menu
zoeken in:

avatar van Jesper187
Jammer inderdaad, maar zou ook teveel ophef leveren – denk ik – in een tijd als deze. Zou wel de ultieme vorm van city marketing zijn geweest voor gemeente Amsterdam, als je ziet hoe de steden in beeld worden gebracht in 'Vicky Cristina Barcelona' en 'Midnight in Paris'.

Driello
Ik wil graag een biography over Woody Allen kopen, maar heb geen idee welke aan te raden is. Naast zijn leven ben ik vooral op zoek naar hoe en waarom hij films maakt zoals hij dat doet. Wat zijn regie-filosofie is en waarom. Iemand enig idee?

Op amazon vond ik deze: Conversations With Woody Allen: His Films, the Movies & Movie-Making: His Films, the Movies and Movie-making: Amazon.co.uk.

Iemand bekend mee? In engels eigenlijk geprefereerd, omdat dan wellicht quotes beter over komen.

Alvast bedankt!

avatar van Jesper187
Nu kan ik je zo gauw geen boek aanraden, daar ik zelf geen biografie van hem heb gelezen, maar ik kan je deze docu in ieder geval alvast ten zeerste aanraden. Woody Allen: A Documentary (2012)

avatar van timmienoelie
Driello schreef:
Ik wil graag een biography over Woody Allen kopen, maar heb geen idee welke aan te raden is. Naast zijn leven ben ik vooral op zoek naar hoe en waarom hij films maakt zoals hij dat doet. Wat zijn regie-filosofie is en waarom. Iemand enig idee?

Op amazon vond ik deze: Conversations With Woody Allen: His Films, the Movies & Movie-Making: His Films, the Movies and Movie-making: Amazon.co.uk.

Iemand bekend mee? In engels eigenlijk geprefereerd, omdat dan wellicht quotes beter over komen.

Alvast bedankt!


Heb net vorige week dit boek gelezen Woody Allen on Woody Allen. Het boek bestaat uit interviews en gaat chronologisch doorheen heel zijn oeuvre. Met dit boek kom je zeker een hoop te weten over de man en ook is het zeker en vast een boek dat elke Woody Allen fan zal bevallen.
Maar het boek dat je zelf vernoemt, lijkt me ook wel dik in orde. De twee boeken zullen zowiezo wel sterk op elkaar lijken.

Driello
Bedankt voor deze reacties. Het ziet ernaar uit dat ik weer flink in de buidel moet gaan tasten om goed voorzien te worden....... jesis, die hebzucht ook..........

avatar van danuz
timmienoelie schreef:
(quote)


Heb net vorige week dit boek gelezen Woody Allen on Woody Allen.

Ik lees: "Woody Allen has portrayed contemporary American life with an unmistakable mixture of irony, neurotic obsession, and humor."

En juist de (specifieke) sociale klasse waarin veel van zijn beste films spelen (Manhattan, Annie Hall, September, Another Woman, Husbands and Wives etc. etc.) komt maar weinig aan bod in de documentaires die ik zag. Kan je me vertellen of dit aspect een substantieel deel inneemt?

avatar van timmienoelie
Woody Allen wordt vaak bekritiseerd voor het feit dat hij nooit zwarten gebruikt in zijn films en als hij ze dan gebruikt, geeft hij ze een rol als meid van een hoge middenklasse-gezin of iets in die aard. Woody allen heeft dan als logische uitleg dat hij het zwarte milieu gewoon niet goed genoeg kent om er over te schrijven, dus gebruikt hij in zijn films altijd datzelfde hoge middenklasse-milieu waar hij wel zeer bekend mee is.

Op de vraag wat hij denkt van de mensen uit die klasse (omwille van zijn ironische sfeer in veel van zijn films) antwoordt Woody Allen dat ze soms heel oppervlakkig kunnen zijn en dat ze beter af zouden zijn als ze zich wat meer op andere dingen focusten, maar dat hij niet denkt dat het slechte mensen zijn. Ze zijn rijk en hij vind ze grappig. Hij haat ze absoluut niet. Soms doen ze aardige dingen en soms zeer lege dingen.

avatar van danuz
En wordt dit nog uitgebreider besproken dan wat je hierboven schrijft?

avatar van timmienoelie
Hier en daar wordt er wel wat over gesproken, maar je zou er geen pagina's mee kunnen vullen..

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Op de voorpagina van MM staat nu een Woody Allen prijsvraag!

avatar van danuz
timmienoelie schreef:
Hier en daar wordt er wel wat over gesproken, maar je zou er geen pagina's mee kunnen vullen..

Nou, ik geloof dus van wel. Het is zo inherent aan zijn films namelijk.

avatar van timmienoelie
danuz schreef:
Nou, ik geloof dus van wel. Het is zo inherent aan zijn films namelijk.


Nee, ik wilde gewoon zeggen dat er in dit boek geen pagina's een het onderwerp gewijd worden. Ikzelf ben er natuurlijk ook van overtuigd dat dat wel zou kunnen.

avatar van danuz
timmienoelie schreef:
(quote)


Nee, ik wilde gewoon zeggen dat er in dit boek geen pagina's een het onderwerp gewijd worden. Ikzelf ben er natuurlijk ook van overtuigd dat dat wel zou kunnen.

Oké, ik dacht al. Elke echte Woody liefhebber moet toch juist veel interesse hebben in zijn portretering van de uppermiddle-class

Driello
kappeuter schreef:
Op de voorpagina van MM staat nu een Woody Allen prijsvraag!

Kan ik die tickets ook in Lusaka gebruiken?

Flauwe grap. Als ik in Nederland zou wonen, zou ik zekr aan de prijsvraag meedoen. Maar: helaas......

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Woody Allen wil graag western maken | nu.nl/film

"Ik kan alleen nooit een goed plot bedenken voor een cowboyfilm."


Lijkt me juist eens een leuk uitstapje.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Ja mij ook!
Maar als hij geen goed plot kan bedenken houdt het snel op met die wens... Mijn smiley sloeg daar op.


avatar van Verhoeven

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.empireonline.com/images/uploaded/worldofwoody.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Infographic: The World of Woody

Driello
.....about tim he would come to the dark continent.........

Wie is Tim?

Driello
'time'........dom schrijf foutje......

Driello
timmienoelie schreef:


Heb net vorige week dit boek gelezen Woody Allen on Woody Allen. Het boek bestaat uit interviews en gaat chronologisch doorheen heel zijn oeuvre.


Heb dit boek recentelijk eindelijk ontvangen (ja-ja, Amazon in de rimboe) en gelezen.
Alhoewel dit natuurlijk een film site is en geen boekensite, hier mijn beleving:
Voor een ieder die erin geinteresseerd is hoe en waarom Allen zijn films heeft gemaakt, is dit een aanrader. Het boek bespreekt, in interview-vorm, per film hoe deze tot stand kwam, waarom er voor bepaalde acteurs/actirices werd gekozen en wat de inspiratiebron was.
Echter, de interviewer is erg nadrukkelijk in drukvorm terug te vinden. Zo zijn vele vragen eigenlijk statements soms erg lange statements) die door Allen met een simpel 'ja' of 'nee' worden afgedaan. Ook zit ik er eigenlij niet eht op te wachten dat de interviewer steeds zijn mening en opinie weergeeft. Wellicht moet het boek dan ook meer worden gelezen als een gesprek tussen twee film-kenners, waarbij de ene dan vooral de regisseur is van de films die beide kenners bespreken. Zo beschouwd is Woody Allen on Woody Allen een interessant boek, die je een goede achtergrond bij een lange serie Woody Allen films verschaft.

Mijn favorieten tot nu toe:

1) Manhattan
2) Broadway Danny Rose
3) Annie Hall
4) Another Woman
4,5) Play it again Sam
5) Bananas
6) Match Point
7) Vicky Christina Barcelona

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Berichten verplaatst naar Blue Jasmine (2013)

avatar van Dievegge
Woody Allen is mijn op een na favoriete regisseur aller tijden (na Hitchcock). Op "September" en "Alice" na heb ik nu al zijn films gezien. Ze vallen grofweg op te delen in vijf periodes:

1966-1975 The early funny ones
Hij begon zijn carrière als komiek en zijn eerste films zijn dan ook kolder, zelfs een beetje te vergelijken met het absurdisme van Monty Python.
Hoogtepunt: "Everything You Always Wanted to Know about Sex", maar ook een paar scènes uit "Bananas".

1977-1979 De klassiekers
In deze periode combineert hij ernst met humor. Een korte omschrijving van Woody Allen zou kunnen luiden: een filmmaker die tegelijk Ingmar Bergman en Groucho Marx wil zijn, en daar ook nog behoorlijk in slaagt. Typisch zijn zijn zwartgalligheid, zijn obsessie met de dood en de zinloosheid van het universum.
Hoogtepunt: "Annie Hall", gevolgd door "Manhattan".

1982-1992: De Mia Farrow-periode
Na Louise Lasser en Diane Keaton is hij aan zijn derde muze toe. De verhalen draaien rond de psychologie van de personages, meer dan de gebeurtenissen op zich. Sommige films zijn puur ernstig (vb. "Another Woman"), maar in sommige steekt zijn absurde humor weer de kop op, zoals in "The Purple Rose of Cairo", waarin een acteur uit het filmscherm stapt.
Hoogtepunten: "Hannah and Her Sisters", "Crimes and Misdemeanors"

1993 - 2004: De iets minder periode
Soms leek hij hier wat over zijn hoogtepunt, lag ook onder vuur wegens zijn privéleven. Critici waren vaak zeer negatief, maar al zijn films blijven op een of andere manier wel iets interessants hebben, zoals het gesprek met de duivel in "Deconstructing Harry" of het tegenover elkaar plaatsen van tragedie en komedie in "Melinda and Melinda". In sommige films begint hij zichzelf te herhalen ("Anything Else"), maar hij kan nog steeds bijzonder grappig en origineel uit de hoek komen.
Hoogtepunten: "Mighty Aphrodite", "Small Time Crooks"

2005-... De Europese periode
Hij verlaat zijn vertrouwde Manhattan om films te maken in grote Europese steden als Londen, Parijs, Rome, Barcelona... Hij maakt drie films met Scarlett Johansson, die bewijst dat ze veel meer is dan een sekssymbool. Suggestie voor een volgende filmtitel: "Shenanigans in Ljubljana";
Hoogtepunten: "Match Point", "Midnight in Paris"

1. Annie Hall 5*
2. Match Point 5*
3. Everything You Always Wanted to Know about Sex 4,5*
4. Manhattan 4,5*
5. Hannah and Her Sisters 4,5*
6. Crimes and Misdemeanors 4,5*
7. Midnight in Paris 4,5*
8. Scoop 4,5*
9. Small Time Crooks 4*
10. The Purple Rose of Cairo 4*
11. Bananas 4*
12. Vicky Cristina Barcelona 4*
13. Sleeper 4*
14. Radio Days 4*
15. Mighty Aphrodite 4*
16. To Rome with Love 3,5*
17. Another Woman 3,5*
18. Zelig 3,5*
19. Shadows and Fog 3,5*
20. Broadway Danny Rose 3,5*

Lv92
Heb de afgelopen week veel films van Allen gezien. (en herzien)
Ik vind er een aantal erg geslaagd en/of zeer komisch, maar ook een hoop zwaar mislukt.
Als het me niet echt overtuigd, dan is het ook vrij snel vervelend.
Maar het is absoluut een fenomeen met een bijzonder oeuvre.

Mijn favorieten:

1. Annie Hall
2. Hannah and Her Sisters
3. Manhattan
4. Zelig (In tijden niet zo gelachen)
5. Bullets over Broadway


Gast
geplaatst: vandaag om 08:13 uur

geplaatst: vandaag om 08:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.