The Lookout (2007)

Thriller / Misdaad

geregisseerd door Scott Frank
met Joseph Gordon-Levitt, Jeff Daniels en Matthew Goode

Chris Pratt is een voormalig atleet, die een hersenaandoening heeft opgelopen. Hij krijgt uiteindelijk toch een baan, namelijk als conciërge bij een bank. Maar er ontstaan grote problemen wanneer Chris onderdeel wordt van een grote overval, waar ook de blinde ex-motorrijder Lewis Canfield bij betrokken is.

avatar van mnrk
Een prima film die vooral door het acteerwerk van Joseph Gordon-Levitt en Jeff Daniels zeer goed te kijken is.

Het verhaal wordt op een mooie manier gebracht,maar soms iets wat te traag....ook het plotselinge vertrek van Isla Fisher had wat beter uitgewerkt kunnen worden.

avatar van Dennissssss
Dit is meer een drama film. Dat vind ik meer op zijn plaats als thriller / misdaad.

Ik vind het geen leuke film. Saai, duister, ik hou er niet van.

avatar van Leo1954
Redelijke film met goed gegeven. Beetje spanning, wel sfeervol ook. Maar vol met storende onwaarschijnlijkheden en een vreemd eind. Chris Pratt mag ondanks zijn hersenaandoening vrolijk autorijden, vergeet steeds zijn sleutels uit het contact te halen, maar heeft gelukkig een reserve sleutel in zijn schoen. (kan dat tegenwoordig nog, je sleutels in je contact alten zitten en je zelf buiten sluiten?). Hij wordt aangehouden, midden in de nacht zonder licht. Met de poet achterin. De agent herkent hem, weet dat hij zijn ongeluk door rijden zonder licht heeft veroorzaakt, maar mag doorrijden. De hele bankoverval waarbij een agent om het leven kwam, de daders door hem vermoord, hebben geen gevolgen voor hem. En zo zijn er nog wel meer onwaarschijnlijkheden, komt pas na jaren zijn exvriendinnetje tegen en wist niet eens dat ze haar been was verloren. Beetje te veel van het goede allemaal.

avatar van ILDIB
Herzien, de film is toch beter dan ik me herinnerde. Sfeer was loom maar goed.

avatar van Decec
Een goede dramafilm...
Wat een auto ongeluk, dan verlies je hersenbeschadiging...
Dit is nadeel, zo kun je slecht nadenken...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Joseph Gordon-Levitt speelt zeer goed...
En ook bekende acteur Jeff Daniels speelt goed als blinde man...
Mooi HD kwaliteit...

avatar van wwelover
Vrij redelijke film, gewoon leuke thriller voor tussendoor, met bekende invloeden van andere films, bijvoorbeeld Memento. De film moet het vooral hebben van het acteerwerk en het goede camerawerk. Ondanks dat Newton Howard de muziek deed vond ik dat niet zo sterk. Het word pas een beetje spannend op het eind, maar ondanks dat de opbouw traag was vond ik het wel interessant om te zien. En god was is Isla Fisher mooi zeg.

avatar van Nakkie13
Sterk opgebouwde film met altijd toffe Levitt.

avatar van Zandkuiken
Het rustige eerste uur vond ik meer dan prima. Het geheel wordt niet echt met enorm veel panache in beeld gebracht, maar het is allemaal wel sfeervol en het hoofdpersonage weet te boeien. Gordon-Levitt overtuigt eens te meer en ook Goode zie ik meestal wel graag bezig. Jammer genoeg vervalt The Lookout vanaf de overval in een standaard heist-verhaaltje, waardoor deze prent als een kaartenhuisje in elkaar stuikt. Toch een vlotte wegkijker en dus geef ik regisseur Scott Frank het voordeel van de twijfel: kleine 3*.

avatar van Stijn B.
Een heel fijne misdaadfilm die draait rond een memento-achtig hoofdpersonage. Chris Pratt leidt aan een kortetermijngeheugenverlies na een zwaar ongeval en dat gegeven wordt zeer goed gebruikt in dit verhaal waarin hij probeert zijn leven weer op gang te krijgen maar keer op keer geconfronteerd wordt met zijn "handicap". In de twee heflt komt hij terecht in een bankoverval waarna het verhaal ietwat de platgetreden paden van het bankovervalgenre gaat volgen maar ook hier waken de makers erover dat men op de juiste momenten een frisse wind door het verhaal stuurt door juist dat kortetermijngeheugenverlies als cruciale factor te gaan gebruiken in het verloop van het verhaal.

Joseph Gordon-Levitt is fantastisch als Chris Pratt net als Jeff Daniels als zijn blinde buddy

Een aanrader voor iedereen die van de betere misdaadfilm houdt.

dudebag
"Meh."

The Lookout brengt een interessant concept naar voren, maar voelt achteraf als een langzame, redelijk futloze film dat drijft op een Memento-like verhaal. Joseph Gordon-Levitt, daarentegen, is altijd klasse. Één van de pluspuntjes van de film.

Ook de sfeer en opbouw beviel me, al was het een tikkeltje te langzaam of soms zelfs saai. Genre "misdaadthriller" voldoet hier in ieder geval niet, drama wel. Niet wat ik had verwacht, maar wel okee uitgevoerd.

The Lookout heeft niet al te grote problemen. Film maakte weinig indruk, morgen waarschijnlijk alweer vergeten. In the end, was The Lookout wel vermakelijk, maar lang niet spectaculair goed. 2,5*

avatar van nightbreed
Tegenvaller! Je ziet alles van 10km afstand op je af komen (zeer matig script) en de karakters zijn wel heel erg oppervlakkig. Het acteewerk is ook niet om over naar huis te schrijven.

avatar van Noodless
Leuke misdaadfilm waarbij het interessante verhaal erg goed wordt opgebouwd naar de bankoverval en naar de climax van het verhaal. Misschien wat sober uitgewerkt, maar dat deerde zeker en vast niet. De film is sfeervol en de cast is goed op dreef. Gordon-Levitt levert hier weer een uitstekende prestatie af, maar ook Jeff Daniels speelt een voortreffelijke rol. 7,5/10

avatar van WaynesW
Niveau TV-film toch hoor.

1/5

avatar van Vinokourov
Dertien-in-een-dozijn-filmpje met een toch wel solide Joseph Gordon-Levitt, die aan concentratieverlies lijdt en onbedoeld in een plot om een bank te overvallen terecht komt. Soms heeft het een clicheetje hier en daar, maar het kijkt wel aardig weg. Het einde was het nog het sterkste gedeelte van de film en dat had ik dan weer niet zien aankomen.

avatar van witboek
Take a shower with soap?

Bijna zeer goed.

Na 7 jaar dan toch eindelijk gaan zitten voor deze film. En best spijt dat het mij 7 jaar geleden niet gelukt is, toen had ik deze vast nog iets beter gevonden. Veel kracht heeft de film zelf nog niet moeten inboeten, maar na 7 jaar filmhobbie mist de film wel nét dat beetje meer om het speciaal te maken.

Heb eigenlijk helemaal niks negatiefs te zeggen over deze film, behalve dan dat het nergens écht in uitblinkt. Levitt speelt uitstekend, het sfeertje is lekker loom en groezelig, de film is niet te voorspelbaar en qua drama komt alles ook goed uit de verf. Het is allemaal erg fijn, maar wanneer de film is afgelopen is er iets te weinig dat écht blijft hangen.

Erg lekkere filler dus. Zie dat Frank net een nieuwe film uitheeft, die ga ik toch maar wat sneller meepikken denk ik.

avatar van missl
Best wel een spannende film over een jongen die allerlei problemen en schuldgevoelens heeft nav een auto ongeluk. Hij woont samen met een blinde vriend (de charmante Jeff Daniels) en hij werkt in de nacht in een bank. Dan ontmoet hij een nieuwe vriend die zijn vertrouwen wint en dan is het hek van de dam. Tijdens de hele film hangt er een duistere en donkere sfeer en Levitt is goed op dreef. Alleen richting het eind van de film gaat het volledig mis, de ene onwaarschijnlijkheid volgt de andere op en de spanning plus de duistere sfeer zijn gelijk weg.

Best wel een redelijke film, ik vind wel als je zo stoer bent om zonder licht te willen rijden op een donkere weg, doe het dan in je eentje ,en alleen op een eenrichtingsweg zodat je alleen jezelf in gevaar brengt. Hij is nogal hardleers, want hij blijft gewoon zonder licht rijden, levensmoe heet dat!!

avatar van SmackItUp
Zeker geen slecht filmpje. Al komt dat mede door het zoals altijd geweldige optreden van Levitt. Die man kan werkelijk alle rollen aan. Het idee van het auto-ongeluk en het geheugenverlies is goed, maar had beter uitgewerkt kunnen worden. Daar had meer diepgang in gekund. Het voelde nou allemaal wat oppervlakkig aan waardoor ik nergens echt kon meevoelen met Chris. Ondanks dat wordt er een prima sfeertje gecreëerd. Deed me een beetje denken aan Memento, maar dan minder hoogstaand.

avatar van St. Nicolas
Best een cool filmpje, Joseph vind ik een fijne acteer en kiest altijd wel leuke filmrollen. Deze is ook zeer aangenaam. Actie kwam vrij laat, toch is het verhaaltje rond Chris Patt wel leuk en wordt het luchtig en geloofwaardig neergezet. Niet aan geërgerd. Jeff Daniels is een goeie zij-man van Chris en ook de bad-guys zijn wel tof.

Op het einde wordt het allemaal een beetje voorspelbaar en krijgt het verhaaltje toch een happy-ending. Muziek (de rock-nummers) vond ik niet zo en zouden niet mijn keus zijn geweest. Dat haalde me een beetje uit de sfeer.

Afgezien van die puntjes, wel een vlot en spannend filmpje. Niet heel erg bijzonder, maar een goed tussendoortje.

avatar van john mcclane 2
Het voelt allemaal wat traag aan,het verhaal en de hoofdpersoon letterlijk .
Maar ook dit keer steekt het wel weer wat er bovenuit door Joseph Gordon-Levitt,.
Die man kiest vaak voor het wat betere film gebeuren.
Maar dus traag,,dat gaf niet, want aan richting het einde zijn er 2 beslissende scene's die erg goed bevonden worden,en het kijken waard maken.
Erg hoge waardering kan hem niet geven.
Wel een fijne film.