Hollywood Ending (2002)

Komedie / Drama

geregisseerd door Woody Allen
met Woody Allen, Téa Leoni en Treat Williams

De regisseur Val Waxman was ooit erg succesvol. Tegenwoordig regisseert hij echter alleen nog maar TV-commercials. Eindelijk krijgt 'ie weer eens een aanbod om een grote film te maken. Het lot wil echter dat Val op dit moment tijdelijk blind wordt, als resultaat van zijn paranoia. Hij probeert samen met enkele vrienden om zijn handicap te verbergen.

Driello
Hollywood ending. Volgens mij slaat de titel op het einde, dat erg feel-good is en waarin ineens alle puzzelstukjes op te positieve wijze in elkaar vallen. Ik vond dat jammer, want ik bleef achter met het gevoel dat er een einde aan moest worden gebreid wat aansloot bij de interesse van de gemiddelde filmkijker. ondanks dat het een langer dan gemiddelde film is, doet het einde daardoor geforceerd, gemaakt en afgeraffeld aan. Jammer, want het was weer zo'n lekere wegkijker. Ben altijd blij als Allen zelf een rol speelt in plaats van een andere acteur met dezelfde neuroses. Hij komt er namelijk altijd mee weg en anderen meestens niet.
De oneliners, vooral van Allen, waren weer erg leuk en het frame van het verhaal was oke. Ik had niet het gevoel naar de beste film van de regisseur te hebben gekeken, maar het was beslist ook niet de slechtste. Erg jammer vond ik nog die chinese cameraman. Overacting.

avatar van Number23
Heb de laatste maanden zoveel Woody Allen-films gezien dat het oordeel 'typisch Woody Allen' elke keer terugkomt in mijn beoordeling. Klopt, het is een van de meest typerende en makkelijkst te herkennen regisseurs van Amerika, maar toch zou ik wat uitgebreider kunnen praten over zijn films. Dit was wederom een makkelijke film om te kijken, al was Woody in deze prent ietsjes irritanter dan gewoonlijk. Maar ook vaak grappig.

Grappige film met een licht autobiografisch gehalte. Allen kwam zelf ook uit een tegenvallende periode, zijn successen lagen ver achter hem en in Europa worden zijn films vaak beter gewaardeerd. Allen sluit hier een beetje aan bij de nieuwe lichting komedies. Jammer is alleen dat de film pas echt leuk wordt als Val blind wordt. Daarvoor is het ietwat het ene oog in en het andere uit, of zoiets.

avatar van Ste*
Was er al niet erg gerust op voordat ik ging kijken. Iemand die blind wordt, en dat verborgen probeert te houden; klinkt als het ingredient voor een kluchterige misverstandkomedie, en als ik ergens niet van hou.

Het komt irritant langzaam op gang. Al het gedoe van het eerste half uur had ook in 10 minuten gekund.
En waar ik Woody's gedrag normaal wel te pruimen vind (wat zeg ik, het is een van de redenen dat ik zijn films leuk vind) is het in deze film voor het grootste deel alleen irritant. Waarschijnlijk omdat het een hoop gedoe en weinig wol is. Ik heb in ieder geval een stuk minder intelligente en grappige teksten voorbij horen komen dan in zijn oudere films.

En inderdaad, zodra het hele blindzijn begon voelde ik een ontzettende weerzin om nog verder te kijken. Het uitgangspunt is van zichzelf al niet grappig of leuk, en dan ook nog die intens flauwe repetitive grappen die eruit gepeurd worden. Ik verwacht ook een stuk meer van Allen dan een plotelement als dit. En dan moet je nog een uur.

Ik snap geen drol van de nog milde beoordelingen hier. Slechtste Woody die ik ooit gezien heb.

avatar van FinkPloyd
The One Ring schreef:
Dit is eigenlijk weer typisch een Woody Allenfilm die gezien wordt als een van zijn mindere: de critici kraken hem af, op MovieMeter heeft hij een matig gemiddelde, en ik lig weer heel vaak dubbel van het lachen. Het blijft toch knap hoe zelfs de mindere Allens bij vlagen hilarisch zijn. En wederom met een script waarbij ik ieder citaat haast bij deze discussie zou willen plaatsen... Topvermaak

Inderdaad! Toen Allen op een bepaald moment tijdens het regisseren van die stelling flikerde kwam ik niet meer bij van het lachen Dat einde is ook erg grappig en een leuke reflectie op zijn eigen carriere: "Here they think i'm a bum, but there I'm a genius. Thank Godthe French exist". Bovendien een leuke kritiek op zowel hollywood als de Franse cinema, waar ze soms veel te snel met arty films weglopen.