• 8.481.657 stemmen

banner

Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore (2022)

Fantasy / Avontuur | 142 minuten

Genre: Fantasy / Avontuur

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: David Yates

Met onder meer: Eddie Redmayne, Jude Law en Mads Mikkelsen

Releasedatum: 6 april 2022

Plot Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore

"Return to the magic."

Professor Albus Dumbledore weet dat de krachtige duistere tovenaar Grindelwald op weg is om de controle over de tovenaarswereld te grijpen. Omdat hij hem niet alleen kan stoppen, vertrouwt hij magizoöloog Newt Scamander toe om een ​​onverschrokken team van tovenaars, heksen en een dappere Dreuzelbakker te leiden op een gevaarlijke missie, waar ze oude en nieuwe beesten tegenkomen en botsen met Grindelwalds groeiende legioen van volgelingen. Maar met de inzet zo hoog, hoe lang kan Dumbledore nog aan de zijlijn blijven?

imageimageimageimageimageimageimageimage

Eulalie 'Lally' Hicks

Porpentina 'Tina' Goldstein

avatar van UltraMovieKiller

UltraMovieKiller

Van 't weekend in de bios gezien. Niet helemaal waar ik op hoopte. De special effects en het acteerwerk zijn zeker in orde. De film word helaas nergens echt spannend, grappig of ontroerend en dat maakt het een beetje flauw. Op 2 a 3 goede grappen na en een spannende scene na is het allemaal heel vlak en dat is zonde gezien de setting / wereld waar het verhaal zich afspeelt nog steeds uniek is en op vele vlakken interessant is.

Ze zullen met een beter verhaal en nog betere karakters moeten komen in de volgende film om te zorgen dat deze reeks niet als een nachtkaars uit gaat.

avatar van Justinvdk

Justinvdk

Aardige tegenvaller.

Visueel ziet het er allemaal weer prachtig uit en ook het sfeertje is weer prettig. Johnny Depp is een gemis, maar dat ligt zeker niet aan Mads Mikkelsen, die gewoon een puike rol neer zet.

Nee, waar het voor mij aan wringt is toch wel het verhaal dat zwaar beneden peil is. Nergens voelt het echt groots of belangrijk aan, van echte dreiging is weinig sprake. Aan alles merk je dat dit een tussen deeltje is. Ook vond ik het echt enorm hak op de tak aanvoelen, alsof het allemaal losse fragmenten waren. Op Dumbledore en Grindelwald na mist deze reeks, in tegenstelling tot Harry Potter, ook gewoon een flink aantal memorabele personages.

Het moet echt beter, anders kan het weleens gauw afgelopen zijn met deze reeks.

avatar van redbullzuiper

redbullzuiper

Voelt weer een beetje als 'woke' film.

Maar goed, los van dat, slechte film, saai en langdradig. Acteurs niks mis mee, en ben het eens dat Depp meer een karikatuur was, Mikkelsen past beter.

Snap niet dat HP fans dit zo een geweldige film vinden, vergeleken met HP is dit gewoon een hele slechte reeks. Een budget van 200 miljoen, geen enkel moment van de film denk je 'wow', of is het ontroerend. Het verhaal is ook zo slecht uitgewerkt, wordt allemaal zo langdradig en belangrijke dingen worden maar heel kort uitgelicht.

2* meer is niet waard voor mij.

avatar van jan

jan

Wederom een matige film in deze zeer matige serie. Waar gaat het verhaal over? Gelukkig dit keer minder van die belachelijke magical beasts en zo waar enige spanning bij het gevecht tussen Grindelwald en Dumbledore. Maar verder nee ….

avatar van Gerlof78

Gerlof78

Sorry maar wat een draak van een film, deel 1 vond ik best wel goed maar deze ik kan er niks meer van maken dus laat ik het hier maar bij.

avatar van stokvis

stokvis

Stuk minder goed dan de vorige Fantastic Beasts, en héél erg veel minder goed dan de HP reeks. Ik had gehoopt weer wat van die sfeer te beleven, maar dat ging hem niet worden. Vergetelijke film.

avatar van Ummmagummma

Ummmagummma

Gekeken op het grote scherm thuis via HBO Max.

Visueel is het weer uitermate goed verzorgd, ook vrij duister allemaal, er wordt ook de tijd genomen om de boel in de verf te zetten, een vrij aangename traagheid. Tot zover de positieve zaken. De vaste personages keren terug alleen ziet Grindelwald er weer anders uit, maar zonder dat een beetje leuk aan te kleden, zoals in de eerste film, gemiste kans. Acteerwerk is redelijk tot goed te noemen.

Na die rustige opbouw wordt het wat rommelig, er wordt ronduit te weinig gedaan met sommige personages (Creedence, Queenie, Tina) en er zitten behoorlijke gaten in de plot. Verkiezingen blijken toch geen verkiezingen, drijfveren blijven mistig, en het is volslagen onduidelijk waarom bepaalde dingen gebeuren, zoals met Yusuf. De relatie tussen Dumbledore en Grindelwald had echt wat fraaie verbeeld mogen worden met wat nostalgische flashbacks uit hun jeugd bijvoorbeeld

Jacob verzorgt de humoristische kant weer en Fogler doet dat weer uitmuntend, al snap ik nog steeds niet waarom hij die toverstok kreeg, en zo is er meer dat niet goed wordt afgewerkt, waar zijn alle volgers van Grindelwald opeens? En waarom doet Creedence nauwelijks mee. En waar is Tina dit keer?

Helaas mondt het geheel naar het eind ook nog eens uit in een anticlimax, de "finale" is echt een behoorlijke domper, het loopt allemaal met een sisser van knielende Bambi's af, Grindelwald ontkomt daarna op onspectaculaire wijze want er moest zo nodig weer een open eind in. De bruiloft op het eind is dan ook nog eens een vrij warm maar ongeïnspireerd bad.

Kortom, weer een tussenfilm, minder memorabel dan de vorige, de verhaallijn is deze keer gewoon niet goed genoeg uitgewerkt, en in de cutting room is broddelwerk geleverd.

avatar van Antonev

Antonev

Een weinig doordacht derde deel dat de aansluiting met de eerste twee films behoorlijk lijkt te verliezen. Daar waar eerder genoemde delen een aardige overgang hadden, voelt dit derde aan alsof het er wat willekeurig aan vastgeplakt is. Natuurlijk zijn er herkenningspunten en een soort van overlap te vinden, maar dat voelde allemaal veel te gekunsteld aan. Het is alsof de makers zo hard hun best hebben gedaan op het maken van een ‘goede film’, dat het averechts heeft gewerkt en dat andere facetten uit het oog verloren zijn geraakt. Ik vond in tegenstelling tot deel een en twee dat we bijzonder weinig gevoel in lag.

Een klein pluspuntje waren de speciale effecten. Dat gaf de film zo nu en dan nog wel een kleine boost. Natuurlijk is dat niet genoeg om het gebrek aan verhaal te compenseren. Mijns inziens heeft men de plank volledig mis geslagen en zal het nog een monsterlijke klus worden om de reeks te redden. Nog een minder deel en je bent gewoon klaar.

avatar van james_cameron

james_cameron

Beter dan het nogal matte en afstandelijke tweede deel, met ditmaal wat meer leven in de brouwerij en een minder complex plot. Hier en daar slaat de boel nog steeds een beetje dood en veel personages hebben moeite enige impact te maken, maar gelukkig maakt de aanwezigheid van Jude Law en Mads Mikkelsen veel goed. En production design en special effects zijn ook nu weer eersteklas. De magie van Harry Potter ontbreekt vooralsnog, maar de reeks mag van mij op dit niveau nog wel even doorgaan.

avatar van macrobody

macrobody

Tja, ik werd er niet warm of koud van eigenlijk. De CGI wordt wel beter maar toch is het toch nog niet helemaal. Daar waar Harry Potter nog redelijk interessant was qua verhaallijn is het in deze film niet erg verrassend.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Deze derde Fantastic Beasts is uiteindelijk niet zo slecht als ik op voorhand dacht, en na een slecht tweede deel terug een klein stapje in de juiste richting. Toch is ook dit een érg rommelige film, en vraag ik me vooral opnieuw af voor wie deze films nu eigenlijk worden gemaakt. Voor Harry Potter-fans? Ongetwijfeld, maar dan slagen ze er toch maar weer in om zo ongeveer alles fout te doen wat de Harry Potterfilms wél altijd juist deden. Dat is; het vertellen van pakkende/avontuurlijke verhalen, plus het hebben van een leuke locatie (Hogwarts), een leuke magische sfeer, en tot de verbeelding sprekende personages. Dat is waarom die films (/boeken) werkten. Fantastic Beasts heeft niets van dat, en zet vooral in op worldbuilding en het uitwerken van de tovenaarswereld. Dat wereldje is echter helemaal zo diep en interessant niet, en dat is waarom deze reeks faalt. Wat betreft het plot, tja.. wat is er na drie films nu eigenlijk gebeurd? Dit derde deel gooit heel wat balletjes in de lucht, maar uiteindelijk loopt het allemaal op vrij weinig uit. Een hoop gebakken lucht. En Dumbledore en Grindelwald moeten nog steeds hun legendarische duel krijgen. Ze hadden hier beter een compacte trilogie van gemaakt, en klaar, want dit gaat zo wel echt slepen.

Nu, zoals ik zei, het is wel terug een klein stapje in de juiste richting na het veel matigere Crimes of Grindelwald. Er zit, ondanks een geruime speelduur, een vrij prettig tempo in het geheel, waardoor ik me niet echt verveeld heb. Er zitten een aantal vermakelijke sequenties in, de CGI is prima, en vooral de acteurs leveren nog goed spel. Mikkelsen is wat conventioneler als de bad guy dan Depp (die Grindelwald iets theatraler neerzette), maar hij past wel prima in de rol, en vooral Jude Law blijf ik een geweldige jonge Dumbledore vinden. Eddie Redmayne is heel matig, maar die krijgt toch meer en meer een bijrolletje in zijn eigen reeks, dus dat stoort niet fel.

Klein 3'tje.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Na twee maal een 1,5* uitgedeeld te hebben aan de twee voorgangers gaat de film er hier op vooruit, maar nog altijd is het inhoudelijk ondermaats. Het duurt wederom belachelijk lang, terwijl het zelden weet te boeien met deze hoofdrolspeler. Er is een beetje fan-service en ze doen een poging meer diepgang te brengen maar het is het gewoon niet buiten de prachtige visuele effecten en best wel behoorlijke muziek. Tijd om gewoon met deze reeks te kappen. En maak dan meteen met terugwerkende kracht ook even een excuus aan Johnny Depp, die schandalig vervangen is hier. Ik heb niks tegen zijn vervanger (in tegendeel, groots acteur), maar het was belachelijk dat het gedaan werd.

kappeuter (crew films)

Deze reeks gaat qua niveau echt bergafwaarts.

Het eerste deel was goed, het tweede deel al een stuk minder, en dit derde deel is echt ondermaats.

Niet spannend, geen pakkend verhaal.

Moet het hebben van een paar aardige scènes, maar overall is dit een matige film die ook nog eens veel te lang duurt.

Ik haak nu af, of er moet een volgend deel komen dat unaniem goed wordt ontvangen.

Wat is die Eddie Redmayne toch een raar persoon. Soms een beetje op het irritante af, met z'n gekke bekkies en maniertjes. Mads Mikkelsen is een waardige vervangen van Depp, maar Depp had natuurlijk nooit vervangen moeten worden en ik vind het twee totaal verschillende acteurs, waardoor het dus alleen maar afleidt.

Waar is het misgegaan? De Harry Potter films waren stuk voor stuk vermakelijk. De eerste Fantastic Beasts was minder, maar ook daar heb ik van genoten, vooral vanwege de bijzondere wezens en de humor. Het vorige deel kon me echter totaal niet bekoren, en dit deel valt misschien nog wel harder tegen.

Het ziet er natuurlijk allemaal prachtig uit, en ook de bekende acteurs doen gewoon wat ze moeten doen (en ik mis Depp niet maar het is en blijft schandalig dat hij moest wiebelen), maar toch is het een saaie film waar ik moeite moest doen ze af te kijken.

Ik denk dat deze franchise zichzelf veel te serieus neemt. Deel 1 was licht en luchtig vermaak en stond vrijwel op zichzelf. Hoe anders met deel 2 en 3, waar men een Harry Potter prequel forceert. Een typisch voorbeeld van de creatieve armoede die op dit moment in Hollywood heerst.

avatar van Jeremiah1989

Jeremiah1989

Mad Mikkelsen kan de schoenen van Depp niet vullen naar mijn mening. Daarnaast ging de film weinig over tovenaren en 'fantastic beasts' en werd het meer een politiek drama.

avatar van Timothyvdmeer

Timothyvdmeer

• 2083 stemmen

waarom nu die toverstok? Waren erg veel personages in de film maar 3 kregen echt een beetje speeltijd.

Heel rommelig en niet echt een leuke film. De terugkeer naar Zweinstein en de muziek erbij zorgt ervoor dat ik de originele HP reeks maar weer eens ga bekijken.