
Deconstructing Harry (1997)
Verenigde Staten
Komedie
95 minuten
geregisseerd door Woody Allen
met Woody Allen, Kirstie Alley en Elisabeth Shue
Hoofdpersoon Harry Block is een schrijver en vrouwenjager die inmiddels meerdere huwelijken en psychiaters versleten heeft. Hij gebruikt zichzelf en de mensen uit zijn directe omgeving als basis voor de personages in zijn vaak cynische en sarcastische verhalen.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=K9wYgL-Mglw
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Woody Allen en zijn relatie prikkelingen zijn hier weer erg leuk maar ook zeker realistisch uitgewerkt.
Deze film lijkt bijna wel over het echte leven te gaan van Woody Allen zelf en heeft een plot waar velen soorten relatie verhalen in voorkomen maar weet dit uit te werken zonder dat de film onoverzichtelijk of oninteressant wordt.
Alleen Woody Allen kan films zoals deze maken, hij zet gewoon zijn hele eigen stempel erop en deze film is weer 1 van zijn betere

4 sterren.

Met de dialogen zit het doorgaans wel goed bij Woody Allen. Dat dit niet altijd een garantie voor succes is ondervond ik pas nog tijdens: Crimes and Misdemeanors. Gelukkig vindt Woody Allen hier wel een juiste balans tussen spitsvondige dialogen, visuele grappen en enkele uitstapjes/ hersenspinsels die voor maximale opleuking van het verhaal zorgen.
De scenes waar de vrouwelijke psychiatar van leer trekt tegen haar man zijn kostelijk. Ik heb toch wel veel afgelachen met deze film. Tegen het eind van de film gaat alleen de vaart eruit. Later wellicht nog meer, maar voor nu een dikke 3,5*
Er komen zeker leuke grapjes en scenes voorbij, maar als geheel, met alle fictieve en echte personages, vond ik het eigenlijk maar behoorlijk verwarrend allemaal. Het is dan wel een komedie, maar prettig wegkijken deed het niet echt.
Woody Allen maakt het weer het aanzien waard, ik krijg eigenlijk nooit genoeg van zijn manier van acteren en naar dingen kijken. Maar deze film... nee niet echt iets voor mij. Kan best dat ik hem vaker moet zien, maar nu was ik er tegen het einde behoorlijk klaar mee. Kan er voorlopig niet hoger voor geven dan
3*
We zitten even flink in een Woody Allen-stemming en dit is zeker één van de beste latere Allen-films met onze neurotische anti-held himself in de hoofdrol.
Hier onder het pseudoniem Harry: een schrijver met een writer's block die tijdens de voorbereidingen voor een huldiging aanloopt tegen familie en exen die zich iets te goed herkenden in z'n vorige boek.
Veel tussendoor voorbij komende verhalen en een autotrip met z'n zoontje, z'n prostituee van de afgelopen nacht en een hypochonder vriend.
Opvallend ook, hoe Allen voor iedere film weer een totaal andere cast, met een hoop bekende acteurs, uit de hoge hoed weet te toveren. Blijkbaar wil men graag met hem werken en ik kan ook goed begrijpen, waarom dat zo is. Er komen af en toe nogal wat gekke scenes voorbij, waarvan er een paar uiterst geslaagd zijn te noemen. Die scene inde hel is

Het enige minpunt is, dat het soms iets te chaotisch is en dat de scherpte richting het einde een klein beetje wegebt. Desondanks heb ik mij hier prima mee vermaakt en Allen slaagt er toch altijd weer in, om leuke films af te leveren.
3,5*
Alles loopt zo'n beetje door elkaar in deze film, en dat is wel tof. Montage is ook vrij experimenteel, met bizarre jumpcuts, 2 verschillende takes door elkaar enzo. Werkt goed.
Verwijzingen naar Wilde Aardbeien van Bergman en 8 1/2 van Fellini, maar uiteindelijk zeer origineel en vol ideeën. Voor mij bij de beste Allens.
Hoe dan ook, je zou met dit hele gegeven een Stardust Memories verwachten, waarmee deze film overigens een perfecte double-bill zou maken. Daarin speelde Allen een regisseur die vooral moe is van de mensen om hem heen en de film was een satire die zijn pijlen richtte op de types die een bekend iemand kennelijk aantrekt. Deconstructing Harry lijkt aanvankelijk wederom zo'n verhaal met als uitgangspunt Woody Allen versus de Wereld. Misschien is dat ook zo, maar hier kiest Allen onverwachts partij voor de Wereld. Misschien juist doordat hij Roth's wilde levensstijl als masker kon gebruiken leverde het Allens meest diepgaande studie over zelfhaat op. Cynisme is Allen niet vreemd natuurlijk, maar zelfs voor zijn doen voelt het allemaal wat duister aan, wat dat betreft zeker op gelijke hoogte met Crimes and Misdemeanors of, ja, Stardust Memories.
Deze serieuze laag ten spijt is dit ook gewoon weer een komedie, vol met grappige scènes. Doordat we steeds het brein van Harry induiken zien we allerlei ideeën die hij heeft en ook segmenten uit zijn romans nagespeeld worden. Dit levert enkele sketches op die het hoofdverhaal welkom onderbreken en die vaak erg geestig zijn (de out-of-focus Robin Williams ten spijt is Billy Crystal in de hel toch mijn favoriet, na de oude man die zijn oude gezin heeft vermoord en opgegeten). Dat dialogen en one-liners vaak raak zijn lijkt me duidelijk. Het einde, waarin Harry zich beseft dat zijn enige menselijke waarde alleen vorm krijgt in zijn kunst is de enige juiste en tegelijkertijd cynisch en enigszins poëtisch.
Woody Allen maakt nog steeds zo nu en dan een echt goede film, maar zelfs op zijn best moet ik toch toegeven dat dit soort speelse en wat meer diepgravende films een beetje verdwenen zijn. Een gemis, want Deconstructing Harry bewijst dat hij toch echt geregeld tot de groten behoord.
4*
Het is duidelijk dat de film - en dat is bij Woody Allen doorgaans het geval - het moet hebben van de oneliners, grappige replieken en absurde redeneringen, tengevolge van even absurde toestanden.
Het lukt vaak maar niet over de ganse lijn, zodat hier geen grootse Allen. Ge moet trouwens met Woody behoorlijk vertrouwd zijn om het toch verward gedoe tot het einde toe te blijven appreciëren.
Wat wel steeds bij deze cineast te appreciëren valt, zijn de evergreen songs (Porter, Gershwin...) die keurig ingelast worden. Hier is het Rodgers and Hart toepasselijke "I could write a Book".
Het meest opvallende aan Deconstructing Harry is dat ondanks alle narratieve frivoliteiten, creatieve ideetjes, wazigheden en bewuste vermenging van droom en realiteit, het nog steeds gewoon een typische Allen film is. Zijn bekende personage en typische dialogen overschaduwt gewoon alles.
Dus komt het er op neer hoe leuk je Allen zelf vindt. Ik kan hem best hebben, maar ben geen geweldige grote fan. Z'n films amuseren vaak, zeker wanneer hij zelf in de hoofdrol kruipt, maar het mist ook wat dingen om mij echt fan te maken. Wat visuele frisheid en wat rust. Of bij het onvermogen om rust te brengen, nog wat extra waanzin.
Deconstructing Harry is een leuk filmpje, dat niet te lang aansleept, maar vooral weer om Allen draait. Alle bekende bijrollen, alle leuke extras en creatief schrijfwerk ten spijt, een echte meerwaarde hebben ze jammer genoeg niet. Maar zo af en toe en filmpje van Allen meepikken is absoluut geen straf.
3.0*