Fantastic Beasts and Where to Find Them (2016)

3,38

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door David Yates
met Eddie Redmayne, Katherine Waterston en Dan Fogler

1926. Het verhaal volgt een zogeheten magie-zoöloog, Newt Scamander (Eddie Redmayne) genaamd. Newt heeft net zijn wereldwijde excursie voor het vinden en vastleggen van een bijzondere collectie fabeldieren afgerond. Tijdens een tussenstop in New York loopt alles uit de hand wanneer een paar fabeldieren uit zijn magische koffer weten te ontsnappen, die wel eens problemen zouden kunnen veroorzaken voor zowel de tovenaars- als de Dreuzelwereld.

198 BERICHTEN 55 MENINGEN
avatar van Marvinleeaday
geplaatst: 20 april, 11:19 uur [permalink]
Viel mij ontzettend tegen, geef toch 3* omdat iemand met zo veel fantasie beloond moet worden.

avatar van keimpeS
geplaatst: 20 april, 15:31 uur [permalink]
Prima fantasie film, spin-off van de Harry Potter films.

avatar van horizons
geplaatst: 21 april, 22:59 uur [permalink]
Nu heb ik alleen maar Harry Potter 1 tm 4 gezien maar deze Fantastic Beasts vond ik toch wel een slag beter, misschien was Akzaban zelfde niveau.
Sterke effecten, leuk geacteerd en goed gedoseerde mooie soundtrack.

avatar van JohnWilliams
geplaatst: 28 april, 12:41 uur [permalink]
Dat er ooit nog een film kwam in de wereld van Harry Potter, daar had ik alleen maar van kunnen dromen. J.K. Rowling heeft sinds het einde van de jaren 90 de Tovenaarswereld een nieuwe boost gegeven met haar fantasierijke verhalen over de 'jongen die bleef leven' en houdt ons sinds die tijd in haar magische greep. Van geweldige plottwisten tot de magische muziek van John Williams (ja, ik moet m even noemen), ik ben ontzettend fan van de Harry Potter Serie, dus een nieuwe film in deze wereld is gaaf, maar ook een enorme gok. Kan de film wel naadloos aansluiten bij de reeds bestaande films? JA!

Een dikke JA, omdat de film eigenlijk niet aansluit op de serie, maar juist de voorganger is. De effects zijn natuurlijk beter dan in 2001, dus het overtreft zeker qua effects deel 1. Wat ook weer geweldig is, is het verhaal. Hoe verzin je dit nou weer? Opnieuw origineel en leuk bedacht door J.K. Rowling. De muziek van James Newton Howard was prima, de acteerprestaties van Redmaye ook. Er zit humor in de film, spanning en actie. Kortom, een heerlijke film die snel wegkeek. Aan het einde nog een vleugje Johnny Depp, dat vond ik ook wel leuk. Kortom, ik heb genoten en kijk alweer uit naar deel 2. Hopelijk gaan ze het verhaal niet uitmelken (zoals bij The Hobbit wel gedaan werd). Op naar deel 2, ik heb er nu alweer zin in!

avatar van Pim1993
geplaatst: 10 mei, 00:05 uur [permalink]
Fijn om deze film gezien te hebben die ons weer mee terug neemt naar de ware tovenarij. Deze oppermachtige fantasiewereld van Rowling verdient wat mij betreft nu al een plek op de Werelderfgoedlijst. Een unicum in zijn soort.

Deze viel me echter tegen. Neem New York, laat er een paar verzonnen hersenspinsels los en creëer een partij chaos in de sfeerrijke Amerikaanse jaren twintig straten. Dan heb je een verhaal, of toch niet?

Het Grindelwald-verhaaltje, wat misschien echter ook voor de diehard Harry Potter-fans veel interessanter was geweest, blijft genadeloos op de vlakte. In mijn opinie tenminste. Ik heb het gevoel dat ik zeker een dik uur naar een stuntelig Brits incapabel figuur heb zitten kijken die me niet heel erg kon bekoren. Het werd zelfs een beetje een zooitje op het doek. Er waren te veel verhaallijnen actief en er werd wat mij betreft op de verkeerde gespitst. Gemiste kans.

Hopelijk volgen er in deze wereld nog meer films. Als dit een leuk tussendoortje was heet ik hem meer dan welkom, dat daar niet van. Toch een 3 voor de visuele aspecten, de cast (op Eddie Redmayne na want die kan niet zoveel koppen trekken) en ook voor een groot gedeelte voor de meesterlijke J.K. Rowling.

avatar van mnrk
geplaatst: 12 mei, 10:46 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Aww, I wanna be a wizard.

Een heerlijke film van David Yates...

Na de HP reeks gaan we verder met deze , en wederom is het verhaal leuk bedacht en uitgevoerd, de gehele aankleding zorgt voor een lekker sfeertje bij deze film en de special effect's zijn ook gewoon zeer goed...

Eddie Redmayne is op zijn plaats als Newt Scamander en ook de rest van de cast is zeker te weten een prima aanvulling/toevoeging...

En dit weer allemaal voorzien van een prima score...
James Newton Howard - Fantastic Beasts and Where to Find Them (2016) - MusicMeter.nl

Leuk om ook weer als verrassing Johhny Depp te zien op het einde, deze zal weer van de partij zijn in de het 2e deel (de man speelt zulke rollen toch geweldig)...
Fantastic Beasts and Where to Find Them 2 (2018) - IMDb

avatar van W.V.
geplaatst: 19 juni, 15:32 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Is dit nu wel de opvolger van de Potter reeks of niet, ik denk van wel, te vaak wordt er in deze film verwezen naar alles wat ook in de Potter reeks voorkwam zoals Zweinstein, Perkamentus en ook de magische dieren die nu in beeld komen worden in de reeks meermalen genoemd.
Is het van hetzelfde niveau als de Potter reeks, naar mijn mening niet, maar dat kan nog komen nu er een tweede deel komt want het is zeker geen slechte film.
De film speelt zich af in de jaren 20 van de vorige eeuw, maar het beeld welke hier van NY wordt gegeven is me iets te "sprookjesachtig", het is met net iets te veel CGI er is geen realiteitszin. Wat dan wel weer leuk is dat de amerikanen hun eigen ministerie van TVK hebben.
Je voelt dan direct ook de connectie met de HP films welke zich ook deels op het ministerie afspeelden. Het verhaal is nog wat aan de voorzichtige kant, een paar magische dieren die los breken en New York op stelten zetten, uiteraard heeft dat gevolg voor de verhoudingen tussen de toverwereld en die van de niet magische bevolking.
Ook is er een soort van verrader op het ministerie die zaken naar zijn hand probeert te zetten en uiteraard faalt daarin, leuke rol van Farrel trouwens.
De beste rol is die van Fogler als Kowalski, de tegen wil en dank als niet magiër de toverwereld in wordt gesleurd en daar best wel op een positieve manier mee om gaat en steeds probeert daarin zijn waardigheid te behouden. Fogler slaagt er in om die rol heel natuurlijk neer te zetten, dat komt ook door zijn nieuwsgierigheid waardoor hij niet als een soort oom Herman tegen de zaken aankijkt.
Redmayne zet een acceptabele Scamander neer, maar door zijn manier van acteren, heel afstandelijk vond ik het moeilijk om een soort empathie voor zijn karakter op te brengen.
De creaturen zien er stuk voor stuk fantastisch uit zoals ook de special effects, ook daar ligt het niet aan dat ik de film niet hoger dan een drie geef.
Ik mis iets aan deze film, noem het iets magisch, iets wat ik direct met de HP reeks wel had, misschien maak ik de fout door deze film toch te veel als een vervolg te zien.
Ik hoop dat ik dat bij een volgende kijkbeurt minder zal hebben. Voor nu zeker een genietbare film en kijk wel uit naar deel 2.

avatar van Ebenezer Scrooge
geplaatst: 30 juni, 13:03 uur [permalink]
Groen van jaloezie zag ik toen ik van mijn nichtje uit Amerika hoorde dat ze een bezoek had gebracht aan het themapark The Wizarding World of Harry Potter in Hollywood, waar zij - waarschijnlijk in De Drie Bezemstelen - een heus Boterbiertje had gedronken. Ik heb me nou altijd al afgevraagd waar zo'n Boterbiertje nou naar smaakt... Naar Werther's Echte, vermoed ik zo..
Harry Potter goes America! De tovenaarswereld wordt hier natuurlijk flink uitgebuit, veramerikaniseerd, wat ik eigenlijk wel zonde vind. Hing er over de oorspronkelijke acht films nog een soort van mystieke waas, deze spin-off voelt voor mij niet meer of minder dan de gemiddelde superhelden/Marvelfilm, waar ik gewoonlijk van gruwel, de X-Men reeks uitgezonderd.
Maar helemaal ontevreden ben ik niet: het New York van 1920 ziet er grandioos uit, als oude zwartwit-foto's die later zijn ingekleurd en ook in ruimtelijk opzicht voelt de stad echt groots aan.
Wat mij nog het meest kon bekoren waren die paar scenes met die Trump-achtige senator en zijn debiele zoon, en dat moment dat men de doodstraf wil gaan uitvoeren, zonder enig proces. Johnny Depp is weer de verkleedkist van zijn oma ingedoken en ik vond Eddy Redmayne als de eigenaardige Newt Scamander wel aandoenlijk. Het tovenaarsequivalent van Freek Vonk, maar dan niet zo hysterisch.

De vonk sloeg in ieder geval niet op mij over. Wellicht bij een volgende kijkbeurt?

avatar van Ebenezer Scrooge
geplaatst: 30 juni, 22:53 uur [permalink]
De vonk sloeg nu wel over. Topfilm.

avatar van cor1946
geplaatst: 2 juli, 11:19 uur [permalink]
Vond er niks aan, had er meer van verwacht. Traag enz. en die hoofdrol speler ene Eddy verschrikkelijk.

avatar van qwatje
geplaatst: 10 juli, 14:33 uur [permalink]
mooie effecten in een wat simpel verhaal. Al met al toch een zeer vermakelijke film 3*

geplaatst: 14 juli, 11:22 uur [permalink]
Marvinleeaday schreef:

Het is volgens mij ook een fantasy-film...

avatar van nadrin
geplaatst: 14 juli, 20:06 uur [permalink]
Visueel heel mooi maar meer een kinderfilm

avatar van Melissaaaaa
geplaatst: 24 juli, 12:10 uur [permalink]
Ik vond het een tegenvaller. De effecten waren wel erg mooi gedaan.

avatar van Onceuponanytime
geplaatst: 25 juli, 12:50 uur [permalink]
De film moet het vooral hebben van de visuele effecten en die zijn geslaagd. De inhoud is aanvankelijk verwarrend, moeilijk te volgen en voldeed niet aan mijn verwachtingen.

Hoofrolspeler Scamander (Eddie Redmayne) scoort met zijn ingetomen houding en de passie voor zijn fabeldieren.

Het verhaal lijkt klaar voor een vervolg. Laat toch maar komen...

geplaatst: 26 juli, 13:10 uur [permalink]
Hoewel ik op voorhand doorgaans niet enthousiast ben over dit soort fantasiefilms, is mijn eerste kennismaking met de verfilming van een verhaal van J.K. Rowling mij tamelijk goed bevallen. Dat geldt dan met name de aankleding en de speciale effecten, want het plot houdt niet over.
Misschien moet ik dan toch maar mijn schroom opzij zetten en een keer beginnen aan de Harry Potter-films. Wie weet, vind ik die toch wel leuk.

avatar van frodok
geplaatst: 31 juli, 09:09 uur [permalink]
sterkte...

avatar van K. V.
geplaatst: 4 augustus, 21:34 uur [permalink]
Me ook eens aan deze gewaagd en vond hem niet slecht, maar ben nog niet helemaal overtuigd, misschien met het volgende deel.
De film zag er natuurlijk wel erg goed uit en de cast deed het ook prima.
Van het verhaal zelf had ik iets meer verwacht, maar was zeker niet slecht.
Toch wel de moeite om gezien te hebben en ben wel benieuwd hoe de reeks zal evolueren.