• 8.564.330 stemmen

• Netflix Bekijk via Netflix
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot The Gray Man

Court Gentry, een ervaren CIA-agent, wordt in diskrediet gebracht door zijn eigen bureau. Vervolgens wordt hij gedwongen om als voortvluchtige door het leven te gaan. Hierin wordt hij onder andere achtervolgd en opgejaagd door zijn oud-collega Lloyd Hansen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

jipt

Prima hotseknotse actiespectakel. 3,5*

avatar van Waku

Waku

Best vlotte en aardige actie film. Er gebeurt genoeg. Veel camera werk zijn via drones gemaakt en dat verhoogt het spektakel. De CGI effecten in de lucht aan het begin zijn matig, maar de actie scenes in Praag zijn weer vermakelijk om naar te kijken. Film heeft mij niet .omver geslagen maar wel enigzins vermaakt. 3*

avatar van Q Jones

Q Jones

De actie is goed in beeld gebracht en Gosling doet het niet slecht als actie held maar verder niet meer dan een oke filmpje.

Even over Evans, wat is die kerel miscast zeg. Die beste man moet nooit meer een bad guy spelen. Hij blijft een eeuwige goodguy met zijn puppie ogen. Een snor gaat hem niet helpen.

Ja en verder, altijd als ik zo'n film zie denk ik waarom krijgt mijn favorite actie held allertijden (JCVD) niet zo'n budget voorgeschoteld in zijn nieuwe film. Dan is die film ook een succes. Als hij of Sly de rol van Gosling hadden gespeeld had het voor mij zoveel meerwaarde gehad. Gosling doet het niet verkeerd maar zet geen memorabel personage neer zoals Frank Dux, Chance Boudreaux, Rambo of in arnies geval John Matrix. Ik ben de naam van het personage van Gosling nu al weer vergeten, net zoals bijna heel de film eigenlijk al.

Ik zit vreselijk te twijfelen tussen 3 of 3,5. De Armas was eigenlijk ook nog best oke. Maar het had op dat vlak eigenlijk wel wat sexier gemogen. Het is net of dat in deze tijd niet meer mag in een actie film.

Ach ja ik weet het ook niet.

Oke, maar voor de duurste Netflix allertijde heb ik me eerlijk gezegd beter vermaakt met Day shift vandaag

avatar van Hoggiebro

Hoggiebro

Heerlijke film, lekker achterover, actie met humor en heel veel schieten en vechten. Zo moeten films zijn, waar soms je verbeelding de vrije loop kan gaan

avatar van Capablanca

Capablanca

Mooie dronebeelden, veel vaart, maar in de basis vermakelijke onzin.

avatar van Neder0001

Neder0001

Neder0001 schreef:

Ah, daar is ie... de comment waarvoor ik hier kwam.

Ik heb een bloedhekel aan die Ryan Gosling en zijn sh#t films, en het ziet ernaar uit dat hij nog steeds net zo houterig acteert als altijd. Dus dit wordt ook weer een pass...

Viel mij al met al toch behoorlijk mee. Dertien in een dozijn verhaaltje maar het vele geknal en explosies was een genot om naar te kijken.

avatar van Shadowed

Shadowed

Geslaagd.

Vanuit onverwachtse hoek leveren de gebroeders Russo hier veruit hun beste werk mee af, en wekken de indruk dat Netflix dus nog wel de juiste makers kunnen benaderen voor een film. The Gray Man is eigenlijk een actiefilm die zich weer naar oudere normen beweegt. Dat betekent actie, actie en nog eens actie zonder veel poespas.

Voordat ik eraan begon leek het me allemaal maar een tegenvaller. Bekende acteurs in de zoveelste actiefilm met spionage-elementen, maar de Russo's weten er een frisse draai aan te geven. Niet zozeer qua ideeën, wel qua verloop, want eigenlijk is er na ongeveer 30 minuten vrijwel uitsluitend een regen van kogels, explosies en lomp geweld te zien. Daartussen ook nog wat erg gaaf in elkaar gestoken knokpartijen. Het is echt een film waar ik weer eens behoefte aan had.

Gosling is een logische maar uitermate geslaagde keuze voor de hoofdrol. Ze maken er ook oprecht een gaaf personage van, die Gosling met de juiste charme weet aan te dikken. Evans vond ik ook wel erg geinig, een schurk met een grote hoeveelheid humor zonder dat dit echt irritant is. De film is sowieso ongeloofwaardig, dus met de actie wordt er lekker uitgepakt. Vooral ook erg lekker in een flow gestopt, want het volgt elkaar ontzettend goed op.

Weer echt een film waar je voor 2 uur lang mee zoet kan blijven. De actie draaft lekker door, maar vooral het tempo zorgt ervoor dat The Gray Man zowat het ideale popcornvoer vormt. Daarbij komen wat leuke personages bij kijken en dan is het feest helemaal compleet. Persoonlijk ook bij vlagen wat vermoeiend door Gosling een motief te geven, maar ach. Gewoon leuk.

Overigens nog even noemen dat die trend van droneshots echt geweldig aan het uitpakken is.

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

• 1950 stemmen

Poeh, ik word hier echt te oud voor denk ik.

The Gray Man herkauwt de slechtste "superspion moet op de vlucht voor zijn eigen opdrachtgever" films van de laatste vier decennia en poogt dit te verkopen met een saus van dikke, amper te volgen CGI actiebombarie. Netflix doet het weer: een nietszeggend en voorspelbaar script opleuken met tientallen miljoenen aan visuele nonsens en wat bekende koppen op de poster. En wederom is het niet te pruimen.

Deze film moet wel recordhouder zijn wat betreft locaties over de hele wereld. Uiteraard met grote letters in beeld gebracht. Van Hong Kong tot Wenen en van Kroatië tot Praag en Berlijn. Heerenveen en Blankenberge zijn zo ongeveer de enige steden die ontbreken. Want dat hoort zo bij leeghoofdige actiefilms: het is een ongeschreven regel dat je een mager plot moet compenseren met een overdaad aan filmlocaties.

Natuurlijk heeft de film zijn momenten. Sinds John Wick zie je steeds meer neon, kleuren en nachtelijke scènes die door de vele kleuren heerlijk van je scherm spatten. Zo ook hier. Een knokpartij temidden van een professionele vuurwerkinstallatie is ook leuk gevonden en een lekker excuus voor al die kleurtjes op je scherm.

Chris Evans (waarom die pornosnor?) die midden in een een gevecht even pauzeert, op een bankje gaat zitten en een steentje uit zijn schoen haalt, je kunt niet anders dan er even om glimlachen.

Maar dat twee knappe mannen, vlak voordat ze een gevecht op leven en dood gaan leveren, nog de meest stompzinnige oneliners uitwisselen, dat was 20 jaar geleden al achterhaald. Ook lijken personages totaal niet gehinderd door meerdere schot- en steekwonden. Het is echt zó dom allemaal.

Het dieptepunt is de casting van Regé-Jean Page (wie?) als CIA-baas. Ik kende hem niet, maar vond hem totaal niet indrukwekkend met zijn perfect geschoren metroman-baardje. Totdat mijn vrouw zei: hey, die ken ik uit Bridgerton (een blackwashing-romantisch kostuumdrama voor vrouwen). Toen snapte ik ook meteen waarom hij zo'n miscast is met zijn feminiene dagcrèmegezicht.

Sowieso ligt het er bij deze film heel dik bovenop dat men allerlei minderheden een rol wilde geven. Allicht omdat de hoofdrollen (weer) waren weggelegd voor twee blanke 'cisgender' mannen, is - waar het even kon - iedere bijrol het tegenovergestelde. Ik miste alleen wat Aziaten, maar die zoeken wat minder de publiciteit qua 'representatie in films' of ze zijn gewoon tevreden met Jackie Chan.

Het ergste is nog wel dat er genoeg zaadjes worden geplant voor een vervolg, waarin we waarschijnlijk meer te zien krijgen van de 'schaduwregering'. Ga ik die kijken? Ach, het is altijd leuk om te zien hoe Netflix van mijn tientje abonnementsgeld het voor elkaar krijgt om 200 miljoen dollar op te branden aan zo'n prul als dit.

Dus ja.

En daardoor houd ik het ook in stand, ik weet het. Sorry.

2 sterren.

avatar van Thomas83

Thomas83

Best knap om zo'n simpel en afgezaagd verhaal op zo'n onsamenhangende en vervelende manier te vertellen. De opbouw is heel raar. De eerste driekwartier kom je gewoon echt niet in de film. Dit is ook weer zo'n film die nodeloos van de ene naar de andere locatie springt of er wat flashbacks tussendoor gooit. Vond de dialogen ook een werkelijk tenenkrommende poging om gevat over te komen, en de personages zijn ook vaak niet te harden. Van de twee bad guys wordt Carmichael komisch slecht gespeeld. Evans weet dan in elk geval nog behoorlijk te bereiken waar de film voor gaat, maar ik vond zijn personage er wel behoorlijk overheen. Gosling is gewoon een miscast.

Bovenstaande maakt in een actiefilm allemaal wat minder uit als de actie dan in elk geval goed is, maar zodra alles wat groter van schaal wordt verzandt het toch vooral in vervelende chaos. In sommige scènes lijken de Russo's ook meer bezig met hoe een scène eruit zien dan of het werkt als een actiescène. Vond die openingsscène direct een goed voorbeeld. Dit is ook een veel te bombastische locatie om de film mee te openen, in elk geval in de handen van deze regisseurs.

Wat voor de spanning ook niet helpt is dat de hoofdpersoon altijd precies weet wat er gaat gebeuren. Verder heeft hij dan ook nog een wat oninteressant achtergrondverhaaltje, en is er zelfs wat schaamteloos sentiment toegevoegd in de vorm van een meisje dat een wees is en een hartafwijking heeft, zonder dat er in het verhaal verder iets mee wordt gedaan. Om er nog een schepje bovenop te doen zijn er maar liefst twee pensionado's die zich heroïsch opofferen voor de goede zaak. Nee, deze wannabe-Bourne-film heeft ernstig behoefte aan een beter script.

avatar van Staker

Staker

Walgelijk Amerikaans. Hippe zinnetjes die stoer worden uitgesproken, dialogen diarree waarbij ze elkaar aanvullen met van die geijkte snelle woordjes. Hoog SBS6 gehalte

avatar van Davido

Davido

Lekkere actie film! Mooi in elkaar gezet en goed gespeeld. Hoop toch echt op een tweede deel.

avatar van Rodger

Rodger

Lekkere vlotte actie, en weinig verhaal...

3.0***

avatar van pieterf

pieterf

kijkt lekker weg.

alles over the top, heerlijk

avatar van princesspeach

princesspeach

Ik vind deze film ontzettend overdreven, lomp en slechte cgi. Wel afgekeken… onder dwang van man.