Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald (2018)

Alternatieve titel: Fantastic Beasts and Where to Find Them 2

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy
134 minuten / 141 minuten (extended cut)

geregisseerd door David Yates
met Eddie Redmayne, Johnny Depp en Jude Law

In 1927, enkele maanden na de gebeurtenissen uit de eerste film, is Gellert Grindelwald ontsnapt en is hij medestanders naar zijn kant aan het overhalen. Dit met de belofte om tovenaars te verheffen boven alle niet-magische wezens. Alle hoop om hem tegen te houden rust op Albus Dumbledore en zijn goede vriend Newt Scamander, een voormalig leerling van Dumbledore.

avatar van mjk87
Leuk dat Klaas Dijkhoff ook een rolletje had, maar geen idee waar dit verder over ging. Eerst maar een whiskey, een nachtje slapen en er morgen maar wat over schrijven.

avatar van mjk87
Zelden toonde een eerste scène visueel zo goed hoe de film inhoudelijk verder werd beleefd: ergens heb je wel een idee wat de rode draad is, maar het is zo chaotisch verbeeld dat je eigenlijk geen idee hebt waar je nu precies naar kijkt. Die scène was overigens ook wel de slechtste van de hele film, qua beeldvoering en qua ideeën. Vergelijk die eens met de ontsnapping van Magneto in X2 waar dat een stuk beter wordt gedaan, en dan weer aan deze duistere simpele scène.

Rowling had duidelijk weer een vuistdikke pil in gedachten, genoeg voor een miniserie van 10 uur. Maar in plaats van wat verhaallijnen te schrappen zijn alleen sleutelscènes overgebleven om alles er maar in te stoppen. De film racet zo van moment naar moment waardoor ten eerste je niet echt meeleeft. Maar daarnaast is het soms volstrekt onbegrijpelijk wat er nu gebeurt omdat je allerlei scènes ertussen mist die een en ander wat context geven, of de film verhalend vloeiend laat zijn. Het zijn allemaal losse scènes waar je als kijker zelf maar wat van mag bedenken. Je kan ook zeggen dat Yates hiermee een ode brengt aan de experimentele films van Godard -de film speelt immers grotendeels in Frankrijk- maar dat lijkt me dan niet bewust.

De pacing is wel oké, en vervelen doet de film ook niet. Verder ziet de toverwereld er weer geweldig uit. Leuk ook om nu Parijs te nemen (krijgen we hierna Berlijn? Of plekken veel verder?) en je hebt echt het idee dat deze wereld leeft en geloofwaardig is. De meeste acteurs zijn ook prima, Depp toont weer wat tekenen van leven, Law is een goede Dumbledore (ik vraag me af wat de reden is dat hij op den duur die lange tovenaarsgewaden ging dragen) en de CGI overtuigt voldoende. Het is nog niet het niveau dat Disney toont, maar wel stukken beter dan deel 1. Al speelt waarschijnlijk mee dat de look nogal duister is, waardoor slechte effecten worden gecamoufleerd. Denk aan Godzilla uit 1998 in de regen.

Een film met potentie, maar met te vel slechte keuzes en soms helemaal geen keuzes. 2,5*.

avatar van Thiver
behangplakker schreef:
De film bevatte echter wel enorm veel uitleg, wat storend was voor het verloop van de film.
"Wacht, dan pak ik mijn stamboom er ook even bij."

mjk87 schreef:
Leuk dat Klaas Dijkhoff ook een rolletje had...
Quoi?

Weer een prachtige film in het harry potter universum

avatar van Elchapo
Gisteravond met vrouw en dochter gezien hier in Nijmegen.deel 1 vind ik net een tikkeltje beter,toch is dit vervolg absoluut dik in orde met oogveblindende SFX en een goed acterende johnny depp.op naar deel 3........ 4 stars.

Ik begreep er geen moment iets van eigenlijk, waar het nou precies over ging. Maar wij zaten bij de 3D versie en dat voegde toch wel iets toe, dus nog 2.5* voor de effecten, maar het verhaal werkelijk waar geen flauw idee.

avatar van Ajax&Litmanen1
Fors verschil qua score als je IMDb (7,2) met Moviemeter (2,89 = 5,5je) vergelijkt. Ik verwacht dan ook heel weinig nog van deze film.

Thiver schreef:

Quoi?

Dumbledore, met zijn korte baard en gilet. M’n broertje en ik vonden hem sprekend.

avatar van horizons
Begint bioscoop dingetje te worden: opmerkingen over dat scènes te donker gefilmd zijn. Ik heb daar tot heden nog nooit last van gehad (vue en Quattro).

Toffe film dit tweede deel. Misschien nog net iets beter dan de eerste. Rustige opbouw. Nergens een hak op tak gevoel. De lijntjes worden netjes bij elkaar gebracht en de tovenarij ziet er de hele rit door geweldig uit.

Niet vergeten te vermelden de wel heel erg mooie filmscore tijdens de hele film.

Voor mij scoort deze spinoff toch beter dan de Harry Potter films. Alleen Azkaban en Hallows pt1 hebben dit niveau gehaald.

avatar van Arnforpresident
Tijd om David Yates te ontslaan. Die man heeft werkelijk nog niks goeds betekent voor de hele franchise. Tijd voor verandering.

avatar van Woland
Ik heb me wel redelijk vermaakt, en een krappe voldoende kan er net aan af, maar dit was verre van een meesterwerk. Weliswaar leuk om in het Harry-Potter-universum terug te keren, al haalt de film het niet bij de originele serie wat mij betreft. Maar qua verhaal is het maar een warrige en niet heel logische boel, waar veel tijd besteed wordt aan uitleggerij en expositie, en waar het verhaal wel heel opzichtig een opwarmertje is voor deel 3, 4 en hoeveel delen er ook nog mogen komen. Het komt allemaal nogal onaf over. En dan kan je nog zoveel fraaie magische beesten in Parijs rond laten lopen, maar dan had ik liever gezien dat ze wat meer moeite in een coherent en goed gepacet script hadden gestoken.

avatar van annieappel
Nul sterren. Ik snapte echt geen reet van de hele film. Terwijl ik toch alle Harry Potter boeken heb gelezen en deel 1 ook heb gezien. Maar goed, deel 1 was alweer even geleden. Blijkbaar was het de bedoeling dat je die nog precies in je hoofd had zitten, anders snap je er dus echt niks van. Ik viel zelfs in slaap vanwege het slechte verhaal en omdat je helemaal niet meeleeft met de personage’s. Dat krijg je van zoveel verhaallijnen, dan krijgt het geen diepgang. We hebben voortijdig de bios verlaten zo slecht was het, dat heb ik nog nooit gedaan. Echt jammer.

Raar.
Verhaal is toch niet zo lastig in deze film. En niet eens zo heel veel verschillende.

avatar van venderkets
Graaf Machine schreef:
Bedankt voor dat antwoord, dan kan ik vanavond rustig gaan kijken.

En? Begreep je er wat van?

avatar van Graaf Machine
venderkets schreef:

En? Begreep je er wat van?

De bezichtiging is uitgesteld, er kwam wat tussen. Nu staat hij voor zondag gepland. Helaas draait de film hier meesttijds in 3D, en ik wil hem in 2D zien.

Voordeel is wel dat ik in de loop van de week nog even het eerste deel kan bekijken op geleende DVD.

Je hoort nog.

avatar van annieappel
Ik ging er blanco in, niks over opgezocht en met de 1e film niet vers in mijn hoofd. Dan is het gewoon niet te doen, personages worden niet geïntroduceerd, ik wist niet meer wie wie nou ook alweer was, scenes gaan van hak op de tak en sommige scenes zijn totaal overbodig of onduidelijk waarom ze belangrijk zijn voor het verhaal (zoals ineens een scène op Hogwards over het verleden, waarom?). Op t eind zal het gerust wel duidelijk zijn geworden maar het kijkt niet lekker. Mijn vriend begreep het beter, maar kwam ook niet lekker in het verhaal. Beiden besloten we het einde niet meer af te wachten. Eerste deel was veel leuker. Erg teleurstellend.

avatar van grandpa
annieappel schreef:
Nul sterren. Ik snapte echt geen reet van de hele film.

Goed zo, lucht je hart. Mijn like heb je alvast.

avatar van hoffhaan
Duidelijk minder dan de eerste. Veel special effects. Verhaal wat warrig. krappe voldoende. 3.0

avatar van horizons
Iedereen dezelfde film gezien? Ik vond er niets warrigs aan.
Zal het dan de duistere waas zijn waar sommige bioscopen last van hebben?

avatar van Crook
Het lijkt erop alsof hier een trend gevolgd wordt die we in Hollywood de laatste jaren vaker zien, helaas. Voor 90% zijn de scenes gevuld met bombastische special effects - die oogverblindend zijn, maar vrij weinig aan het narratief toevoegen. Daar blijft dan de laatste 10% voor over, en die is ook nog 'es slecht en veel te ingewikkeld (en daardoor haast onvolgbaar) gebracht, zoals meer mensen hierboven al opmerkten. Of dat aan de regie ligt, of aan het schrijven, geen idee - ik denk het eerste, want Rowling heeft haar sporen wel verdiend op schrijversvlak denk ik zo. Ik las ergens dat de oorspronkelijke planning was om twee van deze films te maken, dat worden er nu toch vijf. Wellicht heeft het daar wat mee te maken; dat het verhaal nu uitgesmeerd moet worden over vijf films? Ik weet niet of het zo is, maar het voelt wel zo. En dat is jammer, want het heeft best potentie, deze duistere vertelling in het Harry Potter-universum.

avatar van Doerak40
En weer genoten van een goeie film...
Je zit binnen 30 seconden in de Harry Potter sfeer en het verhaal is logisch, geen verrassingen over een hele wereld in een koffer enz.
En ik ben benieuwd naar de volgende!

avatar van Ste*
Leuker dan deel 1, maar dat was ook niet zo heel moeilijk.

Wel heeft de film weer last van dezelfde soort euvels; het is allemaal behoorlijk chaotisch en vormt maar lastig een geheel. Ik heb verschillende mensen gehoord over dat het lastig te snappen zou zijn. Nu valt dat wel mee, het verhaal is op zichzelf niet eens zo ingewikkeld, maar het wordt wel veel lastiger gebracht dan nodig. Zeker met zo'n ontknoping op het laatst over wie Credence (Koenraad, wie verzint die vertaling....), nu echt is en wat Leta heeft gedaan, etc. Denk niet dat kinderen dit een erg leuke of begrijpbare film zullen vinden, maar daar kan ik me in vergissen.

Nu is de huidige generatie kinderen natuurlijk ook niet opgegroeid met de Harry Potter-wereld, en is de film denk ik sowieso leuker (en bedoeld) voor mijn generatie. Ik veerde in ieder geval op in blijdschap toen ik het Harry Potter-deuntje hoorde en Hogwarts in beeld kwam. Makkelijk het leukste stukje van de film, en dat zegt wel iets.

Want hoeveel effecten en magie en beesten en gedoe er ook verzonnen worden, het haalt het allemaal toch niet echt bij de Harry Potterfilms. Je merkt dan ook wel dat hier geen boek achter zit, want je hebt toch eigenlijk heel weinig binding met de personages (behalve dan Dumbledore enzo) en wat er allemaal gebeurt. Je moet het allemaal maar ter kennisgeving aannemen in plaats van dat je denkt 'oh ja, dit en dat is er aan de hand'. (Maar goed, dat geldt voor de niet-lezers van Harry Potter ook.)

Dit deel had ook minder substantie dan ik van tevoren had gedacht, het is net als het vorige deel weer behoorlijk een 'opstapje naar', ongetwijfeld naar het grote Grindelwald vs. Dumbledore gevecht, in plaats van dat het echt op zichzelf kan staan.

Tja, hier en daar zeker vermakelijk, het wordt nooit heel saai of slecht en uiteraard prachtig gemaakt, maar het blijft vooralsnog een wat stroef geheel allemaal. En ik blijf Newt Scamander als hoofdpersoon ook maar wat vergezocht en willekeurig vinden, hoewel ik Eddie Redmayne altijd leuk vind om te zien, dus vooruit.

Dit viel mij wat tegen na deel 1, dat ik wel verrassend leuk vond. Ik vond de beelden mooi, maar het verhaal chaotisch. Uiteraard is de hoofdlijn van het verhaal wel duidelijk, maar bij heel veel personages moest ik steeds bedenken wat hun doel in het verhaal is. Johnny Depp viel niet mee, ik vond Colin Farrell in deel 1 overtuigender.

avatar van Thorongil
Visueel zag het er allemaal goed uit. En het 1e uur vond ik interessant. Maar het plot gaat volledig de mist in laatste uur. Kan iemand me uitleggen waarom we al die scenes met Lestrange nodig hadden, was allemaal nutteloos en en die Kama kerel ook. Credence blijkt een Dumbledore dus verdoen we eigenlijk een half uur met Lestrange backstory. Wordt terecht afgestraft en is een dieptepunt in het Harry Potter Universum. Rowling kan of eerder gezegd kon goede boeken schrijven, maar filmscenarios zijn duidelijk niet aan haar besteed.

grandpa schreef:

Goed zo, lucht je hart. Mijn like heb je alvast.

Jij begrijpt mijn frustratie

avatar van wwelover
Boooooooooring. Wat een suffe film zeg. Verhaal is slap, de twee meest interessante karakters (Dumbledore en Grindelwald) komen amper tot hun recht. De film lijkt vooral om mooie plaatjes, een boost in merchandise en een opzet naar het vervolg te zijn. Gelukkig spelen er leuke acteurs in..

avatar van Antonev
Een film met heel veel potentie, maar helaas weten de makers de drempel tussen goed en geweldig niet te passeren. Het blijft jammer genoeg een beetje hangen op de cruciale momenten.

Bewust en onbewust trek ik toch snel een lijntje naar de Harry Potter reeks. De geweldige magische sfeer uit die films weten ze helaas niet te benaderen. Het hoeft natuurlijk niet tot in de kleinste details magisch te zijn, maar dit was toch ietwat schraal. Daarnaast mis ik ook wel een fikse rode draad tussen het eerste en tweede deel en was de verhaallijn wat rommelig. Ik had in ieder geval niet het idee dat er opgebouwd wordt naar een geweldig volgend deel.

Enfin, tot zover de negatieve kanten. Positief vond ik de geweldige animaties. Wij zaten redelijk dicht op het scherm en op sommige momenten werd je echt in het scherm gezogen. Visueel gezien dus echt een spektakel. Het redelijk vlotte verloop en de humor waren fijn en weten de film nog aardig vlot te trekken.

Alles bij elkaar was het toch wat onbevredigend. Men moet toch wel met een ijzersterk derde deel komen, willen ze de reeks kunnen redden.

avatar van Fraissie
Mooie spektakel maar verhaallijn is matig.

Dominootje
Wat voornamelijk al is gezegd: het ziet er allemaal mooi uit maar mist wat verhaallijn en verbintenis met deel 1.

Ach, leuk om gezien te hebben maar niet super speciaal.

avatar van notsub
Twee weken geleden zag ik deel 1 en dat was een goede zet. Ik zat zo weer in het verhaal. In dit deel gaat het er visueel regelmatig weer heftig aan toe, tot het randje zou ik zeggen. De aanwezigheid van al die beesten blijft gewoon kleurrijk en grappig. De karakters uit deel 1 vormen natuurlijk de uitgangspunten voor een verdere uitrol van het verhaal. Het stevent duidelijk af op een toekomstige clash tussen twee kemphanen, die vroeger de beste vrienden waren. De links met de Harry Potter reeks zijn talrijk, leuk was ook de rol van de alchemist Nicolas Flamel. De oude man heeft ook echt bestaan....Dit is zeker een prettig dynamische prent geworden, waarin voldoende humor zit.