Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

A Rainy Day in New York (2019)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Woody Allen
met Timothée Chalamet, Elle Fanning en Selena Gomez

De jonge journaliste Ashleigh vertrekt met haar vriend Gatsby naar Manhattan, New York om de bekende regisseur Roland Pollard te interviewen. De regisseur neemt Ashleigh na het interview mee op een trip door New York, waarop Gatsby besluit familie op te gaan zoeken. Onderweg komt hij per toeval de zus van een vroegere vlam tegen.

• vanaf woensdag 5 februari te koop op dvd

Nog een film die goed laat zien waarom Woody Allen zelf zo ongelukkig in de liefde is. Het gaat weer over mensen die zichzelf verliezen in hun eigen fantasiewereldje, maar waar midnight in Paris uiteindelijk kiest voor de realiteit, sluit deze film af met een droom (een kus in de regen in central park). Woody leeft liever in een film uit de jaren 50 dan in de wereld.

Waar films als La la Land en midnight in Paris me echter mee konden nemen in een droomwereld van romantiek en succes, vond ik deze film maar verstikkend. Ik wil helemaal niet eindigen in Woody's pretentieuze, bourgeoise en verjaarde romantische droom.

avatar van iPim
De scheidingslijn tussen het ongebreideld aanhalen van clichés en diezelfde clichés in de zeik nemen, is hier ontzettend dun. Een onzinfilm die wat mij betreft het beste als een satire bekeken kan worden.

avatar van wwelover
Na een paar oké films van Allen, nu weer een film waar ik echt volop van genoten heb. Al zal dat zeker niet voor iedereen gelden. Het is wel heel erg Woody Allen weer en weinig nieuws. Maar ik geniet van de sfeer, de acteurs, de muziek en de beelden. Zeker Selena Gomez en Elle Fanning vond ik erg sterk. Chalamet ook, maar zijn rol is zoals altijd bij Woody Allen leads een beetje grijs.

Best wel een leuke film al houd ik persoonlijk niet van romantische komedies.
Mooie filmposter ook!?

avatar van rep_robert
Typisch een Woody Allen flickje. Weinig nieuws onder de zon en dat typische vrolijke sfeertje wordt aan het begin gelijk al gezet. Hij houdt ook van diezelfde jaren 50 piano riedeltjes muziek, waardoor je gelijk weer weet dat je naar een film van de beste man zit te kijken. Al denk ik soms ook wel dat hij hierin moet overdrijven. Het is soms gewoon namelijk allemaal even te. Woody lijkt ook in het verleden te leven en romantiseert het leven net te graag. Dit komt vooral tot uiting in de dialogen, die niet echt bij jonge twintigers passen. De vocabulaire van Chalamet en Fanning is af en toe teveel van het goede. Ook moet Allen oppassen dat zijn politieke voorkeuren niet teveel door de film heen sijpelen.

Betreft de personages, een belangrijk aspect van de film. Aan het begin was ik wel even bang dat Chalamet een irritante personage zou worden, maar Allen heeft hem in toom weten te houden.
Fanning is wel zo'n typische girl next door waar je op verliefd zou kunnen worden. Die onschuldige lach en idem karakter van Fanning wordt perfect uitgebuit in de film en levert gewoon een vermakelijke film op. Perfect gecast!

Kan verder weinig kwaads zeggen over de film. Het is gewoon typisch Woody Allen. Je moet zijn trekjes maar voor lief nemen en dan weet je precies wat je voorgeschoteld krijgt. Ik deel verder ook bijna alleen maar 3 sterren uit aan Woody Allen films.
Het zijn leuke en vermakelijke films, maar de meesten ben je na een maandje ook alweer vergeten.

Dus..... 3*

avatar van Walter S.
Het komt je vaak bekend voor maar het blijft leuk, ook deze Woody Allen film vond ik weer leuk.

avatar van Baboesjka
Wat een leuke film. Ik moest er even in komen, maar toen werd het beter en beter. Een erg leuk verhaal, goed acteerwerk en mooi beeld. Soms best grappig en gekkig, wat ik positief bedoel. Fijne muziek erbij. Ik heb me vermaakt! 4,5*

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Inmiddels 2x bekeken en blij dat de film nu eindelijk te bewonderen valt!
Het verhaaltje is redelijk voorspelbaar maar de typische Woody Allen dialogen zijn toch wel weer erg genietbaar.
Chalamet zet zijn rol meer dan prima neer, en ook Gomez lijkt helemaal in haar element te zijn. Ik verwacht allang geen meesterwerk meer, maar dit is gelukkig weer een stap in de goede richting en zonder twijfel beter dan Wonder Wheel of het matige Magic in the Moonlight. Benieuwd wat hij ons volgend jaar gaat voorschotelen, dit soort filmpjes zijn in ieder geval makkelijk kijkvoer en wat mij betreft nog steeds welkom.

avatar van Harley Quinn
Ik kan deze film of diens Blu-Ray release nergens vinden, hoewel hij toch is uitgekomen in Nederland ondanks de aantijgingen jegens Allen.

avatar van Ste*
Ik was eigenlijk vanaf het begin vooral geïnteresseerd in hoe het uitpakt dat een tachtiger schrijft voor personages van 20. En dat was, zoals ik al een klein beetje vreesde, niet best. Nu gaan Woody's films wel vaker over personages die cultureel en intellectueel een stuk beter onderlegd zijn dan de gemiddelde mens, maar nu, anno 2019 met piepjonge personages als deze kan het eigenlijk echt niet meer. Het is allemaal enorm 'bedacht' en 'geschreven', weet op geen enkele manier de wereld van jonge mensen van nu te benaderen (ook niet die van de rijke intellectuele), en weet daarnaast ook nauwelijks los te komen van de pagina's van het script. Al die verwijzingen en gestrooi met namen van films en literatuur, ik geloofde er allemaal geen zak van.

De casting was op momenten ook vreemd, je kon bijna merken dat er gezocht is naar mensen die nog met hem willen werken (of ik heb dat er zelf bij verzonnen...), vooral Selena Gomez was off-putting (bij gebrek aan een passend Nederlands woord) en Elle Fanning véél te 'geacteerd', die heeft zich echt vertild aan deze rol.

Timothée Chalamet is dan wel weer erg goed gecast en ook eigenlijk de enige met een behoorlijke prestatie. Spot-on eigenlijk voor een Woody Allenfilm, maar tegelijkertijd bijna ook weer 'surreëel' om een jonge gast in 2019 teksten uit te zien kramen en zich te zien gedragen als Woody zelf in de jaren '70. Het past gewoon echt níet, en ik ben verbaasd dat zoveel mensen dit gewoon nog aannemen allemaal en zelfs hoog beoordelen.

Het wordt hoog tijd dat Woody eens de handdoek in de ring gooit, hoewel ik vermoed dat hij het tot zijn dood wel nodig zal hebben om films te blijven maken, zelfs al kijkt niemand ze meer. Ik denk dat ik inmiddels ook bij die groep ga horen, het is als kijken bij iemands sterfbed; nee dankje.

avatar van IH88
“One thing about New York City. You are here or you are nowhere. You cannot achieve another level of anxiety, hostility or paranoia anywhere else.”

Leuk. A Rainy Day in New York is overduidelijk een Woody Allen film, en vanaf het begin zit de film vol wollige dialogen en vreemde, naïeve en verwaande personages. In het begin gaat Allen nog iets te ver en de personages zijn onsympathiek en niet al te interessant. Maar zodra Gatsby en Ashleigh in New York aankomen neemt Allen wat gas terug, en Fanning en Chalamet acteren ijzersterk.

Vooral de reis van Chalamet door New York levert een aantal fijne scenes op, en het samenspel met de verrassend sterke Gomez is leuk om naar te kijken. Fanning speelt de naïeve en wereldvreemde Ashleigh sterk, maar haar reis en ontmoetingen met verschillende personen (Schreiber, Law, Luna) is iets minder interessant. A Rainy Day in New York straalt een fijn soort melancholie en warmte uit, en wat dat betreft is dit weer een ouderwetse Allen die weer terug is in New York.

Overbodige Allen.

Je hebt van die regisseurs die halve carriere weten te vullen met een vaste cast, je hebt ook regisseurs die een halve carriere lang dezelfde film maken met een andere cast. Allen behoort duidelijk tot die laatste categorie, A Rainy Day in New York is bekend terrein voor mensen die al eens een Allen gezien hebben.

Uiteraard weer een liefdesbrief aan New York, al ligt het er hier wel héél dik bovenop (soms gewoon letterlijk in de dialoog), uiteraard weer een romance tussen lichtelijk neurotische personages, uiteraard ook weer een hoop culturele verwijzingen die niet echt eigentijds zijn. Al werkt het in Allen's geval vaak nog wel enigszins verfrissend, omdat hij met een jonge cast durft te werken.

Maar uiteindelijk hangt het bij deze films allemaal van de cast af, en die doet het gewoon niet zo goed. Chalamet is matig en mist een beetje dat frivolere (al is het misschien omdat de vorige Allen die ik zag met Eisenberg was, een 100% match). Fanning is écht slecht als kinderlijke trien, Gomez is onverwacht degelijk, maar ook niet geweldig opvallend. Ook de rest van de cast wist nauwelijks te bekoren.

En zo wordt dit een redelijk doorsnee, onopvallende Allen die maar weinig toevoegt aan z'n oeuvre. Volgende film, nieuwe cast, nieuwe kansen.

avatar van schumacher
De eerste 25 min vond ik nog oke, derna kabbelde het maar wat aan en boeide het me ook minder.
En Selena Gomez is een bom.

Door de bank genomen zijn de films van Woody Allen best leuk om een keer gezien te hebben, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Een paar positieve uitzonderingen daargelaten ─Vicki Christina Barcelona, Midnight in Paris─ ontstijgen de meeste van zijn films nauwelijks de middelmaat.

Het script van deze film maakt een uitgebluste indruk. Daar kunnen de overwegend jonge protagonisten ook geen verandering in brengen.

Woody Allen maakt soms aardige films en soms pareltjes. Deze was zeer aangenaam maar ik denk niet voor iedereen weggelegd, ik heb me een kleine anderhalf uur langzaam maar zeker mee laten slepen in een roes van melochanieke rust.