Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald (2018)

Alternatieve titel: Fantastic Beasts and Where to Find Them 2

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy
134 minuten / 141 minuten (extended cut)

geregisseerd door David Yates
met Eddie Redmayne, Johnny Depp en Jude Law

In 1927, enkele maanden na de gebeurtenissen uit de eerste film, is Gellert Grindelwald ontsnapt en is hij medestanders naar zijn kant aan het overhalen. Dit met de belofte om tovenaars te verheffen boven alle niet-magische wezens. Alle hoop om hem tegen te houden rust op Albus Dumbledore en zijn goede vriend Newt Scamander, een voormalig leerling van Dumbledore.

avatar van Alathir
Vond Fantastic Beast 2 misschien net iets beter dan de eerste omdat er toch beduidend meer in gebeurd. Deel 1 wist me wel meer te betoveren. Het is natuurlijk op een gegeven moment een beetje een rommeltje en de namen wist ik niet zo goed meer. Gelukkig kom je er wel snel genoeg in maar het is zeker de moeite om de eerste film pas ervoor te zien. In het middenstuk wordt het even knap lastig om te volgen. Veel special effects en monsters maar het is zoals james_cameron hierboven ook zegt er valt nogal weinig lol mee te beleven. Geen greintje spanning in een film van meer dan 2u, ja dan doe je ergens iets verkeerd. In feite vind ik enkel Newt Scamander een interessant en mysterieus personages. De rest is weggelopen uit een parodie neem nu Jacob en Queenie.
Nee, je moet wel serieus blijven als filmmaker. Toch nog benieuwd genoeg om deel 3 te kijken, maar naar de bioscoop ga ik nooit gaan voor deze serie.

avatar van IH88
“The time's coming, Newt... When you're going to have to pick a side.”

Aardig vervolg van de avonturen van Newt, Jacob, Tina, Queenie en Dumbledore, hier sterk gespeeld door Jude Law. Het script is onsamenhangend en rommelig, en er zijn echt te veel subplots en personages. Maar vreemd genoeg vond ik het allemaal best goed te volgen, en visueel ziet alles er weer schitterend uit. Voordeel is ook wel dat ik de boeken en films over Harry Potter niet minutieus heb doorgenomen en ieder detail heb ontleed, dus eventuele continuïteitsfouten merk ik niet zo snel op. Complimenten ook voor de production design, want de sets zien er waanzinnig uit.

Het subplot rond Credence wordt wel zeer matig uitgewerkt, en Ezra Miller is ook erg saai in de rol. Redmayne, Waterston, Fogler en Sudol vormen (net zoals in de eerste film) een vermakelijk kwartet, en ik denk dat de volgende delen weer meer de nadruk op dit viertal moeten leggen. Met Law, Depp, Turner (als broer van Newt) en Kravitz in vermakelijke bijrollen.

avatar van Yugnav
Wat een ongelofelijke tegenvaller! Rommelig verhaal dat echt werkelijk nergens over gaat. De special effects zijn het enige wat de film nog enigszins dragelijk maken. Maar voor de rest mis je totaal niks als je deze overslaat. De HP magie is nergens te vinden in deze film.

avatar van cantforgetyou
Wij vonden deel 1 zo leuk. En dan dit...... Wat een tegenvaller. Véél te veel plotlijntjes die niet boeiend zijn. Rommelig gedoe. Jammer. Deel 1 had nog wat humor en speelsheid in zich. Dit is allemaal veel zwaarder en minder boeiend. Je zit ook veel minder fabeldieren dan in deel 1. Ook vond ik de special effects minder aanwezig in dit deel! Helaas. Het was allemaal niet slecht natuurlijk, maar gewoon niet zo grappig en speels als in deel 1.

Aardige film waarin de gevange Grindelwald weet te ontsnappen uit de gevangenis. Dit tweede deel heeft een omvangrijker plot vergeleken met het de eerste film. En dat is een positief punt, ware het niet dat de vele lijntjes redelijk rommelig overkomen en waardoor de film een goeie flow mist. Het laatste gedeelte is hierop een uitzondering en is dan ook het beste gedeelte van de film.

avatar van aspers
poeh... wat een langdradige zit! Kwam er moeite doorheen. Natuurlijk ziet alles er puik uit, maar dat maakt nog geen goede film.
Alles wat de eerste film zo leuk maakte (de humor, het tempo, de chemie, etc) lijkt hier compleet overboord gegooid en is nergens meer te bekennen. Het lijkt een compleet andere filmreeks. Crimes os Grindelwald neemt zichzelf helaas veel te serieus en dat gaat ten koste van het (kijk)plezier.

Zeer matig. 2*

1* nl voor het grafische.
Mooie plaatjes en speciale effecten maar daarmee is alles gezegd. Verhaal saai, langdradig en onsamenhangend. Vraag me om binnen enkele maanden het verhaal samen te vatten en ik zal er niets meer van weten. Verschillende keren moeten vechten om niet in slaap te vallen. Heb op wikipedia nog even deel één nagelezen, want had ook deze gezien en wist helemaal niet meer waar deze over ging. Acteurs hebben ook geen karakter. De weinige humor is niet geslaagd en de poging om romantiek in te brengen is ook niet geslaagd. O ja en het gaat over magie, enkele toverspreuken en magische wezens...
Heb de twee seizoenen van "The Magicians" gezien. Stukken beter.
Deze film heeft gewoonweg geen sfeer... Twee uur tijdverspilling.

Eigenlijk geldt voor deze film hetzelfde als voor de vorige, prachtige beelden en speciale effecten.
De wezens zien er prachtig uit alsook de locaties, zoals Parijs bijvoorbeeld.
De cast doet het ook goed, maar zoals ik al zei bij de eerste film, deze films gaan niet het evenwaardige succes halen zoals de Harry Potter films dat deden, hoewel deze verhalen ook van de hand van J.K. Rowling zijn.
Ik vind de scenario's iets te zwak en men valt in herhaling, het ia alsof je het allemaal al eens hebt gezien...

En we zijn terug bezig met de donkere en saaie wizard films die ik zo haatte van de Harry Potter franchise. De eerste Fantastic Beasts was zo zalig goed omdat hij anders was, quirky en juist luchtig. Het had een fantastische chemie tussen de 4 hoofdrolspelers, was plezierig en triestig om naar te kijken door de aparte speelse hoodfwizard Newt, en was tevens ontroerend omdat het met de beesten altijd wel een plezante boel was. Je voelde verdomd nog meer voor de beesten in 1 dan de karakters in deze. En in deze 2de is de chemie tussen de hoofdrolspelers weg, heb je een verhaal dat verdorie gaat om het vinden van iemand zijn mama (jeezus) en heeft Johnny Depp denkelijk de meest saaie rol ooit moeten spelen. Nogmaals, die eerste film was zo plezant en ontroerend. Waarom moet het weer de donkere tour op gaan? De enige scenes die nog leuk waren, was hetgene wat op Hogwarts gebeurde. Saai saai saai ...

BillySavastano
Gisteren gezien , stuk beter dan deel 1, persoonlijk vind ik ' the dark side die ze weer opgaan wel boeiend zie dat liever dan bijvoorbeeld het familie/meer naar kinderen gerichte harry potter 1 ondanks ik de complete bluray collectie heb. Wil tevens iemand mij uitleggen hoe ik een rating geef ben nieuw hier, ofja nieuw heb al veel reacties gelezen hier maar nooit een account aangemaakt

avatar van Thorongil
De extended cut zojuist gezien en de film beviel me iets beter dan in de cinema.

avatar van Ebenezer Scrooge
Goed vervolg. Johnny Depp als Grindelwald is een vreemdsoortige kruising tussen Billy Idol en Vivienne Westwood. Voor mij was het wel redelijk goed te volgen allemaal. Wat dat betreft zie ik niet echt veel verschil met de Harry Potter-films, maar wellicht waren die gemakkelijker te volgen omdat je van tevoren het boek had gelezen. Veel leuke verwijzingen naar Harry Potter in ieder geval: Nagini de slang, Letta van Detta (gespeeld door de dochter van Lenny Kravitz), The Mirror of Erised.. Het ziet er voor de jaren twintig wel erg clean uit allemaal en de Parijzenaren lijken qua kleding wel erg veel op de New Yorkers uit deel 1. Het had allemaal wel iets groezeliger gemogen.
De special effects zijn niet echt baanbrekend te noemen, maar ogen desondanks zeer fraai, het moment bijvoorbeeld waarop Grindelwald zijn volgers oproept en de gebouwen van Parijs in enorme zwarte doeken worden verpakt, als een soort duistere tegenhanger van Christo.
Er worden weer een aantal nieuwe fabeldieren ten tonele gevoerd: Kelpie, een onderwaterwezen van zeewier, en een zogeheten Zouwu, een Chinese draak die weet te ontsnappen uit een circus en door Scamander wordt gekalmeerd met een kattenspeeltje. Jammer genoeg hebben de dieren niet echt veel te doen.
Tot slot La Grande Finale op nergens minder dan begraafplaats Père-Lachaise, Grindelwald die ten strijde trekt tegen les non-magiques.. Nou ja, grand finale, zo groots ziet het er nou ook weer niet uit. Een gemiste kans wat mij betreft. Berlijn volgende keer? Neurenberg?

Ondanks dat ik de verhaallijn in de film niet helemaal begrijp en nogal verwarrend is en me afvraag waar het nou in godsnaam over gaat, vond ik dit toch een hele mooie film. Het ziet er allemaal werkelijk fantastich uit en het is op en top vermaak, maar wie nou precies wie is, is mij een raadsel. Het zal wel aan mij liggen.

avatar van Rickazio
Matige ''tussen''film...

avatar van JohnWilliams
Ik hou van het Harry Potter universum, van de magie en van alle karakters die J.K. Rowling de afgelopen jaren verzonnen heeft. Helaas heeft elke regisseur de kans om deze wereld eer aan te doen of deze wereld langzaam te verpesten. Zo begonnen de Harry Potter films geweldig, onder leiding van Chris Columbus en werd hij waardig opgevolgd door Alfonso Cuaron. Echter ging het vanaf dat moment fout, aangezien op een gegeven moment Yates werd aangesteld. Ik snap NIET wat ze in die man zien. De Cast is natuurlijk hartstikke goed, al zitten er veel Yates grapjes in die gewoon niet binnen komen bij mij. De dreuzel die opeens weer alles weet en in de tovenaarswereld ongezien kan komen is lachwekkend. Dat ter zijde is de film prima voer om weg te kijken op een regenachtige dag. Het verhaal mag er zijn, op een paar kleine scheurtjes na en de muziek is FENOMENAAL. James Newton Howard evenaart John Williams wat mij betreft en dat wil wat zeggen. Zijn muziek geeft het magische randje wat past bij de Harry Potter wereld.

Kortom, een vermakelijke film dankzij de muziek, de cast, de effects en het verhaal. Was deze film beter dan de eerste? Absoluut niet...

avatar van John Barry
Had beter gekund.

Het paradoxale is dat deze film enerzijds te langdradig is en anderzijds te kort duurt. Rowling en Yates behandelen een heel scala aan verhaallijnen, maar niet één krijgt echt de aandacht die het verdient. Hierdoor beklijft de film niet echt en wordt het een beetje een langdradig geheel. De film is eigenlijk het vermakelijkst als je niet op het verhaal let en alleen kijkt naar de special effects en de vele magische en sterke momenten. Want als geheel faalt de film, maar een groot aantal individuele scenes zijn erg sterk. Een aantal voorbeelden:
- De ontsnapping van aan het begin van de film.
- Alle scenes met de fabeldieren van Newt
- De toespraak van Grindelwald op het Cimetière du Père-Lachaise

Leuk dat we Hogwarts bezoeken, maar het is een beetje een zwakte bod dat we een remake krijgen van de les verweer tegen de zwarte kunsten uit the Prisoner of Azkaban. Was dan zo moeilijk een nieuwe scene te bedenken?

Het acteerwerk van cast is erg sterk. Eddie Redmayne is leuk en grappig als Newt, Johnny Depp zet een zet een goede Grindelwald neer en Jude Law acteert sterk als de jonge Perkamentus. Goede muziek van James Newton Howard.

Net aan voldoende.