Match Point (2005)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Ierland / Rusland
Drama / Thriller

geregisseerd door Woody Allen
met Jonathan Rhys Meyers, Scarlett Johansson en Emily Mortimer

De carrière van tennisprof Chris Wilton (Jonathan Rhys-Meyers) loopt ten einde en hij gaat werken als leraar op een exclusieve Londense tennisclub. Hij raakt bevriend met één van zijn leerlingen, de rijke, knappe en verwende Tom Hewitt. Tom introduceert Chris in zijn familie en weldra krijgt Chris een relatie met Tom's zus Chloe. Hoewel er huwelijksplannen zijn met Chloe en Chris door zijn 'adoptie' door de Hewitt's financieel en zakelijk binnen is, kan hij zijn ogen echter niet afhouden van Tom's nieuwste vriendin, de Amerikaanse actrice Nola Rice (Scarlett Johansson). Chris krijgt een affaire met de onstabiele Nola. Wanneer hun passionele relatie een gevaar dreigt te worden voor Chris' nieuwe levensstijl, wordt hij voor een dramatische keuze gesteld. Hoe ver kan iemand gaan in zijn opportunisme?

avatar van notsub
Er zit wel degelijk iets geniaals in deze film. Helaas zit je wel de meeste speeltijd naar een standaard romantisch verhaaltje te kjiken. Dat er dan toch nog best een leuke finale uitdraait is best een klein wondertje. Geloofwaardig is het zeker niet, maar die ene twist is dan toch zeker de moeite waard.

avatar van Glennekeeeee
Ben nooit echt een Allen-fan geweest. Misschien jammer want vele mensen kan hij wel beroeren en misschien komt er ooit een dag dat ik het ook kan vinden maar voorlopig is dat niet het geval, en ook deze Match Point is dat niet geworden. Het duurt wel even voor je in de film zit tot je eigenlijk merkt dat de muziek, het camerawerk, de sfeer eigenlijk de reflectie is van Jonathan Rys Meyers' personage. Dan begrijp je waarom het soms wat grauw, emotieloos en saai is maar bij de conversaties met Johansson de film plots wat leeft en naar het einde meer frustreert. Meyers speelde niet echt top, het was soms wel zeer vlak en de emoties kwamen er niet echt uit, ook niet wanneer het moest. Johansson speelt degelijk maar door het hele brave gebeuren met het concept kunnen de meeste acteurs/actrices uit deze film niet te veel kwijt. Ook de laatste akte is belachelijk en de opbouw naar die gebeurtenis is echt slecht en hoe het nu in de film zit voelt het gewoon verkeerd. Het had dan misschien ook wel een beetje te kunnen maken hebben met de matige Meyers. Door die twist viel heel de laatste akte in het water en ongeloofwaardig. Waarom Allen dit gedaan heeft is mij echt een raadsel. Camerawerk was wel zeer goed. In dialogen soms de focus volledig op Meyers laten om gewoon zijn reactie bij elk woord van de tegenspeler te kunnen zien paste perfect bij de persoonlijking van het personage. De film was al niet echt men ding qua stijl maar had zeker een dikke 6 verdiend, tot de laatste akte volledig de boel deed instorten.

Match Point heeft een aardige cast maar benut deze niet ten volle met het concept van dit verhaal. Camerawerk, muziek en sfeer is van niveau maar de laatste akte verpest veel.

avatar van milan90
Alleen die inspecteurs vond ik een stel klunzen, voor de rest een indrukwekkende film ofwel zoals Dostojevski in het begin van de film wordt benoemd. De situatie kan twee kanten opgaan en welk moreel geweten draag je bij het uitvoeren van een beslissing. Wat is gerechtvaardigd en wat niet. Er werd goed geacteerd en mooi camerawerk.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De film stond me nogal goed bij, en ik was benieuwd of dat nog zo was. Match Point kan alvast rekenen op een deftig script en Woody Allen in vorm loopt alles in goede banen. Je merkt wel dat de man er zin in heeft. Het verhaal is boeiend genoeg en heeft een eigen stijl. Toch is het wat wennen aan het afgeborstelde acteerwerk van Jonathan Rhys Meyers. Met de komst van Scarlett Johansson wordt de film even door elkaar geschud. Wederom is deze actrice duidelijk meer dan een mooi snoetje. Ze zorgt voor de kruiden in deze film. Match Point is dus absoluut wel een mooie film, maar het loopt net iets te stijf met momenten om een echte topper te worden. Gewoon vakmanschap met een zeer degelijke film als gevolg. Meer niet.

avatar van Roger Thornhill
Sterke en strakke, tja, hoe noem ik dit? misdaadthriller? psychologische thriller? neo-noir? Hoe dan ook, misschien iets te lang (zeker gedurende de eerste helft) en met een einde dat me niet helemaal bevredigt (hoe de politie de zaak afhandelt), maar gedurende het grootste deel zowel indrukwekkend (qua karakterschets) als spannend (qua zenuwslopend plot). Zeer goed spel van vooral Rhys Meyers en Johansson.

Roger Thornhill schreef:
hoe noem ik dit? misdaadthriller? psychologische thriller? neo-noir?
Moeilijk te zeggen.. Het is een mélange van die drie.

Roger Thornhill schreef:
Zeer goed spel van vooral Rhys Meyers en Johansson.
Ik vond eigenlijk Emily Mortimer de grote uitblinker.

avatar van Roger Thornhill
Ja, die was ook ijzersterk, in een soms toch ondankbare rol. Maar voor mij kregen Rhys Meyers en Johansson nou eenmaal meer gelegenheid om te schitteren.

Roger Thornhill schreef:
Ondankbare rol ja, die ze zo mooi naïef en fragiel kon spelen. Topanalyse kortom Thornhill, die ik volledig onderschrijf.

avatar van John Milton
Ik moest deze ook eigenlijk maar eens herzien, maar zolang ik zoveel eerder werk niet gezien heb (Hannah and Her Sisters, Sleeper, Zelig,The Purple Rose of Cairo, Husbands and Wives, Vicky Cristina Barcelona, etc.) vind ik het moeilijk om iets te gaan herkijken. Ik zou dan eerder het destijds behoorlijk verkeerd gevallen Annie Hall herkijken. Maybe someday.

John Milton schreef:

Ik heb het ook niet op Annie Hall, de scènes met Walken daargelaten. Waag je anders eens aan Manhattan Murder Mystery Milton. Misschien al gezien..?

Een tamelijk onconventioneel werkje van de maestro met zowaar spanning en niet doorlopend die (quasi) filosofische bewijsdrang van Allen.

avatar van John Milton
Have not! Zou je die aanraden boven mijn opsomming hierboven dan?

John Milton schreef:
Have not! Zou je die aanraden boven mijn opsomming hierboven dan?

Ja, op een close call na met The Purple Rose of Cairo. Vraag is dan of je kiest voor het sprookje of de suspense.

avatar van Ste*
Vond het in het begin best een vreemde film. De omgangsvormen en dialogen kwamen totaal niet natuurlijk over, terwijl dat in een Woody Allen film normaal gesproken juist wel het geval is. Het was even wennen aan de Britse upperclass stijl. En aan Johansson trouwens ook, vind haar eigenlijk niet te harden in deze film.

Voor de rest is het ook niet heel erg een exemplarische Allen. Er is veel minder plaats voor humor of een licht-filosofische inslag, maar meer een portret van de Britse bovenlaag, en hoe een man tussen zijn vrouw, en alle zekerheid die daarbij hoort, en de passie voor zijn minnares laveert.

Had me vantevoren niet al te erg ingelezen, dus die moord kwam eigenlijk nog best onverwacht. Voor een Allen best pittig, omdat het normaal altijd een beetje gezapig doormoddert.

Prima film, zit prima in elkaar, maar vind het verder ook geen meesterwerk ofzo.

Overigens jammer dat dat allereerste shot van die tennisbal over het net niet terugkwam. Had het mooi afgemaakt; het geluk valt immers uiteindelijk zijn kant op.

avatar van parcivalis
Een beetje op een ongewapende Scarlett Johansson schieten???!!!! Ik kijk nooit meer een film met Jonathan Rhys Meyers !

avatar van Mac Hammer Fan
Een film die mij met gemengde gevoelens opzadelt. De eerste 80 minuten vond ik het eerder een saai drama van een antipathieke persoon die een buitenechtelijke verhouding heeft en de twee vrouwen aan het lijntje houdt. De laatste veertig minuten wordt het een thriller en dan is het erg sterk, eigenlijk echt meesterlijk. De titel Match Point is knap gevonden zoals blijkt uit de beginsekwens en een shot bijna op het einde wanneer Chris een armband probeert in de rivier te gooien en die afketst op de ballustrade.
Toch nog een bedenking. In een museum ziet Chris Nola weer na een lange tijd. Hij vraagt haar haar telefoonnummer. Ze zegt één keer een nummer van elf cijfers 02079460996. Hoe hij erin slaagt dat onmiddellijk te onthouden is voor mij een raadsel. Ik kon het alleen door op de pauzeknop van mijn DVD speler te drukken en het op te schrijven, een tip van Brix.

avatar van Donkerwoud
Een zelfverzekerd potje tennis met het toeval en het noodlot. Kan er rechtvaardigheid bestaan in een wereld waar geluk bepaalt wie er wel of niet gepakt wordt? En valt dat geluk niet meer de kant op van de elite die de mogelijkheden heeft om geluk af te dwingen? Woody Allen zou zichzelf hiermee opnieuw uitvinden door een overspeldrama te mengen met een schelmenfilm en een satire op rangen en standen. Het beeld houdt van Jonathan Rhys Meyers en Scarlett Johansson wiens vlezige lippen gepassioneerd samenkomen in hun stomende affaire. Emily Mortimer is leuk als de neurotische rijkeluisdochter die haar echtgenoot kneedt, manipuleert en corrigeert om aan de verwachtingen te voldoen. Een vileine zwarte komedie met een tragisch randje, met een cast die de juiste chemie heeft om de wat afstandelijke stijl van filmen toch warm op het beeld te krijgen.

avatar van IH88
“The man who said "I'd rather be lucky than good" saw deeply into life. People are afraid to face how great a part of life is dependent on luck. It's scary to think so much is out of one's control. There are moments in a match when the ball hits the top of the net, and for a split second, it can either go forward or fall back. With a little luck, it goes forward, and you win. Or maybe it doesn't, and you lose.”

Match Point is een echte Woody Allen film waarbij hij één van zijn favoriete thema's, schuld en boete, weer uit de kast heeft gehaald. Allen houdt ervan om zijn personages in confronterende situaties te plaatsen en ze dan een keuze te laten maken. Match Point is hierop geen uitzondering en ditmaal wordt Chris voor een onmogelijke keuze gesteld.

Cynisme is Allen niet vreemd dus eigenlijk zou je als kijker de keuze van Chris aan moeten zien komen maar toch is de schok nog steeds groot. Het druilerige Londen is het decor en dat is een uitstekende keuze want dat maakt het verhaal nog net dat kleine beetje naargeestiger. Rhys Meyers is geweldig als Chris, die moet kiezen tussen liefde/lust en zijn comfortabele leventje met het rijke vrouwtje. Scarlett Johansson is natuurlijk de perfecte actrice om de lust bij Chris op te roepen en allejezus, wat is ze hier zwoel en bloedmooi. Op het einde geeft Allen zijn eigen draai aan de mogelijke boetedoening van Chris en de tennisbal net voor of over de netband is een mooie metafoor daarvoor. Match Point is voor mij één van Allen's beste films.

Opgenomen van de VPRO en vanavond gezien...Dijk van een film. Geweldige acteurs, goede dialogen en nog een gratis wijsheid van Socrates in de film "Het grootste geluk wat een mens kan overkomen is nooit geboren te worden.....". Allen heeft de film gemaakt naar aanleiding van kritiek op zijn stijl die in al zijn films terug komt.: neurotische mensen, nostalgie, een hoop onzin en flauwekul , waarin hij vaak zelf de hoofdpersoon speelde: een neurotische mislukkeling die zichzelf klein en lelijk vindt en geen succes bij vrouwen heeft, vol gestopt met linkse ironische humor en zelfspot.. Om af te rekenen met zijn criticasters maakte hij dit drama/trhiller. Behalve vakmanschap is er niets terug te vinden wat wijst naar de maker: Woody Allen. ( behalve schuld en boete dan)Een film die me na bekijken een jaar of tien geleden lang bij gebleven is vanwege zijn zeldzame kwaliteit. Ik wist het verhaal ten dele nog ,maar wist niet meer hoe het afliep. Over tien jaar weer zien deze film...komt vast wel weer op tv. Meesterwerk. (O ja.....Ik vind aan Scarlet Johansson helemaal niets aan om te zien...dan weet ik nog wel een hele rits aantrekkelijker actrices.....en is Dione de Graaff tien keer seksier)

avatar van Pazmaster
Redelijke film. Er wordt in ieder geval prima gespeeld en Johansson is een lust voor het oog. Het verhaal vond ik dan weer niet zo heel bijzonder, zoiets is al veel vaker gedaan. De uitvoering is wel goed, maar hier en daar is het soms een tikkie langdradig.

avatar van JJ_D
Woody Allen goes Fjodor Dostojevski. Juist ja, er was er daar eentje ‘Crime and punishment’ aan het lezen, niet? En dat in de volle storm van het leven. Het leven als opera. Een soapopera, om volledig te zijn.

Bijzonder is de plot van ‘Match Point’ niet bepaald, net zomin als de cinematografie. In vergelijking met zijn laatste films, lijkt dit wel een veredeld tv-project. Ware het niet dat de brutale schoonheid van Scarlett Johansson van het scherm spat. Van de eerste tot de laatste minuut. Spat. Spat spat spat.

Helemaal compenseren voor het kabbelende ritme doet haar verschijning weliswaar niet, maar de prachtige muziek, een aantal verfijnd-grappige dialogen (de inspecteurs!) en de morele laag die over de suspense heen wordt gedrapeerd…uiteindelijk werkt het wel.

Helemaal à la Verdi’s ‘Macbeth’ moeten de oude geesten vroeg of laat komen spoken, en dat doen ze ook. Het is hoe cinema ultiem naar de klassieken refereert, maar dan in een hedendaags kader. Verre van meesterlijk, maar niettemin ambachtelijk en vooral met de glimlach gedaan.

(Waaruit ik overigens moet concluderen dat ik Allens latere films dikwijls leuker vond. Mag dat gezegd, hier met uitsluitend cinefielen aan de dis?)

Toch weer een bijzondere Woody Allen film, die evenwel in de beginne geen indruk maakt, op de acteurs na : knappe verschijningen, knappe vertolkers. Dan gaat de film wat verwateren en als men denkt dat het uiteindelijk zal verlopen in de stijl van "ik trouw met die maar ik hou van die ander enz....", reserveert Allen nog voor ons een uitstekend, thrillerachtig slot.
Matthew Goode viel mij sterk op als belovende acteur met daarnaast natuurlijk heel wat Brits talent.

De oude vos kan het dus nog. Al is deze film ook al weer dik tien jaar oud. Maar ik heb er met bewondering naar zitten kijken. Wat begint als een luchtige relatiekomedie met een onsympathieke hoofdpersoon groeit langzaam uit tot een grimmig web van leugens waarin Chris zichzelf verstrikt. Het slot vond ik wat geforceerd, maar blijft nog net geloofwaardig. De vraag die Allen oproept is die van wat is geluk, wat is toeval, wat is botte pech. In hoeverre is het leven maakbaar. Knap zoals hij dat verweeft met een verhaal over niet zulke interessante mensen, c.q personages..

De sfeer van Londen vond ik goed getroffen. Het landgoed kon ik niet goed plaatsen. Die familie leek me meer nouveau riche dan oude adel. Scarlett is natuurlijk een plaatje, maar het is wel een preutse film. Zelfs in haar slaapkamer krijgen we haar borsten niet te zien en als ze gaan vrijen gaat het beeld op zwart. Geheel in de traditie van de Amerikaanse films uit de jaren vijftig. Want ja, ook al is het een 'Britse' film, Allen is nu eenmaal een Amerikaan in hart en nieren.

avatar van El ralpho
Game, set, match

Tja, ik vond dit maar een moeilijk te beoordelen film. Hoewel ik aanvankelijk steeds meer enthousiasme begon te voelen voelt de finale volledig misplaatst aan om vervolgens weer op te krabbelen met een sterke ontknoping die mooi teruggrijpt naar de openingsscène van de film. Het grootste probleem met deze titel was voor mij toch wel de moord op Nola omdat de keuze van Chris om dit te doen en vooral hoe ver hij er in gaat om dan ook maar meteen de buurvrouw te vermoorden als onderdeel van het moordplan in mijn ogen heel onbegrijpelijk aanvoelt.

Hierbij speelt voor mij ook mee dat de omslag van Chris naar koelbloedige moordenaar gewoon heel onrealistisch aanvoelt omdat ik het personage helemaal niet tot dit soort daden in staat achtte. Daarnaast leek het vanaf het begin al duidelijk te zijn dat zijn interesse voor Nola veel groter leek en hij duidelijk alleen maar bij Chloe leek te willen blijven vanwege de financiële voordelen terwijl hij nooit echt verliefd op haar leek te zijn. Er wordt dan nog wel een enkele keer gehint dat Nola instabiel zou zijn, maar heel extreem gedrag wat hem rechtvaardigt om haar te vermoorden heb ik in ieder geval niet voorbij zien komen.

Kort gezegd kwam het er voor mij op neer dat ik mij niet kon voorstellen dat enkel de dreiging van het verlies van de financiële voordelen die Chris in zijn relatie had terwijl hij nooit echt passie voor zijn vrouw leek te voelen, voldoende was om de vrouw waar hij zich zo intens tot aangetrokken voelde te vermoorden toen ze dreigde de hele situatie bekend te gaan maken. Als opeens echt werken voor je geld het ergste is wat je kan overkomen..

Deze door mij uitgebreid in spoilers aangehaalde punten, hebben er uiteindelijk toch voor gezorgd dat de totaal ervaring voor mij een beetje teniet gedaan werd omdat ik deze specifieke gebeurtenis veel te onrealistisch en ongeloofwaardig in tegenstelling tot de rest van het verhaal vond. De hele gedachte achter de film en de onverwachte slotconclusie aan het eind waren dan wel heel sterk gevonden, maar de gebeurtenis die hieraan vooraf ging voelt heel misplaatst, knullig en ongeloofwaardig aan.

avatar van Miss Antoinette
Niets bijzonders. Ik had moeite met afkijken. Vond het ongeloofwaardig.

Ik vond het niks, ook zeer matig geacteerd door de hoofdrolspeler (Jonathan Rhys Meyers). Niet erg geloofwaardig.

avatar van FlorisV
Totaal niet wat ik verwacht had, gezien de andere Allen-films die ik gezien wat. Ik verwachtte een luchtige comedy met als entourage het tenniswereldje, niets daarvan. Het bleek een stuk serieuzer en ik miste de gebruikelijke humor hoewel hier en daar in de dialogen een scherpe observatie gemaakt werd.

Het wordt wat saai totdat in een soort noodgreep iets gebeurt wat even duister als absurd is. Dit weet de film niet te redden. De acteurs doen het goed, vooral beide dames als tegenpolen, maar een probleem is dat Chris niet zo goed uitgewerkt is. Verder lijkt seks de enige drijfveer voor zijn affaire.

Een serieuzere film als dit zou meer kunnen doen met het saaie, uitgestippelde leven van Chris en de mislukte acteercarriere van Nola. Ergens had er een soort moderne variant op TThe Age of Innocence (1993) in gezeten. Ik vond het jammer dat er zo'n rare plot twist in zat want ergens zat ik toch te hopen dat Chris eens en vooral vaarwel zegt aan het suffe leven dat voor hem is bedacht.

avatar van FlorisV
frans123 schreef:
...en nog een gratis wijsheid van Socrates in de film "Het grootste geluk wat een mens kan overkomen is nooit geboren te worden.....".

Het was Sophocles.

Ik vond persoonlijk dat de af en toe aangehaalde filosofie (met name het idee over het belang van geluk en pech) te weinig verweven was in het verhaal. Maar op zich prima dat Allen eens wat anders probeert. Die man doet precies waar hij zin in heeft en dat levert meestal erg leuke, met liefde en plezier gemaakte films op.

FlorisV schreef:

Het was Sophocles.

Ok.... Sophocles...zijn buurman...Ik kan mij niets meer van de film herinneren en kan daardoor niet reageren.

mister blonde schreef:
Erg sterke film. Dit is de 12de film (pas eigenlijk) die ik van hem zie en het is leuk om te zien dat hij eens uit een ander vaatje tapt. De andere films die ik van hem zag, waren allemaal komedies. Geen greintje humor hier. Hij toont met deze film zijn veelzijdigheid en profileert zich tussen de hedendaagse Europese arthousefilmers.

Match Point heeft een uitermate solide opbouw van het verhaal. De prestaties zijn goed en werkelijk alles dat zich in de film afspeelt is 100% geloofwaardig. In het tweede uur wordt het spannender en gaat het niveau echt wat omhoog, maar het laatste half uur is geweldig. Ook de uiteindelijk uitkomst vond ik uitermate verrassend.

Toen ik me hier bijna 9 jaar geleden aanmeldde had ik nog een hekel aan Allen, langzaam sloeg dat over in een voorzichtige waardering en ik sta nu op het punt hem geweldig te gaan vinden. Ben daar nog niet helemaal, maar heb nog 4 films van hem liggen.

Prima!!! meer zien van Allen,maar lees er eerst over, over Allen en de tijd waarin zijn films zich afspeelde.Zonder 'historisch besef, de tijd waarin een film zich afspeelt,word je door zijn films vaak het bos in gestuurd.

Heb er inmiddels 40 gezien en waardeer zijn werk zeker.