King Lear (1987)

Sciencefiction / Drama

geregisseerd door Jean-Luc Godard
met Woody Allen, Julie Delpy en Leos Carax

Na Chernobyl is het de taak aan William Shakespeare de Vijfde om de laatste kunstwerken der mensheid te restaureren. Hij wordt belaagd door de gangster Don Learo en zijn dochter Cordelia.

FisherKing
Cannon-baas Menahem Golan wilde per se een film met Godard maken en hij slaagde ering diens handtekening op een als contract fungerend servetje te krijgen.

De film die hem vervolgens in de maag werd gesplitst, kan beschouwd worden als de ultieme cultfilm van de jaren 80. Godard neemt alles en iedereen in de maling en deinst er niet voor terug een met snoertjes behangen goeroe voor de camera te laten verschijnen.

Officieel gaat het om een vrije bewerking van Shakespeare's koningsdrama, maar in de praktijk is de verwarring compleet met beelden waarvan de samenhang wellicht in hogere sferen moet worden gezocht.

Al naar gelang het humeur van de kijker, een hilarische dan wel dodelijk saai en pretentieus schouwspel.

@Jaarboek Film. 1990

avatar van Quentin
Pretentieuze poep van de bovenste plank, dodelijk saai. Vraag me af of Godard Cannon niet gewoon heeft willen naaien. Golan & Globus hadden het geld beter in een Bronson film kunnen steken.

avatar van Ataloona
Overdreven laag gemiddelde. Inderdaad het toppunt van pretentieuze films, maar het gaat wel zo ver dat het het grappig wordt. Een enorm warrig verhaal en ik kan er dan ook niet veel van maken, maar leuk is King Lear wel (Erg weinig berichten trouwens)