The Midnight Meat Train (2008)

Thriller / Horror
100 minuten / 103 minuten (unrated version)

geregisseerd door Ryûhei Kitamura
met Bradley Cooper, Leslie Bibb en Vinnie Jones

Wanneer een prominente kunst-galeriehouder het nieuwste werk van de New Yorkse fotograaf Leon Kaufman onder de loep neemt, stelt zij voor de wat donkerder kanten van New York City als studie-object te nemen en de resultaten daarvan voor zijn debuut als professional in haar kunstcentrum in het centrum van de stad te vertonen. Blij dat hij uiteindelijk de goede richting heeft gekozen die zal leiden naar succes, brengt zijn obsessieve aandacht voor de duisterheid van de samenleving hem op het spoor van seriemoordenaar Mahogany, de "subway butcher" die late metro-pendelaars het leven zuur maakt en uiteindelijk afslacht. Met zijn ongeremde fascinatie voor Mahogany dwaalt hij steeds verder af in de subway, per ongeluk zijn vriendin Maya met zich meetrekkend.

yorgos.dalman
er was iets van Stephan King of zo achter.
Zeg maar Cliff Bakker.

Beter dan ik had vermoed deze film.
Vond hem wel leuk, maar wel heel bloederig, dus niet echt voor gevoelige zielen.

Goede film!minder einde!soms slechte special effects!

avatar van GrobbekuikenXL
Toch wel prima verfilming van het korte verhaal van Clive Barker. Film had best 80 minuten mogen duren want hier en daar wat te lang gerekt. Het einde wist ik al ( boeken van bloed gelezen ) en is typisch Barker. Lord of illusions is ook op een kort verhaal gebaseerd en Candyman en Hellraiser natuurlijk ook. Van Weefwereld mogen ze wel eens een film gaan maken.

avatar van MerikW
Geweldige film! een van de spannendste thrillers/horror-film die ik gezien heb!

avatar van DutchTakeshiro
Midnight meat train is een leuke thriller/horror, verwacht alleen niet iets nieuws aan de horizon. De film hanteert een makkelijke formule: een moordenaar loslaten die op bloederige wijze mensen omlegt. De film slaagt hierin, het geweld en de gore zijn zeer grafisch. Zeker niet een film voor de tere zieltjes onder ons.

Vinnie Jones is lekker op dreef als de "subway butcher". Hij is goed gecast, de dodelijke blik van hem spreekt boekdelen. Vinnie moet vast veel plezier hebben beleefd aan het spelen van deze rol. Hij heeft zijn gang kunnen gaan met de hamer, het handelsmerk van "the butcher". Aparte rol voor Bradley Cooper moet ik zeggen. Of ik kan beter zeggen: aparte film voor hem. Zonder op imdb te gluren lijkt mij dit zijn eerste en waarschijnlijk laatste horror. Ik kan niet zeggen dat ik onder de indruk van hem was. Vinnie Jones draagt deze film volledig.

De film draagt een aparte sfeer uit. New York wordt mooi in beeld gebracht door regisseur Ryuhei Kitamura, meteen een van de sterkste punten van de film. NYC voelt bedreigend en luguber aan. Het verhaaltje is amusant te noemen. Naar mijn mening verliest het verhaal zijn kracht als je meer te weten komt over de reden waarom "the subway butcher" moordt.

Midnight meat train is gewoon een fijne slasher, een verstand op nul film. Grafisch ziet het er allemaal top uit en je voelt de dreigende sfeer van New York. De film is misschien iets te lang om volledig te boeien maar de zeer grafische moord scenes maken dat goed.

Prima film om een keer te zien. Geen echte topper, want ik vind juist de rol van Vinnie Jones minder. Dat komt vooral omdat hij geen horrorfiguur is en beter tot de verbeelding komt in keiharde actiefilms. Nu 'geloofde' ik hem niet.
Het verhaal is trouwens wel redelijk OK.

avatar van xaid
Gang_Star schreef:
Vinnie Jones zet een aardige rol neer als the butcher(Kan me alleen niet meer herinneren of hij een woord tekst heeft), in een verder niet al te bijzonder verhaal dat scoort door enkele bruut in beeld gebrachte slachtingen en een heerlijke donkere sfeer.
ja 1 woord : welkom

Dit vond ik verassende en zeer geslaagde film. Had er weinig van verwacht, maar hij slaagt in zijn doel.

avatar van LOTR-lover
Deze film neemt richting het einde een totaal onverwachte wending en ik ben er nog niet helemaal over uit of ik dat nou wel of niet succesvol vindt. Maar dat even buiten beschouwing gelaten is The Midnight Meat Train een vermakelijke horror met uitstekende gore in een aantal scènes.

Persoonlijk heb ik weinig met Vinnie Jones maar in deze film kan ik hem op zich wel uitstaan. Bradley Cooper daarentegen vind ik minder overtuigend. Gelukkig heeft 'ie bijgeleerd in de loop der jaren.

6/10 (IMDB)

avatar van MerikW

HulkStrong
Step away from the meat

Een enerzijds vermakelijke horror, die qua spanning wel tekort komt maar het goed maakt qua gore. Te afgelikte beelden vond ik, alles heeft wel een koud sfeertje net zoals de frigo's in the Meat Packing District.

Werd nergens echt verrast, en met de ondergrondse subway scènes kon zoveel meer gedaan worden. De film kiest er echter voor om zich vooral te focussen op het 'slachten' zelf, waar ik vooral een groot genieter ben van het voorspel in thriller/horror: de tijd dat je de killer niet te zien krijgt (vandaag dat ik 'when a stranger calls' al 6 keer zag)

Na een tijdje had ik het wel gezien en het feit dat er meer achter zat en dat Cooper's personage de volgende was werd me al gauw duidelijk.

avatar van tattoobob

Mooi gezegt.

avatar van Antonev
Luguber filmpje! Redelijk spannend en ruim voorzien van gore scenes. Het stijgt echter nergens echt tot grote hoogte. 3*.

avatar van RuudC
Wat een flutverhaal zeg. Nergens ook maar een beetje geloofwaarsdig, en dan doel ik vooral op besluiten die door de personages genomen worden. Zelfs de politie is een lachertje. Ik kan er gewoon niks mee. Bradley Cooper is al geen favoriete acteur van me en Vinnie Jones is een hit or miss-vent. Hier overduidelijk een misser. Het dieptepunt is dat belachelijke kat-en-muisspelletje van ze. Ook de visuals vind ik vooral rommel, zeker door het tiental hints naar 3D- effecten. Eerlijk gezegd vond ik het eind nog het interessantst, maar dat neemt niet weg dat de film ronduit waardeloos is.

avatar van misterdhdh
Vermakelijk horrorfilmpje. Het verhaal vind ik wel interessant en de uitwerking ervan is best wel goed. Ik hou wel van dit soort films en een horrorfilmpje dat zich op een leuke locatie afspeelt, in dit geval in een trein heeft toch altijd nog iets extra. Spanning en gore waren zeker aanwezig, al vond ik hem nooit echt superspannend worden.Iets meer schrikmomentjes waren ook wel leuk geweest. Het acteerwerk was wel goed en de moordenaar zag er wel eng uit. Voor de rest zeker sfeervol en vermakelijk en een leuk tussendoortje, een echte topper vind ik het nu ook weer niet. Eerder een goed eenvoudig filmpje. De scene tussen die karkassen in die slachterij was wel zeer sterk, en sprong ervoor mij uit. Het einde was onverwacht en vond ik wel leuk gevonden, het is eens iets anders dan de moordenaar die wordt gedood en dat is het. Klein minpuntje in deze film is toch de rol van de politie, die er toch maar wat bijloopt en er uiteindelijk niet veel mee gedaan wordt. Opeens komen er nog vreemde wezens aan te pas, die er toch misschien nog iets beter konden uitzien. De uitleg waarom hij uiteindelijk de passagiers vermoord, om de wezens te voeden is zeker niet slecht gevonden. Zeker een aanrader om eens te bekijken.
Zeer nipte 3.5/5

avatar van JoeCabot
Ben niet vertrouwd met het werk van Ryûhei Kitamura, maar ik vermoed dat subtiliteit niet zijn handelsmerk is.

Kitamura legt hoe dan ook enkele frisse accenten. Atypisch is bijvoorbeeld dat er géén rookgordijn opgetrokken wordt rond de killer. Het is quasi meteen kennismaken. Enkel naar zijn motief blijft het lange tijd gissen. Naar Amerikaanse normen krijgen we ook een hele hoop gore geserveerd, variërend van kitscherig tot buitengewoon ranzig.

Dit blijft in essentie wel een Hollywoodproduct, al snel stapelen de clichés zich op. Voorspelbaar werd het echter nooit. Met zo'n bruut achter de camera weet je immers niet wat de film nog allemaal in petto heeft.

De kleurenfiltertjes en visuele spielerei geven de film nog wat extra cachet, zonder dat het echt zinderend wordt. Een gelijkaardig verdict voor de cast. Cooper is een uitstekend acteur, maar dit is niet zijn glansrol. De echte ster is de butcher.

avatar van Elchapo
Gewoon een goede film,punt. 4 stars.

avatar van SmackItUp
Schandalig. Pas mijn eerste Kitamura.

Voor subtiliteit geen plaats in deze sterke slasher. Het verhaal is aardig, maar deze film moet het toch hebben van de brute kills en het geweldige camerawerk. Kitamura weet het allemaal sterk in beeld te brengen en daarmee een ongemakkelijk gevoel op te wekken. Enkele sterke shots met het oog, de plas bloed, en het afgehakte hoofd. Passend einde ook. En tja, Vinne Jones. Wat een angstaanjagende kop heeft die vent.

Ruime 3,5*