• 11.238 nieuwsartikelen

Met onder meer: Jared Leto, Matt Smith en Adria Arjona

Gesproken taal: Engels, Spaans, Grieks en Noors

Releasedatum: 21 april 2022

Plot Morbius

"A new Marvel legend arrives."

Biochemicus Michael Morbius probeert zichzelf te redden van een zeldzame bloedziekte. Tijdens het proces verandert hij echter in een soort van vampier, met de bijbehorende dorst naar bloed. Morbius walgt van zijn eigen bloedlust en gaat daarom op zoek naar criminelen waarvan hij vindt dat ze onwaardig leven.

Social Media

Young Milo

Alle Media

avatar van Kondoro

Kondoro

"If you quote The Notebook, I'm going to turn and hobble very slowly in the other direction.”

Ja, dit was eigenlijk precies al zoals ik het had verwacht. Slecht tot op het bot, er is dan ook bijna geen goed woord over te zeggen. ‘Morbius’ is een erg saai 'Marvel’ verhaal, die nu al voor de tweede keer met een horror-film. Dat zag je destijds al met ‘The New Mutants’ en nu met ‘Morbius’ is het weer raak. Is de film dan echt zo slecht puur door dat? Nee, dat denk ik niet maar, je merkt wel dat ‘Marvel’ zich dan in een gebied bevindt waar ze echt niet weten welke weg ze moeten volgen. Je merkt dat het hard en “eng” moet zijn maar, té bloederig mag ook weer niet voor de tere zieltjes. Daarnaast moet de film super snel zijn maar, je merkt dat de film te snel dood valt door eeuwige en vooral saaie praatscenes die nergens echt wisten te boeien. Dat met een ontzettend slap script en eigenlijk een verhaal dat wel interessant was maar, inderdaad erg snel was afgeraffeld is ook deze ‘Marvel’ film eentje om snel te vergeten.

De film vond ik echter juist wel leuk beginnen, moet je het zo realistisch bekijken dat daar een helikopter land? Ik denk het persoonlijk niet, je weet waar je naar gaat kijken, dus dat kon ik gelukkig snel uit mijn hoofd halen. Daarna liep de film eigenlijk vrij sterk door, de transformatie van ‘Morbius’ vond ik juist leuk om te zien, en was tevens spannend. Er was sfeer gecreëerd en het was ook nog eens interessant om te volgen, daarna volgen er nog meer leukere en boeiende scenes die de film interessanter wisten te maken maar, ook liep de film hier in een bepaalde afgrond waar de film eigenlijk niet echt interessant meer werd. Het verhaal kakte volledig in, het werd nergens meer boeiend en wat me het meeste stoorde; de film zat behoorlijk stil. Ik had wat meer van de vampier willen zien, wat meer actie in dat gedaante en meer spanning maar, dat bleef toch constant uit.

De CGI zag er inderdaad nog wel redelijk goed uit, daar was niks op aantemerken en dat heeft me ook niet gestoord. Ik vond het visuele van deze film (qua CGI) een geslaagd stuk, al was ik daar niet echt bang voor met een film in de handen van zowel ‘Sony’ als ‘Marvel', die wel met lastigere CGI films zijn gekomen. De film wist me hierdoor nog enigszins te vermaken.

Qua acteerwerk was het echter ook niet veel soep. ‘Jared Leto’ vond ik namelijk ook erg zoutloos acteren, en dat deed hij wel vaker in andere rollen. Na zijn rol in ‘Suicide Squad’ (die ik tevens ook niet echt bijzonder vond) lijkt hij wel flink achteruit gegaan te zijn. Zijn slechte performance haalt eigenlijk ook de klasse van de film naar beneden, vooral daar had ik toch wel wat moeite mee.

Ik had persoonlijk toch meer van ‘Morbius’ verwacht. Meer bloed, meer spektakel, wat allemaal toch iets te veel achter bleef. Jammer man, het concept had wel wat meer kunnen zijn maar, het script is gewoon bagger geschreven en dat is de knel van de film.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Goh ja.

Op voorhand hoge verwachtingen hebben lijkt me niet aangewezen voor de zoveelste Marvelfilm. Ook nog eens met Jared Leto die een (soort van) vampier zal spelen. Dat klinkt al niet echt geweldig, dus kan je er maar best met verstand op 0 ingaan. Dat was in mijn geval niet moeilijk, want ik keek deze tijdens een lange vlucht. Gezeten naast een obese en bezwete Turk voor een uur of 8 was al veel goed om even uit die nachtmerrie te ontsnappen.

In ieder geval maakt Morbius mijn eigen verwachtingen wel waar. Het is niet goed, maar soms wel vermakelijk in al z'n gemak. Leto is typisch Leto. Daar kan ik weinig over zeggen. Op zich geen slecht acteur, maar hij acteert geregeld bizar of in bizar slechte films. Zijn tegenspelers zijn ook zo wat met de haren erbij getrokken. Matt Smith springt als antagonist het meest in het oog. Hij is vrij irritant en schmiert er wat op los.

Niet dat een verfijndere aanpak veel had geholpen. De grauwe look ten spijt is de film clownesk. De CGI is matig en de monsterdesigns zijn vaak lachwekkend. Of dit allemaal de bedoeling was, is maar de vraag. Dat dit bij momenten nog wel kijkbaar is (al dan niet tijdens een lange vlucht) is mooi meegenomen. Ooit nog eens kijken? Absoluut niet.

avatar van Man of Steel

Man of Steel

Leuke film. Alhoewel de film zeker niet top is, is hij zeker wel kijkwaardig. Beetje een klassiek verhaal met een voorspelbaar einde. Voor dit einde zich aandient laten de makers ons genieten van mooie beelden met wel goede special effects. Jammer vond ik dat de film heeft ingezet op kids in de bios(al snap ik dat vanuit winstoogmerk). Echter missen we wel daardoor de donkere en ruwe kant van het verhaal. Alle moorden en geweld worden wel op een erg brave manier in beeld gebracht. Wat ik wel heel erg prettig aan de film vond was dat hij mij met regelmaat dezelfde gevoel opriep als de destijds de Marvel stripbladen van 1.95 florijnen! Enige nostalgie dus.

avatar van Robbert2010

Robbert2010

Altijd geef ik drie sterren voor de moeite! De film valt bij mij onder: wel aardig, lekker weggekeken. Deze keer geef ik 3.5 * omdat ik veel lage scores zie en zo slecht was de film toch niet!

avatar van Basto

Basto

Erg zwakke vampierenfilms voor kinderen. Verder dan een pak digitale grimassen komt het niet. Een overdosis aan onoverzichtelijke cgi maakt dat alles verder nooit tot leven komt en alle clichés monotoon voorbij vliegen.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Robbert2010 schreef:

Dit moet wel de meest idiote redenering voor een cijfer zijn die ik in al die jaren op deze site tegen ben gekomen.

avatar van Kondoro

Kondoro

The Oceanic Six schreef:

Drie films hebben ook een 2.5* van hem gekregen, dus hij spreekt nog niet eens de waarheid.

avatar van Collins

Collins

De film neemt als protagonist een gekke geleerde en probeert deze figuur als een tragische ambivalente persoon neer te zetten. Dr. Morbius is een zielige man die lijdt aan een bloedziekte en in zijn wanhoop alle ethische wetenschappelijke grenzen overtreedt en daarmee een gruwelijke geweldspiraal in werking zet. Het begint veelbelovend.

Op zich is dr. Morbius een interessant personage. Helaas toont het script maar oppervlakkige interesse in het dilemma en de karakterontwikkeling van de dokter. Hetzelfde lot ondergaat de antagonist die ooit de beste vriend van Morbius was. Zijn ontwikkeling naar gewetenloze booswicht verloopt zonder veel ingrijpende dramatiek. Hij is opeens de gekke en kwaadaardige vijand waartegen Morbius het moet opnemen. De film gaat wel erg laconiek met zijn belangrijkste personages om. Als kijker is het dan erg lastig om empathie op te brengen voor de personages en hun dilemma’s.

Deze armzalige constellatie van belangrijke personages waar trouwens Adria Ariona als collega en vertrouweling van Morbius ook deel van uitmaakt, straalt niets episch' uit. Jammer is ook dat Ariona amper enige andere bijdrage levert dan het etaleren van haar schoonheid. Met deze armzalige contouren moet haar karakter het doen. Er is een troost en dat is dat haar lege karakter prima aansluit bij de andere karakters in dit verhaal.

Het verhaal is even armzalig als de constellatie van personages. Gelukkig dat er soms een gevechtscène opduikt of hier en daar met grootse effecten wordt gestrooid die de doorsnee gebruiker van psychedelische drugs waarschijnlijk dagelijks ervaart. Ja, ja, in mijn wanhoop, klamp ik mij aan elk lichtpuntje vast. Zonder lichtpuntjes was de kijkbeleving wel heel erg slaapverwekkend geworden.