- Home
- Goldenskull
- Meningen
Meningen
Hier kun je zien welke berichten Goldenskull als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Maai Hung Paak Yan (2001)
Alternatieve titel: You Shoot, I Shoot
Mijn tweede van Ho-Cheung Pang en zeker niet te vergelijken met Yi Sa Bui Lai. Ik vind laatstgenoemde ook veel beter, maar dit was wel een erg vermakelijke film. Twee toffe, gestoorde personages dragen de film. De montage is erg goed, vooral de scène in het steegje is daardoor erg cool en grappig.
De film bevat net wat te veel doelloos, niet grappig gelul. Richting het einde werd het ook wat minder (relatie Michiko-regisseur was flauw en de nabootsing van de moordscène was veel te langdradig). Maar het einde is dan wel weer erg leuk. De verwijzingen naar Le Samouraï en de Frans pratende poster waren erg leuke dingetjes, fijn vermaak in de ochtend.
3.5*
Maboroshi no Hikari (1995)
Alternatieve titel: Maborosi
Zonder te weten dat deze film van dezelfde regisseur als After Life (1.0*) en Nobody Knows (2.0*) was, ben ik gaan kijken.. (en toen ik er zonet achter kwam, dacht ik.. dat had ik ook wel kunnen weten/zien).. Maar overduidelijk ligt Koreeda me niet, want ook met Maboroshi no Hikari komt hij niet verder dan 2.0*, ik zal de rest van zijn werk dan ook maar vermijden voorlopig.
Machete (2010)
Afgelopen donderdag gezien.
Heerlijk stukje over-de-top vermaak. Machete is eigenlijk constant flauw (die babes, De Niro ), maar dat slaat geen moment om in ergernis, gewoon pure grappigheid. Alleen die opkomst van Steven Seagal al, geniaal. Ik heb echt een hekel aan de beste man, maar dit was hilarisch. Ik zou het bijna Seagal in een soort JCVD-rol noemen, maar misschien dat hij dat zelf wel niet zo ziet.
De cast is eigenlijk sowieso al geniaal. Wie had het voor mogelijk gehouden dat een cast met Lindsay Lohan, Jessica Alba, Trejo, Seagal en De Niro überhaupt in één film zou kunnen matchen?
Er zitten een paar matige subplotjes (is ook lastig met zóveel 'coole' randpersonages) in, maar verveelt heb ik me absoluut niet. Lachwekkende pulp met leuke kills en veel fout gedoe.
Na Planet Terror en deze is Rodriguez bij mij toch wat in aanzien gestegen. Daarvoor enkel (zware) onvoldoendes bij hem staan. Machete slaagt met verve waar Expendables keihard faalt.
Dikke 4*
Madagascar: Escape 2 Africa (2008)
Alternatieve titel: Madagascar 2
Kon me bar weinig van deel 1 herinneren en ook dit deel heeft weinig memorabels in zich. Eerste paar minuten verveelden nog het minst. Later wordt het bij vlagen vervelend melodrama en erg langdradig.
1.5*, kan hier toch niet al te sympathiek voor zijn.
Madmen of Mandoras, The (1963)
Alternatieve titel: They Saved Hitler's Brain
Beetje vreemd commentaar en raar cijfer op imdb, zal wel weer een te controversieel idee geweest zijn. Doet kwalitatief (acteerwerk bv) toch niet onder voor menig top250 film uit de jaren '60. Overigens gewoon de 91 min versie gezien, met de leukere naam.
Ik vind het best een aardige film, ik had eigenlijk wat meer pulp verwacht. Het bleek toch allemaal vrij serieus uitgewerkt. Slecht vond ik het allerminst, een B-film mag je het zeker wel noemen, maar hoort bij lange na niet bij de slechtste films ooit gemaakt.
2.5*
Magnolia (1999)
Ik was toch wel aangenaam verrast dat deze film mij zo wist te boeien op één iets minder stuk na. Namelijk: een minuut of 20 vanaf het moment dat ze allemaal dat liedje gingen zingen, dit zorgde er bij mij voor dat de kijker-film chemie verdween en verder de ontmoeting tussen Cruise en zijn vader: Vooraf weinig verwachtingen van een 188 min. drama, maar op eerder genoemde minpunten na een sterke film en met name erg goede muziekkeuze. 4.0*
Mah Nakorn (2004)
Alternatieve titel: Citizen Dog
Voor een filmclub van medestudenten heb ik vorige week vijf films, expres allen Aziatisch, voorgelegd. Naast Mah Nakorn, waren dat Shinkuronishiti, Tekon Kinkurîto, Rinjin 13-go en Ruang Rak Noi Nid Mahasan. Toch een vrij divers rijtje. Deze won nipt van Black Kiss en Ruang Rak en zodoende Citizen Dog gisteren voor de tweede keer gezien. De eerste keer is bijna twee jaar geleden, 18-11-08.
Wat is dit toch een heerlijk geflipte, creatieve film. Een geweldige mix tussen komedie, fantasy en een beetje romantiek. DE film met de meest warme, felle en speelse kleuren.
Het pad van Mah Nakorn is zelden recht, telkens is er weer een afslag of een hobbel in de weg. Absurde en surrealistische zijweggetjes doen je als kijker telkens weer verbazen. De scène met de vallende helmen en vooral de eerste keer met Mt. Plastic Fles blijven twee van mijn grote favorieten. Dit is en blijft sowieso de film met de meeste gedenkwaardige, losstaande scènes die ik gezien heb.
Vond ik de eerste keer de muziek niet altijd geslaagd, dit keer had ik slechts het gevoel dat er misschien een enkel liedje tussen uit had gekund (en bij de aftiteling vond ik het ook wel leuk geweest). Maar nog nooit werkte zang in een film voor mij zo goed. Geweldig hoe het de grappige scènes ondersteunt (en vaak ook zélf grappig is). Het camerawerk is erg statisch en werkt perfect.
4* gemakkelijk verhoogd naar 4.5*
Maljukgeori Janhoksa (2004)
Alternatieve titel: Spirit of Jeet Keun Do
Deze stond al wel een flinke poos te wachten..
Zitten zeker een paar gave momenten in dit high school filmpje. Het laatste gevecht is bijvoorbeeld hard en stoer (goed in beeld gebracht ook vooral). Jammer is dat Woo-Sik en Hyun-Soo vergeten zich aan de bro's before ho's code te houden. Sowieso had (bijna) dat hele 'romantische' gebeuren geschrapt mogen worden, niet echt boeiend om naar te kijken en het deed me ook bijzonder weinig.
edit: ah. Van de regisseur van Dirty Carnival, zo was ik er natuurlijk aan gekomen. Begrijp ik ook meteen waarom dat gevecht zo goed in beeld was gebracht. Dirty Carnival is echter in dat opzicht nog een stuk sterker. Sowieso de betere van de twee films. Ik zal Ha Yu's nieuwste ook maar eens opsnorren. Al ben ik niet zo van het dynastie gebeuren.
3*
Man in the Moon, The (1991)
Absoluut slecht.
Witherspoon deed het wel oké en de romantiek was niet al te klef, daar is het beste dan ook mee gezegd. Tijd/plaats waarin dit zich afspeelt vind ik absoluut onboeiend, boerenleven, ouderwetse waarden. De stukken drama zijn vreselijk cliché, over-sentimenteel en melodramatisch. Enige vorm van subtiliteit ontbreekt en sowieso is de muziek erg slecht.
Ik wilde nog een ster geven omdat ik in het eerste kwartier nog zo naïef valse hoop koesterde dat het niet zou verlopen zoals het verliep. Echter waren de laatste tien minuten wel zó vreselijk. Dat wijze geneuzel, brrr.
0.5*
Man Jeuk (2008)
Alternatieve titel: Sparrow
Prachtig gestileerd filmpje met een niet zo'n boeiend verhaal. In sommige gevallen maakt me dat niet zoveel uit, in het Man Jeukse geval wel. Sommige personages zijn niet interessant of leuk genoeg en het geheel komt wat tekort t.o.v. een Sun Taam of Fong Juk bijvoorbeeld. De paraplu scène is trouwens wel briljant.
3* voor To.
Man on the Moon (1999)
De beste film van Forman die ik zag!
Carrey speelt heel aardig en hoewel de film wel een tikkeltje in herhaling valt, is het allemaal erg vermakelijk. Vooral de fake tussen de worstelaar en Kaufman is hilarisch. Ik trapte er dan ook snoeihard in
3.5*
Man Who Wasn't There, The (2001)
Verrassing.
Sfeer, muziek, voice-over, humor Mijn aandacht verslapte wel redelijk vaak, door bepaalde niet boeiende aspecten. Toch een hele aangename film, zeker als je bedenkt dat dit pas de tweede voldoende voor de Coens wordt uit 7 films.
3,5*
Man Who Would Be King, The (1975)
Vond het niet veel, maar ik ben dan ook niet echt een liefhebber van avonturenfilm. Verhaal boeit niet zo, personages ook niet en de rest eigenlijk ook niet. Mja, slecht vond ik het ook niet. Lijkt een beetje onderhevig aan een identiteitscrisis deze film!
2*
Manderlay (2005)
Wederom net als Dogville weer een goed verpakte moraal, wederom geheel niet storend, maar zelfs scherpzinnig en grijns-verwekkend.
Het grootste minpunt van de film vind ik de mindere cast. Bryce Dallas Howard doet het niet slecht, maar ik vond Kidman echt stukken fijner om naar te kijken/luisteren. Hetzelfde geldt voor de vader, .. heeft toch meer de gangsterlook.
Verhaal en decor zijn ook hier weer prima. Goede film, maar Dogville vind ik beter. 3.5*
Manon des Sources (1986)
Alternatieve titel: Jean de Florette II
Beetje idioot van dat water ritueel en ook hoe de mannen uiteindelijk moeten boeten voor hun daden vond ik net even te moralistisch. Verder wel een te behappen filmpje met vergelijkbare plussen en minnen als Jean de Florette, wederom 3 kleine sterretjes.
Martyrs (2008)
Goed.
Na zo'n 5 minuten knalt de film lekker binnen, om je vervolgens een uur lang niet meer los te laten. Sterke sfeer aldaar. Het minste deel van de film is het moment dat de groepering binnenvalt en de herhalingsoefeningen die volgen.
Vooral omdat mijn aandacht daar wat verslapte, maar ook die binnenval..riep bij mij eigenlijk alleen een wtf-gevoel op. Vond dat nou niet echt een meesterlijke inslag. Ook dat al die omaatjes op het eind langskomen is imo vrij overbodig. Mja, dat is een detail. Het in your face einde vond ik dan wel weer sterk. Toch heb ik het idee dat het beter had gekund met een iets andere insteek.
4.0*
Mary and Max (2009)
Mary and Max is een erg leuke animatie film;
In het begin verwonderde ik me echt over sommige details, ontzettend mooi gemaakt. Leuke personages en behoorlijk droge humor staan garant voor succes hier.
De film duurt weliswaar slechts 80 minuten, maar naarmate Mary ouder werd, vond ik de film minder boeiend worden, dus hij had zeker niet langer hoeven duren.
4.0*
Match Point (2005)
Weer een aardige Allen. Ik ben geen die-hard fan van de man, maar wanneer er eentje langs komt op tv pak ik die graag mee.
Weinig bijzonder verhaal, maar wel aardig uitgewerkt. Sowieso is het einde erg leuk, met de droom, de ring die 'verkeerd' valt en de zwerver.
Het kabbelt wel leuk voort, verveelt nergens en Scarlett is weer een snoepje .
3.0*
Matchstick Men (2003)
Begint goed, maar zakt langzaam wat weg helaas.
Cage speelt formidabel als neuroot en wist bij mij regelmatig een grote grijns op de mond te toveren. De gebeurtenissen in het middendeel zijn daarentegen vaak wat saai en oninteressant. De twist kon ik dan wel weer om lachen, maar het einde is me wat te flauw.
3*, goed vermaak.
Matrimonio all'Italiana (1964)
Alternatieve titel: Marriage Italian-Style
Beetje een vervelende film.
Niet al te boeiend om te volgen en bovenal, niet grappig en veel vervelende personages. Vooral dat platte spreekt mij nou niet echt aan.
Desalniettemin zal De Sica nog wel eens een kans krijgen met Umberto D.
1.5*
Max Payne (2008)
Vooral het eerste deel van de film is erg genietbaar. Een constant donkere stad en vieze, grauwe gebouwen geven de film een fijn sfeerbeeld mee. Ook flikkerende lampen doen het in dit verband goed. Verder waren bepaalde slow-motion shots ook leuk om te zien
Terwijl de eerste actiescène op kantoor erg vermakelijk is, had ik bij de laatste vooral een déjà-vu gevoel en was het wel leuk geweest. Het eindshot vond ik zelfs simpelweg slecht. Verder is het verhaal gewoon redelijk ruk en de scène met Alex' vrouw zelfs tergend. Jammer, want met de setting (beetje Dark City-achtig) en het sfeerbeeld had er zeker meer ingezeten. Aardig gestileerd, meer niet.
Kleine 2.5*
Meduzot (2007)
Alternatieve titel: Jellyfish
Mooie film.
Zitten echt een paar pracht scènes in, ook een paar momenten waar je wel even stil van word. Wel jammer van die Filipijnse, die had bijster weinig toe te voegen. De andere twee zijn leuk om te volgen. Ook wat jammer van een paar oninteressante zijwegen, maar ach zolang duurt de film niet, kijkt lekker weg.
3,5*
Meikyû Monogatari (1987)
Alternatieve titel: Neo Tokyo
Gisteravond dit omnibusje bekeken.
Labyrinth Labyrinth vind ik een erg gaaf filmpje, abstract en surrealistisch, uiteindelijk ook de reden dat deze film nog 3* haalt trouwens.
Het tweede filmpje is niet zo boeiend, maar net als de overige segmenten zijn vooral de wel of niet aanwezige details van de achtergronden leuk om naar te kijken. Daardoor blijft deze nog wel om aan te zien.
Ôtomo's segment was de grootste tegenvaller. Dat geblaat van die robot begon mij echt de keel uit te hangen en ook de muziek werd na een tijdje erg vervelend.
3*
Memorîzu (1995)
Alternatieve titel: Memories
Tja, ik had de keuze tussen óf het laatste filmpje ruim een week te laten wachten óf na het uitgaan nog even mee te pikken. "Uiteraard" kies ik voor het laatste, ook al moet ik morgenochtend alweer om half zeven opstaan om te werken.
Behalve de filmliefde zijn ook de interessante en leuke eerste twee filmpjes een reden dat ik nu net de derde nog ben gaan kijken. Ik vond de derde wel duidelijk het minst. Wat té minimalistisch. De tweede vond ik het best, maar de eerste is bijna even goed. Door het derde filmpje geef ik geen 4*.
3.5*
Men at Work (1990)
Vandaag op MGM Channel mij laten verrassen hiermee .
Op zich wel een redelijke film, die soms best grappig is. Bijvoorbeeld het moment voor Susan's apartement,
"What's a phrenologist?"
"I feel and interpret Walt's asshole.. uhh, skullfeatures.."
Maar helaas hangt de film teveel aan elkaar mbv flauwigheden en cliché's. Ook het acteerwerk is niet altijd even geweldig. Jack Berger en die 'boss' waren echt om te janken . Verder vond ik alleen Louis écht een leuk personage.
2*
Meng Ying Tong Nian (2004)
Alternatieve titel: Electric Shadows
Redelijk mooie film met een paar prachtige intermezzo-shots, ondersteund door erg fijne muziek. Verder een paar erg aandoenlijke momenten, helaas soms ook wat irritante ergernis stukjes. Dat had vooral te maken met die irritante kinders, waar zo te zien maxcom ook wat moeite mee had. De muziek was overigens niet altijd even sterk, maar gecombineerd met de mooie stukjes, blijft een middelmatige score staan.
Overigens heb ik echt een hekel aan gezang in het manderijn, wat klinkt dat afschuwelijk zeg. Is overigens maar één momentje in het begin, maar ik ben het nog niet vergeten.
Toch een beetje jammer, want hier had meer ingezeten.
3*
Met Grote Blijdschap (2001)
Wel aardig, maar weet nergens écht overtuigend te worden.
De film ziet er vrij 'lelijk' uit, maar eigenlijk net het verkeerde soort lelijk. Het is wel vies, maar niet echt grauw. Het weet je niet naar de strot te grijpen. De film poogt het wel, maar ik mis de impact. Een soort voortkabbelende mineur (hoewel eigenlijk ook nog vrij licht..), maar niet die aanslag op je gevoelens.
3*
Mi Guo (2008)
Alternatieve titel: Lost Indulgence
Apart concept, wat me in de verte wel ergens aan deed denken, maar wist het niet echt aan een titel te koppelen.
Geweldige camera standpunten, subtiele muziek en een gelaten sfeertje zijn de ingrediënten voor deze behoorlijk fijne film van Yibai Zhang. Deed me zelfs nog wel enigszins aan Yi Sa Bui Lai denken.
Wel een beetje jammer van het einde. Had van mij niet zo gehoeven.
4*
Midnight Meat Train, The (2008)
Goldenskull twijfelt.
Éen ding weet ik wel: de film doet de naam thriller eer aan en heil to Vinnie Jones. Ook al begon ik na een tijdje al te twijfelen of ik op het eind niet weer met een dubbel gevoel zou zitten vanwege complotten en dat soort grappen.
Dat viel op zich nog redelijk mee, al had die onderwereld van mij niet zo nodig gehoeven en dan met name die monsters, dat maakt het meteen zoveel afstandelijker.
Het had een heel aardige film kunnen wezen al was dat achterlijke verhaaltje er niet bij verzonnen maar gewoon simpel een killer in de metro.
En hier ben ik het dus ook wel een beetje mee eens, ik vond het eerste deel ook het beste. Het meest jammerlijke vond ik toch wel die agente.. die had echt weggelaten moeten worden
Ik kan alleen wel honderd nog slechtere of meer cliché einden verzinnen, dus ik ben toch redelijk tevreden. Film verdient ook wel een kleine vier, hoewel ik daar binnenkort waarschijnlijk op terug kom.
4.0*
Midnight Run (1988)
Leuke 'roadmovie'. Een paar hilarische momenten die afgewisseld worden met een voortkabbelend verhaaltje met soms een kleine inzinking. Maar het verveelt nergens en kijkt wel lekker weg.
3.0*