Jin Yi Wei (2010)

Hongkong / China / Singapore
Actie / Drama

geregisseerd door Daniel Lee
met Donnie Yen, Wei Zhao en Sammo Hung Kam-Bo

In veertiende-eeuws China worden straatkinderen gerekruteerd om ze op te leiden tot moordenaars. Ze brengen ze kunde bij met verschillende wapens zodat het experts worden in martelen en moorden. Deze groep, ook wel de Jinyiwei genoemd, is een machtig wapen van de keizer. Wanneer de boosaardige eunuch Jia steeds meer de macht overneemt, krijgt van deze eenheid Qing Long de opdracht om een lijst te stelen met namen van de mensen die de keizer nog steunen. Tijdens deze missie wordt Qing Long echter verraden.

avatar van oemoemenoe
Waanzinnig mooie actie afgewisseld met drama van de bovenste plank...
Een Topper in de geest van Braveheart maar dan op z,n Chinees.
Mooie cast ook , alles klopt .

avatar van Pazmaster
Redelijke film met veel kunst en vliegwerk. De special fx zien er wel goed uit. Het verhaal boeide me dan weer wat minder. 3 sterren

avatar van Lennert
Voor 5 euro op Blu-Ray gekocht, dat gaat genieten worden!

avatar van Black Math
Aardige martial arts film waarin Donnie Yen schittert. Ik ken niet veel wuxia films, en tot nu toe was vooral Jet Li me erg opgevallen, maar na eerder Yen in de Ip Man films gezien te hebben, blijkt ook hier dat hij er veel van kan. Misschien toch ook maar eens Once upon a time in China II kijken, waar beide heren in spelen.

Ik had deze film al lange tijd geleden op mijn kijklijst gezet, maar werd toch een beetje tegengehouden door berichten over monochromatische kleuren. Nu boeit me dat eigenlijk wat minder, er waren ook veel meer kleurscènes dan verwacht op grond van de berichten hierboven, en de monochromatische scènes zagen er ook zeer mooi uit (wat overigens ook bleek uit de berichten, waardoor nog maar eens benadrukt wordt dat het enigszins belachelijk was dat ik me op grond daarvan liet tegenhouden).

Verhaaltje is eigenlijk niet het belangrijkste, en ben ik waarschijnlijk morgen alweer vergeten, maar de actie was erg spetterend. Er wordt relatief weinig geknipt, veel aandacht voor de choreografie dus. Wat wel jammer is, is de muziek. Die was soms iets te episch of te dramatisch. De Arabisch-achtige zang kan ik ook niet echt waarderen. Sowieso enige hang naar melodrama, getuige de flashbacks op het einde. Jammer, ik gok zo dat dit soort dingen toch een half sterretje kosten.

Niet het niveau van Hero, laat staan The Grandmaster, maar evengoed goed vermaak. Wuxia blijft een fijn genre, waar ik zeker meer van wil zien. 3,5*.

avatar van Metalfist
Had er een pak meer van verwacht

Met Three Kingdoms had Daniel Lee een vermakelijk filmpje uitgebracht dat op zich wel naar meer smaakte. Dat was dan ook voornamelijk de reden dat ik deze 14 Blades kocht, al was de aanwezigheid van Donnie Yen en Sammo Hung zeker ook geen slechte toevoeging, maar zoals gewoonlijk bleef de film weer ettelijke maanden in de (jammer genoeg) nogal grote to-see lijst. Vandaag had ik echter wel eens zin in zo'n amusante martial-arts film en kwam ik uit bij 14 Blades en True Legend. Vanwege de regisseur dan toch maar voor deze gegaan.

En dat had ik blijkbaar beter niet gedaan. Nu is de vraag of True Legend überhaupt beter is, maar soit, dat zien we binnenkort wel. De eerste 20 minuten van 14 Blades zijn nogal chaotisch en onsamenhangend, maar het wordt interessanter eenmaal Qinlong bij Yung aankomt. Hoewel, interessanter is misschien niet het juiste woord, want minder saai is een betere term. Normaal gezien ben ik wel te vinden voor dit soort samenzweringen waarin een held het tegen een corrupt beleid opneemt, maar het wist me nooit volledig te pakken. Vreemd ook dat Lee zowat halverwege de film blijkbaar zelf vergeet dat hij nog een verhaal had te vertellen. Vanaf dan begint hij meer en meer naar de vechtscènes te werken, maar ik had het gevoel alsof het allemaal nog niet af was en dat stoorde me eigenlijk wel.

Gelukkig zien de vechtscènes er op zich wel degelijk uit. Lee maakt weliswaar af en toe gebruik van erg lelijk ogende CGI (vond eerlijk gezegd de gevechten tussen Qinlong en Tuo Tuo niet mooi), maar over het algemeen zijn dit de momenten waarmee Lee weet te scoren. Al is dat voornamelijk toch ook dankzij een uitstekende Donnie Yen. Ik heb bijlange na nog niet zoveel van hem gezien als ik zou willen (zit nu nog maar op zo'n 7 titels, al heb ik er nog wel een aantal liggen), maar het mag nu al duidelijk zijn dat Yen één van de meest interessante acteurs op dit gebied is. De toevoeging van Wei Zhao vond ik minder geslaagd, de chemie ontbrak nogal, en voor Sammo Hung moet je het overduidelijk ook niet doen. Ik blijf het degoutant vinden hoe sommige namen groot worden uitgesmeerd op een DVD hoes (op de steelcase DVD staat Sammo Hung gewoon op dezelfde lijn als Donnie Yen) terwijl ze amper in de film voorkomen. Hung moet het hier dan ook nog eens zonder benen stellen, dus in actie zie je hem niet komen.

Nah, ik blijf met het gevoel zitten dat ik iets heb gemist. Hier en daar wel wat mooi geschoten scènes, maar over het algemeen bleef ik wat op mijn honger zitten. Ik ben op zich ook nog net iets meer een fan van de oudere martial arts films in plaats van deze Wuxia toestanden, dus dat heeft er misschien ook wel wat mee te maken.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Heerlijke martial arts film. Hier hou ik wel van. En voor één keer is het niet slecht dat Sammo Hung Kam-Bo zich wat afzijdig houdt. Donnie Yen is de ster van de film en heeft vooral met Kate Tsui een krachtige tegenstander. Ik kende Daniel Lee eigenlijk enkel van Black Mask met Jet Li, wat toch van een ander kaliber is. Deze 14 Blades is een niveau hoger met een epische film waarin martial arts meer is dan wat bad guys aflappen.

Met Donnie Yen in vorm en een goeie choreograaf en regisseur achter hem, is het genieten van de vechtscènes. De moderne insteek met de wapens doet het vrij goed. Al is Tuo Tuo soms wel verweven in CGI en dat draait niet altijd even goed uit. Niet dat de film er erg onder leidt, maar het speelt toch wel mee en doet ietwat onder tegenover de sterke scènes met Yen.

14 Blades is een film die me later nog opnieuw zal bevallen en misschien nog beter zal smaken. Een goeie film dus. En tijd om wat meer van Daniel Lee op te zoeken.

avatar van RuudC
Niets dan respect voor Donnie Yen, want wat hij hier laat zien, is weer eens om je vingers bij af te likken. De trailer zag er heel tof uit en dat zorgde ervoor dat ik een paar jaar geleden de dvd kocht. Die belandde vervolgens weer op de gigantische stapel en dus het kleinood vandaag aan de beurt. Vol goede moed begonnen, maar ik merk wel dat de meeste Chinese actiespektakels me toch weinig doen. Ik ben nou eenmaal iemand die kickt op een goed verhaal en 14 Blades heeft dat niet. Wel een verhaal natuurlijk, maar dat bestaat uit zoveel mogelijk redenen om het uitgebreide arsenaal aan martial arts en stunts in te zetten. Het acteerwerk is aardig en verder zijn de decors, muziek, camerawerk etc. dik in orde. Ik heb alleen niet de indruk gekregen dat het inhoudelijk memorabel is.

avatar van Capablanca
Mooie beelden bij deze Chinese Matrix, maar de vechtscenes waren soms een tikkeltje over the top. Bij mij werkten het gevecht met de kippebotjes en de vingerafdrukken in de boom in elk geval iets te veel op de lachspieren. Ervan uitgaand dat dat niet de bedoeling was...

avatar van Phantasm
Leuke aktiefilm die lekker wegkijkt.

avatar van Filmkriebel
Laat ik maar beginnen met zeggen dat ik het verhaal niet veel soeps vond. Weinig vernieuwend, weer met klassieke romance tussen de überkrijger en de mooie chick. En weeral een tiran die de macht wil grijpen en moet tegengehouden worden. De Aziatische film heeft toch nood aan vernieuwing op dat vlak want na vele decennia van dit noem ik dit meer dan uitgemolken. Maar ja een Chinese film zou geen Chinese film zijn moesten ze het niet visueel weer erg mooi afmaken want het is weer buitengewoon mooi om zien. Heeft op veel momenten veel van een western weg (decors, muziek, opzet van de scènes). Ik moest ook wel lachen wanneer de kippenboutjes als wapen gebruikt worden . Maakt het luchtig en leuk. Martial arts vallen mee zoals hoort bij een wuxia film.. ziet er choreografisch niet makkelijk uit. Oerdegelijk, maar niet één die er echt uit springt.