Tokyo.Sora (2002)
Genre: Drama
Speelduur: 127 minuten
Alternatieve titel: Tokyo.Skies
Oorsprong:
Japan
Geregisseerd door: Hiroshi Ishikawa
Met onder meer: Haruka Igawa en Yuka Itaya
IMDb beoordeling: 7,0 (532)
Gesproken taal: Japans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Tokyo.Sora
Zes jonge vrouwen leven in Tokio, allen geïsoleerd en zonder sociaal contact. Elk van hen staat een cruciale relatie te wachten, waarin ze zichzelf zullen leren kennen, en moeten leren omgaan met anderen. Een blik op het dagelijkse leven van de Japanse vrouw.
Externe links
Acteurs en actrices
Yoko
Yuki
Art School Girl
Teahouse Girl
Taiwanese Girl
Girl with glasses
Coffee Shop Manager
Editor Michihara
Art School Girl's Boyfriend
Taiwanese Girl's Interest
Video's en trailers
Reviews & comments
maxcomthrilla
-
- 15565 berichten
- 2761 stemmen
Indrukwekkend,
Het duurt eventjes eer je gewend bent aan de wat documentaire achtige stijl waarin we het alledaagse leven van wat vrouwen volgen. Maar eer het mij te pakken had, liet het mij ook niet meer los.
Apart dat wel. Al was het maar doordat de film gelukkig geen film is waarin wij aanvangen met 6 inmens verdrietige hoofdpersonen. Weinig gehuil en gejank, eerder een tocht van vrouwen naar het opkrikken van de eigen moraal en naar wat afleiding in de vorm van menselijk contact. En dat allemaal in een traag tempo, waarin je de kans krijgt om iedereen te observeren. Apart hoe de film soms bevrijdende en daardoor gelukzalige momenten toont en vervolgens gelijk een andere weg inslaat. Veel onhandigheid, nederigheid en afstandelijkheid van de dames in kwestie hier. Dan hebben ze een spreekwoordelijke kat in het bakkie en dan ineens is er het gevoel dat er iemand vreemds hun leven binnendringt. Prachtig hoe de regisseur elke vrouw op een totaal andere manier neerzet. De een durft bijna niemand aan te spreken, de ander tast al wat meer af en weer een ander trekt erop uit, maar als punt bij paaltje komt geeft ze niet thuis omdat ze bang is om bestaande denk en handelingspatronen te moeten opgeven.
De film toont soms grote contrasten op het intermenselijke vlak, toch wel vrouw eigens die stemmingswisselingen. Maar daardoor niet altijd makkelijk te omvatten. Die scène na de 1ste hardloopscène was in 1ste instantie wat clichè. Maar anderzijds toch sterk, doordat de gedachte die erachter schuilging diep triest was. Niet omwille van het drama element, dat geloof ik verder altijd wel maar omdat je gewoon gek moet zijn om te denken dat je niet nog meer gelukzalige momenten zal beleven, sterven op je hoogtepunt.
Prachtig moment ook als een vrouw haar deur openzet, en zo toch wat meekrijgt van Tokyo en zich er weer wat minder alleen door voelt. Telkens die adoratie voor Tokyo, i.p.v. die afschuw die je toch zou kunnen voelen onder zulke omstandigheden. Een mens kijkt immers vaak eerst naar anderen als hij de schuld aan iets kan geven, maar hier dragen de vrouwen manmoedig hun lot. Geen Geen drama queens bij uitstek en dat maakt de film zoveel menselijker en het lot dat ze met zich meedragen zoveel zwaarder. Je gunt ze gewoon een menswaardiger leven. Verwacht geen achtergronden van hoe men in de situatie verzeild is geraakt. Dat speelt hier geen rol.
Verder schitterende muzikale begeleiding, vaak gewoon bestaande uit veel straatgeruis, rustige muziek en een geweldig allesomvattend eindgedichtje richting het einde. Verder vond ik de scènes in de club ook zeer sfeervol. Prachtig camerawerk ook zo af en toe. Veel aparte standpunten, zoals ondersteboven, vanaf de zijkant en veel afwisseling tussen brede shots waarin de hoofdpersoon het hele beeld vult en beelden waarin we neerkijken op iets of juist even omhoog kijken. Schitterend!
Op de een of andere manier wil ik dit gauw nog eens zien. Voor nu 4,5*
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Voor een DVD is dat nog altijd veel te duur naar mijn mening. Meer dan 15 euro geef ik er sowieso niet aan uit.
Ik heb het toch gedaan, hij was er binnen een week in een stevige doos in plastic en papier.
Ben erg benieuwd naar de film. De uitgave (incl. postacards!) is in elk geval erg verzorgd.
belchinees
-
- 4182 berichten
- 2208 stemmen
Ik heb me er eindelijk aan gewaagd.
Hoewel ik het de eerste keer na 20 minuten heb afgezet, heb ik hier de commentaren nog eens herlezen, om vervolgens de film een tweede kans te geven.
En ja, de tweede keer ging het een stuk beter. Je moet voor deze film gewoon de juiste stemming hebben.
Een herziening is wel nog nodig, ik vat het allemaal nog niet.
Meer kan ik hier niet aan bijvoegen, na al de voorgaande prachtige recensies.
Hando
-
- 1806 berichten
- 1382 stemmen
Erg mooi. Elk shot is zo veelzeggend. Er gebeurt niet veel, maar de emotie druipt werkelijk van af. Erg herkenbaar ook omdat het gaat over, zoals Ramon het mooi zegt: 'eenzaamheid en leegte en de behoefte aan warmte en contact.' Zaken dus waar iedereen wel eens mee te maken krijgt. Ik vond het dan ook een goede keuze om meerdere verhaallijnen in de film op te nemen. Je zit de dag erop toch anders in de trein mensen te observeren. Het enige minpuntje vond ik de muziek. Die was werkelijk geniaal, maar waarom het dan zo weinig gebruiken? Ik geloof niet dat dat het effect te niet zou doen. Anyway, geweldige film 4,5 sterren.
NKyou
-
- 3081 berichten
- 747 stemmen
Wordt zo wel ondertiteld op de dvd, maar of het officieel is... Vond het ook gek eigenlijk dat de titel werd vertaald.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Had daar een discussie met de moderator/crew over. Ik begreep dat alleen een vertaling wordt toeglaten als de film onder die titel ook bekend is. Dat is hier volgens mij niet het geval, maar staat wel op de ondertiteling van de DVD.
Wordt zo wel ondertiteld op de dvd, maar of het officieel is... Vond het ook gek eigenlijk dat de titel werd vertaald.
Hoewel mijn Japans én mijn kanji niet meer zijn wat het geweest is denk ik wel dat de titel goed vertaald is, sora betekent lucht in het Japans. Daarnaast deed sora mij ook denken aan zussen, omdat het lijkt op 'sorella' (Italiaans voor zus). Ik weet niet wat zus in het Latijn is. Een soort mooie dubbele betekenis.
De officiële website is met luchten en wolken gevuld, maar verder wordt je daar niet wijzer. Ook alle exta's op de DVD zijn niet ondertiteld, dus dat leverde ook niet op.
Ik zou zeggen: Laat het erbij staan. Omdat het toch wel prettig is om te weten wat het betekent, hoewel het "magische" er misschien wat minder van is.
Chr.s
-
- 3671 berichten
- 1696 stemmen
Ik niet.
Meen me namelijk te herrineren dat de titel in het begin ook "uitgelegd" word. Iets van; de lucht die boven tokyo hangt die zicht heeft op ieders doen en laten.
Maar goed, dit maakt het nog geen officiele alternatieve titel.
MM wiki;
Vertaalde titels naar diverse talen, ook niet als dat talen zijn van co-producerende landen
Daarnaast staat tokyo.skies ook niet als alt. titel op imdb.
http://wiki.moviemeter.nl/index.php/Alternatieve_titels
Pure
-
- 770 berichten
- 0 stemmen
Dit lijkt me wel wat; nog steeds geen NL-release o.i.d.? Import zit er voor mij voorlopig niet in (geen creditcard).
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Vermoed dat er sowieso geen release buiten Japan gepland staat, of deze regisseur moest ineens een soort van arthouse/festival hit scoren met z'n volgende project zodat zijn vorige wat meer internationale aandacht krijgen.
Je kan je wel op de lijst zetten om z'n nieuwste film een keer te proberen.
Pure
-
- 770 berichten
- 0 stemmen
Bedankt voor de tip! Ik vroeg me al af waarom die titel me bekend voor kwam.
Maar goed, dan zet ik deze wel op de lange termijns 'to-see' lijst.
kinjutsu
-
- 1549 berichten
- 2582 stemmen
2e film van Hiroshi Ishikawa die ik zie, en die mij net zoals Su-ki-da goed weet te raken. Net als bij Su-ki-da werd er weinig gesproken maar de emoties dropen van je scherm. Qua minimalisme en mooie shots is dit ongetwijfeld de beste regiseur die ik ken. De shots waren ongelovelijk mooi. De verhalen waren niet bijster interessant maar dat deed er niet toe, ze wisten mij goed te boeien. De minimalistische sfeer bracht me in een soort trance waar ik de hele film in bleef hangen (op 1 moment na toen mn broertje me kwam storen ). De kleding is ook echt perfect uitgekozen en paste precies bij de individuen. Het chinese meisje en de schrijfster waren mijn favoriet. Erg leuk hoe het chinese meisje in contact kwam met de man in de wasserette. Een de scene's waar de schrijfster in bad een sigaret rookt vond ik van een ongekende qualiteit, zo mooi in beeld gebracht eerst met het witte troebele water en een paar dagen later het blauwe. Van de muziek kan ik me eigenlijk niet veel herinneren, waarschijnlijk omdat er weinig muziek inzat. Ik heb geen muziek gemist in ieder geval. De inrichting van de kamers was ook subliem gedaan.
Ik hoop dat Ishikawa snel een nieuwe film uitbrengt.
4,5*
Wadjoe
-
- 159 berichten
- 840 stemmen
Qua films ben ik niet echt een fan van minimalisme, dat ervaarde ik bij het zien van Su-ki-da. Toch besloot ik om me toch maar aan Tokyo.Sora te wagen. Bij de eerste 20 minuten had ik hetzelfde gevoel als bij Su-ki-da, visueel prachtig maar totaal niet boeiend qua verhaal. Ik heb vervolgens een pauze van 2 dagen ingelast. Uiteindelijk dan toch hervat en ineens ervoer ik Tokyo.Sora op een hele andere (positieve) manier.
Wat een prachtig kleurenspel, schitterend geschoten en de weinige muziek dat werd gebruikt was een muzikaal genot. Toch vind ik het jammer dat het verhaal (in dit geval verhalen) zo zwak worden uitgewerkt.
Ik vond het ook jammer dat er geen goede balans tussen de verhalen was. De één werd uitgebreider verteld dan de ander. Op een gegeven moment kwam alleen het verhaal van Yoko naar voren, waardoor je de rest van de verhalen/personages totaal vergat. Geen lekkere balans dus.
in bad een sigaret rookt vond ik van een ongekende qualiteit, zo mooi in beeld gebracht eerst met het witte troebele water en een paar dagen later het blauwe.
Dit zijn ook twee van mijn favoriete scene's uit de film. Het gaat zelfs zo ver dat ik het shot met het blauwe water tot één van de mooiste beelden reken dat ik ooit heb gezien.
Tokyo.Sora zat visueel zo goed in elkaar dat ik hier toch erg van heb kunnen genieten, misschien dat ik Su-ki-da dan toch maar een tweede kans geef...
4,0*
Chainsaw
-
- 8580 berichten
- 3418 stemmen
Gemengde gevoelens bij deze film. De stijl was even wennen en tegen het einde kon de film niet voorkomen dat mijn aandacht geregeld aan het wegzakken was. Heb aardig wat prachtige plaatjes en sterke scènes gezien (die scène in de wasserette bijvoorbeeld, erg mooi), maar veel dingen deden me ook opvallend weinig en raakten me weer totaal niet. Misschien dat de film nog moet groeien en een eventuele herziening beter zal uitvallen. Maar voorlopig vond ik Tokyo.Sora aardig, maar niet echt meer dan dat.
3 sterren.
Apollinisch
-
- 21275 berichten
- 0 stemmen
Ben geen fan van “ensemblecinema” en Tokyo.Sora vormt daar geen uitzondering op.
De eerste twee verhalen zijn nog interessant om te volgen, maar de latere fragmenten – fragmenten waarin het thema eenzaamheid minder nadrukkelijk op de voorgrond treedt – wisten minder goed de aandacht vast te houden. Bij Panelkapcsolat werd eens het volgende geschreven: "Tarr weet hier op een treffende manier de 'gewone man' te portretteren." Daar beviel het mij niet en hier was dat evenmin het geval. Oninteressante mensen met oninteressante levens die oninteressante relaties aanknopen en veel te veel oninteressante dialogen hebben.
Niet erg… als er audiovisueel maar iets interessants tegenover staat. Vooruitstrevend camerawerk en kleurgebruik hoefde ik niet te verwachten, maar dit was wel heel erg mager. Nu en dan zag ik een mooi shot langskomen – die vrouw in dat felblauwe bad bijvoorbeeld, al had ik iets gelijkaardigs al in Gummo gezien – maar vaker verzandt de film in nietszeggende beelden van willekeurige voorwerpen. Op een gegeven moment zien we van een afstand één van de vrouwen in een telefooncel staan. De bedoeling van dit vogelperspectief is waarschijnlijk dat de kijker zelf dingen invult, maar in zo’n geval “lees” ik liever het gelaat van een goede actrice. Dit vind ik simpelweg te makkelijk – helemaal als het shot esthetisch gezien geen enkele aantrekkelijkheid te bieden heeft.
Jammer dat de film niet wat meer op de poster lijkt.
1.5*
SilverGun
-
- 1150 berichten
- 818 stemmen
Als ik je stemgemiddelde zie vraag ik me af of een andere hobby misschien leuker voor je is. Je lijkt in ieder geval weinig lol te beleven met de films die je ziet
*Nientjah*
-
- 1441 berichten
- 369 stemmen
Prachtige film, beviel me beter dan Su-Ki-Da, al was de stijl van filmen (vanzelfsprekend) zo ongeveer hetzelfde. Visueel overweldigend, vooral zoals hier al gezegd is de scène waarbij Woko in bad zit met een sigaret en de stukjes waarbij dat ene meisje tissues uitdeelde. De hele film ademt zo'n mooie subtiele sfeer uit, moeilijk in woorden te omschrijven maar ik hou ervan.
4,5 sterren.
Inland Rabbit
-
- 3286 berichten
- 2159 stemmen
Dit zag ikk zomaar eens onder mijn neus voorbij schieten en met een beetje geluk, heb ik de mogelijkheid om hem te kijken. Nu is ie al eens vaker langs geschoten (hier en op andere "plaatsjes"), maar ik ben er toch een beetje huiverig voor.
Als ik ergens onder de indruk van ben, hoeft het helemaal niet supersnel te gaan, of gelaagd te wezen, maar dit project oogt erg kaal (in zekere zin) en het onderwerp doet me al een tijdje erg zwaar aan, in de zin dat ik niet weet of ik er binding mee zal hebben. Stukjes trailer trekken me nu niet direct over de streep.
Lastig, maar waarschijnlijk weet ik het pas echt, als ik het ga proberen.
*Nientjah*
-
- 1441 berichten
- 369 stemmen
Precies, niet geschoten is altijd mis Ik zou hem gewoon proberen, naar mijn mening is het een prachtige film.
Avitas Sibannac
-
- 521 berichten
- 621 stemmen
'Op de een of andere manier wil ik dit gauw nog eens zien'.
En dat is precies het gevoel dat ik heb. Zag deze eergisteren. Kan hier voorlopig niet meer over kwijt. Later meer.
Avitas Sibannac
-
- 521 berichten
- 621 stemmen
Net herzien en maar goed ook!
Dit is ongetwijfeld de meest en mooist subtiele film die ik ooit heb gezien. Prachtige schets over eenzaamheid en leegte, warmte en sociaal contact.
Met zo weinig middelen zo’n emotionele film afleveren.
Heb hier haast geen woorden voor.
Wat Tokyo.Sora ook zo sterk maakt is dat door de docu-achtige stijl alles zo ongelooflijk realistisch overkomt. Heb acteurs/actrices zelden zo naturel zien spelen.
Film zit vol (pijnlijk) herkenbare situaties. Enige binding of medeleven met de personages is hier wel nodig. Bij mij was die alvast enorm.
Tokyo.Sora biedt troost en hoop. Een steun in de rug als het ware. Een film die voor velen dierbaar zou kunnen zijn, tenminste als je houdt van minimalistische, zéér trage, observerende (Japanse) drama's.
Geef hier met plezier 5 * aan en sluit af met twee van de mooiste verwoordingen die ik al op Moviemeter las.
Alsjeblieft Onderhond!
Deze film is alles en niets, maar bovenal uiterst subtiel en vertederend, en prachtig vormgegeven. Uniek in presentatie en eenvoud, en daarom een volle 5*
En nog beter:
Niet alleen toont de film hoe leeg en zinloos eenzaamheid kan zijn en hoe warm en broodnodig sociaal contact soms is, de film toont ook hoe leeg en zinloos sociaal contact kan zijn, en hoe warm en broodnodig eenzaamheid soms is.
niethie
-
- 7308 berichten
- 6524 stemmen
Ik wou deze film al een maandenlang zien, waarom weet ik eigenlijk niet en ondanks dat het van te voren niet geheel in mijn staatje leek te liggen, maar ik op het moment het Aziatische filmwereldje een beetje aan het verkennen ben leek het me toch wel wat en na lang wachten op een mogenlijke dvd die niet zo prijzig was heb ik hem uiteindelijk toch maar even geleend van een user, nogmaals bedankt NW.
Wat een schitterend subtiel en persoonlijk filmpje was dit zeg, ik heb het eventjes laten bezinken maar als ik erover nadenkt kan ik het me eigenlijk amper nog heugen dat een film me voor het laatst zo diep geraakt heeft, ik kon op het einde echt serieus wel janken. Het gevoel van eenzaamheid (dat iedereen wel kent, neem ik aan) wordt op zo'n geweldige manier weergeven, het duurt dan wel even voor je er in zit maar wanneer dit gebeurde (bij mij, na zo'n klein kwartiertje) kon ik ook wel ontzettend met de personages meeleven en bouwde ik met iedereen op zijn minst wel een kleine band op. Waarom het me zo raakte weet ik eigenlijk niet precies, misschien wel omdat ik me er (hoe pijnlijk ik dat ook vind om te te geven) best in kan herkennen en me soms ook wel eens zo voel, en zoals Naomi Watts (een tiental berichten terug) al zei geeft het je op een bepaalde manier het gevoel alsof je niet alleen bent, ook die gequote zin van Onderhond hierboven slaat de spijker op zijn kop.
Verder ademt de film een hele bijzondere sfeer uit en is Tokyo inderdaad een meerwaarde en een bijzondere locatie, ook barst de film van de indrukwekkende en ontroerende scenes (om er maar even een kleine greep uit te doen) neem bijvoorbeeld die ene waar de twee meisjes dronken worden en beginnen te joggen, de daarop volgende scene waar het ene meisje (ben haar naam even kwijt) haar polsen doorsnijd omdat ze denkt dat dat het hoogtepunt uit haar saaie en eenzame bestaan was, of het tedere kusje tussen dat meisje en de jongen in de wasserette en de eindscene waar het meisje soep (ofzo) komt brengen naar haar buurvrouw en dan ben ik er vast nog genoeg vergeten. Daarnaast betrapte ik er mezelf ook wel eens op dat ik in de lach schoot om bepaalde acties van de personages die soms grappig, vertederend en ontroerend tegelijkertijd waren.
Ook op visueel gebied zag het er allemaal heel bijzonder uit, niet bepaald briljant te noemen, juist dodelijk simpel, maar dat was dan ook dat het zo bijzonder maakte, vooral dat momenten waarin die lift in slow motion naar beneden daalde met de blauwe massieve achtergrond of dat meisje dat een sigaret rookte in dat bad, en de eerder genoemde jog scene. Prachtig subtiel allemaal.
Verder moet ik (spijtig genoeg) ook toegeven dat niet alles koek en ei was, de film was (zoals me al voorspelt was) vooral erg traag en ergens op de helft had ik een moment waarop ik dacht van nu mag er wel wat meer vaart in komen, iets wat vervolgens ook wel gebeurde. Daarnaast was het me ondanks alle (hierboven genoemde) positieve punten redelijk ontoegenkelijk allemaal en daar bedoel ik vooral mee te zeggen dat niet ieder moment in de film me even veel kon boeien of naar de keel greep (iets dat ook mijn eigen schult was en ik de film eigenlijk ook niet aan mag rekenen) aangezien ik tijdens het kijken nogal suf was en dan ervaar je toch niet alles even goed. Ik heb dus ook het idee dat ik hem voor een herderdere mening en mogenlijk hogere score nog eens opnieuw zou moeten zien om het allemaal wat beter toe te lichten. Voor nu verdiend de film een dikke vier en als ik het allemaal wat heb laten bezinken zou daar opzich makkelijk een halfje op kunnen, het was tenslotte erg bijzonder allemaal.
Edit: Morgen Su-Ki-Da, het zal mij benieuwen of die ook zo sterk is.
4 sterren
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
No problem en mooie review . Dit is echt een film die per herziening "mooier" wordt. Su-ki-da beperkt zich maar tot twee personen maar ook die is weer erg traag maar als .Sora 4* krijgt, maak ik me niet zo veel zorgen om Su-ki-da.
Goldenskull
-
- 24398 berichten
- 3030 stemmen
Net als Su-ki-da word ik er niet echt warm van. Soms boeiend, vaker niet echt boeiend. De man en vrouw in het restaurant verhaaltje is zelfs ronduit irritant. De sporadische muziek is wel mooi trouwens, net als de rust die de film uitstraalt.
Jammer dat de film niet wat meer op de poster lijkt.
2.5*
jtsterkenburg
-
- 153 berichten
- 1164 stemmen
het is allemaal al heel mooi gezegd, echt prachtige film en cinematografie om je vingers bij af te likken. Het verhaal wordt echt verteld door de beelden. Met name de scène dat ze samen gaan rennen vonk ik wonderschoon. 5*
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Dit is een adembenemnde film over eenzaamheid en leegte met bijzonder mooie cinematografie.
Black Math
-
- 5390 berichten
- 1735 stemmen
Waar Dolls een voltreffer was, heeft deze film me helaas niet kunnen raken. Hoe echt ze ook overkwamen, en dat moet ik zeker nageven, ik had weinig met de personages. Dat het naar mijn idee nogal afstandelijk is geschoten, zowel letterlijk als figuurlijk, hielp niet echt. Ik vond het echt saai worden op een gegeven moment. Je ziet soms mensen uit het beeld lopen, ik krijg daar nou ook niet echt een documentaire gevoel bij, eerder een Big Brother gevoel.
De kleuren waren nogal mat, al wil ik daar niet teveel over zeuren; dat past eigenlijk wel bij de grauwheid van het bestaan dat getoond wordt. Positief was de muziek.
Ik ben ervan op de hoogte dat ik nogal alleen sta in mijn negatieve oordeel. Ik ben denk ik deze film met de verkeerde verwachtingen gaan kijken. Ik noemde Dolls al, ik had eigenlijk iets vergelijkbaars verwacht, maar het is echt een heel ander soort film. Ik beloof dat ik deze film nog eens ga kijken, wellicht dat hij dan veel beter valt omdat ik dan meer een idee heb wat me te wachten staat. Het is me wel eens vaker overkomen dat ik een film maar matig vond en na herziening ineens geweldig. Gezien mijn verkeerde verwachtingen vooraf, en het feit dat ik wel degelijk denk te begrijpen wat de film me probeert te vertellen, zou het me niet verbazen als deze film ook tot die categorie behoort.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Ik heb me er eindelijk aan gewaagd.
Hoewel ik het de eerste keer na 20 minuten heb afgezet, heb ik hier de commentaren nog eens herlezen, om vervolgens de film een tweede kans te geven.
Ik kan me wel vinden in dit bericht van Belchinees. Deze film vereist enorm veel geduld van de kijker. Zonder de vele positieve verhalen zou ik mij ook niet aan deze film gewaagd hebben. Het gaat allemaal erg traag, visueel vond ik het allemaal niet erg bijzonder, maar ik kon mij toch wel enigszins in de hoofdpersonen inleven. Ik moest bij deze film over leegte en eenzaamheid gelijk denken aan die andere film over hetzelfde thema "Vive l' Amour" van Tsai Ming-liang.
Erg opvallend vond ik het dat in "Tokyo.Sora" weinig soundtrack was te bespeuren of je zou de geluiden van het trein- en autoverkeer ook tot de soundtrack moeten rekenen. Dat verkeersgeruis werkte wel sfeerverhogend vond ik.
Kort samengevat vond ik Tokyo.Sora achteraf gezien best wel een aardige film van Ishikawa maar toch duidelijk minder dan zijn opvolger "Su-ki-da", maar misschien vereist deze film om hem juist te beoordelen meer kijkbeurten.
Waardering; een kleine 3,5*
Black Math
-
- 5390 berichten
- 1735 stemmen
Zoals beloofd herzien.
Na veel aarzelingen een paar dagen geleden eerst Su-ki-da gezien, toen die aansloeg stond niet veel de herziening in de weg.
Een paar maanden geleden wellicht met de verkeerde verwachtingen gekeken, ik had bijvoorbeeld veel meer extravagante kleuren verwacht, en dan valt het minimalisme hier nogal rauw op je dak. Ik kan dat laatste nu veel meer waarderen, wist deze keer ook wat ik voor de kiezen zou krijgen. Deze keer had ik ook veel minder problemen met het onderscheiden van de verschillende vrouwen, ik snap nu ook niet meer wat daar nou zo moeilijk aan was. Aan de andere kant wordt het ons vanwege de afstandelijkheid ook niet heel erg makkelijk gemaakt. We komen bijvoorbeeld maar twee namen te kennen, terwijl er zes vrouwen rondlopen.
De onderlinge relaties zorgen soms voor hartverwarmende taferelen. De moeite die het kost om verlegenheid te overwinnen, ik herken er veel in en het is behoorlijk vertederend. Een mooi voorbeeld is de scene waar de vriend van de tekenares voorzichtig over zoenen begint.
Het niet kenbaar durven maken van je onvrede, zoals de schrijfster wiens verhaal ineens is herschreven, ook behoorlijk herkenbaar. Erg pijnlijke scene overigens.
Het maakt de film behoorlijk bijzonder.
De vorige keer kon alles me veel minder grijpen, en dan gaat het vervelen, waarbij de lange speelduur niet bepaald helpt. Deze keer ook wel inzink-momentjes gehad, maar dan kwam ineens weer zo'n scene als de ren-scene. Of dan kwam er ineens de eenvoudige, maar mooie muziek van Kanno die je weer eventjes liet dromen. Ondanks de gitaar in Su-ki-da lijkt het alsof er hier meer muziek in zit. Maar ook muziek wordt hier bijzonder minimalistisch gebruikt.
In ieder geval is deze kijkbeurt me een stuk beter bevallen dan de vorige, dus ook een flinke ophoging naar 4,5*.
Uiteindelijk toch iets minder dan Su-ki-da, die in mijn ogen net wat mooier geschoten is, zowel de shots van de personages als van bijvoorbeeld de luchten. Su-ki-da was ook wel wat makkelijker, met een wat duidelijker structuur omdat er slechts twee personages gevolgd worden en met de voice-overs. Makkelijker is niet meteen beter, wellicht dat een andere herziening Tokyo.Sora alsnog gelijk trekt met Su-ki-da. We zullen zien.
Lord Flashheart
-
- 6454 berichten
- 2368 stemmen
Beter dan ik had verwacht. Of minder slecht liever gezegd.
Japanse gekkigheid of surrealistische nonsens à la Dolls of Bin-Jip blijft gelukkig achterwege in Tokyo.Sora, dus ik heb me in ieder geval niet hoeven ergeren. Maar daarmee heb je natuurlijk nog geen goede film.
Want mijn God, wat was het weer een saaie, eentonige bedoening. Nauwelijks dialoog, veel moeilijke, geforceerde blikken en lange nietszeggende shots. Tokyo.Sora is de Japanse arthouse versie van Sex and the City, maar dan zonder de humor. En het script zijn ze helemaal vergeten.
Hoe het nu uiteindelijk allemaal afloopt is me ook niet duidelijk geworden. Ik heb eerlijk gezegd maar drie hoofdpersonen geteld, geen zes. Maar die Japanse vrouwen zien er ook allemaal hetzelfde uit, waarschijnlijk dat het daardoor komt. De soundtrack is in ieder geval erg fijn en de rust die de film uitstraalt is prima geschikt om er tijdens de film iets bij te doen, bv. aardappels schillen, borduren of iets in elkaar knutselen.
Grappig trouwens om de vele reacties te lezen van mensen die de film in eerste instantie niet goed vinden, vervolgens zichzelf om de oren slaan, en bij een tweede kijk beurt plots boven de vier sterren uitkomen. Zo van: "Ik moet deze film goed vinden, want ik ben een Asiamania aanhanger. Wat zouden de anderen wel niet van me denken?" Ik zag het van de week ook al bij Dolls.
Ik ben blij dat ik tot die groep mensen behoor die wél een eigen mening kunnen vormen: 2**. En daar zal nooit een halfje bijkomen.
Het laatste nieuws
De tien best beoordeelde films van de jarige Brendan Gleeson (69)
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Bekijk ook
Chûgoku no Chôjin
Actie / Avontuur, 1998
39 reacties
Aoi Haru
Drama, 2001
55 reacties
46-Okunen no Koi
Drama, 2006
99 reacties
Tonî Takitani
Drama, 2004
114 reacties
Takeshis'
Mystery / Komedie, 2005
100 reacties
Vibrator
Roadmovie / Drama, 2003
52 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.