- Home
- Goldenskull
- Meningen
Meningen
Hier kun je zien welke berichten Goldenskull als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Ta Divna Splitska Noc (2004)
Alternatieve titel: A Wonderful Night in Split
Afzonderlijke verhalen waren wel aardig, maar een van de redenen dat ik een hekel heb aan dit soort concepten is de stukjes herhaling. Die kan ik maar niet verteren. Er hangt op zich wel een fijn sfeertje in de lucht, maar de titel is wel bijzonder ironisch natuurlijk. Vond vooral in de intro het camerawerk goed, zwart/wit contrasten waren ook erg verfijnd, maar ik blijf toch een beetje hangen op drie sterretjes. Te weinig indrukwekkend.
Taartman (2009)
Luchtig en vermakelijk Nederlands filmpje.
"Nee, je mag woensdag pas weer een banaan" - Die was wel echt leuk.
Humor is best oké, afgezien van het feit dat het wat braaf is dan. Ben en die politieagente zijn twee leuke personages. Wel erg jammer van dat technische rapport en het slappe einde.
3.0*
Tachiguishi Retsuden (2006)
Alternatieve titel: Tachigui The Amazing Lives of the Fast Food Grifters
Gaaap.
Onderhond noemt Dai-Nipponjin, dat is inderdaad waar ik aandacht. Laat ik dat nou toevallig ook niet zo'n beste film vinden. Daar waren (oa) de dialogen saai, hier waren de dialogen weliswaar schaars, maar de monoloog was slaapverwekkend. De voice-over is ook dermate overheersend dat de acceptabele muziek nauwelijks opvalt. Ik vond de aparte animestijl wel aardig, maar er wordt te weinig uitgehaald. Verder heb ik zelfs niet één keer kunnen glimlachen.
1* voor de veelvraat-scène (ossen), enige scène die nog enigszins leuk was, en de stijl.
Tada, Kimi wo Aishiteru (2006)
Alternatieve titel: Heavenly Forest
Als drama doet dit me niet veel, maar de film is erg grappig en lief enzo. Maar bovenal is de cinematografie gewoon erg goed, net als het leuke acteerwerk; met persoonlijke favoriet Aoi Miyazaki voorop. Ongelofelijk dat ze haar er gewoon zó jong uit kunnen laten zien.
De film blijft constant boeiend en vooral door de manier waarop het verhaal verteld wordt, viel ik niet over de aparte ontknoping. Mierzoet, maar toch erg goed. Het kan.
4*
Taken (2008)
Behoorlijk overrated, vond het allemaal nog al wannabe-Bourne. De actie etc is wel aardig en hoewel het acteerwerk/verhaal/einde etc erg voorspelbaar is wel een redelijk film, maar 3,92 kom op zeg. (3*)
Talking Head (1992)
Soms geniaal, soms behoorlijk saai.
Origineel dat zeker. De Dog Blend en Pepsi reclame zijn echt droog en zo zijn er nog een paar briljante dingetjes in deze film. Maar waarom dan dat oneindige geouwehoer over onzin? Ik ben het dan ook geheel met Inland Rabbit eens.
5 sterren geven lijkt me ondenkbaar, onmogelijk en onbegrijpelijk. 0.5 sterren ook. Maar een middenweg is ook ondenkbaar.
3*
Targets (1968)
Redelijke film, met als absoluut hoogtepunt de snelweg scene. Ik vond die Orlok maar een vervelende kerel ; 3.0*
Tasogare Seibei (2002)
Alternatieve titel: The Twilight Samurai
Dan toch gezien.
Mooie minimale muziek (op de aftiteling na) en het einde was niet eens heel storend. Wat wél vervelend was, absoluut het grootste minpunt van de hele film, is de seniele voice-over. Verder redelijk in orde, degelijke en ingetogen film.
3.0*
Tau Man Ji D (2005)
Alternatieve titel: Initial D
Ik heb niet zoveel met dit soort films, allemaal shots van pedalen en snelheidsmeters.. boring (Fast & Furious). In tegenstelling tot de rest, vond ik de soundtrack ruk. Onnodige zang en te repetitief. Camerawerk is nog wel oké, CGI is lelijk. En het zijplotje rondom het meisje is flauw (dom einde). Verder zijn de personages over het algemeen ook erg mat. Het was allemaal niet veel.
Kleine 2*
Tau Ming Chong (2007)
Alternatieve titel: The Warlords
Flauwe, erg matige film.
Het meest storend vond ik nog wel de muziek, die erg consistent is in zijn bombasme en stroperigheid. Ik ergerde me eigenlijk vanaf het begin al aan die belachelijke verhaallijn met Lian, maar het blijft ook nog maar eens voortduren.
Het is allemaal vrij voorspelbaar, overwinningen, tegenslagen, de downfall. Toch waren er nog wat lichtpuntjes te bekennen. Camerawerk was heel aardig en bij vlagen visueel ook niet onaardig. Verder waren ook de aanvaringen tussen de bloodbrothers redelijk indrukwekkend.
1.5*
Teeth (2007)
Heeft een paar (erg) grappige scenes/momenten die ouwe kerel op het laatst met zun tong prachtig moment
Deze is me wel 3* waard
Temmink: The Ultimate Fight (1998)
Had op zich vrij lage verwachtingen en heb het best lang uitgesteld, maar gisteren had ik werkelijk niks anders voor handen, dus het moest maar!
Zeker geen spijt van. Erg vermakelijke b-film. De eerste scène al meteen smakelijk kunnen glimlachen. Soms zo geweldig knullig, zoals die handscanner, maar kon er enkel om lachen. Het acteerwerk is ook weinig indrukwekkend, maar het stoorde geenszins. Enkel het verhaal wil nog wel eens wat melig worden.
Wel grappig dat Toine van Peperstraten in deze film de sport presenteert net als in het dagelijks leven.
Einde is trouwens best sterk, alleen jammer van de muziek. Doe dan een LM.C - Metally zoals in Shamo. Was ook precies de film waar ik aan moest denken tijdens het einde. Wat had ik op eens veel zin om die weer te zien. Ga ik binnenkort ook zeker doen.
Gewoon Nederlandse pulp dit, had echter wel meer ingezeten.
3*
Tengoku to Jigoku (1963)
Alternatieve titel: High and Low
Na de eerst Kurosawa die ik zag, Shichinin no Samurai, heb ik weinig leuks meer van hem gezien. Behalve dat zijn films erg eentonig zijn, bevallen dingen zoals acteerwerk mij niet echt.
In deze film is het acteerwerk over het algemeen een stuk minder 'overdreven' dan in zijn samurai films. Verder is het verhaal gewoon goed in beeld gebracht. Het verdient misschien geen originaliteitsprijs en van Kurosawa kán ik ook niet verlangen dat 'het goede' niet wint, maar ik heb me hiermee ondanks de behoorlijk lange speelduur prima vermaakt.
3.5*
Tenshi no Tamago (1985)
Alternatieve titel: Angel's Egg
Poeh. Voor mensen met slaapproblemen: ga Tenshi no Tamago kijken.
Ik hield gisteren maar op na 35 minuten. Het bleek niet aan mij te liggen, maar aan de film, want zonet ging het niet veel beter. Saaier dan saai. Een film die ik snel vergeten zal zijn, dat is zeker. Ik zoek geen logica in films, maar hierin was alles zoek. Postapocalyptische films vind ik vaak goed, maar het blijkt dat ook in dat genre mindere films gemaakt worden. Een film zonder actie is niet per definitie saai, daar lag het dan ook niet aan. Waar het wel aan lag: animatie zag er soms houterig uit, beelden boeiden totaal niet en de soundtrack is voor het grootste deel echt rommel.
1.0* voor het eindshot.
Tesis (1996)
Jammer van zekere minpuntjes, want er had zeker meer ingezeten.
Door de 'detective-achtige' manier van vertellen is de film ontzettend voorspelbaar. De sfeer is vrij sterk, maar door opzichtig dom gedrag van de hoofdperso(o)n(en) en de voorspelbaarheid valt de spanning erg tegen.
3.5*
Texas Chain Saw Massacre, The (1974)
Alternatieve titel: The Texas Chainsaw Massacre
Mijn vooroordelen ten opzichte van 'oude' (voor jaren '90) horror films zijn langzaam wat aan het vervagen.
Het origineel van TCM draagt hier zeker aan bij. Want na Alien, The Thing, Evil Dead en Nightmare on Elm Street, is ook deze me bevallen. Natuurlijk zaten er ook mindere films in deze reeks (Night of the Living Dead bijv.), maar die vooroordelen ben ik wel kwijt.
De personages doen weinig onder of zijn soms zelfs beter (gast in de rolstoel bijv.) dan die van de remake. Alleen de sheriff (R. Lee Ermey) is onevenaarbaar Ook vond ik Leatherface er iets minder creepy uit zien. Acteerwerk is verder wel in orde en de sfeer is zelfs nog sterker dan in de remake.
Toen Sally voor het eerst het huis binnen kwam, de trap oprende en vervolgens kennis maakte met 'opa' was de link met Psycho natuurlijk snel gelegd. Maar goed, ik had het niet verwacht, maar het origineel is wel degelijk beter dan de remake. Kleine vier sterren
PS: ik heb dit stukje helaas twee keer moeten typen, waardoor ik waarschijnlijk iets van zonet vergeten ben. Gebruik nooit weer ~pijl naar links~, dan verdwijnt alles wat er na komt. Helaas gebruikte ik dat teken op de eerste regel al
Thank You for Smoking (2005)
Aardige film die uitgaat als een nachtkaars.
De vertelstructuur is zeker niet uniek, maar het is wel eentje die mij altijd wel bevalt. Net als de leuke humor. Verder misschien niet wereldschokkend, maar zeker vermakelijk.
3.0*
They Live (1988)
Alternatieve titel: John Nada: De Hel Breekt Los
Fijne pulp, gaat gewoon nergens over, maar is erg vermakelijk. Het begin is wel wat hakkelen, maar vooral dankzij een tintje humor en alle onzin toch een zekere 4*. Carpenter laat zien toch ook nog goede films te kunnen maken.
Thirteenth Floor, The (1999)
Leuk concept, povere uitwerking.
Vooral dankzij een erg matig script viel er uiteindelijk weinig te genieten. En over het slappe romantische verhaaltje zal ik maar zwijgen. Had meer ingezeten.
2.0*
This Is England (2006)
This is England.
Geen slechte film, vooral de personages zijn goed neergezet, net als het achterbuurt sfeertje. De sfeer ansich vond ik iets minder en de tragische/komische elementen vonden niet helemaal de juiste afwisseling voor mij. Ook al wat het bij vlagen wel aandoenlijk, met name richting het eind. Goed acteerwerk (die moeder bungelt er alleen wat vreemd bij), maar geen top film, ik houd het op 3.5*
Thr3e (2006)
Alternatieve titel: Three
Zoals hierboven al meerdere keren word genoemd, doet de film een beetje aan Saw denken, dat komt puur door die stem aan de telefoon natuurlijk. Het einde was toch redelijk verassend.. ik kan het einde van een film vaak al raden, maar dit einde had ik niet verwacht. Er zitten echter wel wat gaten in de film.. en dan bedoel ik natuurlijk vooral dat Samantha Jennifer belt tegen het einde Ook de christelijke boodschap aan het einde had wel weg gelaten mogen worden. 2.5* voor het eind en de spanning (bij vlagen)
Tian Bian Yi Duo Yun (2005)
Alternatieve titel: The Wayward Cloud
Tegenvallende film, met soms aardige humor.. maar vervelende musical elementen en een erg mager verhaal 1.5* (jammerlijke 1000e stem op MM )
Tian Tang Kou (2007)
Alternatieve titel: Blood Brothers
Redelijk.
De scène met de wapendealer en tussendoor het moment met de agent vond ik wel zo'n beetje het hoogtepunt van de film. De scène waarin de hoer 'bevrijd' wordt, is compleet onnozel. Verder weinig te melden over dit niemendalletje wat niet verveeld, en daarom nog het bekijken waard is.
3*
Time to Kill, A (1996)
Drie verschrikkelijke acteurs/actrices (McConaughey, Bullock en Ashley Judd) worden in één sentimentele cliché film met uitgemolken thema's gepropt..
Belachelijke maar onbedoeld lachwekkende scene's zoals een 'bom' die ontploft als een rotje in de lucht en Brigance zijn huis staat in de fik, rent er op af met zijn anti-acteur hoofd en kraamt uit 'my dog is there', terwijl menig kijker allang door heeft dat die even later weer met veel gejank tevoorschijn zal komen. Zoveel clichés, slechte acteurs (die zwarte dominee was ook zo'n ramp) en bij vlagen verschrikkelijk sentimentele of bombastische kut muziek, toch wil ik hier geen 0,5 geven.. daarvoor vond ik het net niet slecht genoeg, ook al heb ik hier weinig goede woorden voor over, Samuel L Jackson en Spacey konden de film nog net wat opkrikken. Jammer dat na de beste Schumacher die ik zag (Falling Down) nu zijn (tot nu toe) slechtste volgt, heb het even met hem gehad. 1.0*
Titanic (1997)
Héél lang uitgesteld. Op Casino Royale na (ja, James Bond vind ik ook niks aan), de enige film met meer dan 2000 stemmen op de site die ik nog niet gezien heb.
Daar is vandaag verandering ingekomen en ik moet bekennen dat waar ik het meest tegen op keek, me het meest mee viel. Ik had een vreselijk irritant-kots-romantisch verhaaltje verwacht. Maar dat viel erg mee, soms wat mwah-mwah, maar verder kon ik hier niet over vallen. Waarom dan dat lage cijfer?
Niet omdat de film niet indrukwekkend is. Het enige pluspunt aan de film, erg indrukwekkend vond ik het. Niet alleen het zink gedeelte. De kostuums viel ik ook niet over, die vielen me erg mee. Dat verwende vrouwtje was wel erg irritant trouwens.
Sentimenteel gedoe houd ik niet van, dat is één van de dingen die ik wel had ingebouwd in de film. Het meest irritante vond ik die ouwe taart, godsamme wat een irritant wijf..en waarom hebben ze ooit dat 'zij'-plotje verzonnen. Die bergingscrew is al even irritant (en bagger acteerwerk). Ik houd het op een 'ruime' 1,5*, had richting 3* kunnen zijn zonder dat irritante oude mens. Het einde zorgde echt voor kotsneigingen Datzelfde einde zorgt er ook voor dat ik geen 2 geef.
1,5*
Tôkyô Goddofâzâzu (2003)
Alternatieve titel: Tokyo Godfathers
Uhmzz..
Af en toe grappig, maar dat was echt maar zeer sporadisch. Verder vooral flauw. De film hangt aan elkaar door het soort toeval waar ik niet van houd. De personages zijn niet al te boeiend en de film is veel te sentimenteel. Kon faalt.
2.0*
Tôkyô Zonbi (2005)
Alternatieve titel: Tokyo Zombie
Leuk en absurd, maar kent zoveel overbodige/saaie scènes dat het vooral de tweede helft ongeduldig uitzitten wordt.
Toch een kleine 3,5 voor een aantal heerlijke scènes
Tokyo.Sora (2002)
Alternatieve titel: Tokyo.Skies
Net als Su-ki-da word ik er niet echt warm van. Soms boeiend, vaker niet echt boeiend. De man en vrouw in het restaurant verhaaltje is zelfs ronduit irritant. De sporadische muziek is wel mooi trouwens, net als de rust die de film uitstraalt.
Jammer dat de film niet wat meer op de poster lijkt.
2.5*
Tom Yum Goong (2005)
Alternatieve titel: Muay Thai Fighter
Martial arts is toch niet echt mijn ding, maar in combinatie met een vleugje free running, krakende botten en bovenal een hoop materiële schade is het toch wel heel stoer. Camerawerk is ook .
Net als Ong-Bak moet de film het niet hebben van verhaal of acteerwerk, maar van de actie. Helaas viel deze me toch wat tegen tov. Ong-Bak. Die drama stukjes zijn echt belabberd slecht, verder lieten editing en montage ook nog wel eens te wensen over.
Desalniettemin een aardige wegkijker, maar Ong-Bak is toch van een hoger niveau. De trappenscène die velen aanhalen is wel uiterst sterk. Ik vond de laatste vecht scène wat minder. Gelukkig heb ik wel de lange versie gezien trouwens.
Ik houd het op een ruime 3*.
Topo, El (1970)
Alternatieve titel: The Mole
Een van de grootste tegenvallers in tijden.
Jodorowsky leek me wel wat, waarom is moeilijk te zeggen. Maar surrealisme is absoluut mijn ding. Dit keer dus even niet. Ik was er al een paar weken geleden aan begonnen, maar in de veronderstelling dat ik te moe was, hem destijds na een dikke twintig minuten maar uitgezet. Een paar dagen terug tijdens de herkansing, gewoon vanaf het begin, kwam ik er achter dat het toch echt aan de film ligt. De achtergrondgeluiden en geluidseffecten zijn erbarmelijk, meestal ook veel te luid. Iets is toch niet voor niets een achtergrondgeluid?
De film is soms nog wel enigszins absurd te noemen, maar het mist wat mij betreft een vleugje humor. Ik kon er soms nog wel om lachen, de scène met de 'schone' vrouwen is bijvoorbeeld hilarisch -echt één van de weinige hoogtepunten-, maar over het algemeen miste ik dat. Dat El Topo er ook geen indrukwekkende visuals op nahoudt, was zeker niet het grootste pijnpunt. Het is bovenal een aaneenschakeling van saaie, langdradige 'gebeurtenissen'.
1*