Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald (2018)

Alternatieve titel: Fantastic Beasts and Where to Find Them 2

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door David Yates
met Eddie Redmayne, Johnny Depp en Jude Law

In 1927, enkele maanden na de gebeurtenissen uit de eerste film, is Gellert Grindelwald ontsnapt en is hij medestanders naar zijn kant aan het overhalen. Dit met de belofte om tovenaars te verheffen boven alle niet-magische wezens. Alle hoop om hem tegen te houden rust op Albus Dumbledore en zijn goede vriend Newt Scamander, een voormalig leerling van Dumbledore.

avatar van Hellboy!
Zwolle84 schreef:

Wat vind je er zo goed aan?

Het verhaal, de special effects. Uitdieping van de personages, zoals Perkamentus.

avatar van alexspyforever
Ok met enkele vrienden naar de bios geweest om deze film te bekijken. Dit is dus een Pre-Harry Potter film, kennelijk het 2de deel van de prequels. Van HP ken ik niet veel, heb zo 2en een halve film uit dat universum gezien. Mij heeft dat nooit echt aangesproken ondanks dat ik vroeger wel erg van fantasy hield. Nu ook nog wel maar al die CGI monsters en Star Wars effecten kunnen me maar weinig boeien. Eigenlijk zie ik veel gelijkenissen met andere universa uit de fantasy en sci-fi wereld, strijd tussen goed en kwaad met aan elke zijde zo een uitverkorene waarbij de lotsbestemming al is beschreven of voorspeld voordat het heeft plaatsgevonden. Ik dacht ik ga niet te veel vragen stellen en wat proberen te genieten van de rit ook al wist ik vooraf dat het wellicht niet mijn ding ging zijn. En ja het begin was toch even doorbijten met als dat flitsende gedoe. Gelukkig was dat niet de hele tijd zo. Je krijgt wel een hoop karakters en plotjes geserveerd en ik herinnerde me zowaar Albus Dumbledore ook al had hij niet zo erg veel te doen hier. Uiteindelijk deed het me denken aan X-men en Star Wars maar dan in een wereld van tovenaars. Laat ik gewoon zeggen dat het ondanks dat ik er niet veel aan vond wel een leuke avond uit was.

avatar van myrtherdekker
Goede film, zeker voor Potterheads. Beter dan FB deel 1. Veel meer actie en goede "magische" scenes. Weer leuke verwijzingen naar Harry Potter. Wel een stuk onduidelijker. Zeker het einde, waar in 5 minuten heel veel informatie wordt verstrekt, is moeilijk om te volgen. Moest het voor een tweede keer zien om het nou een beetje te kunnen begrijpen. Maar, ik blijf fan. Always.

avatar van Breur
Sergio Leone schreef:
Slecht.

Het eerste deel was nu ook al niet spetterend te noemen, maar dit is toch nog een trapje lager. Héél erg rommelig, vooral, en dat dan nog uit de pen van de vrouw die heel deze "magische" wereld geschapen heeft.
Veel te veel personages op een hoopje gesmeten in lawaaierige taferelen. Oninteressante subplotjes vliegen je om de oren en na een dikke 2 uur heb je van alles wat gezien.

De cast komt ook totaal niet uit de verf. Eddie Redmayne met z'n ellendig pruillipje is weer storend als vanouds en krijgt gelukkig niet al te veel screentime. Ik had vooral gehoopt dat er wat magie zou komen met Johnny Depp als Grindelwald en Jude Law als jongere Perkamentus, maar zij komen evenmin uit de verf.

De magische beesten zijn eveneens randfenomenen in dit rommeltje. De meesten van hen zijn dan ook nog eens lelijk van design, dus geen idee wat nu echt de bedoeling is.
CGI is sowieso niet al te mooi - het is allemaal fake en plastic. Zelfs Zweinstein - en als ik nu één iets leuk vind aan de Harry Potter-serie is het wel Zweinstein - is sfeerloos en kunstmatig.

Na deel 1 ook dit deel in de bioscoop gezien, maar dat zal toch niet voor deel 3 weggelegd zijn, vrees ik.

En dat met LotR op 2 in je top 10. Game of Thrones (weliswaar serie) zou ik in jouw geval mijden. Hadden ze azijn in je Grolsch flesje gedaan?

avatar van Lord Flashheart
Een rustige oudejaarsavond dit keer: oliebollen op tafel, glas wijn en een paar niet al te moeilijke films (dacht ik) geregeld. Alles pakte prima uit, behalve deze film.

Ondanks dat ik het eerste deel en alle Harry Potter films heb gezien, lukte me het me niet om dit verhaal te volgen. Niemand van ons lukte dat. Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald blijkt zo'n film waarbij je je liefst van te voren moet inlezen om er iets van te begrijpen. En in opperste concentratie en stilte de materie tot je moet nemen. Als een lastig, droog studieboek. Laat oudejaarsavond nou net een avond zijn waar je hierop niet zit te wachten.

Het verhaal is een rommeltje. Tientallen personages worden geïntroduceerd, zonder ze ook maar enige achtergrond te geven. Bovendien zijn de motieven van de (hoofdrol)spelers nooit echt duidelijk. Er is een overdosis aan subplots, maar geen enkele wordt goed uitgewerkt. Scenes zijn vaak chaotisch en donker, waardoor alles nog slechter is te volgen. Ook in de climax lukt het regisseur Yates niet er één geheel van te brijen. In alles lijkt het een cliffhanger voor de volgende drie delen.

Sommige acteurs (Jude Law) komen goed uit de verf en sommige special effects zijn goed gedaan. Als geheel is dit echter de slechtste film uit het HP-universe. 2**

avatar van TheManInBlack
Een stukkie minder dan zijn voorganger Fantastic Beasts and Where to Find Them (2016) maar buitengewoon wel vermakelijk. Ikzelf had geen moeite met het volgen van het verhaal. Prima sequel, laat het volgende deel maar komen!

avatar van pablo7727
Vandaag gezien in 4D X in Amsterdam. Vette film - ver boven verwachting. Must see !

avatar van devel-hunt
Matige film. Goed acteer werk, mooie beelden, maar heel matig verhaaltje waar eigenlijk niets gebeurde.

avatar van Psycho-M
Ik heb me prima vermaakt met dit tweede deel van de fantastic beasts serie.

De 4DX wordt voor deze film ook echt goed toegepast.
Zeker de moeite waard om deze in 4DX te gaan kijken.

ik heb nog nooit verveelt uit een theater gelopen, tot nu toe. dit was de slechtste film die ik ooit heb gezien. niet de slechtste film ooit, maar wtf hoe zorg je ervoor dat er zo veel gebeurt in een film en dat het tegelijkertijd te saai is voor woorden. iets over hoe het gefilmt is irriteert me als de <scheldwoord>, ik kan niet zeggen wat maar ik zat boos in mijn stoel zo irritant was het. deze film voelde als een ongemakkelijke droom en ik wil er nooit meer over denken.

TMP
De film haalt het qua niveau bij lange na niet bij de Harry Potter films. Daarvoor is het plot niet goed en boeiend genoeg en dat geldt eigenlijk ook wel voor de meeste personages. Veel personages komen niet uit de verf. De verwijzingen naar gebeurtenissen uit de Harry Potter verhalen (en films) zijn wel aardig en de sfeer die de film heeft is ook wel in orde. Het plot is echter gewoon niet sterk genoeg om er een goede film van te maken. Toch wel aardig om een keertje te hebben gezien.