, te veel animatie, te weinig diepgang. Over de acteer prestaties zullen we het maar niet hebben.... maar ja, als je naar dit soort films gaat moet je gewoon niet teveel diepgang verwachten. Wel veel spektakel. Ik persoonlijk vond er niks aan.

avatar van Goddess_Of_Loki
Laat jezelf met Aquaman mee stromen naar het prachtige onderwater gelegen wereldje van Atlantis! Ik vond Aquaman qua special effects echt een pareltje om naar te kijken! Van actie scénes tot mooie natuur/fantasie shots. Ook zie je tegenwoordig veel dat films een (verborgen) boodschap meegeven. In deze film ging dat duidelijk over de zee vervuiling, wat in verschillende scénes aangekaart werd. En terecht wat mij betreft, want mensen mogen hier echt wel wat bewuster in gaan worden!

DC heeft er goed aan gedaan om acteur Jason Momoa (bekend van Game of Thrones) te casten als Aquaman. Hij brengt de humor (waar we in Justice League al een voorproefje van te zien kregen) met zich mee, wat het voorheen wat donker getoonde DC wel goed doet. Naast Jason zien we actrice Amber Heard als de roodharige actie prinses Mera. Verder zien we nog Willem Dafoe, Patrick Wilson & een sterke presentatie van Nicole Kidman.

Na de Dark Knight trilogie heeft DC een tijdje in de schaduw van Marvel gestaan. Volgens mijn mening is DC bergafwaarts gegaan sinds de re-casting van Batman (van Christian Bale naar Ben Affleck) en zanger Jared Leto is als Joker ook niet heel erg goed ontvangen door het publiek. Hoe kan het ook met (de in 2008 overleden) Heath Ledger & Jack Nicholson als eerdere Jokers. Ik ben benieuwd hoe de volgende Joker het gaat doen! Maar gelukkig is DC nu met Aquaman en eerder met Wonder Woman weer helemaal terug. Ik zie in veel online recensies dat mensen de film vergelijken met Thor (2011) van Marvel. Zelfs de Disney klassieker The Lion King wordt genoemd. In de vergelijking met Thor zie ik wel iets, op een gegeven moment was er een onderwater brug dat me aan de regenboogbrug uit de Noorse Mythologie (dus Thor) deed denken. Maar wat Thor & Aquaman zeker gemeen hebben is het feit dat het allebei heerlijke mannen met lang haar zijn waar de meeste vrouwen (waaronder ik) zeer graag naar kijken!

Ach ja, ik hou van superhelden (vooral die mannen met lang haar!) en van avontuur dus vervelen in de bioscoop bij Aquaman deed ik me zeker niet!

avatar van Pkunk
Heerlijke wegkijk film. De ene cliché na de andere, acteerwerk van de middelste plank en plotwendingen die je al een uur van tevoren ziet aankomen. Maar het geeft allemaal niks; de film neemt zichzelf duidelijk niet (te) serieus. Denk dat deze film meer is dan de som van zijn delen. De twee en een half uur vlogen voorbij in ieder geval. Leuke cast, waarbij ik zelf vooral fan ben van Patrick Wilson en Jake the Muss. En Jason Momoa is natuurlijk perfect gecast. Ja, heerlijk bioscoopavondje zo ?

avatar van Sergio Leone
Redelijk.

Sowieso geen fan van DC en Aquaman zei me eigenlijk niet veel, maar al bij al een meevaller. Dik pluspunt dat de film zichzelf niet al te serieus neemt. Het zou pijnlijk geweest zijn met titels als "Ocean Master" en dergelijke meer, maar er wordt perfect mee omgesprongen.
Jason Momoa is de wat logge en boertige surfdude. Maar hij is ook gewoon charismatisch. Zo een beetje de kerel waarmee je aan de bar tot een kot in de nacht pinten pakt. En selfies trekt.

Visueel wel spuuglelijk. Veel lelijke neonkleuren, afschuwelijke designs. Soms maakt de kitsch het nog wat goed, doordat het er zo dik op ligt. Dolph Lundgren met een semi-roze pruik bijvoorbeeld - magnifiek tussen al die lelijke CGI. En zo valt die hele Aquaman dus nog best mee.

avatar van Alathir
De tijd dat ik superheldenfilms nog leuk vond, ligt al een tijdje achter mij. Toch kijk ik de meeste nog wel puur voor het entertainment. Gisteren dan uitgegaan met het idee een film te gaan kijken. Welke film dat zou worden had ik natuurlijk geen idee van bij vertrek. Omdat ik niet echt zin had in de film Shoplifters van Koreeda en mijn twee companen niet zoveel zin hadden in Becoming Astrid of Widows, zijn we afgezakt naar de commerciële films in de Kinepolis en is het Aquaman geworden.

Ik wist dat de regie van James Wan was dus ging ik uit van een fijne film en dat is het ook wel geworden. Het niveau van kwaliteit is echter erg afwisselend en er zijn van die scènes dat je denkt van hoe cheesy en cringeworthy kan je het maken. Randomness is ook troef. Plotgaten ook. Van de Sahara naar Sicilië naar het midden van de Aarde en dat allemaal in no time. Nu is het zo dat er altijd wel mensen zullen zijn die zich hieraan storen maar als je niet beseft dat je deze film niet al te serieus moet nemen, kan je beter niet kijken. Ik heb een paar keer ook gelachen gewoon omdat het echt slecht was. Goed mee geamuseerd met al deze kitsch. Eerste keer ook dat ik Patrick Wilson en Chris Pratt niet uit elkaar kan houden. Ik dacht heel de tijd van is dit nu Chris Pratt, nah. Amber Heard deed me van ver een beetje denken op Scarlett Johansson. Nicole Kidman was voor mij wel het beste van heel Aquaman.

avatar van jktje
Ik had gehoopt dat Aquaman een stuk beter zou zijn dan de rest van de DCEU films, maar helaas. Aquaman heeft last van een nietszeggende "badguy" en cheezy acteerwerk. Daarnaast was de "plottwist" dat Arthur zijn moeder nog leefde iets wat je al van mijlenver zag aankomen. Black Manta was ook een vijand die totaal onnodig was. Voegde totaal niets toe aan de film en had er makkelijk uitgeknipt kunnen worden. Als ik een pluspunt moet noemen dan waren het de actiescènes die goed in elkaar zaten, maar dan heb ik het alleen die boven het zeelevel plaatsvonden.

avatar van Hellboy!
Heb me goed vermaakt met deze film. Verhaal was goed, beter uitgewerkt dan de vorige DC films, zoals Batman en Superman.

avatar van jeroentjuhhhhh
Verrassing van 't jaar. Nog even op de valreep. Niet dat het een meestwerk is (verre van, het kent alle gebruikelijke gebreken), maar temidst de strontregen van lamme blockbusters (*ugh* BUMBLEBEE *UGH*) is dit een verfrissende duik. Je zwemt af en toe nog langs wat slechte humor, brakke plotlines, flauwe flashbacks, wanstaltige muziek en een overweldigende walm van kitscherigheid... maar wat heeft Wan er een lol mee! De actie swingt met name in cameravoering (toch wel herkenbaar zijn hand), voelt gewichtig (vaak een gebrek bij bijvoorbeeld Marvel) en wordt met regelmaat hardhandig middenin een scene geprakt. Subtiliteit is een lesje die ze bij DC duidelijk (expres) hebben overgeslagen voor de vissenman. Zo hoort het.

Ik hoop van harte dat DC dit volhoudt en het goede voorbeeld voor superheldenfilms gaat zetten, met regisseurs van dit kaliber (en dus ook zoals Zack Snyder!) en de grootsheid, bijna Bay-esque mayhem (BAYHEM) zoals aan het einde van deze Aquaman, niet zal schuwen. Wat een compleet over de top waanzin was dat .

avatar van Beun de Haas BV
Dertien in een dozijn op zo'n beetje elk aspect. Toegegeven: er zitten een paar spectaculaire onderwatershots in met CGI van de bovenste plank. Maar die visuele weelderigheid verdrinkt uiteindelijk in regisseur James Wan's overdaad een memorabele superheldenfilm neer te zetten. Uiteindelijk blijft alleen de beeldschone Amber Heard als prinses Ariël lookalike hangen.

avatar van thunderball
Deze afgelopen weekend in Antwerpen gaan zien.

Mooie, vlotte superheldenfilm, die ondanks de lengte niet verveeld en met een charismatische hoofdrolspeler, die wordt bijgestaan door een hele reeks aan bekende koppen, die nu eens een meerwaarde blijken te zijn.
Goede SFX, misschien hier en daar wat kitscherig, maar over het algemeen toch erg mooi gedaan. Met name de onderwaterwereld ziet er geweldig uit, met alle vissen en wezens, die er in aanwezig zijn, met als hoogtepunt de finale met de grote underwaterbattle.

Niet alles is geweldig: zo zien de acteurs er hier en daar heel erg vreemd opgemaakt/bewerkt uit, tot ik besefte dat dit flashbacks voor moesten stellen en het de bedoeling was dat ze er jonger hoorden uit te zien. Erg apart en weird.

Amber en ook Kidman (de oudere, niet de jong gemaakte versie) zien er echt sprankelend mooi uit, echt eyecandy. Wilson is een goede, rivaliserende schurk en Lundren verbaasd vriend en vijand tussen al deze zogenaamd betere acteurs, door zich staande te houden, louter leunend op zijn coolheid en indrukwekkende persoonlijkheid. Mooi dat hij hier in zit!

Erg vermakelijk, zeker de moeite van een bioscoopbezoek waard!

Een acht, ofwel vier sterren!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
O mijn god, wat een verschrikking! Ik had enigszins vertrouwen in James Wan, dus dat hij de slechtste film in het DC universum aflevert vond ik vrij verrassend. Want het is niet alsof die lat, met miskleunen als Justice League of Batman vs Superman, bepaald hoog lag. Sterker nog, die lag praktisch op de grond.

Inhoudelijk is Aquaman één grote en totaal oninteressante rotzooi. Het hele uitgangspunt is: Waterman Arthur moet op zoek naar een vork. Dat klinkt niet als voer voor een film van twee en een half uur, dus de makers laten de personages anderhalf uur lang heen en weer hobbelen. Ze moeten van plek A naar plek B, vanuit daar door naar plek C, daar blijkt dat ze iets moeten uitzoeken op plek D, dan moet men met een ding van plek E naar plek F om plek G te vinden. De gehele tijd blijkt echter al dat Arthur moet bewijzen dat hij waardig is, want alleen waardige koningen kunnen die vork bezitten. Oftewel, waarom doet men dan zo geheimzinnig over die locatie? Waar was die anderhalf uur durende slechte Indiana Jones-rip off in hemelsnaam voor nodig? De rest van het script is een enorm voorspelbaar ding; de typische oersaaie bad guys met hun plannetjes, de voorspelbare reis die de held moet doorstaan, de love interest… de hele film zat vol tandafdrukken, zo uitgekauwd is dit verhaal inmiddels.

Tussen de bedrijven door vindt er hier en daar een race of een gevecht plaats, want daar komen de mensen voor. Het is echter verbazingwekkend hoe lelijk alles in Aquaman eruit ziet. Sommige gevechtsscènes ogen rechtstreeks uit een computerspel van tien jaar geleden, andere effecten ogen totaal niet af. De CGI stuntmensen bewegen uiterst onnatuurlijk en álles - maar dan ook echt álles - lijkt gefilmd te zijn in een green-screen studio. Om te zien hoe sommige figuren wegzwemmen is zo bespottelijk dat het hilarisch wordt. En niet alleen de momenten onder water zijn pijnlijk lelijk, ook de momenten buiten ogen allemaal nep. We zien allerlei werelden met muziek die ons doet geloven dat het allemaal prachtig is, maar het zijn vooral een hoop lichtjes in een lelijke CGI wereld. Alsof we even terug waren in Star Wars: The Phantom Menace. Overigens is het niet alleen het CGI gedeelte dat er niet uitziet, alle acteurs zien er ook bespottelijk uit. Een blonde Patrick Wilson, Willem Dafoe met z’n knotje en Dolph Lundgren en Amber Heard met verschrikkelijke rode kapsels. Heard heeft werkelijk de meest foeilelijke pruik op haar kop gekregen.

Nu zou je dat alles nog kunnen pikken als de film omarmt hoe campy en domme fun dit is. Maar nee, ondanks dat Aquaman meer lucht bevat dan een Man of Steel of Batman vs Superman, de film neemt zichzelf toch voor een 90% bloedserieus. En dat werkt juist enorm op de lachspieren. De momenten waarop de film grappig wil zijn (Haha, hij stinkt. Haha, een toiletpot) is het pijnlijk niet leuk. Maar als men heel dramatisch gaat doen, de muziek aanzwelt en Wan vaak voor rare kadrering kiest, wordt het hilarisch. Neem zo’n moment waarin jonge Arthur traint met Willem Dafoe en over zijn moeder hoort. Werkelijk elke plank die je mis kan slaan, slaat Wan dan volledig mis. Het gaat om een dude die met vissen kan praten in een onderwaterwereld; welke idioot bedenkt dan dat zo’n film het beste vrij serieus genomen moet worden. Sowieso gaat de film qua toon álle kanten op. Van drama, naar geforceerde romantiek slaat de film zo ineens om naar hele domme slapstick (letterlijk voorzien van tekenfilm-geluidseffecten) en gaat van actie zo ineens weer terug naar geforceerd drama.

Al die actiescènes zijn doodvermoeiend, hoewel er één toffe scène en bijbehorende visual is; wanneer Aquaman met flare onder water duikt en al die Trench monsters achter hem aankomen. Daarin komt Wan als horrorregisseur weer een beetje naar voren en dat doet hij toch beter dan actie. Hoewel, ook zijn horrortrucjes ben je op een gegeven moment wel zat; tel maar eens het aantal keer dat een rustig moment plotseling wordt onderbroken door een explosie van de vijand. Die veredelde jumpscares worden ook snel vermoeiend. Tja, en als de actiescènes, de dramatische scènes én de zogenaamd humoristische scènes heel snel beginnen te vervelen en de acteurs allemaal extreem belabberd acteren, dan heb je met twee én een half uur(!) film een héle lange weg te gaan. Ik ben zelden zo blij geweest toen ik de aftiteling op het scherm zag verschijnen en ik kon maken dat ik wegkwam.

1 ster.

avatar van yeyo
"But Aquaman, you cannot marry a woman without gills?! You're from two different worlds!" Serieus, nooit gedacht dat een film waar de superheld op de leadzanger van Machine Head lijkt, zo saai zou kunnen zijn. Ze hebben duidelijk wel geprobeerd om met een semi-ruige, Venice Beach hipster look de meest nichterige der alle superhelden een beetje street cred te geven - zie ook de enorm kolderieke intro op de Russische duikboot, zelfs de knokpartijen in een gemiddeld Don Wilson vehikel zijn minder karikaturaal. Voor de rest: een nietszeggende aaneenschakeling van peperduur uitziende, maar steriele CGI-panorama's en een ophoping van mythologische nonsens. Alsof ze in elke scène weer een nieuw aspect aan de Atlantis folklore moeten verzinnen "ja maar, we waren vergeten dat de keizer der pantoffeldiertjes duizend jaar geleden in de strijd tegen de amfibie-hugenoten de magische zeewier-kroon heeft moeten afstaan!" Het zal allemaal wel. Ik begrijp niet eens hoe dat onderwaterimperium een paar weken kan overleven: na een 3 minuten durende veldslag lijkt zowat de helft van hun rijk verwoest. En wat voor een saaie boel ook, Atlantis! Het ziet er uit als een soort onderwater Dubai, met allerlei glossy structureren en pronkerige 'technologie'. Maar wat doen de inwoners als ze geen oorlog voeren? Hoe voorzien ze in hun onderhoud? Hebben ze een job? Welke vormen van vertier zijn er? Onderwatercasino's? Plankton-paddo's? Aquahoertjes? Allemaal gemiste kansen.

avatar van filmkul
Matige DC film. Het verhaal is best aardig en de opbouw is ok. De film gaat echter ten onder aan special effects. Vrijwel de hele film komt rechtstreeks uit de computer. Het ziet er allemaal erg fraai uit en de sfx zijn erg goed. Echter wordt het wel een film zonder ziel. Er is geen spanning en de film boeit gewoonweg niet. De outfits doen denken aan de Power Rangers en zijn lichtelijk lachwekkend. Momoa zet wel een goede rol neer. Visueel prachtig, maar verder een gevalletje overdaad schaadt. 2.0

avatar van Brabants
Heerlijke fantasiefilm met een leuk verhaal en mooie uitwerking. De effecten zijn ook mooi alleen nadat Arthur de Heerser wordt en de oorlog wordt omgetoverd in vrede wordt het allemaal te overdreven. Dit deed zo aan het einde van het verhaal voor mij niet veel goeds. Het werd rommelig en over de top.

avatar van M.vanRoom
"Jules Verne once wrote, "Put two ships in the open sea, without wind or tide, and, at last, they will come together""

Eindelijk gisteren een moment tijd gehad om een bezoekje te brengen aan de bioscoop, en te gaan genieten van deze superhero film. Ik ben groot fan van de Marvel films (en series), maar heb de DC films nog niet bekeken. Ik had hoge verwachtingen, maar deze film heeft daar helaas niet aan kunnen voldoen. Voor mij is er teveel verhaal in 1 film gestopt. Hierdoor is enige verdieping in de karakters en verhaallijn niet tot stand gekomen. Dit bleef voor mij dan ook oppervlakkig en heb totaal geen band opgebouwd met de hoofdpersonen. Veel CGI en actie voeren de boventoon, waardoor het zeker een mooie film is om in 3D te bekijken op groot scherm. Van Jason Mamoa heb ik genoten, maar dat ligt niet persé aan de film.. op een foto kan ik namelijk ook prima van hem genieten. Veel herkenbare elementen en situaties die doen denken aan Lord of the Rings en/ of Raiders of the Lost Ark. Bepaalde dialogen die vrij uitgekauwd zijn mbt superhero genre (redden van de wereld ed.) en daarom soms bijna tenenkrommend bij mij binnenkwamen. Jammer genoeg wordt er meer nadruk gelegd op het maken van een commercieel succes, dan op het maken van een goed, verdiepend verhaal. Ik heb me vermaakt, maar voor mij voldoende om 1 keer op groot scherm gezien te hebben.

Ondanks dat het verhaal niet zoveel voorstelt (is ook al vaker verfilmd geworden, zoals in de "Thor" films tussen de broers Thor en Loki en ook bij de eerste "Wolverine" film tussen Logan en Victor), een standaard en voorspelbaar verloop heeft en ook behoorlijk clichématig is, heb ik me eigenlijk best goed vermaakt met deze Actie / Fantasy film (beter gezegd superheldenfilm) en dat eigenlijk vanaf circa de tiende (eerste 10 minuten vond ik zeer flauw) tot de laatste minuut (best een lange zit met circa 130 minuten).

Dat ik me er best goed mee vermaakt heb komt door de leuke (inclusief de humor, zoals de plas en toilet humor) uitvoering van het verhaal, de vele mooie CGI (daarom jammer dat ik hem niet in de bioscoop heb gezien) en vooral de onder water scènes, de vele actie en toch zeker ook de cast en vooral dan de twee hoofdrolspelers Jason Momoa en Amber Heard, waarbij de laatste er natuurlijk ook nog eens mooi uitzag (inclusief rood haar). Opzicht is het ook wel grappig dat Dolph Lundgren (als King Nereus) erin meespeelt, maar hem had ik totaal niet herkend (ik zag toevallig zijn naam voorbij komen bij de aftiteling).

Omdat het tempo in het verhaal best hoog is en er ook meer dan voldoende gebeurt, verveelt deze film eigenlijk nergens op misschien de momenten met Nicole Kidman na dan (zoals de opening en de laatste minuut van het verhaal), die behoorlijk flauw waren. Degene die Romantiek hoog in het vandaal hebben staan, zullen die momenten misschien juist wel kunnen waarderen

Al met al dus een leuke en vermakelijke superheldenfilm, die gezien het einde waarschijnlijk nog een vervolg zal krijgen, of het moet al van toepassing zijn op een nieuwe "Justice League" film, waarin "Aquaman" nog op een leuke manier werd afgezeikt door Batman.