Hollywood Ending (2002)

Komedie / Drama

geregisseerd door Woody Allen
met Woody Allen, Téa Leoni en Treat Williams

De regisseur Val Waxman was ooit erg succesvol. Tegenwoordig regisseert hij echter alleen nog maar TV-commercials. Eindelijk krijgt 'ie weer eens een aanbod om een grote film te maken. Het lot wil echter dat Val op dit moment tijdelijk blind wordt, als resultaat van zijn paranoia. Hij probeert samen met enkele vrienden om zijn handicap te verbergen.

een typisch huur filmpje, hier komt toch geen kip op af in de bios?

avatar van jackie
Film met erg leuke momenten, was alleen soms wat langdradig.

MFEO
Erg leuke film. Weer typisch Woody Allen. Deze film behoort tot de betere films die op dit moment in de bioscoop draaien. Aanrader!!!

Ik heb me kapot gelachen, toen hij blind was en steeds de andere kant op keek, en nog andere dingen toen hij die zenuwinzinking had.

Leuk verhaal, net als "Mighty Aphrodite" en "Manhattan Murder Mystery".

Geweldige film...4,5*

Inderdaad weer een erg leuk filmpje van Allen, maar dit haalt het bij lange na niet bij de meesterwerkjes als Manhatten en Annie Hall. 3,5*

Aardige film, vond alleen dat Woody Allen slecht acteerde als blinde. Rest van de film is leuk. Ben er niet gecharmeerd van, maar is wel goed gelukte film. 3 *

avatar van Redlop
Ik heb erg gelachen toen er op de voorgrond een gesprek plaatsvond en hij nog net zichtbaar op de achtergrond regie-aanwijzingen zat te geven en vervolgens van het podium flikkerde.

neo (crew)
Hmm, hoe is het einde eigenlijk?

avatar van Redlop
Je bedoelt...ik zit een beetje te spoileren?
Er zitten zoveel van dit soort grapjes in dat er 1 wel verteld mag worden.

Volgens mij bedoelde neo wat anders, maar goed...

avatar van Redlop
Ja en dat ik dan zou zeggen...typisch Hollywood einde of zo?

avatar van 93.9
Weer zo'n goeie Allen film!
Deze was niet heel bijzonder, maar altijd de moeite waard.

avatar van kort0235
Ja, alweer zo'n typische goede Woody Allen film. Een leuk verhaal met een verwacht einde. Maar dat geeft niet, het gaat tenslotte om de Comedie.
Er zaten echt weer hele leuke stukjes in. Vooral die scene bij die actrice die hem zo adoreerde. Meer vertel ik niet, hoor!
Voor mij was deze film naar Woody Allen begrippen leuk en grappig maar niet zo goed als Annie Hall, Radio Days of Manhattan. Maar altijd nog stukken beter dan de meeste comedies die je tegenwoordig voorgeschoteld krijgt.
Het blijft een fenomeen, die Allen. Ik ben ook erg benieuwd naar zijn nieuwste film: Scoop met Scarlet Johannson!
Een 3.5*

neo (crew)
Redlop schreef:
Ja en dat ik dan zou zeggen...typisch Hollywood einde of zo?

Toch wel?

ik hou wel van de neurotische typetjes die Woody neerzet
straf is dat deze regisseur ieder jaar weer met een nieuwe film op de proppen komt en die dan zelf geschreven heeft
wat deze film betreft het was een fijn filmpje misschien geen meesterwerk maar wel een komedie met niveau
tussen haakjes , Téa Leoni werkte nog al fel op mijn zenuwen

Leuke personages en bij vlagen geweldige dialogen, maar die blindheidsgrappen waren een ramp. 2 *

avatar van ToNe
In America I'm a bum, but in France they think I'm a genius...

Geweldige metakritiek op diverse filmonderwerpen.

us_raider
Queto Yurlunyur schreef:

Die scène met die producer was toch echt hilarisch vond ik, heb helemaal in een deuk gelegen. Toch verveelden die grappen inderdaad na een tijdje en stelde het verhaal natuurlijk niet veel voor.

Jammer dat het verhaal weer zo weinig om het lijf heeft waardoor de film niet helemaal blijft boeien (met name tegen het einde). Allen heeft dikwijls wel een leuk plot idee, maar haalt er vaak te weinig bij waardoor het idee (de grap) wat uitgemolken raakt.
Gelukkig zijn de dialogen prima en zit er voldoende humor in. Leoni speelt aardig en Allen doet gewoon zijn ding. Al met al een amusante, doorsnee, Allen film.

avatar van Knisper
Vermakelijk, maar zeker niet groots. De film zit vol met verwijzingen naar Fellini (vooral 8 1/2) en wellicht ook naar andere films of regisseurs die ik dan niet ken.

avatar van Down_By_Law
Dit is inderdaad geen bijzonder goede film, maar wel eentje die je zonder meer zal vermaken (als je in de stemming bent natuurlijk). Lachwekkende situaties in een bizar plot (en een so-bad-it's-funny einde), zoals alleen Woody Allen daarmee weg kan komen.

avatar van The One Ring
Dit is eigenlijk weer typisch een Woody Allenfilm die gezien wordt als een van zijn mindere: de critici kraken hem af, op MovieMeter heeft hij een matig gemiddelde, en ik lig weer heel vaak dubbel van het lachen. Het blijft toch knap hoe zelfs de mindere Allens bij vlagen hilarisch zijn. En wederom met een script waarbij ik ieder citaat haast bij deze discussie zou willen plaatsen. De eindtwist, waarin de film van Waxman geroemd wordt als een avant-gardistisch meesterwerk zag ik aankomen, maar is toch wel leuk. En nee, het is geen Annie Hall. En ja, hier had zeker meer mee gedaan kunnen worden. Maar hier neem ik zeker genoegen mee. Topvermaak.

Leuk ook dat de vier belangrijkste personages allemaal een zelfde naamklank hebben: Val, Hal, Al, Ellie. Er wordt weinig nadruk op gelegd, maar in een scène waarin ze elkaar begroeten is dat toch wel grappig.

confucius
Niet mijn eerste Woody film. Om precies te zijn: Achtendertig
Woody´s - dat zijn ze bijna allemaal heb ik bekeken én er
mijn mening over geschreven (heb ze ook alle achtendertig
op dvd natuurlijk). In alfabetische volgorde ga ik ze op MM
zetten, zo objectief als maar mogelijk is, dit voor de Woody
Allen fanaten, maar ook voor hen die Woody nog niet kennen.
Hier gaan we:
Middelmatige Komedie met de gebruikelijke ingrediënten: paranoia, neurotisch en humor. De one-liners zijn bij momenten geslaagd. Nee, ik lag deze keer niet onder de tafel met een lachbreuk, dat kwam door mijn vorige Woody 'Hanna a/h Sisters' die breuk welke ik daar heb opgelopen was nog niet geheeld.
Zijn brein - naar het schijnt - is zijn tweede favoriete lichaamsdeel.
Goed voor een avondje klessebessen voor het scherm. Niet slecht.
Één ster, maar dan wel een gouden.

avatar van shockdog
Aardige film. De scenes worden in veel gevallen te lang door gevoerd, waardoor de grapdichtheid daalt en er dode momenten vallen. Naar het einde toe word de film vermakelijker.

avatar van yeyo
Bij een film van Woody Allen kun je je altijd verwachten aan een charmante komedie met hilarische, neurotische dialogen.

Hollywood Ending is geen uitzondering: het is een aardig stukje zelfspot, dat helaas tegen het einde volledig naar de haaien gaat. Het blind-grapje mag misschien leuk zijn in het begin, na een tijd wordt het ontzettend afgezaagd. En het personage dat Allen z'n zoon speelt in de film? Een alternatieve, intelligente rocker waar hij uiteindelijk nog veel gemeen blijkt te hebben. Dat was werkelijk op het randje van het clichématige, iets wat ik niet gewoon ben van Allen.

Jasper72
Eén van de mindere Allen films maar nog steeds prima te genieten. Het begin van de film is ronduit goed, maar neemt af naarmate Allen de blinde regisseur speelt en waardoor de accenten op de verkeerde dingen wordt gelegd, in het bijzonder de relatie met zijn zoon wat totaal niets toevoegde aan het verhaal en het weer bij elkaar komen met zijn ex, wat geforceerd over kwam. Leuker was het geweest om als uitgangspunt de strijd tussen Hollywood en het personage van Allen te nemen.

avatar van Vinokourov
Okeeje film, waarbij Woody, regisseur van een grote film, plotsklaps blind is geworden. Weliswaar wordt deze gimmick te lang doorgetrokken wordt, maar heeft gelukkig zijn momenten en leuke oneliners. Bij films zoals deze vraag ik me altijd af in hoeverre de film nou autobiografisch is.

avatar van danuz
Allen gunt ons hier een kijkje in de wereld van de filmindustrie, natuurlijk met zijn eigenzinnige dweperige gezeur. Tussen nervous breakdown en geïnspireerd in waggelt hij (blind) door de film(wereld). Vond het weer genieten, de film sleept echter wel wat lang voort. Vind het altijd interessant wat hij ons voorschotelt en naarmate je meer van zijn oeuvre ontdekt zie je steeds meer overeenkomsten en overlappingen, maar het valt me op dat het eigenlijk nooit gaat vervelen. Telkens als het saai wordt vliegen er wel een paar oneliners voorbij die je direct terug in het verhaal trekken.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Woody Allen zet alweer voor de zoveelste keer een zelfde soort personage neer, bij iedere andere acteur zou het me gaan vervelen maar bij Woody Allen blijft het voor mij erg vermakelijk zonder dat het 1tonig aanvoelt.
Woody speelt dit keer een regisseur in een film van zichzelf had nog niet eerder zo iets gezien en ik moet zeggen dat hij het er ook heel aardig van af brengt!
Maar de grootste reden dat ik deze film erg boeiend vond is toch wel Téa Leoni, Woody heeft haar echt op een perfecte manier gecast! ze heeft letterlijk alles wat haar personage nodig had en daarom denk ik ook dat hij die rol speciaal voor haar heeft geschreven, en het is natuurlijk helemaal geen straf om het grotendeel van de film haar te mogen bewonderen

Kortom: Leuke film die de aandacht weet vast te houden, niet Woody´s beste werk maar ook bij lange na niet zijn slechtste!

4 sterren.

AddictedToMovies
Geen bijzondere Allen, maar weer een leuke. Het was een beetje aan de lange kant voor een verhaaltje als dit, maar vervelen doet het nooit. Woody Allen is weer heel erg Woody Allen, wat vooral leuk wordt als ie eenmaal blind is. Andere acteurs waren ook goed, en een paar geweldige scènes, zoals met die actrice Sharon in haar kamer. Tegenspeelster Téa Leoni deed het ook goed, en het typische romantiek verhaaltje verliep prima. Best weer een leuk filmpje.