• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.926 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.938 acteurs
  • 198.976 gebruikers
  • 9.370.422 stemmen

MovieMeter Top 100 2022 (+ persoonlijke top 10 2022 en floplijst)

zoeken in:

UmbraVitae

• 4314 berichten
  • 4021 stemmen

Mijn film top10 van 2022, met 1 film, nl 'Ninjababy' uit 2021, die ik dit jaar gezien heb. Allen met een 4.5/5*.

An Cailín Ciúin (2022)

Guillermo del Toro's Pinocchio (2022)

Nope (2022)

Smile (2022)

Barbarian (2022)

Ninjababy (2021)

Bones and All (2022)

Terrifier 2 (2022)

The Batman (2022)

The Gray Man (2022)

john mcclane 2

• 3489 berichten
  • 6576 stemmen

Super leuk allemaal , maar ik vind eigenlijk jullie slechtste films van het jaar leuker .

Op YouTube heb je music critics ( o.a Todd in the shadows , Antony fantano , brad taste in music ) allemaal aanrader als je van muziek houd .

Maar die posten aan het einde van het jaar hun Worst of .

Maar ook hun best of .

Die laatste sla ik over , en ik ben niet de enige .

De worst of is eigenlijk het leukste , met sarcasme doorspekte humor …

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Morgen kom ik met mijn toplijst. Maar om john mcclane 2 tegemoet te komen, hier mijn floplijst alvast .

1. Brazen (Film, 2022) - MovieMeter.nl

Geen spanning, geen romantiek, een slecht script, en helaas voor Alyssa Milano geen 'comeback film'.

2. The Bubble (Film, 2022) - MovieMeter.nl

Veel bekende acteurs in een verschrikkelijke film die zich afspeelt tijdens de pandemie. Navelstaarderij, misplaatste komedie en een speelduur van ruim twee uur. Een martelgang.

3. Choose or Die (Film, 2022) - MovieMeter.nl

Ik kies nog eerder voor de dood, dan dat ik deze film nog een keer opzet.

4. Poskromienie Zlosnicy (Film, 2022) - MovieMeter.nl

Leuke actrice, maar voor de rest is dit niet best.

5. Spiderhead (Film, 2022) - MovieMeter.nl

Hemsworth, Teller en Kosinski, wat kan er mis gaan? Wel, tijdens de film bijna in slaap vallen door verveling.

6. The Ledge (Film, 2022) - MovieMeter.nl

Brittany Ashworth is een lichtpuntje. Maar voor de rest is dit een waardeloze B-film met een aardig uitgangspunt, maar met een waardeloos script, regisseur, en bad guys.

7. Morbius (Film, 2022) - MovieMeter.nl

Aan de acteurs ligt het niet, maar wat was dit? Onsamenhangend, oninteressant en inspiratieloos. Misbruik van talent.

8. Interceptor (Film, 2022) - MovieMeter.nl

Actiefilms mogen ongeloofwaardig zijn. Maar neem het dan niet zo serieus. Interceptor is droog, zonder spanning en ook nog eens belachelijk slecht. Vooral de acties van de slechterik slaan nergens op, en op het laatst zitten er een aantal scenes in waarbij je in de lach schiet. En niet door de goede humor. Maar hé, Elsa Pataky (mevrouw Hemsworth) is beeldschoon.

9. The Takeover (Film, 2022) - MovieMeter.nl

The Takeover kijkt redelijk weg en Holly Mae Brood doet het goed. Maar goede 'hacker films' zijn schaars, en alles aan The Takeover straalt creatieve armoede uit. Met Géza Weisz en Frank Lammers doe je ook niemand een plezier.

10. Christmas with You (Film, 2022) - MovieMeter.nl

Eigenlijk horen kerstfilms niet in een floplijst. Het zijn nou eenmaal kerstfilms. Maar dit was wel heel slecht. De twee hoofdrolspelers schelen maar twee jaar in het echte leven, maar Freddie ziet eruit als een opa en Garcia als een twintiger. Bah.

Andere flopfilms:

Sharp Stick (Film, 2022) - MovieMeter.nl

Disenchanted (Film, 2022) - MovieMeter.nl

Amsterdam (Film, 2022) - MovieMeter.nl

Dual (Film, 2022) - MovieMeter.nl

Meet Cute (Film, 2022) - MovieMeter.nl

john mcclane 2

• 3489 berichten
  • 6576 stemmen

IH88 schreef:

Morgen kom ik met mijn toplijst. Maar om john mcclane 2 tegemoet te komen, hier mijn floplijst alvast .

1. Brazen (Film, 2022) - MovieMeter.nl

Geen spanning, geen romantiek, een slecht script, en helaas voor Alyssa Milano geen 'comeback film'.

2. The Bubble (Film, 2022) - MovieMeter.nl

Veel bekende acteurs in een verschrikkelijke film die zich afspeelt tijdens de pandemie. Navelstaarderij, misplaatste komedie en een speelduur van ruim twee uur. Een martelgang.

3. Choose or Die (Film, 2022) - MovieMeter.nl

Ik kies nog eerder voor de dood, dan dat ik deze film nog een keer opzet.

4. Poskromienie Zlosnicy (Film, 2022) - MovieMeter.nl

Leuke actrice, maar voor de rest is dit niet best.

5. Spiderhead (Film, 2022) - MovieMeter.nl

Hemsworth, Teller en Kosinski, wat kan er mis gaan? Wel, tijdens de film bijna in slaap vallen door verveling.

6. The Ledge (Film, 2022) - MovieMeter.nl

Brittany Ashworth is een lichtpuntje. Maar voor de rest is dit een waardeloze B-film met een aardig uitgangspunt, maar met een waardeloos script, regisseur, en bad guys.

7. Morbius (Film, 2022) - MovieMeter.nl

Aan de acteurs ligt het niet, maar wat was dit? Onsamenhangend, oninteressant en inspiratieloos. Misbruik van talent.

8. Interceptor (Film, 2022) - MovieMeter.nl

Actiefilms mogen ongeloofwaardig zijn. Maar neem het dan niet zo serieus. Interceptor is droog, zonder spanning en ook nog eens belachelijk slecht. Vooral de acties van de slechterik slaan nergens op, en op het laatst zitten er een aantal scenes in waarbij je in de lach schiet. En niet door de goede humor. Maar hé, Elsa Pataky (mevrouw Hemsworth) is beeldschoon.

9. The Takeover (Film, 2022) - MovieMeter.nl

The Takeover kijkt redelijk weg en Holly Mae Brood doet het goed. Maar goede 'hacker films' zijn schaars, en alles aan The Takeover straalt creatieve armoede uit. Met Géza Weisz en Frank Lammers doe je ook niemand een plezier.

10. Christmas with You (Film, 2022) - MovieMeter.nl

Eigenlijk horen kerstfilms niet in een floplijst. Het zijn nou eenmaal kerstfilms. Maar dit was wel heel slecht. De twee hoofdrolspelers schelen maar twee jaar in het echte leven, maar Freddie ziet eruit als een opa en Garcia als een twintiger. Bah.

Andere flopfilms:

Sharp Stick (Film, 2022) - MovieMeter.nl

Disenchanted (Film, 2022) - MovieMeter.nl

Amsterdam (Film, 2022) - MovieMeter.nl

Dual (Film, 2022) - MovieMeter.nl

Meet Cute (Film, 2022) - MovieMeter.nl

Kijk ! Di vink mooi man ! Thanx !

UmbraVitae

• 4314 berichten
  • 4021 stemmen

Floplijst 2022:

1. Reviviendo la Navidad (Film, 2022)

Zo abominabel, slechter kan het niet voor mij, alles aan de film is pure drek, van thema, verhaal, uitvoering, acteerprestaties.

2. Exploited (Film, 2022)

Een miskleun van jewelste. Een slechte qay-film fzoiets, waar ik werkelijk niks mee kon. Ook totaal geen 'thriller'.

3. Blood in the Water (Film, 2022)

Wat een misbaksel was me dit. De film zet meteen de Z-movie toon en je krijgt gewoon de rest vd film irritant gemekker tussen vastgeketende idioten en ofcourse de maniak achter de speakers, om de 3 min rolt er iemand het zwembad in, waar zich een haai op hun wacht *hap* What a crap.

4. You Won't Be Alone (Film, 2022)

Dit is gewoon nul horror en buiten veel gememmer, waarvoor de 'heks' dient, melodramatische close-ups, was er hoegenaamd niets anders te beleven, dus flutfilm over de ganse lijn

5. A Savannah Haunting (Film, 2022)

Dit is echt zo'n b-film vh slechte soort, pover acteerwerk, flutverhaar, nihil aan sfeer en spanning en dus vooral veel irritatie en zonde van je tijd.

6. The Big Four (Film, 2022)

Uiterst vervelende film, irriteerde me mateloos, ook dan nog is veel te lange speelduur. Ondanks heel veel actie, werden deze zelfs vaak tot het saaie en belachelijke uitgerokken, waardoor van een 'wraakfilm' nog weinig boeiends overeind blijft en ik totaal foute en slechte actiefilm voorgeschoteld krijg. Ook nergens moeten lachen, met deze eindeloze zooi, die de slapstick tour opging en neen dat wou ik totaal niet. Wat een shame, Timo Tjahjanto.

7. Unhuman (Film, 2022)

Ik kon hier echt niks mee, zowel op horror als humor vlak, voelde ik er niks van. Kwam echt ook zeer amateuristisch en nietszeggends over. Misschien leuk voor een 12jarige fzo

8. American Carnage (Film, 2022)

Geen horror, geen komedie, dus schiet er niet echt iets over van deze film. Alles is werkelijk saai aan dit prul. Wou hem vooral zien, voor Jenna Ortega, die ik in 'Wednesday' subliem vond, maar hier is het geheel zo pover, kan zij moeilijk gans dit misbaksel rechttrekken.

9. Matrimillas (Film, 2022)

Argentijns misbaksel, echt wat een non-film en nietszeggend verhaal en daar dan nog die 2 irritante hoofdpersonages bij. Hoe sommige producties tot stand komen en dan nog op grootste streamingdienst ter wereld geraken, blijft me vaak een raadsel.

10. Master (Film, 2022)

Dit horror? Realy? Dit was nu eens, een 'van de pot gerukte' film, sjeeesas. Het torenhoge 'BLM' gehalte is gewoon té lachwekkend en net als de acteerprestaties, tenenkrommend. Goede raad, meteen doorspoelen, die drek.

Overige FLOPfilms, het vermelden waard:

Skinamarink (Film, 2022)

Deep Water (Film, 2022)

Nanny (Film, 2022)

Troll (Film, 2022)

The Contractor (Film, 2022)

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

eRCee schreef:

Met The Wonder en There is no Evil alweer twee nieuwe favorieten erbij. Film kijken is nooit leuker dan in december.

En, ben je er al uit met je top 10, of ga je nog meer kanshebbers kijken?

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

2022 was een mooi filmjaar. Ik heb geen absoluut meesterwerk gezien, maar wel heel veel sterke films.

Mijn top 25:

25. A Chiara (Film, 2021) - MovieMeter.nl

24. Prey (Film, 2022) - MovieMeter.nl

23. Ghahreman (Film, 2021) - MovieMeter.nl

22. The Unbearable Weight of Massive Talent (Film, 2022) - MovieMeter.nl

21. She Said (Film, 2022) - MovieMeter.nl

20. Ryû to Sobakasu no Hime (Film, 2021) - MovieMeter.nl

19. Madres Paralelas (Film, 2021) - MovieMeter.nl

18. The Novice (Film, 2021) - MovieMeter.nl

17. The Rescue (Film, 2021) - MovieMeter.nl

16. The Northman (Film, 2022) - MovieMeter.nl

15. Les Olympiades (Film, 2021) - MovieMeter.nl

14. Glass Onion: A Knives Out Mystery (Film, 2022) - MovieMeter.nl

13. The Batman (Film, 2022) - MovieMeter.nl

12. The Fallout (Film, 2021) - MovieMeter.nl

11. An Cailín Ciúin (Film, 2022) - MovieMeter.nl

10. Im Westen Nichts Neues (Film, 2022) - MovieMeter.nl

https://static.kino.de/wp-content/uploads/2021/05/im-westen-nichts-neues-Supershot-1-rcm1200x627u.jpg

Deze remake van de klassieker uit 1930 pakt het iets anders aan, maar de boodschap blijft hetzelfde. De zinloosheid van oorlog wordt ook door Berger weer op indringende wijze naar voren gebracht.

9. Guzen to Sozo (Film, 2021) - MovieMeter.nl

https://assets.mubicdn.net/images/notebook/post_spotlight_images/9610/images-w1280.jpg?1647270936

Drie uitstekende verhalen over mensen die toevallig met elkaar in contact komen. Vooral het script is belangrijk in dit soort films, en gelukkig is het schrijfwerk subliem. In het tweede verhaal zit een scene tussen een docent en een wraakzuchtige vrouw die ik niet snel zal vergeten. Rode oortjes gegarandeerd.

8. Flugt (Film, 2021) - MovieMeter.nl

https://scfs.ca/wordpress/wp-content/uploads/flee.jpg

Mooie documentaire over een Afghaanse vluchteling in Denemarken. In animatiestijl, wat hier zeker meerwaarde heeft.

7. RRR (Film, 2022) - MovieMeter.nl

https://www.koimoi.com/wp-content/new-galleries/2022/03/celebratory-song-sholay-to-close-s-s-rajamoulis-rrr-01.jpg

Tja, wat valt er nog over RRR te zeggen? Ik heb de film nu twee keer gezien, en beide keren (zes uur bij elkaar) zat ik de gehele tijd met een grote glimlach op mijn gezicht. Vriendschap, verraad, liefde, een geschiedenisles, ongelooflijke actiescenes met vliegende tijgers, dans en zang etc. Alles zit erin. De nieuwe standaard voor actiefilms.

6. L'Événement (Film, 2021) - MovieMeter.nl

https://image.tmdb.org/t/p/w1920_and_h800_multi_faces/gJUDmMfeoVopMNwWRmswWJQu4km.jpg

Indringende film met een aantal zeer schrijnenede en expliciete scenes. Wat een rol van Vartolomei, die hier een jonge vrouw speelt die voor een zware en verschrikkelijke keuze staat. Zeker in het Frankrijk van de jaren 60.

5. Verdens Verste Menneske (Film, 2021) - MovieMeter.nl

https://cdn.vox-cdn.com/thumbor/BXkI6nceSHPA3DSvw02or_WUxfs=/0x107:2000x1107/fit-in/1200x600/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/23208587/worstperson1.jpeg

Het verhaal lijkt op het eerste gezicht niet origineel. Des te knapper dat Tier en hoofdrolspeelster Reinsve er toch iets speciaals van weten te maken. Realistisch en dramatsisch, maar ook herkenbaar en soms humoristisch. Complimenten ook voor acteur Danielsen Lie.

4. Top Gun: Maverick (Film, 2022) - MovieMeter.nl

https://www.slashfilm.com/img/gallery/the-best-and-worst-moments-in-top-gun-maverick-ranked/l-intro-1653925125.jpg

Dit is hoe je een sequel aanpakt. Probeer het wiel niet opnieuw uit te vinden, maar bouw wel de personages en hun onderlinge relaties verder uit. Mooi voorbeeld hiervan is de scene tussen Cruise en Val Kilmer. De nieuwe personages zijn interessant, en de actiescenes zien er weer fantastisch uit. Topvermaak!

3. Everything Everywhere All at Once (Film, 2022) - MovieMeter.nl

https://ca-times.brightspotcdn.com/dims4/default/b5781c7/2147483647/strip/true/crop/1920x1080+0+0/resize/1200x675!/quality/80/?url=https%3A%2F%2Fcalifornia-times-brightspot.s3.amazonaws.com%2F05%2Fb8%2Fe41e6f234396b8f3b6daaba0a272%2Feverythingeverywhereallatonce1.jpg

Over topvermaak gesproken. Na de eerste kijkbeurt was ik niet helemaal weg van deze film, maar bij een recente herziening vielen alle puzzelstukjes op hun plaats. Een originele actiefilm met een groot hart, en geweldig acteerwerk. Gaat veel Oscarnominaties in de wacht slepen.

2. Spider-Man: No Way Home (Film, 2021) - MovieMeter.nl

https://resize.indiatvnews.com/en/resize/newbucket/1200_-/2021/12/spiderman-1639554053.jpg

Vorig jaar december had ik mijn kaartjes al gekocht, maar helaas moesten de bioscopen weer sluiten. Begin 2022 eindelijk gezien, en wat een geweldige kijkervaring. Fans worden op hun wenken bediend, met drie Spider-Man's voor de prijs van één. Maar voor mij was de relatie tussen Parker en MJ ook een hoogtepunt. Zeker de laatste scenes. Ik ben benieuwd hoe ze nu verder gaan met Tom Holland's Peter Parker/Sider-Man.

1. Doraibu Mai Kâ (Film, 2021) - MovieMeter.nl

https://www.alternateending.com/wp-content/uploads/2022/01/8LdVfJ54SEy1FUGDaTZn0ymfTe9.jpg

Mijn nummer 1. Traag en je moet er de tijd voor nemen, maar dan word je wel getrakteerd op een weergaloze kijkervaring. Interessante personages, heerlijke dialogen en subliem acteerwerk. Hamaguchi weet altijd wel een wereld te creëren waarin het heerlijk vertoeven is voor een aantal uur.

UmbraVitae

• 4314 berichten
  • 4021 stemmen

Everything Everywhere All at Once (Film, 2022) hoort eigenlijk ook in mijn top10 inzending, bijna uit het oog verloren, terwijl deze me best wow-gevoel gaf, ja dan flipt 'The Gray Man' er uit. Puur qua kwaliteit en 'klasse' is 'Terrifier 2' totaal het buitenbeentje, maar als über horrorfan, was dit zo'n maximaal vermaak en likkebaarden, dus moet er in blijven.

Nieuwe top10 inzending:

1. An Cailín Ciúin (2022)

2. Nope (2022)

3. Everything Everywhere All at Once (2022)

4. Smile (2022)

5. Guillermo del Toro's Pinocchio (2022)

6. Barbarian (2022)

7. Bones and All (2022)

8. Ninjababy (2021)

9. Terrifier 2 (2022)

10. The Batman (2022)

Kondoro

• 11519 berichten
  • 2861 stemmen

'Glass Onion' was het toch niet helemaal, IH88?

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Kondoro schreef:

'Glass Onion' was het toch niet helemaal, IH88?

Nee hoor, ik heb me prima vermaakt. Echt een heerlijke film. Waarom dacht je dat ik het geen geweldige film zou vinden?

mjk87 (moderator films)

• 14514 berichten
  • 4510 stemmen

Nou, tijd voor mijn top 10 dus. Hoewel ik dit jaar iets sneller al uit mijn 3,5*-films moest schrapen (er zijn jaren geweest waar dat niet hoeft) is dit toch een bovengemiddeld filmjaar. Twee maal 4,5*, een derde film kwam daar ook zeker in de buurt en na jaren eindelijk weer eens 5,0* mogen uitdelen. Er zijn genoeg jaren geweest waarin ik soms niet eens hoger dan 4,0* uitdeelde. Een sterke top dus dit jaar, maar daarna al snel in de (hogere) middelmaat.

Ook een gemêleerd gezelschap zo. 2 Franse film, 1 uit Zuid-Korea, 1 uit Japan, 1 Deense, 1 Spaanse, 1 Duitse en 3 uit de States.

Top 10

1. Les Olympiades

De beste film in jaren, twee maal in de bios gezien daarom ook. Visueel schitterend (zwart-wit kan soms zo mooi zijn als het vooral om vorm gaat) en boeiende personages. Prachtige sfeerschets precies in mijn straatje.

2. Flugt

De fijnste verrassing van het jaar. Een leuke manier om een docu te maken zo met animatie (heowel niet helemaal origineel). Schurkt lang tegen 4,5* aan, maar als Daft Punk klinkt weet je het zeker.

3. Licorice Pizza

Heerlijke en fijne film vooral, al wordt de schoonheid van het openingsshot nergens meer gehaald en is dit al met al een gemiddelde PTA. Haim steelt de show in deze zonovergoten ode aan de San Fernando Valley.

4. Doraibu Mai Kâ

Ruim 2,5 uur heerlijk in de bioscoopstoel kijken naar deze fijn kabbelende film. Pas tegen het einde in het laatste half uur komt er wat klad in, anders had deze film op nummer 2 gestaan dit jaar.

5. El Buen Patrón

Zeer vermakelijk film, goed tempo en een excellerende Bardem die hier een onemanshow krijgt.

6. À Plein Temps

Uitstekend gemaakt, zij het met soms een wat zwak script. Maar als filmervaring heerlijk en als kijker kom je er vermoeid uit. Hoofdrolspeelster Calamy is geweldig, alleen al wat er op haar gezicht voor emoties te zien zijn.

7. Die Wannseekonferenz

Typisch Duits waarin de vorm de inhoud volgt, enorm koel en zakelijk. Goed gedaan. Als de film wat filmischer wordt richting het einde zakt het niveau ook in.

8. She Said

Ondanks het onderwerp een hele fijne kijkervaring, lekker naturel met een belangwekkend verhaal en ondertussen een mooie sfeerschets van twee journalisten en hun werk.

9. Don't Worry Darling

Visueel met genoeg leuke momenten om ruim boven de middelmaat uit te steken en een zeer goed in elkaar gestoken actiescène. En natuurlijk Florence Pugh.

10. 20th Century Girl

Fijne coming of age zoals ik ze al een tijdje niet meer had gezien. Vooral visueel mooi zacht en daardoor ook prettig om te zien. Alleen verder niets bijzonders, dus meer dan 3,5* kon ik niet kwijt.

Kondoro

• 11519 berichten
  • 2861 stemmen

IH88 schreef:

(quote)

Nee hoor, ik heb me prima vermaakt. Echt een heerlijke film. Waarom dacht je dat ik het geen geweldige film zou vinden?

Aangezien je verwachtingen wat je eerder vertelde, als kanshebber voor je top 10 of top 25. Tuurlijk zit die in je top 25, alleen klonk hey als of je hem al wel wat hoger had geplaatst (in je top 10 dus).

BBarbie

• 12893 berichten
  • 7675 stemmen

Mijn top 10 voor 2022:

1. An Cailín Ciúin [The Quiet Girl]

2. Argentina, 1985

3. Thirteen Lives

4. Cha Cha Real Smooth

5. Buldojeoe Tan Sonyeo [The Girl on a Bulldozer]

6. Mrak [Darkling]

7. Beurokeo [Broker]

8. She Said

9. Heojil Kyolshim [Decision to Leave]

10. Till

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Kondoro schreef:

(quote)

Aangezien je verwachtingen wat je eerder vertelde, als kanshebber voor je top 10 of top 25. Tuurlijk zit die in je top 25, alleen klonk hey als of je hem al wel wat hoger had geplaatst (in je top 10 dus).

Ah zo. Nee, zo goed vond ik hem nou ook weer niet. Wat ik al zei, het was een goed filmjaar. Wanneer kom jij met je lijst (benieuwd;-))?

Kondoro

• 11519 berichten
  • 2861 stemmen

IH88 schreef:

(quote)

Ah zo. Nee, zo goed vond ik hem nou ook weer niet. Wat ik al zei, het was een goed filmjaar. Wanneer kom jij met je lijst (benieuwd;-))?

Ik ga hem de 30ste of de 31ste posten. Ik ga nu eerst de LOTR trilogie opnieuw kijken en de 30e staat Glass Onion op het programma, om dit jaar af te sluiten. En dat is tevens ook de laatste op mijn lijst die ik erg graag wil zien dit jaar.

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Mijn lijst:

1. Avatar: the way of water - 4,5*

2. Drive my car - 4*

3. The wonder - 4*

4. Compartment number 6 - 4*

5. There is no evil - 4*

6. The fallout - 3,5*

7. Wheel of fortune and fantasy - 3,5*

8. Licorice Pizza - 3,5*

9. Close - 3,5*

10. BigBug - 3,5*

Everything everywhere all at once en Triangle of sadness zijn denk ik de grootste titels die ik had willen zien maar niet gezien heb.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Ik ga in ieder geval nog Knor kijken. Triangle of sadness is helaas nog niet te zien op VOD.

horizons

• 5687 berichten
  • 2402 stemmen

Ik zou Batman nog willen toevoegen. Eens kijken of dat nog lukt,,,

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

De beste films van 2022 - Filmkrant

Top 10

Totaal 76 titels genoemd door 29 medewerkers

Score: punten/aantal vermeldingen

1. Drive My Car (Ryûsuke Hamaguchi) – 32/8

— Licorice Pizza (Paul Thomas Anderson) – 32/9

3. Everything Everywhere All at Once (Daniel Kwan & Daniel Scheinert) – 22/5

4. Corsage (Marie Kreutzer) – 18/5

— Memoria (Apichatpong Weerasethakul) – 18/5

6. Elvis (Baz Luhrmann) – 16/4

7. The Worst Person in the World (Joachim Trier) – 14/4

8. Men (Alex Garland) – 12/3

9. Moonage Daydream (Brett Morgen) – 11/3

— Top Gun: Maverick (Joseph Kosinski) – 11/5

Hoogst genoteerde Nederlandse film: Three Minutes—A Lengthening (Bianca Stigter) met 8/4 op plek 14, ex aequo met twee andere titels.

Achtergrondartikel: Filmjaar 2022 - Filmkrant

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

Ik dacht dat mijn top 10 rond was, maar de verrassing was bijzonder aangenaam om vanavond vast te stellen dat ik een nieuwe nr 1 heb. Het is ook bijzonder dat ik 4 Belgische films in de top 10 heb. Het toont toch aan wat een bijzonder jaar het is geweest voor de Belgische film met daarnaast ook nog Tori et Lokita en zelfs De natuur. Zillion zal voor menig eerder commercieel gerichte filmliefhebber hoog scoren, maar geen spoor bij mij te bekennen. Niet onlogisch als je hem nog niet zag, maar ik denk niet dat hij kans maakte.

Mijn top 10 uit productiejaar 2022:

1. Le otto montagne (Ita/Bel)

2. Close (Bel)

3. Die Wannseekonferenz (Dui)

4. Im Westen nichts neues (Dui)

5. Holy spider (Iran)

6. The Batman (VS)

7. As bestas Spa)

8. Blonde (VS)

9. Rebel (Bel)

10. Nowhere (Bel)

Het meest relevante zag ik wel uit 2022. Haalden het dus (net) niet: Triangle of sadness, Licorice pizza, Everything everywhere all at once, Elvis, Top Gun, Men, Wheels of fortune and fantasy, The wonder, El buen patron, Flugt, Nope, Pinocchio, the swimmers

Wegens nog niet gezien zijn RMN, Rimini, The menu, She said, Tori et Lokita, Corsage en An cailin ciuin de grote afwezigen. En eventueel Avatar, maar deze laatste staat nog voor de jaarwisseling gepland.

horizons

• 5687 berichten
  • 2402 stemmen

01. The Batman

02. Prey

03. Doctor Strange in the Multiverse of Madness

04. The Gray Man

05. Top Gun: Maverick

06. Guillermo del Toro's Pinocchio

07. Men

08. Thor: Love and Thunder

09. Slumberland

10. Shattered

Grootste tegenvaller dan toch wel Glass Onion - knives out. Maar Spiderhead, Turning red and Morbius waren het ook niet.

Lakte

• 736 berichten
  • 3387 stemmen

1. Blonde

2. Top Gun Maverick

3. The Triangle of Sadness

4. Licorice Pizza

5. The Fabelmans

6. Zee van Tijd

7. X

8. Pearl

9. H4Z4RD

10. Ambulance

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Het was best een aardig filmjaar, maar ik had er misschien ergens iets meer van verwacht. Ik heb gewoon mijn 10 hoogste cijfers over 2022 ingevoerd, maar er zitten dus ook 2 docu's bij en enkele films van Netflix. Dat geeft wel aan dat ik iets meer van de bioscoopbezoeken had verwacht.

Opvallende afwezigen in mijn top 10 die ik gewoon niet goed genoeg voor mijn eindlijst vond zijn oa The Batman, Avatar 2, Dr. Strange 2, Elvis, The Northman, Scream 5 en Jackass Forever. Dat zijn wel prima films, maar komen niet boven de 3,5* uit.

Gelukkig maakte Maverick alles goed, misschien wel de beste bioscoopervaring ooit. En Netflix had een onverwachts geweldige parel met hun WO I film.

Thor Love and Thunder ga ik denk ik verlagen als ik hem ooit opnieuw zie, maar voor nu schijnbaar toch in mijn top 10 gekropen. Ik pas cijfers altijd pas aan als ik een film opnieuw zie.

1. Top Gun: Maverick - 4,5*

2. All quiet on the western front (Netflix) - 4,5*

3. Violent Night - 4*

4. Guillermo del Toro's Pinocchio (Netflix) - 4*

5. Smile - 4*

6. Puss in Boots 2 - 4*

7. Bullet Train - 4*

8. Louis (docu) - 4*

9. The sound of 007 (docu, Prime) - 4*

10. Thor: Love and Thunder - 4*

Als bonus ook nog even mijn top 10 grootste bagger van dit filmjaar.

1. Costa 2 - 0,5*

2. Choose or die - 1*

3. Blonde - 1*

4. V/H/S/ 99 - 1,5*

5. Hellraiser - 1,5*

6. The Unbearable Weight of Massive Talent - 1,5*

7. Ice Age: Adventures of Buck Wild - 1,5*

8. Bodies, Bodies, Bodies - 2*

9. Morbius - 2*

10. Turning Red - 2*

Moviegooner

• 214 berichten
  • 1089 stemmen

Mijn top 10 van 2022:

1. The Northman

2. The Batman

3. The Outfit

4. Barbarian

5. The Black Phone

6. Emily the Criminal

7. A wounded Fawn

8. Pearl

9. Men

10. Terrifier 2

skinny_tie

• 1227 berichten
  • 3648 stemmen

Op dit ogenblik mijn top 10 beste films van 2002:

1. RRR

2. Top Gun: Maverick

3. Beautiful Beings (Berdreymi)

4. Memoria

5. The Northman

6. Life of Crime: 1984-2020

7. Decision to Leave (헤어질 결심)

8. Bardo, Falsa Crónica de Unas Cuantas Verdades

9. Il Buco

10. The Innocents (De Uskyldige)

En mijn slechtste films van het jaar:

1. Marmaduke

2. Rashtra Kavach Om

3. Blacklight

4. DC League of Super-Pets

5. Bliss

6. Black Adam

7. De Tatta’s

8. The Offering

9. Falling for Christmas

10. Bullet Train

kaketoe

• 827 berichten
  • 1708 stemmen

01 Doraibu Mai Kâ (2021)

02 Berdreymi (2022)

03 Heojil Kyolshim (2022)

04 As Bestas (2022)

05 Verdens Verste Menneske (2021)

06 Licorice Pizza (2021)

07 R.M.N. (2022)

08 Le Otto Montagne (2022)

09 Inexorable (2021)

10 La Nuit du 12 (2022)

Eigenlijk te weinig gezien om een top 10 te kunnen maken dit jaar. Films die ik nog wil zien: Close, The Northman, Hytti Nro 6, Les Olympiades en dan mis ik er nog een aantal.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.