Fantastic Beasts and Where to Find Them (2016)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door David Yates
met Eddie Redmayne, Katherine Waterston en Dan Fogler

1926. Het verhaal volgt een zogeheten magie-zoöloog, Newt Scamander (Eddie Redmayne) genaamd. Newt heeft net zijn wereldwijde excursie voor het vinden en vastleggen van een bijzondere collectie fabeldieren afgerond. Tijdens een tussenstop in New York loopt alles uit de hand wanneer een paar fabeldieren uit zijn magische koffer weten te ontsnappen, die wel eens problemen zouden kunnen veroorzaken voor zowel de tovenaars- als de Dreuzelwereld.

avatar van Roger Thornhill
Leuk, vlot, grappig en fantasierijk, hoewel de herhaalde verschijning van wéér een wonderbaarlijk dier op een gegeven moment bij mij voor hetzelfde afstompende effect zorgt als zo'n MCU-vechtpartij waarbij een Marvel-superheld en een idem schurk elkaar om beurten tegen een muur vijftien meter verderop slaan. Maar goed, het is allemaal kleurrijk, vrolijk en goedgemutst, en Dan Fogler is een mooie "No-mag" waarbij het uiterst bevredigend aanvoelt dat hij op het einde met een dubbele "schadeloosstelling" beloond wordt nadat zijn geheugen gewist is.

Harry Potter was misschien sterker van verhaallijn, maar het acteerwerk van de hoofdrolspelers is hier toch aanzienlijk beter.

Wat een tegenvaller. Zulke fantastische beelden en dan een slap en chaotisch verhaal. Ook de muziek was slaapverwekkend.

avatar van BeckyK
Geweldige film. Sowieso ben ik een groot fan van dit genre en de beelden zijn waanzinnig mooi gemaakt.
Eerlijk is eerlijk, het verhaal had wel een pietsie beter gekund, maar dat mocht de pret niet drukken.
Ik kan niet wachten op het vervolg!

avatar van Grindhouse62
Roger Thornhill schreef:
Heerlijke popcorn film van een goed niveau. Puur amusent. Mijn vrouw en ik hebben er ervan genoten. 3.0

geweldige film

avatar van tommykonijn
Zelf ben ik altijd een groot liefhebber van de Harry Potter films (en boeken) geweest. Het waren met name de eerste drie delen die ik door de heerlijk magische sfeer het vaakst gezien heb, maar van de rest heb ik ook genoten. Deze prequel heb ik destijds gemist in de bioscoop. De trailer sprak me toen ook niet zo aan, maar ik had er evengoed ontzettend veel zin in om deze Fantastic Beasts nu dan eindelijk eens te bekijken.

Helaas werd ik enigszins teleurgesteld. De film lijkt enerzijds te willen benadrukken dat we ons in het Harry Potter universum bevinden, maar doet verder vooral zijn best om een eigen smoel te hebben. En net die eigen smoel wil maar niet helemaal uit de verf komen. De film is te chaotisch en onlogisch als op zichzelf staande film. Daarnaast ontbreekt de magie grotendeels. Het enige moment dat ik écht vond werken was het moment waarop Newt en Jacob in het koffertje ronddwalen en in aanraking komen met alle beesten. Verder zal me helaas vrij weinig van het verhaal bijblijven. Het wil om de één of andere reden nooit helemaal tot leven komen.

De vormgeving is daarentegen wel echt schitterend. Het New York aan het begin van de twintigste eeuw ziet er geloofwaardig uit en ook de mooie kostuums vallen op. Met de special effects zit het ook wel goed, maar zo'n climax komt toch niet helemaal binnen. Dan blijkt toch dat het verhaal niet interessant genoeg is en dat het visuele geweld daar moeilijk tegenop kan. De nieuwe personages uit de koker van Rowling zijn wat wisselvallig. Newt Scamander is erg leuk (wederom een prima vertolking van Eddie Redmayne), Porpentina is aardig en Jacob is oké. Daar tegenover staan echter ook een reeks personages die je al na één dag weer vergeten bent en ook de nieuwe antagonist heeft me nog niet weten te overtuigen. De score van James Newton Howard is overigens zeer aangenaam. Deze kwam de sfeer van de film absoluut ten goede.

Gemengde gevoelens dus. De film wordt nergens echt slecht, maar ik miste wel het een en ander. Op zich ben ik nog wel benieuwd naar The Crimes of Grindelwald die over een kleine maand verschijnt, maar ik vraag me tegelijkertijd af wat hier eigenlijk de bedoeling van is. Afgaande op de trailer lijkt daar juist nog meer inmenging van de Potter films te gaan plaatsvinden (Dumbledore, Hogwarts, Nagini, Nicolas Flamel, The Mirror of Erised). Wellicht dat ik deze reeks nog wat meer ga waarderen, maar het schiet wat mij betreft niet bepaald denderend uit de startblokken.

avatar van Shadowed
Leuk.

Was wel onder de indruk dat na het einde van de Potter reeks ze weer een nieuwe begonnen zijn. Jammer dat deze reeks echter uit minder delen zal bestaan. Desondanks weet Yates hier weer duidelijk zijn fantasie in de films te steken.

Dan Fogler was een bijzondere keuze, maar deed het niet slecht. Visueel is de film helemaal top en helemaal niet saai om te volgen. De verhalen en zijn beesten waren best leuk en leveren een aantal spectaculaire scenes op. Ook Ezra Miller en Redmayne vielen enorm positief op.

De film had wel wat duisterder mogen zijn, en Sudol was weer een minder personage. Maar ja, omdat de film weet te vermaken krijgt het een ruim voldoende, ik kijk uit naar het volgende deel.

avatar van notsub
Wie The Danish Girl gezien heeft weet wat Eddie Redmayne in huis heeft. Hier draagt hij ook met verve de hoofdrol, al is het genre compleet anders. De fantasy met al die kleurrijke beesten werd me soms net te veel (te kinderlijk), maar het verhaal tegen de achtergrond van de tovenaarswereld zat goed in elkaar. Ook qua special effects en visueel spektakel was het gewoon genieten. Ik benieuwd naar de opvolger, die volgende week in de bioscoop te zien zal zijn.

avatar van fappie
Deze moet ik echt Onderhonden. Ik was de hele film aan het wachten op iets wat ik uiteindelijk niet kreeg: een verhaal. Ik vind Eddie Redmayne een goede acteur, maar het valt me helaas wel op dat hij altijd hetzelfde doet. Jammer. Ik heb me kapotverveeld.

avatar van murtcelP
Ik hou niet zo erg van films die bijna volledig voor een green screen zijn opgenomen. Te weinig verhaal, in ieder geval te slecht uitgelegd. Daardoor ook geen binding met de personages.
Op een gegeven moment vond ik het gewoon saai. Niet mijn soort film **1/2

avatar van Ajax&Litmanen1
Een tweede kijkbeurt met het oog op deel 2 die nu draait, maar destijds vond ik er al geen reet aan. Visueel bijzonder knap gemaakt, maar een meer suffere film zal je niet snel vinden. Wat een vreselijk oninteressante cast in een slaapverwekkend verhaal dat alleen visueel nog de moeite van het bekijken waard is. En het duurt weer veel te laaaaang. Mijn hemel, hou dit soort filmpjes gewoon eens op anderhalf uur, dit was nauwelijks uit te zitten.
Doe mij maar een nieuwe film met Harry, Hermelien en Ron. Die groep wist hun films uitstekend te dragen. Daar zat wel een hart en ziel in. Dat wordt nog wat met Fantastic Beasts 2...

1,5* (was 2*)

avatar van Ste*
Nog eens gekeken omdat ik morgen naar deel 2 ga. Moet zeggen dat ik dit best een vreemd opgezette film vind, zo met Newt Scamander als hoofdpersoon en Fantastic Beasts als titel. Want veel verhaallijn rondom hem zelf is er niet en om eerlijk te zijn vind ik dat met die beesten die te pas en te onpas mayhem veroorzaken (nog steeds) alleen maar irritant en alles alleen maar hartstikke ophouden.

Voor een reeks die volgens mij om Grindelwald e.d. gaat draaien (weet verder niet echt waar de andere films over zullen gaan, maar volgens mij is dat het idee?) vind ik dat het allemaal maar voor een rommelig geheel zorgt, en is deze film een stroef opstapje voor wat (hopelijk) nog komen gaat.

Het is, zo schreef ik eerder ook al, bepaald geen Harry Potter. Ik vind het een behoorlijk chaotische, onpersoonlijke film met nauwelijks leuke (Newt is dan wel de good guy hoofdpersoon, maar is ook behoorlijk blanco en wat al te awkward) of goed geïntroduceerde personages. Weinig knipoogjes of herkenning ook naar het Harry Potter-universum. Komt hopelijk in deel 2.

Verlaag hem van 3* naar 2,5*

avatar van Thorongil
Herkeken en vond hem beter als de 1e keer dat ik hem zag. 2.5 naar 3, maar ja kan zich natuurlijk niet meten aan de eerste Harry Potter films.

NRT
Niet echt onder de indruk van deze film. ik vond dat er niet echt een verhaal in zat. Het leek wel of de makers dachten dat ze zoveel mogelijk fantasiebeesten in de film moesten steken. Vermakelijk, maar daar blijft het bij.

avatar van Number23
232.

Twee jaar geleden 2x kort achter elkaar gezien toen tie uitkwam en zeker met die nieuwe op komst wastie rijp voor een herziening.
Vind het personage Tina nog steeds verschrikkelijk, maar voor de rest is het genieten.
Kan zich makkelijk meten met de Harry Potter films.
Leuk om te zien hoe de film probeert om het publiek te misleiden. 8/10

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Moest er geen link geweest zijn met de Harry Potter franchise, had deze al lang neergesabeld geweest. Geen avonturenfilm, wel wat fantasie, vooral dankzij de fantastic beasts. De humor werkt gelukkig ook wel af en toe met het onverwachte deel van de cast dat hier schittert. Dan Fogler zorgt - geheel tegen mijn verwachtingen in - voor de frisse noot. Het negatieve is wel de hoofdcast met een zeer saaie Eddie Redmayne en een vooral irritante Ezra Miller die waarschijnlijk voor de volgende DC-flop zal zorgen binnenkort door The Flash te verpesten. Het plot is een flauw afkooksel van de X-Men waar deze keer iedereen die de gave heeft om te toveren geviseerd wordt. En tussendoor gaan ze wat beestjes zoeken. Hier en daar nog net leuk genoeg, maar toch een zware teleurstelling.

Mooi gemaakt maar soms te langdradig en tegelijkertijd chaotisch. Vooral de zoektocht naar de beesten vind ik weinig interessant. Deel 2 vond ik alweer een interessanter omdat het wat meer om Grindelwald draait en Leta Lestrange een goede toevoeging is.

avatar van jippie2010
Mwah… het verhaal deed me weinig tot niets.
Sommige karakters waren wel interessant,
maar ik vond niet iedereen even sterk gecast.
Technisch gezien een hele mooie prent,
prachtige SFX en een prima soundtrack.
Daarom toch een voldoende. *3.0

avatar van LOTR-lover
Eindelijk is de tijd gevonden om deze film te kunnen bekijken. Ik vond 'm toch wat tegenvallen. Het is geen slechte film, zeker niet. Maar op de één of andere manier werd ik niet zo gegrepen en de wereld en het verhaal ingezogen zoals bij de Harry Potter films wel het geval is. Fantastic Beasts komt wat chaotisch en ongestructureerd over waardoor 't soms voor mijn gevoel van de hak op de tak ging. Wel blij met Eddie Redmayne in de hoofdrol. Die kan dat uitstekend dragen.

6/10 (IMDB)

Harry Potter spin-off.

Het moet gezegd, ik was blij verrast dat de film maar zelden refereert naar z'n grote broer. Tegenwoordig vindt men niks leuker dan films vol te proppen met in-jokes en referenties, daar worden we redelijk van gespaard. Een halve knipoog uitgezonderd is dit een film die best goed op zichzelf staat.

Maar daarmee is het beste ook wel gezegd, want qua sfeer en uitstraling is dit een film die nog steeds erg dicht bij het Potter-gebeuren aanleunt. Het is dan ook door dezelfde regisseur verfilmd en door dezelfde schrijfster neergepend.

De creaturen zijn mak en flauw, visueel weet het niet geheel te overtuigen en twee uur is gewoon te lang voor dit soort ongein. Maar het ergste van al is dat er uiteraard weer vervolgen op moeten komen, had het gewoon bij één film gehouden, dat wat meer dan genoeg geweest.

avatar van JasonBourne
Erg vermakelijk, voor de special effects alleen al de 3,5 waard!

avatar van FlyingGustman81
Heb hem één keer gezien, maar ik kwam moeilijk in het verhaal. Maar ben dan ook geen fan van dit soort films. Ga hem nog een keer kijken.

NRT
Ik ben grote fan van Harry Potter, maar dit was toch een teleurstelling. Het acteren, de CGI, de wezens,... Dat was allemaal prima, maar het verhaal vond ik zeer mager. Ik weet zelfs niet meer war het precies over ging. Ze probeerden precies ook zoveel mogelijk wezens in deze film te proppen. Jammer. Na die Harry Potter-films wou ik deze wel zien.

avatar van WhitecatWendy
Saai. Veel meer van verwacht. Ik betrapte mezelf erop dat ik halverwege de film andere dingen ging doen dan kijken,slecht teken.
De personages, het verhaal..voor mij was het 't allemaal net niet.