• 8.523.249 stemmen

Fantastic Beasts and Where to Find Them (2016)

Fantasy | 133 minuten
3,33 1.623 stemmen

Genre: Fantasy

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: David Yates

Met onder meer: Eddie Redmayne, Katherine Waterston en Dan Fogler

Releasedatum: 16 november 2016

Plot Fantastic Beasts and Where to Find Them

"From J.K. Rowling's wizarding world."

1926. Het verhaal volgt een zogeheten magie-zoöloog, Newt Scamander (Eddie Redmayne) genaamd. Newt heeft net zijn wereldwijde excursie voor het vinden en vastleggen van een bijzondere collectie fabeldieren afgerond. Tijdens een tussenstop in New York loopt alles uit de hand wanneer een paar fabeldieren uit zijn magische koffer weten te ontsnappen, die wel eens problemen zouden kunnen veroorzaken voor zowel de tovenaars- als de Dreuzelwereld.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Leta Lestrange

Credence Barebone

Tarkus

Tarkus schreef:

Deze film is wel heel mooi gemaakt, met formidabele speciale effecten.

Een lust voor het oog is deze prent.

Ook van de vertolkingen ben ik best tevreden, Eddie Redmayne doet het hier alweer goed, al heb ik hem al betere dingen zien doen, in The Danish Girl bijvoorbeeld, maar dat is natuurlijk een heel ander genre.

Dit verhaal is van J.K. Rowling, en spijtig om het te moeten zeggen,, denk niet dat dit het succes zal halen van Harry Potter, daarvoor is het verhaal wel iets te zwak.

Maar misschien dat het tweede deel soelaas brengt, ook niet alle Harry Potter delen waren even goed !!

Naar aanleiding van het verschijnen van de tweede film deze eerst eens opnieuw bekeken.

Ik blijf bij mijn eerste mening, en benieuwd wat de tweede nu brengt.

avatar van Supernatural

Supernatural

Gisteren even weer herzien,omdat ik zo meteen deel 2 voor het eerst zie.heb weer genoten.zoals de meesten al zeggen,dat het niet zo,n succes is als harry potter dat vind ik ook,maar het is zeker een goeie film.een prima cast verders.ook een goed verhaal er in.op naar deel 2.

avatar van cornelis2

cornelis2

Een 5 voor de special effects en voor de acteurs en een 3 voor het verhaal dat niet zo veel voorstelde en daardoor ook wat te lang was.Kortom 4 sterren.

avatar van ILDIB

ILDIB

Heerlijke film. Daar waar potter teveel neuzelt naar mijn zin is deze wat prettiger. Nog steeds soms nutteloze wezens voor de gein in beeld maar ach. Jakob was t beste aan de film.

avatar van fun in acapulco

fun in acapulco

Er wordt een mooi tijdsbeeld geschetst van het New York uit de jaren 20. Alleen is het verhaal stompzinnig en teveel Men In Black achtig. En er treedt wel een afstomping op t.a.v. de vele beesten die steeds weer oppoppen. Normaal zou ik hier een 2.5 voor geven, maar door het heerlijke personage wat de bakker is, geef ik een halfje extra.

avatar van RikkieD

RikkieD

Geen hoogvlieger, maar leuk om gezien te hebben. Zeker als je een beetje van Harry Potter houdt. Hier en daar wel spannend, lekker wat actie, redelijk voorspelbaar, leuk maar niets bijzonders. Special effects zijn uitgebreid en gedetailleerd, maar overduidelijk geanimeerd.

Persoonlijk hou ik sowieso minder van de Harry Potter tovenaar stijl. Niet perse mijn hoek van fantasy, dat maakt mijn mening natuurlijk ook wat gekleurd.

avatar van Rubie2208

Rubie2208

Leuke fantasie film , die naar mijn mening wat traag op gang kwam. Het zag er allemaal wel mooi uit en het Harry Potter gevoel kwam wel een beetje opborrelen. (Verder moet je Harry Potter gewoon een beetje loslaten en niet te veel vergelijken ,naar mijn mening)

Toch vond ik het verhaal in het begin gewoon wat mager en had ik het iets duisterder verwacht . Een fabel dier verzamelaar , waarbij dieren ontsnappen en dan gaan ze de dieren weer vangen.

Dit pakte mij gewoon niet heel erg en het voelde een beetje kinderlijk aan . Dit ,ondanks de top acteurs en alles er tip en top uit zag. Naarmate de film op gang kwam vond ik het ook echt spannend en interessanter worden en ben ik , als ik de hele film bekijk toch aangenaam verrast en vond ik het een leuke fantasie film .

avatar van deridder

deridder

Voordat je verdergaat naar YouTube (een review met een profetische/tragische voorspelling over Newts rol in de franchise)

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Niet zo mijn ding. De Harry Potter reeks kon ik zeker appreciëren, maar deze spin-off bekoorde me dan weer minder. Op zich wel fijn om de wereld naast Zweinstein te leren kennen, maar ik vond de film erg langdradig, traag op gang komen en weinig boeiend.

Effecten daarentegen wel redelijk niveau. Steeds prachtig om rond te dwarrelen in de grootsteden van zo’n 100 jaar geleden. Ook de dieren zagen er redelijk uit en de jacht erop was bij momenten wel amusant, maar niet interessant genoeg om er haast een hele film aan te wijden.

Redmayne doet het eigenlijk wel goed, beetje onbeholpen als personage, maar minstens even innemend. Gelukkig dat hij er nog wat was.

avatar van MindlessAssassin

MindlessAssassin

"My philosophy is that worrying means you suffer twice."

In aanloop naar de 3e film in de reeks. Weer even alle 2 de voorgaande delen bekijken, om weer in het verhaal te rollen.

‘Fantastic Beasts And Where To Find Them’ is dan ook gebaseerd op het gelijknamige boek, dat verscheen in 2001. Dat boek is toen geschreven voor een goed doel. Dit eerste deel, verschilt daarom dus ook veel met het 2e deel in de reeks. Mede door het feit, dat de delen die hierna komen niet gebaseerd zijn op een boek. Bekende Personages als Dumbledore of überhaupt Hogwarts, komen in deel 1 niet voor.

Dit eerste deel is leuk in elkaar gezet, maar je merkt duidelijk dat het boek bedoeld was voor een goed doel. De settings en VFX zijn erg tof, maar de magie wat Harry Potter bracht, ontbreekt. Newt Scamander en zijn magische wezens kunnen mij niet echt bekoren. Ook de spreuken zijn erg minimalistisch ten opzichte van HP. Het is vooral wit en weinig kleur en er lijkt weinig variatie in te zitten. De spanning ontbrak ook, omdat eigenlijk door heel de film weinig dreiging was. Pas richting het einde, ging het tempo wat omhoog. Ezra Miller als Credence, was overigens het beste.

avatar van Artificialis

Artificialis

Where To Find Them mag dan de eerste film zijn in wat een langere franchise zou gaan worden, het voelt alsnog aan alsof het een opzichzelfstaand verhaal is. Het niveau van de Harry Potter reeks wordt niet gehaald, maar een nieuw tijdperk, nieuwe locatie en nieuwe set aan personages geeft in ieder geval de indruk dat we naar iets origineels zitten te kijken. De film is bovendien grappig, iets dat de tekortkomingen sterk compenseert.

avatar van rcuppen79

rcuppen79

Fantastic Beasts And Where To Find Them is een spin-off van de filmreeks rondom tovenaarsleerling Harry Potter. Die filmreeks is één van de meest lucratieve uit de geschiedenis en Warner Bros wilde maar al te graag dat deze wereld verder werd uitgebreid met een mogelijk nieuwe filmreeks. Schrijfster J.K.K. Rowling schreef in 2001 het boek “Fantastic Beasts And Where To Find Them” wat een soort encyclopedie was voor alle fabeldieren die leven in de wereld van magie. Speciaal voor het witte doek maakte Rowling haar debuut als scenarioschrijver voor deze film.

Het mag geen geheim wezen dat het verhaal rondom de jonge tovenaar Newt Scamander bijlange na niet zo interessant is als het verhaal rondom Harry Potter. Meermaals krijg je een deja-vu naar de trilogie The Hobbit, die eenzelfde euvel kende. Het ziet er allemaal prachtig uit met mooie decors, kostuums en trucages, maar het verhaal zelf is middelmatig en bovendien aan de lange kant. Eddie Redmayne is een beetje een vreemde vogel in deze film en als kijker kun je jezelf maar weinig met deze kwibus identificeren. Leuker is de rol van Colin Farrell als de slechterik Percival Graves.

Ondanks dat Fantastic Beasts And Where To Find Them niet veel meer is dan een slap aftreksel van de Harry Potter-reeks, werd de film een succes in de bioscopen met een wereldwijde opbrengst van 814 miljoen dollar (tegenover een budget van 180 miljoen dollar). Hiermee dacht Warner Bros haar beoogde succesreeks te pakken te hebben. Helaas waren de twee vervolgen beduidend minder succesvol en is het nog maar de vraag of er een 4e film komt (het oorspronkelijke idee was om de serie te verspreiden over 5 films).

Dit eerste deel haalt het niet bij de Harry Potter-reeks, maar voor de fans is ze nog best te genieten. De sfeer is goed en visueel is er niets op de film aan te merken.