Versus (2000)

Japan
Horror / Actie

geregisseerd door Ryûhei Kitamura
met Tak Sakaguchi, Yuichiro Arai en Hoshimi Asai

Van de 666 poorten naar de gene zijde staat de 444ste poort in Japan en heet het 'woud der verrijzenis' waar goed en kwaad elkaar al eeuwen bestrijden. De film begint met de ontsnapping van gevangene KSC2-303 en zijn celgenoot uit de gevangenis. De bedoeling is dat ze in het woud worden opgepikt door een aantal gangsters die ze naar een veiliger oord zullen brengen. Maar in plaats daarvan ontaardt de samenkomst in een vuurgevecht waarbij de gangster-baas en KSC2-303's celgenoot het loodje leggen. Op het moment dat er een nieuwe geweldsgolf losbreekt gebeurt er iets vreemds - de doden staan op en vallen de overlevenden aan...

avatar van Inland Rabbit
Grote kans dat ik hier de langere cut heb. Heb de film echter nog nooit gezien, Afrader, aanrader in deze vorm?

avatar van Boogeyman
Simply Awesome.

Versus is een adrenalineshot van onstuimige gewelddadigheid in een overdreven jasje. Geschifte personages schieten elkaar overhoop om vervolgens te reïncarneren als driftige zombies die de avond daarvoor iets te diep in het glaasje gekeken hebben.

De speelduur stond me eigenlijk wat tegen, maar eerlijk is eerlijk; dit waren de snelste 2 uur van mijn 24 levensjaren. Flitsende choreografie die 119 minuten lang verrassend blijft, van freeze frames tot versnelde cinema tot rustmomenten en losbandig camerawerk.

Explosieve gevechten en energiek sounddesign, kurkdroge en kletsnatte humor geven het extra zetje dat Versus nodig had om stoffelijk te knallen, mijn aandacht bij het nekvel te grijpen en het kwalitatief uit te wringen tot het laatste vuurwerk geschiedenis is.

avatar van TheUsualSuspect
So heerlijk om weer een 5 sterren film te zien! Ik heb echt genoten van deze film! Top top top. Super personages, super 'verhaal' (simpel en krachtig) en super setting. De makers van deze film hebben van het standaard zombie/martial arts- verhaal een lopende sketch gemaakt. Geniale karakters en humor jongens wat een humor! 5 stars!

TheShadowking
Wat een belachelijke films zeg, hoop gezwier en gezwaai en in het luchtledige slaande idioten. Over de top en vaak erg irritant over the top geacteerd met een zaaddodende Aziatische Ken in de hoofdrol. Je kon ook wel erg goed zien dat het low budget was want de snijwonden en kale hoofdjes waren zichtbaar erop geplakt.
Had hem bijna afgezet, maar toch afgekeken want hij maakt me soms wel aan het lachen zo fout.
Ik geef hem nog 2 sterren voor de humor en de hack and slash actie. de nodige gore & guts en de mortal kombat actie.

PublicEnemy
Geweldige onzin-film bomvol aktie, stompzinnige toestanden en dito dialogen, idiote personages, zombies, gorigheid en dat alles verpakt in een erg fijne film dat eens te meer aan het werk van Sam Raimi doet denken.
Lekker simpel maar doeltreffend decor, namelijk een bos...waar vervolgens de ene na de andere belachelijke gebeurtenis zich voltrekt.
Het onzin-verhaal (als er al sprake is van een verhaal), slaat natuurlijk nergens op en is een excuus voor een hoop waanzinnige scenes die zich in sneltreinvaart onttrekken.
Een aantal personages spannen voor mij de kroon (de yakuza met z'n groene blousje en stiletto is werkelijk te gek) en het zijn dan ook de lekker gestoorde personages die de film z'n charme geven.
Ondanks de lange speelduur, verveelt de film geen moment en biedt genoeg voer voor wie er van houdt: gewoon een film om met gelijkgestemde vrienden onder het genot van een krat bier en/of een fles whisky met veel plezier naar te kijken. Gegarandeerd: het dak gaat eraf!!!

avatar van wibro
Ik kan de positieve berichten voor deze film nu niet bepaald delen. De zwaardduels waar je in deze film van het begin tot het eind mee doodgegooid werd begonnen mij op den duur behoorlijk te vervelen. Ook dat die duels zich maar op een lokatie afspeelde - The Forest of Resurrection - maakte deze film voor mij behoorlijk langdradig. Dat ik deze film ondanks mijn negatieve punten toch nog een krappe voldoende geef is behalve de humor - die werkte bij mij af en toe best wel op mijn lachspieren - vooral vanwege de zeer lieflijk ogende vrouwelijke hoofdpersoon geacteerd door de zeker niet onaantrekkelijke actrice Chieko Miesaka. Zij zorgde in ieder geval voor nogal wat afwisseling in deze voor mij nogal teleurstellende film die het absoluut niet haalt bij "Midnight Meat Train", de enigste film van Kitamura die ik tot nu toe gezien had.

Blijft geweldig!

Maar toch merk je dat de recente zwerm aan Japanse splatter was in de weg staat van de originele beleving van deze film. In 2000 was alles nog geweldig wild en over-the-top, zet er een recente Nishimura naast en eigenlijk is het nog best braaf allemaal.

Voordeel is wel dat Kitamura een veel beter regisseur is dan wat er bij het Sushi Typhoon collectief rondloopt. Ook zonder budget levert hij creatief en weelderig camera werk. De beeldkwaliteit mag dan niet superslick zijn, wat er verder visueel gebeurt is absoluut de moeite.

Verder blijft het afwisselend en leuk. Geinige gore, leuke humor en toffe gevechten. Zo vliegen de twee uur voorbij en blijft dit een film die qua filmische fun één van de beste in z'n genre is.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van Filmkriebel
Boring!

Ik zie het geweldige hier niet van in. Veel weg en weer geloop door bossen, beetje bloed spuwen, een verhaaltje beneden alle peil met knullige zombies. Men mag er lovend over zijn, ik vond het qua inhoud vooral erg zwak. Nochtans was ik gesterkt door het uitstekende Midnight Meat Train, maar het vroegere werk van deze regisseur is heel wat anders dan MMT dat door een groter productiehuis gefinancierd werd.

Veel soberder en met weinig afwisseling in decor en omgeving (wat me doorgaans ook snel tegenzit). Versus is een film die zich aan veel genres waagt (komedie, gangsterfilm, martial arts, horror) maar in geen enkel daarvan excelleert. Vind ik ook iets dat beter als anime zou werken.

Japanse film weten me nog steeds bijna nooit te overtuigen zo ook deze, wat een draak van een film om over de special effects maar te zwijgen.

avatar van Cellulord
Een fijn vlot onzinnige Japans zombie/yakuza/samuraifilmpje
Een film die zichzelf niet zo serieus neemt en bevolkt word door een hoop gekke overacteerende personages.
Leuk voor een avondje vermakelijk (popcorn) amusement, maar duurt wel een half uur te lang.
De (cheesy) muziek klinkt ook passend lekker.

avatar van Inland Rabbit
Genoten wel, ja. Toch vraag ik me af hoe de impact was geweest mocht ik deze film in jaar van uitkomen hebben gezien. De film kent leuke gore, maar is op dat gebied wat braaf, vergeleken met de huidige standaard.

Gelukkig is de film wel heel cool. Odes aan Mad Max, The Matrix, John Woo en The Evil Dead lijken me duidelijk, maar dat probeert de film dan ook niet te verbergen. Een lekker tongue-in-cheek actiespektakel. 2 uur is lang, maar de humor in de dialoog is prima, de personages maf en de actie erg cool. Het camerawerk is een beetje The Evil Dead met een extreme vorm van ADHD, maar de alsmaar roterende stijl is verder wel aardig uniek.

Valt hier verder niet veel over te zeggen. Of ik moet over het complexe plot gaan praten? Leuk spul dit, ook wel met een eigen gezicht. De actie is overtuigend over the top, dus dat is ook wel fijn. Ja erg leuk, maar iets houd me toch tegen hier een super hoog cijfer aan te geven.

avatar van Boeikens
Zoals te verwachten een typische Aziatische horror met de gekende overacting.
Vrij vermakelijk, redelijke gore, typische humor en matig verhaal.

Als tussendoortje best ok.

avatar van joolstein
Deze film van regisseur Ryûhei Kitamura is één grote cocktail aan stijlen; Gun Fu (zoals in John Woo films), samurai- en andere martial-arts, Yakuza, zombie en splatter-film. Dit alles is in de blender gestopt en wordt geserveerd met veel cartoonesk scenes, slapstick en onnozele humor. Doordat de camera vaak ook laag over de grond schiet of snel in de rondte doet het soms aan Evil Dead denken. Qua verhaal (al is het verhaal erg mager) leek het geïnspireerd door de film Highlander. Er was duidelijk geen hoog-budget maar het viel op dat de film er nog buitengewoon goed eruit ziet. Het filmen heeft niet de duidelijk gepolijste uitstraling van grotere budgetfilms, maar het werkt mede doordat camerawerk zowel flashy als stijlvol was. Het acteren is niet erg goed maar wie bekent is met Aziatisch over-acteren, zal er geen moeite mee hebben. Waar Versus vooral goed doet zijn de special effects. De gore ziet er erg goed uit voor een film met duidelijk een smal budget. De film heeft helaas ook gebreken. Die is er in de vorm van de tijdsduur; twee volle uren van constante actie zonder rust is teveel van het goede. Daarnaast was er het al eerder aangehaalde slappe verhaal. Hiervoor heb je maar weinig concentratie voor nodig. Waardoor ik menige keer dan ook mijn eigen betrapte dat ik andere dingen aan het doen was. Als je dit door de vingers ziet of het beschouwt als een deel van de charme was de film erg leuk om te kijken.

Conclusie: De film is te goed voor drie sterren maar door bovengenoemde gebreken minder goed voor 3,5 ster maar omdat de film het doet met een laag budget rond ik af naar boven!