• 10.574 nieuwsartikelen

Met onder meer: Anamaria Vartolomei, Kacey Mottet Klein en Luàna Bajrami

Gesproken taal: Frans

Releasedatum: 21 april 2022

Plot L'Événement

In het jaar 1963 is Anne een intelligente studente met een mooie toekomst voor zich. Maar de droom haar studies af te maken en zich van haar sociale afkomst los te wrikken spat uiteen wanneer ze zwanger geraakt. Terwijl haar eindexamens naderen besluit Anne in actie te komen, ook al riskeert ze hiervoor in de gevangenis te belanden.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

Wint de Gouden Leeuw, Kende de regisseuse niet.

avatar van John Milton

John Milton

Ik ook niet. Althans niet van naam en niet als regisseur. Wel wat werk gezien waar ze aan geschreven heeft. De synopsis klinkt me met Never Rarely Sometimes Always (2020) zo vers in het geheugen niet enorm verrassend, maar dit kan qua uitwerking natuurlijk een compleet andere film zijn.

avatar van IH88

IH88

Winnaar beste film in Venetië. Zwaar onderwerp, maar deze film staat al lange tijd op de watchlist.

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Vanaf 17 februari 2022 in de bioscoop (September Film Distribution)

avatar van Ik Doe Moeilijk

Ik Doe Moeilijk

Marja Pruis in De Groene Amsterdammer over het boek van Ernaux en deze verfilming - waar ze beide lovend over is

avatar van Boenga

Boenga

Drama, thriller, en horror.
Koud, hard, en zenuwslopend.

Het verhaal van een jonge studente ergens in de jaren '60 in Frankrijk die ongewild zwanger raakt. Om te kunnen verder werken aan het opbouwen van de toekomst waar ze van droomt, wil ze de zwangerschap stopzetten.
De film volgt stap per stap, week per week haar zoektocht naar een - in die periode daar verboden - abortus.

Haar mentale toestand: de wanhoop, haar angsten, de stress, haar onzekerheden. Maar ook haar lef en vastberadenheid om door te zetten - ondanks het onbegrip, de spot, de tegenstand, en de afwezigheid van medeleven van de weinige mensen die ze op de hoogte brengt van haar situatie: enkele vriendinnen en een vriend op school, de one night stand, en twee artsen.

Haar lichamelijk lijden is hartverscheurend. Geen horrorfilm die daar tegenop kan. Van een injectie die de abortus moet uitlokken, over haar eigen poging met de metalen staaf, tot de (pseudo-)arts die een sonde inbrengt en de pijn bij de uiteindelijke miskraam: het was ijskoud in de bioscoop.

Uiteindelijk komt het tot een relatief happy end. Het voelde een beetje aan als een pijnstiller voor de kijker.

De voor mij onbekende hoofdactrice zit heel erg goed in haar zware rol. En de manier waarop ze heel de film door in close-up door de camera gevolgd wordt, maakt haar leed en pijn nog meer voelbaar.

Heel sterk drama, dat me na het bekijken nog maar eens doet beseffen wat een geluk het voor veel mensen is om hier (West-Europa) en nu te leven.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Hier ben ik erg benieuwd naar. Volgende week hoop ik hem mee te pikken in de zalen.

Doet me in eerste instantie sterk denken aan het weinig bekende, maar wellicht even sterke Never Rarely Sometimes Always (2020) (filmtip) . Van wat ik er al van gehoord en gelezen heb, is deze l'Evénement in bepaalde scènes wel explicieter (?).

avatar van Boenga

Boenga

Fisico schreef:

Ik kan helaas zelf geen vergelijking maken, maar ben des te meer benieuwd naar wat je hier van zal vinden.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Sterke film over de idee rond abortus in het Frankrijk van de jaren 60, wellicht door te trekken naar de algemene denkwijze in de Westerse wereld in die tijd. Abortus was strafbaar en dat was algeheel bekend. Ik was toch wel onder de indruk welk taboe er heerste rond het thema. Erover praten mochten niet. Naasten en medici waren er als de dood voor. Het leken wel dictatoriale toestanden, heuse beknottingen van zelfs nog maar vrije meningsuitingen. Ongewenst zwangere moeders met abortusideeën werden als paria beschouwd én behandeld…

Het overkomt Anne ook. Prima rol ook van Vartolomei. Zeer sterk acteerwerk waarbij de camera steeds dicht op de huid zat om de beklemmende sfeer naar voren te laten komen. Ongewenst zwanger zijn leek wel een ziekte en zoals Anne het beschreef een “ziekte die alleen vrouwen treft en hen tot huismoeder zijn veroordeelt”.

Haar zoektocht naar medische hulp is intens nadat zelfhulp faalde. Het leidt haar naar illegale clandestiene uitwegen. L’Événement is een schrijnend portret over wanhoop en uitzichtloosheid, op zoek naar een hernieuwde toekomst van een veelbelovend meisje. Enkele scènes hakken er op in, suggestief vaak, op eentje na dan (de toiletscène). Ligt wat mij betreft in de lijn van Never, rarely, sometimes, always.

avatar van Ik Doe Moeilijk

Ik Doe Moeilijk

Wauw! Zelden heb ik zo meegeleefd en meegevoeld met een personage in een film.

Ik was opgelucht dat er sindsdien zoveel vooruitgang is geboekt. De film is echter niet alleen maar een historisch verhaal, maar heeft ook in onze tijd nog relevantie, want als ik dit lees, en denk aan de anti-abortus bewegingen in de VS, dan wordt het me wel koud om het hart. Hoe staat het er in ons zo liberaal geachte land voor dan? Nou, de verplichte bedenktijd is onlangs door de Tweede Kamer gekomen, maar echte modernisering komt ook hier zeker niet vanzelf!

Goed dus dat dit soort films gemaakt worden die je empathie vergroten door je te laten meevoelen wat de impact van ongewenste zwangerschap is op het leven van een vrouw. Het deed me eens te meer beseffen wat er op het spel staat: wat er nog valt te winnen en vooral ook wat er nog steeds valt te verliezen als conservatieve krachten hun zin krijgen.

BBarbie

Confronterende film over een studente die ongewenst zwanger is in een tijd dat abortus nog zwaar gestraft werd en gehuld was in een taboesfeer. Dat laatste is er debet aan dat de jonge vrouw helemaal alleen staat in haar zoektocht naar een oplossing, al is dat op zich niets nieuws.

Een beklijvende film dankzij het indringende camerawerk, inclusief bijzonder ongemakkelijke beelden van de heftige climax. Complimenten voor regisseur Audrey Diwan en protagoniste Anamaria Vartolomei, beiden grote onbekenden voor mij.

De film doet een beetje denken aan 4 Luni, 3 Săptămîni Şi 2 Zile.

avatar van De filosoof

De filosoof

• 2006 berichten

De film oogt een tijdlang als een weinig geïnspireerd aftreksel van 4 Luni, 3 Saptamâni si 2 Zile (2007) en die hooguit interessant is als een tijdsbeeld van Frankrijk in begin jaren ’60 toen de zeden conservatief waren en abortus illegaal was, maar het laatste half uur is dermate intens dat het uiteindelijk toch een film is die indruk maakt en ver boven de middelmaat uitsteekt.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Dit is bij mij niet aangekomen.
Ik vond het eigenlijk maar een rechttoe-rechtaan drama over een jonge vrouw die haar ongewenste zwangerschap wil afbreken in een tijd en plaats waarin dat behoorlijk strafbaar was, en hulp verlenen aan haar ook.
Dat maakte op mij niet zo heel veel indruk, omdat het geen ongewone situatie is.

Dat er dan nog wat extra gedramatiseerd moet worden (de eerste keer met de sonde werkte niet) hielp daar niet bij.

Dat de omgeving die ingelicht werd weinig steun kon of wilde geven was nog het enige dat de film een beetje interessant maakte, maar eigenlijk was er tussen de vrienden/kennissen van Anne en Anne zelf ook niet bijster veel belangwekkende interactie.

avatar van hvdriel

hvdriel

De film geeft - zonder moraliserend of pamflettistisch te zijn - indringend het traject weer dat een meisje toentertijd gedwongen was af te leggen met risico voor eigen leven en dreiging van celstraf. De voor mij troostrijke gedachte dat we tegenwoordig gelukkig in een andere tijd leven, werd vervolgens wreed verstoord.

"Wat een vreselijke tijd zijn de jaren vijftig en zestig geweest voor meisjes die ongewenst zwanger werden," moest ik na afloop van de film kwijt tegen een onbekende vrouw achter mij in de filmzaal. Ze keek keek me niet-begrijpend aan.

"In Polen demonstreren op dit moment mensen voor het recht op abortus. In Amerika ga je in sommige staten de gevangenis in," antwoordde ze. "En wat dacht je van de christelijke politieke partijen in Nederland?"

Hoe krijgen we anti-abortusdemonstranten zover dat ze deze film gaan zien?

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

Toevallig had ik net zo'n drie weken terug het boek gelezen. Dat boek was boeiend, maar vooral erg afstandelijk. Deze film is wel warmer, maar wist me ook niet helemaal te raken. Het campusleven wordt dan nog aardig in beeld gezet, maar gaat nooit echt leven en verder is dit allemaal wat bloedeloos. Ik voelde weinig emotie mee, terwijl dat wel het verhaal ernaar is. Visueel ook saai met een erg krap beeldformaat dat enigszins benauwt (ongetwijfeld zo bedoeld inhoudelijk ook) maar nooit echt mooi wordt. 3,0*.

scorsese

Uitstekende film over een studente die ongewenst zwanger raakt. De film speelt zich af begin jaren '60 en laat goed zien wat het inhoudt als abortus strafbaar is en er over seksualiteit niet gepraat wordt. Helaas momenteel weer vrij actueel. De personages blijven wat afstandelijk, maar desondanks een aantal ingrijpende scenes (vooral tegen het einde). Een nipte 4.0 sterren.

avatar van mrklm

mrklm

Anne Duchense [Anamaria Vartolomei] is een Franse studente literatuur van 20 jaar die begin jaren ’60 tot haar verbazing ontdekt dat ze zwanger is. Anne is helemaal niet klaar voor het moederschap, ook al omdat ze na haar bevalling haar studie zou moeten afbreken. Ze zoekt daarom hulp om haar zwangerschap te beëindigen, maar kan daarvoor niet bij dokters terecht. Bevat enkele schokkende momenten, maar kan qua onderhuidse spanning en impact toch niet tippen aan 4 Months, 3 Weeks and 2 Days (2007), waar dit door lijkt te zijn geïnspireerd.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Helaas zeer actueel is deze film over abortus in de jaren '60. De film gaat niet over de ethische vragen die je je zou kunnen stellen, maar wel de harde realiteit dat abortus gewoon illegaal was en sowieso een groot gezondheidsrisico. Over het feit dat een jonge vrouw haar wereld ziet instorten en dan bijkomend zelfs niet terecht kan bij vrienden of familie. Dokters zijn niet te vertrouwen en zelfs iemand die zou helpen kan een celstraf krijgen. Ondertussen tikt de tijd maar verder. In een omgeving (nog meer in die jaren '60) waarin een kind krijgen - en zeker als jonge alleenstaande moeder - per definitie betekende dat je huisvrouw werd zonder maar enige optie voor studies of carrière.

De camera zit dicht bij het hoofdpersonage. Anamaria Vartolomei draagt de film zonder meer. Het is een film geworden waarin zo duidelijk gemaakt wordt dat de impact van abortus enorm is en niet zomaar iets is wat je zomaar op 5 minuten oplost omdat je per ongeluk zwanger bent geworden. Een harde realiteit die sterk in beeld is gebracht. Hopelijk komt die tijd nooit meer terug.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

hvdriel schreef:

Hoe krijgen we anti-abortusdemonstranten zover dat ze deze film gaan zien?

Helaas staat iedereen in deze polariserende samenleving achter zijn of haar eigen mening. Dus gaan weinig anti-abortusdemonstranten hier naar kijken. Zij hebben dit niet meegemaakt en daarom kennen ze de andere kant van het verhaal niet en willen ze vaak ook niet weten. Het maakt weinig uit welk onderwerp je bespreken wilt, velen hebben de hakjes in het zand en weigeren de ander aan te horen. Zelfs leugens worden als waarheden aangevoerd en degenen die weten waarover ze praten (werkervaring/studie en inzichten) worden voor gek versleten.

Ik ga direct weer even op Facebook wat nieuwe gegevens/waarheden opzoeken.