The Curse of the Jade Scorpion (2001)

Verenigde Staten / Duitsland
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Woody Allen
met Woody Allen, Helen Hunt en Dan Aykroyd

C.W. Briggs is de beste verzekeringsonderzoeker in het New York van de jaren '40... althans, dat vindt hij. Vol trots vertelt iedereen die het wil horen hij dat hij elke verzekeringsoplichter te pakken kan krijgen door in de gedachten van de dief te kruipen. De hypnotiserende krachten van de Jade Scorpion zorgen er echter voor dat de gedachten van de dief in Briggs kruipen.

avatar van rep_robert
Zie de trailer net voorafgaande aan Gosford Park, vond hem er best vermakelijk uit zien. Wordt alleen even kijken hoe Allen te pruimen is, hij is vaak wel erg dominant aanwezig in z'n films.

avatar van timmienoelie
Heerlijke Allen, had hier veel minder van verwacht omwille van de commentaren dat het een te lichte film zou zijn. Ik heb namelijk liever zijn zwaardere jaren 80 films. Ik had ook niet verwacht dat hij grappig ging zijn, maar dat was hij wel, oké ik heb wat minder luidop gelachen, maar heb toch wel genoten van zijn rol. De cast was zeer goed.
Kortom, ik heb weer heel hard genoten van deze film en kan nu toch wel zeggen na 32 films (+ nog andere waar hij niet de regisseur is) dat het mijn lievelingregisseur is.

Driello
Heb mijzelf verrast dit weekend. Wist niet eens dat ik deze film had en toen ik hem koos, had ik eigenlijk het idee een andere film op te zetten. Fijne verrassing dus!

Anyway, The curse fo the Jade Scorpion. Typische Allen-film met een flinterdun verhaallijntje wat normalerwijze meer in een klucht past. De zorgvuldige manier van filmen, de fijne decors en vooral Allen zelf maken er dan weer veel meer van. Met name bij deze film vind ik dat de tekst-schrijver goed werk heeft afgeleverd. Er is een flinke hoeveelheid scherpe dialogen en snedige, humoristische opmerkingen te genieten, die bijna terloops op de kijker worden afgevuurd. Qua humor vodn ik dit een erg prettige film. Dat hele hypnose gedoe vind ik maar niets en het einde is weer te veel feel-good en voorspelbaar, maar het levert toch geen wrange smaak op. Tja, dergelijke films, met een leuke setting, Allen in een hoofdrol en vele snedige opmerkingen zijn toch wel mijn favorieten.

"You have a fresh mouth. I don't think I like it.
I tend to grow on people. We could meet later and I could grow on you. ""

Hoe krijgt die Woody Allen het toch voor elkaar om zoveel goede en leuke films te maken. Ook hier heeft hij weer een erg grappige film weten te maken. Verzekeringsrechercheur wordt onder hypnose een dief. Het verhaal is weliswaar nogal gekunsteld en zeker de ontknoping is niet het sterkste deel van de film, maar ik heb me toch weer heel erg geamuseerd bij deze komische film.

avatar van Spetie
” Are you divorced or widowed? Did your husband commit suicide? I could understand that.”

Ik dacht even een simpel tussendoortje van Allen mee te pakken, maar dit bleek onverwacht toch wel weer een heerlijke film van Allen. Het begint allemaal wat langzaam, maar daarna komt alles op een fijne manier los. Het verhaaltje is best grappig en daarnaast wordt de typische jaren veertig sfeer goed nagebootst.

Allen speelt weer zijn typische zelf, maar ik mag dat toch altijd graag zien. Zijn neurotische gedrag is aanstekelijk en de dialogen zijn hoogstaand en vooral bijzonder gevat en grappig. Het meest verrassend vond ik hier echter de rol van Helen Hunt. Normaal vind ik haar maar niets, maar hier weet ze een aantal keren grappig uit de hoek te komen en heeft een prima chemie met Allen.

Erg vermakelijk dus, fijn acteerwerk, prima dialogen en erg grappig. Wat mij betreft mag deze “The Curse of the Jade Scorpion” best gerekend worden tot Allens betere werk.

avatar van wihu61
Nou heeft hij toch een reeks bijzonder sterke films afgeleverd, en dan nu helaas weer dit: ronduit zwak. Het uitgangspunt leek me leuk, maar het werd een flauw verhaaltje met een plot op Bassie en Adriaan niveau... Ik vond de "chemie" tussen Briggs en Betty ook volkomen ongeloofwaardig, wellicht alleen al door het leeftijdsverschil. De vroeger zo effectieve woordgrappen werkten niet (vergelijk dit eens met het uitstekende "Manhattan murder mystery").
Enfin, na Small time crooks, Midnight in Paris en dan nu dit weer ga ik er maar eens mee stoppen en herzie met veel plezier zijn wat oudere werk: titels zijn bekend.

Goeie film waarin een onderzoeker voor een verzekeringsmaatschappij die iedere dief weet te pakken. De dialogen zijn wellicht wat minder scherp dan gewend van Woody Allen, maar dit wordt gecompenseerd door de vermakelijke ontwikkelingen die elkaar in een redelijk rap tempo opvolgen waardoor dit een onderhoudende film is.