Antz (1998)

Animatie / Komedie

geregisseerd door Eric Darnell en Tim Johnson
met de stemmen van Woody Allen, Dan Aykroyd en Sylvester Stallone

Z is een werkmier die zich maar onbelangrijk voelt tussen de duizenden andere mieren. Als hij de princes Bala ontmoet is hij gelijk verliefd. Hij ruilt van plaats met zijn vriend Weaver, een soldaat, om tijdens een parade Bala van dichtbij te kunnen zien. Helaas breekt net op dat moment oorlog uit, en moet Z als soldaat aan de slag. Hij groeit uit tot een held.

avatar van jumpstylemovie
Kan er gewoon niet van genieten.

avatar van Donkerwoud
De humor van Woody Allen in een heuse CGI-tekenfilm. En het werkt nog ook.

Deze tekenfilm is gewoon leuk, sorry.
Ik heb hem al zo vaak gezien en er zit humor in.
Deze film is niet altijd serieus maar heeft 'n leuke momenten!
Ik vind deze film persoonlijk beter dan A bugs life, maar dat is ieder zijn mening.

Ondergronds
Best een grappige animatiefilm met een leuk verhaaltje. Het is allemaal aardig en het weet je op een bepaalde manier wel te laten genieten. Zeer geschikt voor met je kinderen of broertjes/zusjes/neefjes/nichtjes/... eens te zien. Denk wel dat zij fel van deze film kunnen genieten.

3 sterren.

sommige mensen vinden het een zware rip off van a bug's life... en dat is het ook! maar daarom is ie nog niet slecht hé

avatar van eltorro
Revolution64 schreef:

Of het nou wel een rip off is of niet, hij is in ieder geval wel een heel stuk beter dan a bug's life.

avatar van Filmkriebel
”Antz” is de eerste animatiefilm van Spielbergs studio Dreamworks en is een politieke parabel over de vrije wil om iets te verwezenlijken.

Op het eerste zicht lijkt het een film voor kinderen. maar als je oplettender kijkt, valt het op dat hier ook wel elementen voor een ouder publiek in verwerkt zitten. Het vat nog eens de boodschap samen dat iedereen in een gemeenschap zijn steentje moet bijdragen, maar dat iedereen individueel de keuzes mag maken om in die gemeenschap te doen wat hij graag doet. De animatie is verbluffend en vernieuwde destijds het Disney genre, al is Pixar intussen een stapje verder gegaan.

Er straalt een ongelooflijk realisme van de tekenfilm af. Het hoogtepunt is ongetwijfeld de scène waarin Bala in de kauwgom aan de zool van een mensenschoen blijft plakken.. Antz heeft ook zijn kleine problemen : zo vond ik hem noch aangrijpend noch spannend. Kleine 3,5*

avatar van TheLionKingFan
Ook deze gister maar gezien
Had er echt niks van verwacht en hoopte dan eidenlijk weer eens een 1,0 kunnen uitdelen.
Maar nee: Deze film is gewoonweg leuk!
Tussen 3,0 en 3,5 in,maar ik ben in een gulle bui dus 3,5

avatar van TheLionKingFan
Ook erg zielig hoe een mier zijn kop verloor

mja, had iets hogere verwachtingen hiervan (a bug's life overigens ook nog niet gezien), maar toch valt deze me een beetje tegen. Ok, het is natuurlijk nog steeds 'maar' 1998, maar toch waren er meer mogelijkheden geweest denk ik. Verhaal kan me maar matig boeien, en zorgt slechts bij vlagen voor een grappige noot.

avatar van sofripa
Leuke film om eens gezien te hebben. Zeker samen met de kinderen. Die lusten wel pap van deze animatiefilms.

avatar van gizmo_o
Een goede eerste animatiefilm van DW. Sommige scenes waren visueel / animatietechnisch gezien erg indrukwekkend (voor die tijd), e.g. schoenzool met kauwgom scene & de reis naar Insectopia. Het "Freudiaanse begin" was trouwens ook fantastisch, wat een geniale dialogen (zoals Reinbo al aanhaalde).
De film lijkt op het eerste gezicht misschien voor de wat jongeren onder ons, maar niets is minder waar, het is een heuze volwassenen animatie met een goede boodschap m.b.t. de vrije wil i.c.m. het leven in een kolonie / samenleving en daaraan op een juiste manier je steentje bij te dragen. In de film speelt een Nazistisch getint thema met betrekking tot een soort van rassenzuivering onder de mieren, waarbij de werkers alsware "der Untermensch" weerspiegelen, maar uiteindelijk hun dictator omver werpen en zelf de controle weer overnemen.
Fantastisch trouwens dat Stallone en Walken een soort van karikaturen van zichzelf spelen. Allen, Lopez, Glover etc. spreken eenieder prima hun mierpersonages in.
Het geheel is overgoten met aardig wat komische scenes en een mierzoet einde .

avatar van Black Math
Net als A Bug's Life een computergeanimeerde film over mieren, allebei uit hetzelfde jaar maar van verschillende studio's. Om eens te vergelijken allebei vandaag bekeken, waarbij ik met deze - die een minder groot succes was - ben begonnen. Dat deze minder succesvol was, snap ik ook wel na het zien, want Antz lijkt wat meer gericht op volwassenen. De beestjes gaan soms nogal gruwelijk dood. Ergens fijn dat het niet al te liefjes is, maar voor de rest valt er weinig te genieten. Het uitgangspunt is wat mij betreft net iets te makkelijk. Mieren zijn de ideale communisten, want totaal niet individualistisch. Dan is de stap wel erg snel gemaakt om een binnen een mierensamenleving een individualistische mier te plaatsen om zo het publiek het moraallesje "think for yourself" door de strot te douwen. De link naar het nazisme was trouwens ook behoorlijk treurig waarbij het voorspelbaar was dat Cutter ongehoorzaam zou worden. Niks mis met social commentary in tekenfilms, maar dan wel wat minder simplistisch uitgewerkt graag!
De animatie vond ik niet overweldigend. Enkel bij de schoenen was het redelijk spectaculair, maar de manier waarop de bijbehorende mens liep, kwam niet al te vloeiend op me over. Bij de uitbraak van het water had ik het idee dat daar veel meer uit te halen viel. Vond het nogal mat overkomen, aangezien elke keer er steeds een cut is vlak voordat het water de "camera" overspoelt.
De karakterontwerpen van de mieren zijn overigens verschrikkelijk lelijk, wat trouwens ook over de muziek te zeggen valt. Verder werd ik behoorlijk nerveus van Woody Allen. Nog nooit een film van die man gezien, maar als dit ook representatief is voor zijn eigen films, heb ik daar goed aan gedaan.
Enig lichtpuntje - zowel letterlijk als figuurlijk - waardoor de film niet het totale minimum van mij krijgt is het vergrootglas. Dat vond ik nou een leuke vondst binnen het concept.
1*.

avatar van daxclusive
Jaren geleden gezien en vond hem toen toch erg tegenvallen.
Momenteel 2*

Ik wil hem binnenkort herzien en ik kom er op terug met punten om te zien hoe ik er nu tegen aan kijk.

avatar van booyo
TheLionKingFan schreef:

Juist ja

Ik heb echt een godsgruwelijke hekel aan de animatiefilms van Dreamworks. Die films staan synoniem voor de overtreffende trap van cliche. Bijna alle films hebben een bijna identiek plot waar het hoofdpersonage een outcast van zijn gemeenschap wordt, en ondanks zijn onmogelijke situatie redt dit personage dan de dag tegen alle verwachtingen. Deze gimmick hebben ze tot vervelends toe gevarieerd, inclusief alle grapjes die daar bij horen. Verder vind ik (bijna) alle Dreamworks computeranimaties pijnlijk ongrappig en als klap op de vuurpijl te lelijk voor woorden. Ik heb ze bijna allemaal vers in het geheugen, mijn vriendin vindt het wel leuk en ik zag de meeste niet zo lang geleden nog. Behalve deze. Dus vond ik het tijd worden om deze een tweede kans te geven. Had me voorbereid op een herbeleving van een deceptie. Wat blijkt? Deze is erg leuk.

Waar is het misggegaan vraag ik me nu ogenblikkelijk af? Antz en het eerste Shrek deel zijn erg leuk. Goed, nog steeds lang niet van het hoge Pixar niveau, maar wat is dat wel in Amerika? Ook al is dit een eigen variant van a Bugs Life (Jeffrey Katzenberg had het concept gejat als wraak), is deze film veel eigener en tenminste nog geestig. Blijkbaar was na de eerste twee films de inspiratie op, maar Antz komt meerdere keren erg geestig uit de hoek. Ook is het verhaaltje best leuk en niet zo draaiboekachtig. Ik vind verder deze film er eigenlijk ook beter uit zien dan alle latere films van Dreamworks. Wat erger ik me aan de blokkige animatie bij Madagascar bijvoorbeeld. De mieren zien er niet echt mooi uit, maar de warme kleuren en details, zijn een stuk beter verzorgd dan alle latere films van de studio. Treurig eigenlijk.

Jammer ook dat deze film niet de waardering hier krijgt, in tegenstelling tot veel andere meuk van Dreamworks. Kleine 4 sterren voor Dreamworks toen ze nog leuk waren. Lijkt een eeuwigheid geleden.

avatar van Mescaline
Leuke kleine animatie film die al met de aftiteling begint na een uur en een kwartier.
Woody in een animatie film is weer eens andere koek en de samenwerking met Stallone was erg grappig.

Antz heeft niet een super origineel plot maar is wel leuk uitgewerkt, en natuurlijk kan ik niet ontkennen dat de Woody-mier om hem zo maar even te noemen de film nog leuker maakte

Antz is een zeer prettig tussendoortje!

avatar van Spetie
Een leuke animatiefilm, die van begin tot einde vermaakt, en een aardig verhaal vertelt.

De laatste jaren scoort Dreamworks de ene na de andere onvoldoende bij mij. In hun beginjaren leverden ze echter nog weleens een leuke animatie af. Opvallend dat ze net als Pixar in hetzelfde jaar een animatie over mieren maken, maar dat heeft vast te maken met de concurrentiestrijd, die vanaf dat moment losbarstte tussen de twee studio’s. A Bug’s Life heb ik een aantal weken gelden ook pas voor het eerst gezien en is misschien net iets minder dan Antz.

Wat vooral opvalt aan Antz, is dat er soms best wel harde scenes inzitten. Mijn dochtertje schrok op een gegeven moment best wel, toen de strijd tussen de mieren en de termieten plaatsvond. Persoonlijk vond ik het wel fijn. Ook de humor is wat volwassener dan in hun latere films. De stemacteurs doen het ook niet onaardig. Prima keuze ook om Allen het hoofdpersonage voor zijn rekening te laten nemen. Die past precies tussen de personages, die Allen doorgaans speelt. De animatie zelf vond ik niet de allermooiste, en op dat gebied, kan Dreamworks Pixar duidelijk niet bijbenen. Het oogt soms wat minder vloeiend.

Maar voor de rest is Antz best vermakelijk. Een paar leuke personages, redelijke animatie, een aantal geslaagde grappen, en een niet onaardig verhaal.

avatar van Cellulord
Donkerwoud schreef:
De humor van Woody Allen

Gelukkig maar, anders had ik het niet volgehouden.

avatar van Minotaures
Ik geloof dat dit DW's 1ste film is.

avatar van The One Ring
Nu eindelijk eens herzien. Als kind kon ik hier niet heel veel mee. Niet zozeer omdat het een enge film was of zo, maar meer omdat er een donkere sfeer omheen hangt die ik toen niet zo kon plaatsen en het sprak me niet zo aan. Dit is ook de enige van de grote CGI-animatiefilms die volgens mij de nadruk meer legt op zijn volwassen aspecten, dan de elementen die zijn gericht op kinderen. De seksuele opmerkingen en politieke terzijdes gingen toen wat aan me voorbij en de voor een kinderfilm harde oorlogsscène en het pletten van de vrouwelijke bij vond ik toen niet zozeer afschrikwekkend als wel vreemd en in het geval van de bij wellicht wat onnodig in zo'n film. Ik had geen connectie met Antz, wat verklaard waarom ik hem op twee sterren had staan.

Inmiddels ben ik ouder en is het gemakkelijker om de film te plaatsen en beter te waarderen. Antz is geen grote klassieker van animatie geworden, maar heeft toch wel een goede reputatie als een wat meer volwassen film in zijn soort. Terecht in zekere zin, want juist de elementen waar ik als jonge kijker weinig mee kon maken de film nu aantrekkelijk op een subversieve manier. Het blijft eigenlijk nog altijd wat hetzelfde verhaaltje van de outsider die wellicht het verschil kan maken, maar de uitwerking is grotendeels zeer eigen.

Niettemin, echt fantastisch vind ik het nog altijd niet. Het blijft een wat onsympathieke film, met weinig aansprekende personages en een vaak nogal lelijke look, zeker bij de mieren zelf. Er zit goede humor in, wat absoluut helpt, maar niet genoeg is om dit werkelijk briljant te maken. Daarvoor is het plot te mager en zitten er te weinig echt opmerkelijke scènes in. Wat me ook opviel is hoe groot het verschil van kwaliteit in teksten van Woody Allen ten opzichte van de rest is. Allen had een hand in het scenario (uncredited), maar lijkt zich alleen op zijn eigen personage gericht te hebben. Dus zodra Z zijn mond open doet komt er vaak een erg grappige opmerking uit, maar bij zo goed als ieder ander karakter blijft het steken in saaie, clichématige uitspraken. Wellicht past dat bij het thema van Z als een compleet individualistisch persoon, maar het nadeel is dat de film vrij suf wordt als Z niet in een scène zit. Opvallend zwak vond ik overigens ook Christopher Walkens stem. Leek vaak niet goed te passen bij het personage.

Het blijft een beetje zo-zo voor mij. Echt zo'n film die ik meer wil waarderen, omdat hij het anders probeert dan de rest, maar die het toch niet helemaal weet waar te maken. Van mij had Dreamworks wat meer mogen experimenteren met deze donkere kant, want het is nog altijd één van hun betere films, maar het was niet een enorm succes, dus ze zullen het hier wel bij gelaten hebben. Voor de kinderen wellicht ook maar beter.

avatar van Ste*
Nog nooit gezien deze fim. Vroeger zag ik hem een beetje als de 'vijand', door de obvious concurrentie met Pixars A Bug's Life (en nu eigenlijk nog steeds wel een beetje).
Maar nu was ik er weleens benieuwd naar, ook omdat ik er een tijdje geleden achterkwam dat Woody Allen de stem voor zijn rekening nam.
Ik ken Woody Allen zo goed dat het lastig is om hem aan de mier te koppelen, en niet heel de tijd te denken, 'ik luister nu naar Woody'. Zeker omdat hij in zekere zin Woody Allen IS, maar dan als mier. Best grappig hoor, maar het leidt vaak nogal af.

Het verhaal is aardig, het is wat volwassener dan Bug's Life, en de grapjes zijn af en toe (door Woody's stijl die erin doorklinkt) wel leuk. De look van de film is matig tot redelijk. Het is te zien dat het hun eerste computeranimatie-werk is, hoewel de meeste dingen toch wel grappig gedaan zijn.

Af en toe zijn, hoewel ik het echt probeerde, de overeenkomsten tussen deze film en a Bug's Life echt niet te negeren. Denk alleen al aan het element van de koningin en haar dochter, de hoofdpersoon die een buitenbeetje is en involved raakt met de prinses, tot aan de look van hun voelsprieten aan toe. Ik blijf het een hele aparte zaak vinden, die concurrentie tussen de twee films.

Hij is best aardig, maar hij bezorgt me - ondanks de aanwezigheid van Woody - toch een beetje een naar bijsmaakje.

avatar van Ajax&Litmanen1
Deze concurrent van A Bug's Life heb ik gek genoeg nooit gezien. A Bug's Life heb ik enkele jaren terug nog gezien en was zeer overtuigend. Antz komt op bijna geen enkel gebied in de buurt van de klassieker van Pixar.

Op grafisch gebied vind ik de film maar erg karig, op een paar momenten na, zoals met de schoen en de kauwgom. Dat zag er wel weer tof uit. Maar verder is de film donker en kent het weinig details. De mieren zien er ook maar simpel geanimeerd uit. Uiteraard vergeet ik niet dat de film 15 jaar oud is, maar A Bug's Life was hier destijds al veel beter mee. Antz weet qua stemmencast wel te overtuigen. Van Woody Allen tot zelfs Sylvester Stallone klinkt het uitstekend.

Maar de film weet gewoon moeilijk te boeien. De film is serieuzer van aard van de concurrent, maar is daardoor ook wat minder interessant. Thema's als oorlog, rassenzuivering en politiek komen voorbij. Op zich best aardig, maar het is allemaal vrij simpel gehouden. Er is wel redelijk gelinkt naar de Nazi periode heb ik het gevoel. De groep gaat boven het individu en uiteraard de moordlustige neigingen van de bad guys. Verder valt op dat de film vrij hard is. Zo wordt een bij zomaar vermoord en zien we zelfs een grootschalige oorlog waarbij er flink wat dood gaan. Zoiets verwachtte ik weer niet in zo'n soort film, maar het is wel oke. Alleen probeert de film me wat opzichtig een boodschap mee te geven. Ik zit niet zo op zo'n moraal te wachten eerlijk gezegd. En doordat daar de nadruk op lag kent de film ook weinig humor. Ik heb niet 1 keer hoeven te lachen, wat ik ergens wel jammer vind. Daarvoor is het plot te cliché en simpel.

avatar van jipt
Leuke animatiefilm met politieke en existentialistische thema's en scherpe dialogen. Kleine 4*

avatar van Vinokourov
Whehe, Woody Allen in de hoofdrol in deze animatie-film! Hij speelt gewoon zichzelf (maar dan als mier), en dat kan ik altijd wel waarderen. Van zijn neurotische typetjes krijg ik nooit genoeg.De rest van de stemacteurs met grote namen viel helaas niet echt op, terwijl je dat wel zou kunnen verwachten. De Het verhaal zelf is ook rechttoe rechtaan met een paar aardige grapjes van Woodys kant en de animatie zag er ook simpel uit. Niet briljant dus, maar vermakelijk genoeg voor een ruime voldoende.

avatar van Phantasm
Tegenvaller, niet mijn ding, de animatiefilm weet gewoon te boeien.

avatar van dvdcrusher
k vind Antz eigenlijk stukken beter dan A Bugs Life
schitterend verhaal
4,5 sterren

Dick2008
Het idee dat ze een heel mierenvolk wat je slechts in het klein op de grond/onder de grond bezig ziet, dat ze dat vertaald hebben naar een film is op zich best leuk, met soldaten en werkers. Het verhaal ging dan nog wel. Over een opstandige/eigenzinnige mier die een held wordt.
Ik vind het eigenlijk maar niks films met mieren, al is The Ant Bully (2006) me dan toch nog goed bevallen maar deze film viel echt wel zwaar. Het probleem is dat die mieren gewoon lelijk getekend zijn en daar een hele film naar lopen kijken dat valt niet mee. Ook de andere insecten zijn niet erg mooi gedaan. Alles eromheen ging wel. Maar nee echt geweldig vind ik het allemaal niet. 2.0

avatar van The_CrY
Ach, het verhaal zelf stelt vrijwel niks voor, net als bij A Bug's Life. Wat ik dan wel een stuk beter vond dan de Disney film was de animatie en de scope van het verhaal. Er zit hier meer nadruk in de structuur van een mierenkolonie en vooral de uitzoom aan het eind laat zien hoe groots de kleine dingen eigenlijk kunnen zijn.

avatar van Flavio
Sympathiek filmpje met leuke voice acting van met name Woody Allen. Film is toch eerder gericht op volwassenen dan op kinderen, met scherpe dialogen en aardige humor, en er gaan toch ook de nodige beestjes dood. Toch wordt het op een gegeven moment wat voorspelbaar en formule-achtig, waarbij nog even de nodige levenslessen de revue passeren. Animatie is voor die tijd prima, maar toch minder tijdloos dan bijvoorbeeld een oude Disney classic.

avatar van keimpeS
Dit blijft gewoon een hele leuke animatiefilm, in vergelijking met de vele troep qua animatie die tegenwoordig uitkomt. Animatiefilms lijken de laatste tijd van de lopende band af te rollen en in kwaliteit qua verhaal in te leveren... Dit is gewoon een animatie met een goed verhaal erom heen, ééntje die ik vast vaker ga zien!

avatar van IH88
“Think about it, Bala. Do you really want to be Mrs. Raving Lunatic?”

Redelijke animatiefilm. Het ziet er allemaal schitterend uit, de stemmen van de acteurs (onder andere Allen, Stallone, Stone en Bancroft) zijn goed gekozen, en de humor werkt. Het verhaal stelt niet zo veel voor en zit weer vol met het voorspelbare drama, sentiment en zelfs wat romantiek. De speelduur is precies goed, want op sommige momenten begon het wat langdradig te worden. Op deze manier blijft het een vermakelijke film met genoeg vermakelijke momenten.