• 8.611.118 stemmen

• Netflix Bekijk via Netflix
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Blonde

"Watched by all, seen by none."

Na een traumatische jeugd groeit Norma Jeane Mortenson in het Hollywood van de jaren 1950 uit tot een filmster en sekssymbool. Onder het pseudoniem Marilyn Monroe wordt ze wereldberoemd. Maar de schone schijn op het witte doek staat in schril contrast met de liefdesproblemen, uitbuiting, machtsmisbruik en drugsverslaving waarmee ze in haar privéleven geconfronteerd wordt.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Bubblez

Bubblez

• 2030 stemmen

stinissen schreef:

Nee die heb ik bewust niet gezien ik vind musicals verschrikkelijk of is deze de moeite waard?

Speelt zich af op Broadway/theaterwereld, dus die kan je links laten liggen. (Al heb ik ook een hekel aan musicals, maar vond seizoen 1 geweldig)

avatar van aphexfreak

aphexfreak

Dikke 5 sterren film. Andrew is een baas. Ik snap echter heel goed dat sommige mensen dit een verschrikkelijke film vinden. Voor mij een schot in de roos, helemaal mijn ding. Intrigerend, goed geacteerd, PRACHTIG geschoten, heel goed geschreven en precies het juiste tempo. Ook de muziek is het vermelden waard. Sommige scènes zijn zo verschrikkelijk goed gefilmd, echt een niveau wat ik niet vaak mag aanschouwen. En Ana natuurlijk, een prachtige actrice die een Oscar zou moeten krijgen voor deze rol. Dit is de 2e film van Andrew Dominik die meteen in mijn top 10 terecht komt. Schijnbaar is hij een goede match met wat ik graag zie. En ik heb het gevoel dat hij zijn beste nog moet maken. Ben zeer benieuwd wat hij in de toekomst nog gaat brengen! Ook kudos voor Brad Pitt trouwens die met zijn Plan B best wel een risico neemt om zo'n film te produceren (ook al is het een Netflix productie)

Merkwaardige film en tamelijk moeilijk om te beoordelen (voor mij althans).

Ik had er vooraf geen idee van dat er een hoop fictieve (of op zn minst speculatieve) kanten aan deze film zouden zitten en ik begrijp de Marilyn fans ook wel een beetje dat dit niet altijd een goed idee is.
Aan de andere kant stoorde het mijzelf als kijker niet zo omdat veel er van toch behoorlijk plausibel is binnen haar levensverhaal.
Maar bvb zo'n pijpscene met JFK is toch best raar.

Ook dat alle gekende real life personen dan niet bij naam worden genoemd is wel apart. Zanuck, Joe DiMaggio en Arthur MIller in je film stoppen op deze manier is best vreemd zo.

Ana de Armas is daarentegen wel fantastisch als Marilyn, veel beter nog dan ik vermoedde.
Voorts is de cinematografie inderdaad prachtig, maar het duurde mij allemaal echt wel wat te lang.
Wie weet doe ik er later wel een half sterretje bij.

avatar van eRCee

eRCee (moderator films)

Getraumatiseerd en hypersensitief. Zo zien we Norma Jeane hier. De gehele speelduur van Blonde gaat het om twee trauma's: de afwezige vader en de verloren kinderen (wat daar dan ook van waar mag zijn). Terwijl dat andere trauma, van de moeder, eigenlijk al snel vervaagt, vreemd genoeg.

Andrew Dominik kiest voor een nogal drukke aanpak, vooral in de cinematografie. Ik kon er weinig consistentie in ontdekken en het af en toe verbreden van het kader had eigenlijk geen impact. Er zijn natuurlijk best momenten, zowel verhalend als stilistisch, waarin Blonde interessant en geslaagd is. Maar het komt allemaal niet lekker samen. Het voelt als een allegaartje.

Misschien wel het grootste struikelblok voor mij, is de lijdzaamheid van Marilyn Monroe. Ze is in deze film gewoon een heel zielige vrouw. Waarom niet laten zien welke stappen ze zet om haar lot in eigen hand te nemen? Bijvoorbeeld, ze zit ineens in dat stuk van A. Miller, maar de aanloop daar naartoe laat Dominik weg, terwijl daar juist een stuk motivatie achter moet zitten. Pablo Larraín, de meester van de biografische film, zou dat volgens mij uitgelicht hebben. Bij hem worden Jackie Kennedy en Diana Spencer handelende vrouwen, die de druk en het keurslijf bekampen, de ene keer strategisch, de andere keer emotioneel. Zo krijg je ineens diepgang, in plaats van het lijdend voorwerp dat Dominik ons voorschotelt.

Ana de Armas acteert goed, hoewel haar gezicht mijns inziens niet zo'n sterke gelijkenis met Monroe heeft, maar het is ook wel een relatief makkelijke rol denk ik (want: het grote gebaar). Zeer expressief, met die oogbewegingen en zenuwtrekjes. Voor wat de film wil is het perfect, maar een rol voor de eeuwigheid is het wat mij betreft niet.

Uiteindelijk vond ik Blonde vooral een vermoeiende film, die ik uit noodzaak in twee stukken heb gezien. Er is zeker ruimte voor een andere biopic over Monroe. En het laatste dan nog, aangaande het waarheidsgehalte: de vermelding dat het een boekverfilming betreft had beter vooraf getoond kunnen worden, dan weet je als kijker direct waar je aan toe bent.

avatar van Arnie

Arnie

eRCee schreef:

Negatieve review

Mooi, laat ik die liggen, scheelt weer bijna 3 uur van mijn leven...

avatar van mrklm

mrklm

Zwartmakerij eerste klas, deze grondige poging om zowel de reputatie van Marilyn Monroe als de carrière van Ana de Armas om zeep te helpen. Het complexe levensverhaal van Norma Jean wordt teruggebracht tot het relaas van een naïef, behoeftig, dom blondje dat een seksueel speeltje is voor alle mannen die ze tegenkomt. Ook de reputaties van Charles Chaplin en Edward G. Robinson worden door het slijk gehaald in deze combinatie van feit en fictie die gedurende de eerste twintig minuten nog zo slecht is dat het leuk is, maar in de 150 (!) minuten die daarop volgen op één of andere manier steeds slechter wordt. Een volstrekt banaal en rampzalig scenario en een beginnende pornoregisseur had hier ongetwijfeld een betere film van gemaakt dan Andrew Dominik, die blijkbaar in de volstrekt ongefundeerde veronderstelling verkeerde dat dit zijn antwoord was op Citizen Kane en/of Schindler’s List. Veruit de slechtste biografische film die ik ooit heb gezien, al moet ik toegeven dat ik het na 50 minuten zo beu was dat ik maar een boek ben gaan lezen en zo nu en dan een glimp op het televisiescherm heb geworpen om bevestiging te krijgen van wat ik al binnen enkele minuten vreesde: dit is waardeloze bagger en hoogstwaarschijnlijk de slechtste film van het jaar. Dominik mikte mogelijk op Oscars, maar dit gaat hem de nodige Razzies opleveren.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

mrklm schreef:

Het zijn de zoons van Chaplin en Robinson die een rol spelen in deze film. Ik zou eerder schuimbekken over de reputatie van JFK en DiMaggio die er slecht van af komen.

Het is een gewaagd genre, de fictieve biopic, maar het levert in dit geval wel een veel interessantere film op dan een feitelijke biopic zou doen. Al zijn die feitelijke biopics natuurlijk ook maar een interpretatie die bovendien vaak uitmonden in halve hagiografieën waarin de sterke, nobele eigenschappen van de geportretteerde goed uitkomen met wat tegenslag hier en daar. Kennelijk zijn mensen daar zo aan gewend dat een film die het tegenovergestelde doet door te focussen op de duistere kanten op de virtuele brandstapel belandt.

avatar van eRCee

eRCee (moderator films)

Flavio schreef:

Ja, vooral JFK vond ik persoonlijk. Dat was echt ontluisterend en lijkt me ook zeker iets wat z'n reputatie schaadt, of het nu waar is of niet. Dit blijft toch hangen. DiMaggio is nog wel van goede wil maar handelt dan uit onmacht, zo lijkt het mij.

BBarbie

Zoals wel vaker valt ook deze biopic over een geroemde filmster tegen. Als filmliefhebber vind ik het teleurstellend dat er amper aandacht is voor de films die MM gemaakt heeft. Daar zijn er toch heel wat bij die meer dan de moeite waard zijn, want behalve als sekssymbool wist zij zich ook als actrice in de meeste gevallen goed staande te houden. Jammer dus dat regisseur/scenarist Dominik vooral aandacht heeft voor de psychische problemen, terwijl er zoveel meer was in het turbulente leven van MM. Ana de Armas is streling voor het oog, dat weer wel.

avatar van Bond,TeBond

Bond,TeBond

Dikke vette Oscar voor Ana de Armas. Want die verdient ze zeker, met deze toch wel 'zware' film. Vandaar mijn 5 sterren. Ook voor de shoots.

avatar van IH88

IH88

Flavio schreef:

Nou ja, fictieve biopics kunnen ook goed uitpakken natuurlijk. Spencer was ook fictief, maar wel bejubeld door vooral de ‘critics’. In tegenstelling tot Blonde. Ik vond dat zelf ook een uitstekende film. Maar je hebt gelijk, zowel Spencer als Blonde doen het niet goed onder het gewone publiek.

avatar van james_cameron

james_cameron

De schaduwkant van het leven van Marilyn Monroe en zeker geen makkelijk kijkvoer. De claustrofobische cameravoering werkt opzettelijk behoorlijk verstikkend en door de nachtmerrie-achtige aaneenschakeling van narigheden kwalificeert de film zich eerder als horrorfilm dan als biopic. Regisseur Andrew Dominik brengt alles bijzonder overtuigend in beeld en trekt ieder visueel stijlmiddel uit de kast, daarbij geholpen door het eersteklas spel van Ana De Armas. Hier en daar vliegt de boel overigens wel behoorlijk uit de bocht, met name in de veel te expliciete seksscene met JFK. Uiteindelijk is de film veel te lang en niet overal even boeiend, maar als ontluisterend portret van een onstabiel en diep ongelukkig persoon is Blonde wel doeltreffend.

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

• 1958 stemmen

Een biografische film trekt mij nooit zo, omdat je de afloop meestal al weet. Laat dan op zijn minst de weg daar naartoe iets nieuws brengen. Iets wat je nog niet wist over die persoon. Maar deze film is - vreemd genoeg - bovendien gebaseerd op boek vol fictie, dus je hebt geen idee wat nu echt gebeurd is en wat niet. Wat heeft het dan voor zin allemaal?

En de persoon Marilyn Monroe interesseert mij bovendien ook niet.

Maar ja, ik heb ook een echtgenote. En die wilde hem graag zien.

En het viel niet mee. Wat me nog het langst zal heugen is de opvallende cinematografische stijl. Het is visueel erg interessant in beeld gebracht, zonder dat het echt overdadig wordt. Filters, wazigheid, kleur, zwartwit en vrij naadloze wisselingen. Het staat in dienst van het verhaal en is bedoeld om dit extra diepte mee te geven. En dat lukt wel.

Maar het verhaal is suf, fragmentarisch, selectief, verwarrend enzovoorts. Gewoon een beroerd scenario dat lang blijft hangen in de jeugd en daarna een enorme sprong maakt, een eerste huwelijk overslaat, niets vertelt over het feit dat Monroe zelf een productiemaatschappij oprichtte, enzovoorts. Ze komt over als een dom wicht. Na een half uur ben je die hijgerige fluisterstem ook helemaal spuugzat. Alsof je in 1993 aan het bellen bent met een babbelbox van Menno Buch.

Wel moet gezegd dat Ana de Armas het alleraardigst doet, en de film is ook niet zuinig met tietjes en tepels dus dat is altijd een plus. Het lijkt soms wel een Nederlandse film uit de jaren zeventig.

2 sterren

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Wat een strontvervelende film zeg. Ik vind Marilyn Monroe erg interessant als sekssymbool uit de jaren 50 en 60 van vorige eeuw en omdat ik wel wat van haar weet, maar niet overdreven veel leek dit me wel wat. Bittere teleurstelling, want het is nauwelijks een biografie, maar een vage film vol fragmenten uit haar leven waar ze haar heel intens volgen alsof ze van begin tot eind in een soort drugstrip blijft hangen. Het deed me denken aan de film Spencer, die hetzelfde deed met Diana, ook al een vreselijke film. Deze manier van film spreekt me echt totaal niet aan en werkte al snel op de zenuwen. Daar kan zelfs de mooie en getalenteerde Ana de Armas (inclusief diverse shots van haar mooie borsten) niks aan veranderen.

Doodzonde dat een wereldwijd icoon hier zo als een dom, verward, seksueel meisje afgeschilderd moet worden. Misschien is ze daarmee wel bekend geworden, maar ze was meer dan dit. Doe mij maar gewoon weer een biopic op de traditionele wijze, waarbij ik me in kan leven en iets van iemands leven kan volgen. En dat mag ook best afwijkend gedaan zijn, zoals bij Elvis recent, maar daar had ik toen de aftiteling begon wel het idee meer over hem te weten. Bij Blonde ontbreekt dat alles. Afschuwelijke troep.

avatar van cinephile

cinephile

zeer goede film. Het tragische verhaal wordt heel chic in beeld gebracht. Deze film verdient de haat absoluut niet als je het mij vraagt. Nadat iedereen schreef dat deze film een grote schande is had ik heus wel wat erger verwacht. Bij bepaalde scenes snapte ik wel het nut niet helemaal. Soms komt het wel over als een anti abortus film met de pratende ongeboren baby enz.. maar algemeen is dit echt een sterke film. Mensen die dit onrespectvol vinden moeten ook gewoon realiseren dat het gebaseerd is op een fictief boek en dat het helemaal niet de bedoeling is om Marilyn Monroe haar leven te vertellen. Deze film gaat vooral over hoe Hollywood en de media op een zieke manier omgaat met mensen en hoe dat kan lijden tot iemand zijn/haar ondergang en deze film doet dat heel goed en Marilyn Monroe is daar een goed voorbeeld van.

avatar van Basto

Basto

Fantastische ‘biopic’n

Norma Jean als klein meisje, verlaten door haar ouders, vermorzeld door roem. De film volgt niet het geëigende pad van rise en fall dat de meeste van dergelijke films kenmerkt. Eigenlijk is het een grote ‘fall’ en dient Marilyn als alter ego als verhulling.

Prachtig vormgegeven als een soort hallucinante koortsdroom. Een veelvoud van stijlen die mij ergens deed denken aan een kruising van Citizen Kane en Repulsion, maar wel in een modern jasje. Gedragen door een prachtige ambient score van Cave en Ellis.

Anna de Armas zet met verve een overtuigende Marylin/Norma Jean neer en de regie van Dominik is gedurfd, maar raakt wat mij betreft precies de juiste toon. Een van de beste films van dit jaar.

Nipte 4,5*

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Basto schreef:

Fantastische biopic!

Nipte 4,5*

Nou maak je me echt nieuwsgierig. Ik heb de film nog steeds niet gezien, maar nu krijg ik er toch zin in.

avatar van mister blonde

mister blonde

Interessante en originele aanpak. Het idee was natuurlijk om haar mogelijke gemoedstoestand over een langere periode op beeld te krijgen. Dan is het afvinken van feitelijke gebeurtenissen die je ook op Wikipedia kan lezen gewoon niet zo interessant. Ik vond deze aanpak wel te rechtvaardigen.

Vond Ana de Armas aanvankelijk niet zo’n goede keus, ze lijkt helemaal niet op Monroe. Uiteindelijk vond ik haar intense spel erg goed. Ook een audio-visueel zeer hoogstaande film. Die Dominik is écht wel een goede filmer. Tegelijk is de film veel te lang en soms gewoon ronduit saai (en dat woord gebruik ik niet vaak bij films). Wel duidelijk dat het doorsnee Netflix publiek totaal ongeschikt is voor een stuk contemplatieve slow cinema. Dramatisch gezien ook sterk. Tragisch hoe iemand verscheurd kan worden door het zijn van de massa en wat roem met je kan doen. Nogmaals jammer dat er ook veel niet werkt in deze film. 3,5 sterren.

avatar van stephan-0115

stephan-0115

‘’Alone!!!!! I am alone – I am always alone. No matter what.’’

Een indringend portret van een van de grootste iconen uit de filmgeschiedenis. Een portret van een icoon waar de meesten een totaal verkeerd beeld van hebben. Marilyn is weliswaar bekend geworden als ‘het domme blondje’ en als sekssymbool, maar ze was veel meer dan dat. Voor deze intense film is enige voorkennis van het leven van Marilyn wel van belang.

Dominik weet er een prachtige, intense trip van te maken die de lange speelduur volledig weet te rechtvaardigen. De film pakt je bij je strot, laat je niet meer los om je vervolgens na ruim 160 minuten verbijsterd achter te laten. Het is gewaagd wat hij laat zien, maar het geeft wel een goed beeld van hoe Marilyn zich gevoeld moet hebben. Ze is zich bewust van zichzelf en van de wereld om haar heen, maar de buitenwereld lijkt haar amper serieus te nemen. Na een traumatische jeugd probeert ze daaruit te ontsnappen maar hoewel ze blijft zoeken, vinden doet ze nooit – ze blijft altijd alleen. Ze is zich namelijk heel erg bewust van de verachtelijkheid van Hollywood. Het pseudoniem Marilyn Monroe is niet meer dan het opgezette masker van de onzekere Norma Jeane.

Hoe langer de film duurt, hoe lastiger het ook wordt om fictie en werkelijkheid van elkaar te onderscheiden. Maar ook dat laat ons voelen als Marilyn, wiens psychische problemen de laatste jaren van haar leven alleen maar erger werden – zo is ze een aantal keer opgenomen geweest en kreeg ze een jaar voor haar dood de diagnose paranoïde en schizofreen. Uiteindelijk is ze veel te vroeg overleden, maar 60 jaar na dato is ze nog steeds levend.

De kritieken op de film kan ik ergens wel begrijpen, maar ik vraag me bij sommige critici af of ze wel hebben begrepen waar de essentie van de film over gaat.. Daarnaast zet De Armas hier een waanzinnige acteerprestatie neer. Als je Marilyn zó kan neerzetten ben je echt een hele grote. Voor mij is dit by far de acteerprestatie voor 2022 en – wat je ook van de film vindt – de topfavoriet voor de Oscars. Dat zou een mooi postuum eerbetoon zijn aan Marilyn die er zelf nooit één heeft gewonnen.

Forever Marilyn!