Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald (2018)

Alternatieve titel: Fantastic Beasts and Where to Find Them 2

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy
134 minuten / 141 minuten (extended cut)

geregisseerd door David Yates
met Eddie Redmayne, Johnny Depp en Jude Law

In 1927, enkele maanden na de gebeurtenissen uit de eerste film, is Gellert Grindelwald ontsnapt en is hij medestanders naar zijn kant aan het overhalen. Dit met de belofte om tovenaars te verheffen boven alle niet-magische wezens. Alle hoop om hem tegen te houden rust op Albus Dumbledore en zijn goede vriend Newt Scamander, een voormalig leerling van Dumbledore.

avatar van Alathir
Vond Fantastic Beast 2 misschien net iets beter dan de eerste omdat er toch beduidend meer in gebeurd. Deel 1 wist me wel meer te betoveren. Het is natuurlijk op een gegeven moment een beetje een rommeltje en de namen wist ik niet zo goed meer. Gelukkig kom je er wel snel genoeg in maar het is zeker de moeite om de eerste film pas ervoor te zien. In het middenstuk wordt het even knap lastig om te volgen. Veel special effects en monsters maar het is zoals james_cameron hierboven ook zegt er valt nogal weinig lol mee te beleven. Geen greintje spanning in een film van meer dan 2u, ja dan doe je ergens iets verkeerd. In feite vind ik enkel Newt Scamander een interessant en mysterieus personages. De rest is weggelopen uit een parodie neem nu Jacob en Queenie.
Nee, je moet wel serieus blijven als filmmaker. Toch nog benieuwd genoeg om deel 3 te kijken, maar naar de bioscoop ga ik nooit gaan voor deze serie.

avatar van IH88
“The time's coming, Newt... When you're going to have to pick a side.”

Aardig vervolg van de avonturen van Newt, Jacob, Tina, Queenie en Dumbledore, hier sterk gespeeld door Jude Law. Het script is onsamenhangend en rommelig, en er zijn echt te veel subplots en personages. Maar vreemd genoeg vond ik het allemaal best goed te volgen, en visueel ziet alles er weer schitterend uit. Voordeel is ook wel dat ik de boeken en films over Harry Potter niet minutieus heb doorgenomen en ieder detail heb ontleed, dus eventuele continuïteitsfouten merk ik niet zo snel op. Complimenten ook voor de production design, want de sets zien er waanzinnig uit.

Het subplot rond Credence wordt wel zeer matig uitgewerkt, en Ezra Miller is ook erg saai in de rol. Redmayne, Waterston, Fogler en Sudol vormen (net zoals in de eerste film) een vermakelijk kwartet, en ik denk dat de volgende delen weer meer de nadruk op dit viertal moeten leggen. Met Law, Depp, Turner (als broer van Newt) en Kravitz in vermakelijke bijrollen.

avatar van Yugnav
Wat een ongelofelijke tegenvaller! Rommelig verhaal dat echt werkelijk nergens over gaat. De special effects zijn het enige wat de film nog enigszins dragelijk maken. Maar voor de rest mis je totaal niks als je deze overslaat. De HP magie is nergens te vinden in deze film.

avatar van cantforgetyou
Wij vonden deel 1 zo leuk. En dan dit...... Wat een tegenvaller. Véél te veel plotlijntjes die niet boeiend zijn. Rommelig gedoe. Jammer. Deel 1 had nog wat humor en speelsheid in zich. Dit is allemaal veel zwaarder en minder boeiend. Je zit ook veel minder fabeldieren dan in deel 1. Ook vond ik de special effects minder aanwezig in dit deel! Helaas. Het was allemaal niet slecht natuurlijk, maar gewoon niet zo grappig en speels als in deel 1.

Aardige film waarin de gevange Grindelwald weet te ontsnappen uit de gevangenis. Dit tweede deel heeft een omvangrijker plot vergeleken met het de eerste film. En dat is een positief punt, ware het niet dat de vele lijntjes redelijk rommelig overkomen en waardoor de film een goeie flow mist. Het laatste gedeelte is hierop een uitzondering en is dan ook het beste gedeelte van de film.

avatar van aspers
poeh... wat een langdradige zit! Kwam er moeite doorheen. Natuurlijk ziet alles er puik uit, maar dat maakt nog geen goede film.
Alles wat de eerste film zo leuk maakte (de humor, het tempo, de chemie, etc) lijkt hier compleet overboord gegooid en is nergens meer te bekennen. Het lijkt een compleet andere filmreeks. Crimes os Grindelwald neemt zichzelf helaas veel te serieus en dat gaat ten koste van het (kijk)plezier.

Zeer matig. 2*

1* nl voor het grafische.
Mooie plaatjes en speciale effecten maar daarmee is alles gezegd. Verhaal saai, langdradig en onsamenhangend. Vraag me om binnen enkele maanden het verhaal samen te vatten en ik zal er niets meer van weten. Verschillende keren moeten vechten om niet in slaap te vallen. Heb op wikipedia nog even deel één nagelezen, want had ook deze gezien en wist helemaal niet meer waar deze over ging. Acteurs hebben ook geen karakter. De weinige humor is niet geslaagd en de poging om romantiek in te brengen is ook niet geslaagd. O ja en het gaat over magie, enkele toverspreuken en magische wezens...
Heb de twee seizoenen van "The Magicians" gezien. Stukken beter.
Deze film heeft gewoonweg geen sfeer... Twee uur tijdverspilling.

Eigenlijk geldt voor deze film hetzelfde als voor de vorige, prachtige beelden en speciale effecten.
De wezens zien er prachtig uit alsook de locaties, zoals Parijs bijvoorbeeld.
De cast doet het ook goed, maar zoals ik al zei bij de eerste film, deze films gaan niet het evenwaardige succes halen zoals de Harry Potter films dat deden, hoewel deze verhalen ook van de hand van J.K. Rowling zijn.
Ik vind de scenario's iets te zwak en men valt in herhaling, het ia alsof je het allemaal al eens hebt gezien...