Irrational Man (2015)

Drama / Komedie

geregisseerd door Woody Allen
met Joaquin Phoenix, Emma Stone en Parker Posey

Filosofie professor Abe Lucas (Joaquin Phoenix) verkeert in een existentiële crisis. Hij probeert zijn leven nieuwe input te geven door een vriendschappelijke relatie te beginnen met één van zijn studentes genaamd Jill (Emma Stone). Zij valt onmiddellijk als een blok voor de charismatische filosoof met al zijn diepe gedachtes en overpeinzingen. En alhoewel deze vleierij in de eerste instantie de vlam lijkt te zijn die Abe weer doet ontwaken uit zijn ingedutte bestaan, blijkt al snel dat hij toch nog iets zoekt om echt het ultieme doel in zijn leven na te jagen. Wanneer hij per toeval over een groot persoonlijk onrecht hoort binnen een rechtszaak, weet Abe eindelijk wat hem te doen staat…

avatar van K. V.
In de bib lag deze en eens bekeken. Het was geen slechte film, maar heb al betere films van Woody Allen gezien, misschien omdat het verhaal me iets minder lag.
De cast deed het niet slecht en verder zag de film er prima uit.
Al bij al niet slecht, maar meer toch ook niet.

avatar van 93.9
Blijft interessant die Woody Allen...

avatar van philtuper
Zeer matige Woody Allen. Slap verhaal dat uitmondt in een überlullig 'moordcomplot' met slap acteerwerk waarbij Emma Stone ook nog eens ronduit zwak is. Irritant zelfs. Snap niet wat Allen hier bezielde. Misser!

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Na het toch wel tegenvallende Magic in the Moonlight ging ik (als fan nota bene) ook niet met hoge verwachtingen naar deze film kijken.
Gelukkig is Irrational Man weer een stapje de goede richting op, zeker geen meesterwerk of het betere werk van Allen maar zeker wel een film met een herkenbare sfeer, goede acteerprestaties en met een wat scherper randje dan zijn voorganger.
Woody kan het dus eigenlijk nog steeds wel, alleen soms lijkt hij een film iets te snel en te makkelijk te willen maken. Ze zijn wel altijd prachtig geschoten, ze hebben goede herkenbare en bijpassende muziek en ook de acteurs doen in de meeste gevallen erg hun best als het over Woody Allen gaat, maar soms zijn de verhaaltjes (de laatste jaren vooral) wat simpeltjes. Maar goed, we raken een beetje offtopic.

Irrational Man doet soms denken aan Crimes and Misdemeanors en Manhattan Murder Mystery, haalt het niveau van deze 2 pareltjes nooit maar het is duidelijk wat Woody o.a. in zijn gedachten had. Emma Stone is een leuke verschijning, maar vind haar niet een bijzonder goede actrice, het verhaaltje rondom haar en de leraar is niet super storend maar ook nergens super interessant.
Het geen wat deze film de moeite waard maakt zijn de innerlijke gedachten van Abe Lucas, die naarmate de film vordert steeds een tikkeltje donkerder worden en wat op blijft bouwen op een boeiende manier.

Dit keer toch een voldoende.

avatar van FlorisV
Leuk! Schaamteloos die buik van Phoenix maar het past bij iemand die al wat ouder is, drinkt en depri is. Het idee om weer joie de vivre te krijgen door een moord is briljant en lekker duister (ook zo treffend uitgebeeld in Breaking Bad) maar door de typische Allen-esque luchtigheid wordt het nooit naar. De twee dames die naar de hand van Abe, die kennelijk een reputatie geniet die eerder aan een rock ster doet denken, dingen zijn wel erg mooi en dat maakt het minder geloofwaardig dat ze zo snel en makkelijk voor een filosofie professor vallen, hoeveel vrouwen zijn daar nu echt geinteresseerd in. Emma Stone heeft een goeie uitstraling die past bij de rol, intelligent en mooi maar ook jong en zoekende. Qua pure rauwe geilheid haalt ze het niet bij Parker Posey, die nog net niet meteen bovenop Abe springt en wanhopig een nieuw leven zoekt.

Goeie focus in het verhaal, niet teveel gebabbel dat er niet toe doet en erg plezierig om te kijken met een stiekem best fraaie setting. Qua scherpe oneliners zijn er betere Allens te vinden maar qua plot is het gewoon sterk. Filosofie is voor Allen, de eeuwige zwartkomische tobber over de zinloosheid en chaos van het leven, verder tweede natuur dus ook dat past erg goed en door de luchtigheid blijft het altijd leuk.

Van mij mag dit ouwetje nog elk jaar een film blijven maken! Wat hij doet blijft misschien bescheiden maar hij is er wel meester in. Chapeau.

avatar van FlorisV
Redlop schreef:

Of zou dat juist de strekking van de film zijn? Dat al die filosofische kennis in werkelijkheid geen soelaas biedt. Volgens mij wordt dit zelfs expliciet in de film zo gezegd met als toevoeging: Filosofie is verbale masturbatie.

Helaas verder een van de mindere Allen's van de afgelopen tien jaar. De clichés werkten niet, grappig wordt het niet of nauwelijks.

2,5 *

Ik denk niet dat de film perse filosofie wil afkraken hoewel sommige filosofische stellingen met reductio ad absurdum makkelijk onderuit gehaald kunnen worden. Abe mist vooral levenslust en daar hebben de meeste filosofen niet direct antwoord op. En seks en drank ook niet, zo blijkt bij Abe. Maar hij vindt een wel heel originele manier om toch uit zijn sleur te komen!

avatar van Ebenezer Scrooge
Wat verblijdt Woody Allen me keer op keer weer met fijne, lichtkomische en luchtige films. Ieder jaar weer een nieuwe, en het leuke is: ik heb er nog een heleboel niet gezien. Geen meesterwerken, dat wil ik nou ook weer niet zeggen, maar nooit teleurstellend in ieder geval; Matchpoint, Vicky Cristina Barcelona, You Will Meet A Tall Dark Stranger, ik heb ze allemaal een 4* gegeven.
Aanvankelijk dacht ik nog dat het verhaaltje wat weinig om het lijf had maar toen kwam die plotselinge Misdaad & Straf wending en werd het toch nog interessant. Emma Stone die als een soort Sonja erop staat dat haar vriend (Phoenix) zich bij de politie meldt, maar dat loopt net iets anders af als in het boek haha.. O, en die schaamteloze bierbuik van Phoenix inderdaad, kostelijk!

Nog een wijze uitspraak van Woody Allen, niet uit deze film overigens: 'Er was nog nooit een blinde in het nudistenkamp.'