Power of Grayskull: The Definitive History of He-Man and the Masters of the Universe (2017)

Documentaire

geregisseerd door Randall Lobb en Robert McCallum
met Dolph Lundgren, Frank Langella en Anthony De Longis

Deze documentaire onderzoekt de herkomst en impact van He-Man, een personage waarvan de macht de speelgoedlijn en kinderserie ver oversteeg. Het speelgoed was afkomstig van fabrikant Mattel en werd een wereldwijd fenomeen zowel in de jaren 80 en de moderne tijd. He-Man kwam op de markt als actiefiguur. Daarbij verscheen een aantal comic-books, en in 1983 een animatieserie met de titel "He-Man and the Masters of the Universe". De serie kreeg een gelijknamig vervolg in 2002. Er zijn in deze documentaire uitgebreide interviews met o.a. Dolph Lundgren en Frank Langella.

He-Man doc.

Laatst de film voor het eerst gezien, dat was niet bepaald een succes. Toch benieuwd of er verder nog iets achter deze franchise schuilde, maar dat bleek toch niet echt het geval te zijn. Action figures waaruit een lukratieve franchise ontstond, veel meer is het niet.

Al zal je dat niet horen van de mensen in deze doc natuurlijk. Allemaal erg enthusiast, met een hoop creativiteit en artistiek gevoel al betrof het een groots meesterwerk. Deze mensen zitten uiteraard ook wel een beetje vast in de herwaardering hype die er het laatste decennium rond dit soort reeksen gegroeid is, maar aangenamer maakt dat de docu niet.

Wel interessant een aantal verhalen over de "smaakpolitie" van vroeger en hoe men toen moest vechten om gewoon een animatiereeksje te maken naar het beeld van de schrijvers en regisseurs. Dat soort gejengel is van alle tijden, maar toch jammer dat we weer meer en meer die richting uit lijken te gaan.

Kijken als je van He-Man houdt, anders vooral voorbij laten gaan. Content-arm en iets té enthusiaste mensen die er zelf aan hebben meegewerkt.

avatar van Pennywise76
Jeugdsentiment! Ik heb genoten!

avatar van keimpeS
Zekers jeugdsentiment, had ook veel speelgoed van He-man & ook een paar van She-ra. Toch vond ik de docu beetje beknopt en wat saai, had wat meer pit in gemogen, misschien nog wat meer inkijk bij de animatieserie uit de jaren 80 etc. Leuk om eens te zien, maar niet meer dan dat...