In the Year of the Pig (1968)

Documentaire

geregisseerd door Emile de Antonio
met Harry S. Ashmore, Daniel Berrigan en Joseph Buttinger

Deze documentaire werpt een buitengewoon radicaal licht op de oorlog, die de Verenigde Staten voert in Vietnam en de gegevens zijn uitermate provocerend voor J. Edgar Hoover, het hoofd van de F.B.I. Er worden zeer verdachte bevindingen over een F.B.I. -complottheorie, verdedigd door theoreticus Jim Garrison aan de hand van zijn boek "Rush to Judgment". Besproken wordt ook het boek "America is Hard to See", een kroniek van de Eugene McCarthy presidentiële campagne, wat deze theorie juist ontkracht. We zien in "In the Year of the Pig" een verzameling van de beste en de slechtste elementen van deze twee visies met analyses van beide standpunten.

Adrenal
Op de hoes van deze cd: The Smiths - Meat Is Murder (1985) - MusicMeter.nl staat net dezelfde soldaat maar dan met de tekst "meat is murder" op zijn helm. Iets met elkaar te maken?

avatar van allmodcons
Deze documentaire heeft totaal niets te maken met The Smiths, Morrissey en trawanten hebben de filmposter gebruikt (misbruikt?) voor hun eigen boodschap.
In the year of the pig is een degelijke documentaire waar je beter over de Vietnam oorlog geinformeerd wordt dan al die zogenaamde Vietnam films (Apocalypse Now, The Deerhunter ect.).

avatar van danuz
Adrenal schreef:

The Smiths maken bij al hun albumhoezen (incluis singles, live-albums e.d.) gebruik van found footage (en dan meestal uit films of documentaires). Dit is de enige still die ze hebben gealterneerd.

In the Year of the Pig is de beste politieke documentaire die ik ken. Het geeft een helder beeld van de aanloop naar de oorlog (zo vanaf rond WOII, beginnende met de revolutie tegen de Franse kolonialisten). Veel nieuwsbeelden, maar nog meer talking heads en eigenlijk vrij weinig melodrama (echte oorlogsfootage wordt maar zelden getoond). Tevens beelden van de vechtende Vietcong, iets wat ik nog nooit gezien had. Maar bovenal een documentaire over de overtuigingskracht van zowel het Westen als de Vietnamezen, en daarmee laat de documentaire zien dat zo'n oorlog niet te winnen valt. Een conclusie die de geschiedenis al heeft getrokken, maar hier helder uiteen wordt gezet.

O, en de introductie - een collage-achtig gemonteerde beeldstroom - is echt geweldig.

'In The Year Of The Pig' is een verbijsterende documentaire van Emile De Antonio waarin wordt duidelijk gemaakt hoe de Amerikanen zich in een oorlog in Zuid-Oost Azie laten zuigen. Bijzonder leerzaam uit huidig gezichtspunt, vooral omdat wordt aangetoond juist hoe weinig leerzaam dit soort ervaringen zijn geweest. Met een totaal onbegrip voor de aard van het conflict en een totale desinteresse voor de standpunten van de bevolking gaat het van kwaad tot erger en ontstaat een van de grootste pijnpunten van de Amerikaanse geschiedenis. Op het moment dat de docu werd uitgebracht is het vechten in Vietnam nog volledig bezig, maar aan het einde van de film is dan al lang duidelijk: het is een waanidee dat de Amerikanen denken deze oorlog ooit te kunnen winnen. Fans van The Smiths zullen in de beginscene de hoes van 'Meat Is Murder; herkennen.