• 10.506 nieuwsartikelen

Met onder meer: Alexey Navalny, Yulia Navalnaya en Dasha Navalnaya

Gesproken taal: Engels, Russisch en Duits

Releasedatum: 5 mei 2022

Plot Navalny

"Poison always leaves a trail."

Na de mislukte moordaanslag op hem gaat de Russische oppositieleider Aleksej Navalny op zoek naar de daders. Het plaatst hem frontaal tegenover de hoogste regionen van de Russische staatsmacht. Ondertussen beraamt hij zijn gevaarlijke terugkeer naar Rusland vanuit ballingschap in Duitsland. In Navalny heeft filmmaker Daniel Roher toegang tot Navalny’s inner circle terwijl hij herstelt in ballingschap in Duitsland en vervolgens achter de daders aan gaat met hulp van onderzoekscollectief Bellingcat.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Alle Media

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Binnenkort op HBO Max lees ik? Lijkt me de moeite van het kijken wel waard.

Lage score op IMDb, ik neem aan veel laag stemmers uit Rusland?

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

The Oceanic Six schreef:

Binnenkort op HBO Max lees ik? Lijkt me de moeite van het kijken wel waard.

Lage score op IMDb, ik neem aan veel laag stemmers uit Rusland?

Vanaf 5 mei 2022 ook in de Nederlandse bioscopen te zien (Dogwoof)

avatar van De filosoof

De filosoof

• 1999 berichten

Tegenvallende documentaire over de beroemde Russische oppositieleider Navalny, precies omdat de documentaire vrijwel geen enkele informatie geeft over het leven of politieke programma van Navalny: de documentaire richt zich geheel en dus slechts op de vergiftiging die (al) de aandacht van de hele wereld trok. Nu heeft de documentaire gelijk dat dat verhaal wel een spannende film lijkt, maar omdat dat verhaal veel media-aandacht heeft getrokken is het helaas een film die we al gezien hebben...

Het is opmerkelijk hoe weinig de documentaire toevoegt aan wat we al wisten. We leren ook weinig over de persoon Navalny – behalve dat hij bijna bovenmenselijk moedig is en nota bene degene is die niet bang is terwijl Poetins regime door angst zou worden gedreven – of waarom hij weer terug ging naar Rusland, anders dan de suggestie dat hij vindt dat hij als oppositieleider met de grootste aanhang in de Russische geschiedenis de morele plicht heeft de strijd tegen Poetin te leiden en dat alleen in Rusland kan doen omdat hij alleen daar de Russische bevolking in opstand tegen het regime kan brengen. In ieder geval lijkt hij het regime in verlegenheid te hebben willen brengen door zijn aanwezigheid en heel even leek hij daarin meteen succes te hebben toen zijn vliegtuig niet op het gebruikelijke vliegveld bij Moskou kon landen omdat er te veel aanhang van hem was gekomen zodat zijn arrestatie een te groot spektakel zou worden terwijl Poetin vooral het beeld wil geven van Navalny als een onbetekend figuur zodat hij zelfs weigert om de naam Navalny uit te spreken. Toch krijg je de indruk dat Navalny Poetins gebrek aan respect voor de wet heeft onderschat (Navalny was een advocaat) en hij niet echt had verwacht weg te zullen kwijnen in een Russische cel en geen opstand te kunnen organiseren.

We leren vrijwel niets over het leven of de politiek van Navalny, anders dan dat z’n vader uit Tjernobyl dus uit Oekraïne kwam, dat hij een gezin heeft en dat hij een stichting en een youtube-kanaal leidt die de corruptie van het Kremlin blootlegt. Zijn politieke boodschap en oppositie lijkt slechts te behelzen dat Poetin een leugenaar en een dief is en tegen de Westerse aantijging dat hij een nationalist zou zijn omdat hij in 2011 met neonazi’s demonstreerde is zijn antwoord dat hij met iedereen samenwerkt om Poetins regime ten val te brengen. De documentaire vermijdt opzichtig elke kritiek op Navalny of een bredere context van Russische politiek ten gunste van het aansprekende beeld van Navalny als het heldhaftige symbool van binnenlands Russisch verzet tegen Poetin, maar de echte Navalny blijft daardoor in nevelen gehuld.

avatar van perceived

perceived

Wel aardig.

Voor degenen die het nieuws rondom (de vergiftiging van) Navalny een beetje hebben gevolgd bevat de film geen nieuwe feiten. Wél interessant om de reeds bekende info eens chronologisch gebundeld te zien, afgewisseld met een interview en een aantal privé-momenten. Lefgozer! 7/10*

avatar van eRCee

eRCee

• 1919 stemmen

De filosoof schreef:

Zijn politieke boodschap en oppositie lijkt slechts te behelzen dat Poetin een leugenaar en een dief is ...

Dat lijkt niet alleen zo, dat is ook zo. Hij zegt zelf letterlijk dat je in een situatie als die in Rusland maar twee smaken hebt in de politiek: of je steunt de autocraat, of je wil hem ten val brengen. Voor genuanceerde politiek of een politiek spectrum is geen ruimte. Ik zie niet in waarom dat een verwijt zou zijn.

Vond het een interessante docu, misschien inderdaad niet heel veel nieuws maar wel op een duidelijke manier verteld en getoond.

avatar van james_cameron

james_cameron

Uitstekende maar uiteraard nogal schrijnende documentaire over de charismatische russische oppositieleider Aleksej Navalny. Na de mislukte poging hem in Siberië te vergiftigen gaat hij op zoek naar de daders. Het vervolg is even verbazingwekkend als treurig stemmend. Navalny laat zich uitgebreid interviewen door regisseur Daniel Roher en gaat daarbij lastige kwesties niet uit de weg. Het absolute hoogtepunt is het telefoongesprek dat Navalny heeft met één van de mensen die achter de moordaanslag zaten. Spannend, komisch en bedroevend tegelijk.

Tja, het kijkt aardig weg, maar wat ik bij veel van die actuele documentaires zo vaak heb...: het ligt allemaal zo recent in het geheugen.. als je een beetje nieuws volgt heb je alles hier al eerder gezien of gelezen.

Waarschijnlijker interessanter voor mensen die zich over 30 jaar afvragen wie Navalny ook alweer was.

De filosoof schreef:

We leren vrijwel niets over het leven of de politiek van Navalny, anders dan dat z’n vader uit Tjernobyl dus uit Oekraïne kwam, dat hij een gezin heeft en dat hij een stichting en een youtube-kanaal leidt die de corruptie van het Kremlin blootlegt. Zijn politieke boodschap en oppositie lijkt slechts te behelzen dat Poetin een leugenaar en een dief is en tegen de Westerse aantijging dat hij een nationalist zou zijn omdat hij in 2011 met neonazi’s demonstreerde is zijn antwoord dat hij met iedereen samenwerkt om Poetins regime ten val te brengen..

Nou ja dit was wel 1 van de weinig echt interessante dingen, ik was wel benieuwd naar die reactie.

avatar van Thomas83

Thomas83

Deze documentaire deed me een klein beetje denken aan Citizenfour van een aantal jaar geleden. Ook dat was een docu die soms net als een thriller voelde. Natuurlijk weet je alle gebeurtenissen inmiddels vrij goed door het volgen van het nieuws, maar een groot deel van de kracht van deze film is alles live te zien ontvouwen.

Ook zie je een persoonlijke kant van Navalny. Vond hem vrij charmant en energiek overkomen, al weet ik niet of ik hem nou echt een leuk persoon vind, of zelfs maar een echt sterk oppositiefiguur. Hij komt op mij meer over als een goedbedoelend maar ietwat glad persoon die heel goed de moderne media weet te gebruiken. De film zelf heeft een daarbij passend ietwat populair toontje dat me bij vlagen een klein beetje tegenstond.

avatar van Movsin

Movsin

Focust op de vergiftiginsgzaak van deze oppositieleider en wist binnen dit kader toch wel te boeien.

Hoogtepunt is zonder twijfel de passage waarin Navalny en Co onomstootbare bewijzen bij een Russische wetenschapper lospeuteren en daarbij hun veelzeggende onmiddellijke reactie: "Die man heeft zo juist zijn dood getekend", waarbij nog eens het onmeedogend beleid wordt onderstreept.

De Amerikanen vonden het een Oscar waard wat niet zo'n grote verrassing is.

avatar van HadieDave

HadieDave

Veel Russen die hier reageren en de documentaire een laag cijfer geven. Tot zo diep zitten die Russische sukkels bij ons in de maatschappij. Kijk de docu, dan snap je waarom het hier ineens wemelt van de Russische bots.

Hele goede documentaire die het verrotte Russische systeem blootlegt.

avatar van badfans69

badfans69

Vanavond op NPO 2 rond 23.17 uur op tv

Dit zal wel niet geplaatst worden maar heb 2 andere korte filmpjes van hem gezien oa nazi lover en zelfs 1 dat hij moslims als insecten zag en dat je die gewoon moest dood schieten... Geprezen in t westen en waarom denk daar maar eens over na, mvg M

avatar van The Oceanic Six

Welkom op de site!

avatar van macrobody

macrobody

HadieDave schreef:

Hele goede documentaire die het verrotte Russische systeem blootlegt.

LOL, zei hij die nog nooit een voet in Rusland heeft gezet, omdat hij liever de westerse propaganda geloofd dan zelf even op onderzoek uitgaat. Alleen al het gegeven dat Bellingcat gefinancierd wordt door de CIA of een of andere Amerikaanse afkorting moet je toch wel enig aanknopingspunt geven dat het verhaal wel enigszins eenzijdig zou kunnen zijn.

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Harrie2 schreef:

Hij heeft inderdaad ooit gedemonstreerd samen met extreemrechtse Neonazi’s, dat zit zelfs in deze documentaire. Hij rechtvaardigt dat door te zeggen dat ze een gemeenschappelijke vijand hadden, en dat het ook Russen zijn, die je niet zomaar moet uitsluiten.

Dat andere heb ik nog nooit van gehoord.

avatar van narva77

narva77 (crew films)

macrobody schreef:

Toch bijzonder dat Christo Grozev van Bellingcat 150.000 dollar uit eigen zak en waarschijnlijk van donaties heeft moeten uitgeven om onderzoek te doen en op het darkweb bepaalde data te kopen dan. Ik geloof er helemaal niks van wat je suggereert. Heb je daar iets van concreet feitelijk bewijs voor?

Oja, en het is “gelooft” met een t.

avatar van ZAP!

ZAP!

narva77 schreef:

Ik wist dat niet, maar het is natuurlijk op geen enkele manier te rechtvaardigen.

avatar van macrobody

macrobody

narva77 schreef:

Oja, en het is “gelooft” met een t.

Ik neem aan dat je Scott Ritter kent? Betrokken bij het onderzoek naar de zogenaamde WMD in Iraq toentertijd? Hij was deel van het team dat zei dat er geen WMD waren, maar ondervond dat dat de verkeerde conclusie was en hij gewoon voor spek en bonen was uitgezonden voor onderzoek. Voor mij heeft deze man meer aanzien en integriteit dan een of andere internet onderzoeker die aantoonbaar door de CIA wordt gefinancierd. Dus ik stel voor dat je even Googled op Scott Ritter en Navalny en ook eens de andere kant aanhoort.

Het is heel simpel, we leven in een omgekeerde wereld, de "goede" zitten in de gevangenis of worden gecanceld (met een d, even gecheckt voor de zekerheid) en de "foute" mogen uitgebreid hun zegje doen of worden geprezen. Het is hier niet anders met Navalny.