• 8.610.437 stemmen

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Corsage

"No pain, no reign."

De keizerin Elizabeth van Oostenrijk wordt voor haar schoonheid aanbeden en is befaamd om haar kledingstijl. In het jaar 1877 viert ze haar 40ste verjaardag, een mijlpaal die ook een keerzijde heeft. Terwijl haar rol steeds minder impact heeft, poogt Elizabeth haar imago hoog te houden. Ze hunkert naar meer wijsheid en reist naar het buitenland waar ze op visite gaat bij politieke bondgenoten en voormalige geliefden. Ze beraamt een plan om haar nalatenschap veilig te stellen.

imageimageimageimage

Bay Middleton

Gyula Andrássy

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Vanaf 15 september 2022 in de bioscoop (The Searchers)

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Jotil schreef:

Vanaf 15 september 2022 in de bioscoop (The Searchers)

EDIT: vanaf 11 september 2022 te zien tijdens het Pathé Festival.

avatar van mrklm

mrklm

Op de dag voor Kerstmis viert Keizerin Elisabeth [Vicky Krieps] van Oostenrijk-Hongarije haar 40e verjaardag. Ze is haar kunstmatige rol en de neerbuigende opmerkingen over haar uiterlijk zo zat dat ze symptomen van de depressie begint te vertonen. Voor echtgenoot Kaiser Franz-Joseph [Florian Teichtmeister] weet ze dat nog enigszins verborgen te houden en haar neef [Colin Morgan] is een steun en toeverlaat, maar ze heeft uiteindelijk de hulp van Fanny [Alma Hasun] en Ida [Jeanne Werner] nodig om haar snode plan door te zetten. Geen verhaal, alleen een serie incidenten waarvan ik steeds meer de indruk kreeg dat ze komisch bedoeld waren. Daar is Kreutzer zeker niet in geslaagd. Vermoedelijk dacht ze ook dat de ontknoping een enorme verrassing zou zijn. Dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Krieps is uitstekend als Elisabeth, maar dat is niet voldoende om dit saaie (en fictieve) historische drama verteerbaar te maken.

avatar van Ik Doe Moeilijk

Ik Doe Moeilijk

Serieus, hou eens op dit forum te vervuilen met je arrogante cynisme! Veel van jouw filmbespreking zijn werkelijk net zo inhoudsloos en saai als de films die je daarvan beticht (iets met een pot en een ketel). Waarom blijf je jezelf op zo'n masochistische manier kwellen met het kijken van dit soort art house films die overduidelijk gewoon niet 'je ding' zijn, en waarom die bewijsdrang om de rest van filmminnend Nederland te overtuigen van jouw gelijk?

avatar van Richardus

Richardus

mrklm schreef:

Geen verhaal, alleen een serie incidenten .

Dat zeg je bij vrijwel élke film! Nooit zit er volgens jou een verhaal in, zo apart! Moet er dan bij elke nieuwe scène "en toen" voor je in beeld komen ofzo?! Probeer nou eens ook actief begrip van jezelf in het kijkproces te betrekken ipv dat je verwacht dat alles je hapklaar en voorgekauwd als Olvarit op een zilveren lepeltje gevoerd wordt...

avatar van Gish

Gish

Als u een groot fan bent van de Sissi trilogie, waar Romy Schneider schittert naast haar Franz Josef, kent u de felle kleuren en pracht en praal van de Oostenrijkse paleizen. Verwacht niet dat Corsage een zelfde setting heeft. Het leven is kaal, leeg, soms troosteloos en vaak somber. Binnen deze setting heeft Marie Kreutzer haar versie geregisseerd en dat bevalt ondanks die somberheid erg goed. Vicky Krieps als de Keizerin draagt de film en ik was onder de indruk van haar sprankelende hoofdrol. Er is eigenlijk geen verhaal, het is meer een aaneenschakeling van op zichzelf staande scènes die soms ontroeren, grappig zijn maar die tezamen een prachtig beeld schetsen van Elizabeth die wanhopig probeert te ontsnappen uit haar keurslijf. Bijzondere film, niet voor iedereen, zeker niet voor Sissi fans, maar wel boeiende cinema. Bovendien prachtig gefotografeerd. Zien.

avatar van mezzanine

mezzanine

Ik ben altijd blij met de vele korte en bondige recensies van mrklm. Vaak niet met hem eens, soms wel, maar altijd kort en krachtig onderbouwd. Hij verrast mij regelmatig, ook genoeg ‘arthouse’ waar hij wel zeer positief over is. Lees het graag, juist leuk, iemand op forum die zo veel schrijft.

Dit keer totaal niet eens. Vond het een zeer beklemmende film, in lijn met een spencer of melancholia, met oscarwaardige rol van krieps. Heb echt op puntje van mij stoel gezeten, geeft prachtig weer hoe iemand klem zit in de eisen van het ambt en de continue blikken en verwachtingen van anderen. Werkelijk ieder shot was raak, alle kleine vervreemdende effecten, telefoon, plastic emmer met mop, zorgen ervoor dat je ook de vervreemding voelt die zij dagelijks voelt.

avatar van De filosoof

De filosoof

De beelden van de film zijn prachtig: bij elke scene heb je het gevoel door een schilderij te wandelen. En het idee is ook leuk: het was de taak of rol van keizerin Elisabeth (beter bekend als Sisi of Sissy) om (de pracht en praal van) het keizerrijk te vertegenwoordign maar is inmiddels oud (40 jaar) geworden, zodat de pers roddelt over zaken als haar gewicht en ze gevangen zit in het beeld dat ze moet tonen en dat mensen van haar hebben. Ze is meer dan haar imago maar kan haar talenten niet ontplooien: haar kracht is ingesnoerd zoals haar korset haar lichaam insnoert, zodat ze depressief is en gek dreigt te worden. De film is postmodern in de zin dat het thema is dat het beeld – inclusief het bewegende beeld van film – niet objectief is omdat het de echte persoon eerder verbergt (hetgeen we herkennen op bv. Facebook) en dat geldt ook voor deze film die bewust anachronistische, vervreemdende elementen gebruikt zoals popliedjes of een tractor in beeld en aspecten van het leven van de keizerin toont die wel mogelijk waren maar op z’n minst ons beeld van haar ondermijnen zoals masturbatie, kettingroken en heroïnegebruik. Passend bij die depressie zijn ook de beelden aldoor somber (maar sfeervol).

Toch levert het geen boeiende film op omdat de film in lijn met z’n thematiek ook zelf eigenlijk vooral beeld is ten koste van de substantie.

avatar van jorrit3

jorrit3

Sisi, beter bekend als Sissi, de Lady Di van de negentiende eeuw, hoeveel films en series zijn er al niet over haar leven gemaakt?

Altijd goed voor een schitterend kostuumdrama, en alle Sisi's zijn natuurlijk rolmodel voor de vrijgevochten en zelfstandige eenentwintigste vrouw. Zo rookt deze Sisi als een schoorsteen en lapt ze bij herhaling het strenge protocol aan haar laars, neukt ze er in een dramaserie uit 2021 lustig op los (helaas dames: dat voorrecht was in de negentiende eeuw alleen aan ons voorbehouden, de nog niet te behandelen soa trof iedereen).

Gevangen in haar gouden kooi probeert ze toch iets van haar leven te maken. Haar leven. Daar draait het om. Hoe het de rest vergaat, haar kinderen, haar ingewikkelde land dat zoveel nationaliteiten in zich omvatte, haar man, haar hofdame die ze domweg verbied een goede partij te trouwen, het boeit haar niet.

Als de weegschaal maar niet boven de 55 uitslaat.

Missie volbracht.

Prachtige film.

avatar van notsub

notsub

Corsage blinkt vooral uit in mooie beelden en is ook een enorm ingetogen film. Ik moest regelmatig gapen in de bioscoop, al werd ik toch ook een paar keer geraakt door de emoties die van het scherm kwamen. Het einde kwam wat abrupt en was niet echt een hoogtepunt. Nee, dan denk ik liever terug aan de twee prachtige honden of de natuur die in beeld kwam. Sfeer genoeg in Corsage, maar uiteindelijk was het ook best saai.

avatar van aSMoDeuS

aSMoDeuS

Prima film, onhebbelijk wief.