Skin Trade (2014)

Verenigde Staten / Thailand
Actie / Drama

geregisseerd door Ekachai Uekrongtham
met Ron Perlman, Dolph Lundgren en Tony Jaa

De familie van een politieagent uit New York wordt vermoord door een Servische misdaadleider. Hij volgt de schurken naar Thailand en begint daar samen te werken met een lokale rechercheur. Samen gaat het duo eropuit om het mensenhandelnetwerk te stoppen.

Serieus onderwerp verpakt in een simpel actie jasje zoals je zou kunnen verwachten met Doph Lundgren films. Ontploffingen zien er wel erg computer achtig uit en wanneer je Lundgren ziet rennen
is het een beetje meelijkwekkend. Acteerwerk is eveneens op laag pitje.
Toch kijkt "Skin Trade" wel aardig weg. Vervolg lijkt onvermijdelijk.
In Istanbul? Mocht deze er komen twijfel ik wel of ik die moet gaan bekijken.

avatar van Iron Maiden
Lastig om deze film eerlijk te beoordelen met het systeem van Moviemeter. Objectief gezien zou ik op een 2,75 uitkomen, maar vooruit.. een krappe 3, omdat ik toch wel kon genieten van deze B-film.

Dolpie heeft dit script blijkbaar geschreven en de beste man leeft waarschijnlijk nog in een soort jaren '80 waas, want de dialogen waren slecht, het acteerwerk houterig en de actie standaard, afgezien van 'de twee' gevechten. Het camerawerk heeft zijn momenten, maar daar is dan ook weer alles mee gezegd. Dit was dan ook precies wat ik ervan verwachte en Skin Trade deed me denken aan films als Showdown in Little Tokyo. Gewoon 90 minuten lang even ontspannen kijken naar een film die je zo weer vergeten bent, maar toch wel weet te vermaken.

Jammer dat Jaa goedkope varianten van zijn truucjes uit Ong Bak en Honor of the Dragon hier laat zien en het verhaal dat zo van de hak op de tak springt, maar afgezien daarvan was dit één van de betere DTV-films in het kader van Seagal, Van Damme en Lundgren van de laatste paar jaar.

avatar van DiDa
Nog steeds geen NL release?!

avatar van Phantasm
Prima aktiefilm die me geen moment heeft verveeld.

avatar van DiDa
Eindelijk een NL release: 15 september 2016!

avatar van DjFrankie
Eigenlijk weinig mis mee. Lundgren op zijn oude dag.
Nu wachten op deel 2 dat zal een soort Taken deel 1 worden.

Tony Jaa is natuurlijk weer top en zelfs Lundgren haalt weer eens een goed niveau in deze film, MJ White valt wel tegen in deze film. Maar in het genre is het gewoon een vermakelijke film. Tony Jaa heeft hierna SPL 2 gedaan waar hij veel beter tot zijn recht komt, en het is nu wachten op de release van XXX waar helaas wel erg veel cgi en wirework aa te pas gaat komen.

avatar van Gang_Star
Een film waarin de mensenhandel in Thailand centraal staat, en waarbij de cast met namen als Dolph Lundgren, Tony Jaa en Michael Jai White op voorhand best voor een actieknaller kunnen zorgen. Toch viel deze Skin Trade op dat vlak heel lichtjes tegen want de verwachtingen lagen hoger bij mij. Toch weet de film te vermaken en zijn vooral Lundgren en Jaa goed in hun rollen, White viel wat tegen. Er is genoeg actie en wat minder interessante spanning, maar desondanks mag Skin Trade dankzij de degelijke actiescènes en dito rollen een vermakelijke film genoemd worden, maar welke tegelijkertijd ook best meer had kunnen zijn.

avatar van xxERWINxx
Boven mijn verwachting is dit een goede onderhoudende actiefilm met Dolp Lundgren!
Er zitten genoeg actie scenes in, veel gevechten en schietpartijen, ook een goed verhaal over mensenhandelaren in Thailand / Bangkok.
Ik heb dit soort verhalen wel eens eerder gezien, maar deze film vind ik best boeiend om te zien.
Ook een goed eind heb ik gezien, goed gespeeld ook door Tony Jaa.
Enige minpuntje misschien is dat de film nog wel iets langer had mogen duren en dat er meer een verhaal word verteld, het was nu eigenlijk alleen maar actie met weinig gepraat tussendoor, maar goed.
Prima film voor een avondje!

Een mager verhaaltje over de handel in jonge meisjes als excuus voor een ordinaire, doorsnee knokfilm met veel overdreven geweld (op het belachelijke af). Niet mijn ding.

avatar van Metalfist
Lundgren en mensensmokkel

Het verbaast me niet dat het latere werk van Dolph Lundgren zo goedkoop te vinden is. Skin Trade maakt deel uit van een boxset met recente films van de Zweedse actieheld die voor een paar euro te vinden is en eerlijk gezegd, de kwaliteit is inderdaad niet altijd even schitterend. Toch leek het me wel waard om de box volledig te zien, want als voorlaatste film zit daar deze Skin Trade: een film met onder andere Ron Perlman en Tony Jaa in de cast en natuurlijk ook met de immer coole Lundgren.

En zowaar, het is één van de betere Lundgren films die ik de afgelopen tijd heb gezien. Skin Trade is een soort van Death Wish kloon waar een agent zijn vrouw en kind vermoord ziet worden (al volgt er nog een leuke twist waar blijkt dat de dochter in handen is gevallen van de smokkelaars en niet vermoord is) en vastbesloten is om de schuldigen te gaan straffen. Wat volgt is een groot actiespektakel dat regelmatig van setting verandert en waarbij de focus vooral op gangsterbaas Dragovic en zijn zonen is komen te liggen. De film geraakt weliswaar nooit verder dan de te verwachten clichés en toch is het een erg vermakelijk filmpje geworden. Voornamelijk omdat dit qua actie ook wel vrij goed zit en er voldoende afwisseling is qua stijlen. Lundgren nam een deel van het script voor zijn rekening (samen met Gabriel Dowrick en Steven Elder) maar volgens hen was het open einde niet geschreven met een sequel in het achterhoofd. Jammer, want hier had ik eventueel wel meer rond willen zien.

Want geef nu toe: het is toch wel fijn om Tony Jaa het even tegen Dolph Lundgren te zien opnemen. Jaa heeft een tijd de naam gehad van nieuwe actiester te worden, een status die hij toch niet heeft kunnen verzilveren naar mijn gevoel, maar dit doet hij wel goed. Het is geen begenadigd acteur natuurlijk, maar qua vechten is hij wel de moeite waard. Ook Lundgren doet dit fijn, je merkt toch wel het verschil met films waar hij niet verbonden is met het script, en dan kan je voor de rol van gangsterbaas nog rekenen op Ron Perlman. De rol van Michael Jai White voelt een beetje nodeloos en overbodig aan maar wel fijn om onder andere Cary-Hiroyuki Tagawa nog eens in iets terug te zien. Persoonlijk favorietje uit Mortal Kombat, maar ook erg tof (samen met Lundgren) in Showdown in Little Tokyo. Geen A-cast natuurlijk, maar toch een toffe verzameling.

Op naar de laatste film uit de boxset en dat is Shark Lake als ik me niet vergis, om maar eens met iets compleet atypisch te eindigen. Lijkt me wel leuk in ieder geval en dan is het maar te hopen dat hetzelfde niveau van Skin Trade wordt gehaald. Lundgren blijft altijd tof om te zien, maar het is toch ook vooral een amusant plotje en een aantal bijrollen die dit naar een hoger niveau weten te tillen.