The Front (1976)

Komedie / Drama

geregisseerd door Martin Ritt
met Woody Allen, Zero Mostel en Herschel Bernardi

1950. Hollywood is in de greep van de anticommunistische heksenjacht van McCarthy. Howard Prince is kassier in een tijdloos restaurantje en verder deeltijds bookmaker en voltijds mislukkeling. Op een dag biedt de door de communistenjagers gewraakte schrijver Alfred Miller hem 10 % van zijn gage op voorwaarde dat Prince hem zijn naam leent voor zijn nieuwste televisiescenario. Howard aanvaardt Millers voorstel en binnen de kortste keren is hij de stroman van een heel stel schrijvers. Hij maakt bliksemsnel carrière als één van de meest veelbelovende literaire talenten, maar al vlug gaat zijn roem zich tegen hem keren en worden hem ook communistische sympathieën aangewreven.

Ongelooflijk, nog steeds : dat in de beginjaren '50 (Koude Oorlog) een groepje fanatieke communistenhaters Hollywood ging aanzien voor een broeinest van foute anti-Amerikanen. McCarty leidde die actie. De jonge Nixon maakte carrière als communistenjager.
Wie niet meedeed, lag er uit - van de ene dag op de andere.
Tien belangrijke filmmensen, The Hollywood Ten, weigerde alle medewerking. Bogart was eén van hen.

Goeie film over kleinzieligheid en gebrek aan karakter... en ook nog es interessant dus. Woody Allen speelt voor het eerst (dacht ik) in een film die hij niet zelf regisseert.
Let op de aftiteling : daar staat bij allerlei mensen (Martin Ritt bijvoorbeeld) dat ze destijds op de zwarte lijst stonden.

Toen Arthur Miller 'The Crucible' schreef over een historische heksenjacht in Salem, had hij McCarthy's actie in gedachten.
Ook de film 'High Noon' heeft sterk met deze zwarte bladzij te maken.

hugohei schreef:

Als we niet uitkijken hebben we binnenkort eenzelfde soort situatie. Anti-Islam, dit keer.

Nee hoor. Play it again Sam, Casino Royale, What's New, Pussycat? waren eerder. Misschien nog wel meer.

Ook de film 'High Noon' heeft sterk met deze zwarte bladzij te maken.

Op wat voor manier?

avatar van speedy23
In de jaren ‘50 was er kritiek op de anti-communistische politiek. Dit uitte zich in een paar films die subtiel kritiek leverden op de heksenjacht. De meest succesvolle film was High Noon (1952), een western geschreven onder het pseudoniem van de geblackliste Carl Foreman dat een allegorie was op het McCarthyisme. De film vertelt het verhaal van een heldhaftige marshal wiens eigen moraal hem verteld dat hij het gevaar van de aanval van vier bandieten moest trotseren hoewel zijn bruid, zijn vrienden en medeburgers zich tegen hem zouden keren. Deze visie is dezelfde als die van de vele mensen die betrokken waren met het McCharthyisme. Ze wilden niet hun eigen leven in gevaar brengen door betrokken te raken.
IBron: home.student.uva.nl

Die bron zegt niet zoveel Speedy...op die server staan gewoon alle homepages van UvA-studenten

Vind High Noon dan ook lastig uit te leggen als anti-McArthy. Zie er vooral een anti pacifistische film in.

Leuke film met goede acteerprestaties van Woody Allen. Het verhaal vond ik soms wel wat langdradig en de dialogen waren af en toe met weinig of geen inhoud, niet 'veelzeggend'. Voorspelbaar einde omdat hij toch kiest voor de mens ipv het succes.

3 voor de acteerprestaties en de goede muziek.

Leuke film die goed omgaat met het onderwerp van de zwarte lijst in de Amerikaanse entertainment industrie. Woody Allen speelt hier uitstekend in een film die zo door hem zelf geschreven zou kunnen zijn. Wat is die man toch al bij veel fijne filmpjes betrokken geweest.

Verscheidene mensen in cast en crew stonden trouwens op de blacklist in de jaren 50.

kappeuter (moderator)
Wat mij betreft de beste film over de McCarthy communistenjacht.
Het is een komedie, maar tegelijkertijd is het onderwerp serieus en staat de film ook als drama overeind.
Woody Allen is hier goed op zijn plaats als nietsnut die ineens wat betekent en volop in de schijnwerpers komt te staan. Woody Allen zou dit principe later in Zelig opnieuw gebruiken.
Zero Mostel maakt indruk als Hecky Brown. Erg sterke tragikomische rol.
Hopelijk komt dit hier nog eens op dvd uit. Mag eigenlijk niet ontbreken in de Woody Allen collectie.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Aangezien The Front precies in de periode viel dat Woody een jaar later een tikkeltje serieuzer ging worden met Annie Hall en als laatste eigen film Love and Death had gemaakt was ik toch meer voorbereid op een comedy en minder op een serieuze film.

Dat The Front niet is geschreven bij Woody zelf werd me ook al snel duidelijk, hij speelt weleswaar een herkenbaar personage maar dan met de scherpe en sarcastische dialogen op een laag pitje.
Ik snap wel heel goed dat Woody toen de tijd ja heeft gezegd tegen deze rol, het was toch weer een uitstapje naar een serieuzere rol en hoogstwaarschijnlijk was het een uitdaging voor hem.

De film begint vlot en veelbelovend maar ergens op de helft wordt de film toch wel langdradiger, dit ging ongeveer door tot de zelfmoord scene van Hecky Brown(Zero Mostel) die tragisch genoeg als nog een jaar later is overleden.

Nooit geweten dat ze in die tijd zo ongelofelijk streng waren in Hollywood, zonde van waarschijnlijk veel goede filmscripten die door een blacklist reden in de prullenbak zijn verdwenen.

The Front is een kleine tegenvaller geworden voorme, vooral omdat het personage dat Woody speelt aan de ene kant herkenbaar is en aan de andere kant behoorlijk is afgevlakt.

avatar van Marvinleeaday
Ik hou niet zo van Woody Allen, maar deze ging nog wel.

Goeie film over een man die scripts van schrijvers die op een zwarte lijst naam onder zijn eigen naam verkoopt. Gebaseerd op de heksenjacht midden jaren 50 in Amerika. Het verloop is wat voorspelbaar, maar de film laat wel goed zien wat het mensen doet en wat het mensen laat doen. Een van de weinige films met Woody Allen die niet zelf door hem geregisseerd is. Van de cast zet Zero Mostel de beste rol neer. Met gemak 3.5 sterren.

avatar van Mr_Mephisto
The Front had evengoed van Allen zelf kunnen zijn, maar het blijft even fijn om hem klungelig aan het werk te zien. De film heeft weinig om het lijf maar slaagt er wel in om het heersende klimaat van de jaren 50 te vatten. Een geschiedenisles als tussendoortje, dus.

avatar van Dievegge
Het begint met beelden van de V.S. in 1953: het huwelijk van Joseph McCarthy, de Koreaanse Oorlog, een atoomschuilkelder, maar ook de glamour van de Amerikaanse levensstijl. Regisseur Martin Ritt, scenarist Walter Bernstein en acteur Zero Mostel stonden echt op de zwarte lijst ten tijde van de heksenjacht. Anekdotes uit hun eigen ervaring en die van collega's zitten erin verwerkt. Bemoeizuchtige politici wilden grote kuis houden in de amusementssector, geïnspireerd door anticommunistische en antisemitische motieven, leidend tot wantrouwen, met artiesten die elkaar bespioneerden en al dan niet verklikten.

Het beladen onderwerp is zonder verbittering en met donkere humor benaderd. Zo moet een scène over de gaskamers herschreven worden omdat de sponsor een gasbedrijf is. De nadruk ligt op de dialoog en het dilemma waar de personages mee worstelen: meedraaien met het systeem of trouw blijven aan je principes?

Woody Allen speelt z'n rol met z'n typische maniertjes: gestotter, over z'n neus wrijven... Hier en daar zal hij wel een zinnetje bijgedragen hebben aan de herwerkingen van het script. In het begin is z'n Howard Prince een schlemiel zonder principes, dan gaat hij zich voor literatuur interesseren en vindt hij de moed om voor z'n overtuiging op te komen, geïnspireerd door de idealistische Florence Barrett. De scenaristen die in het verborgene verder schrijven, doen denken aan Cyrano de Bergerac. De lichamelijke tegenstelling tussen Woody Allen en Zero Mostel heeft een komisch effect, al liggen komedie en tragedie dicht bijeen in dit beschamende stukje Amerikaanse geschiedenis.