The Thirteenth Floor (1999)

3,13

Verenigde Staten / Duitsland
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Josef Rusnak
met Craig Bierko, Gretchen Mol en Vincent D'Onofrio

Computerdeskundige Hannon Fuller ontdekt iets belangrijks: hij wil het aan zijn collega Douglas Hall vertellen, maar aangezien er iemand achter hem aanzit, laat hij het bericht achter in een paralelle computerwereld die identiek is aan de wereld in de jaren '30. Douglas moet nu op zoek in het systeem om het bericht te vinden.

46 BERICHTEN 15 MENINGEN
avatar van Justinw
Degelijke SF-film,

De film viel bij mij op door de mooie poster. Vandaag maar eens bekeken dan. En toch wel enigzins verrast.

Het script van deze film is erg sterk (over de originaliteit ga ik niet, maar het ging wel zijn eigen weg). De switches tussen de lagen door verloopt vlekkeloos. En de film is dan ook erg toegankelijk en als je je aandacht er goed bijhoudt moet het redelijk makkelijk te volgen zijn.

Josef Rusnak heeft goed zijn werk gedaan. De film is namelijk alweer 11 jaar oud maar zo ziet het er niet uit. De special effects zijn niet briljant maar zien er ook verre van slecht uit. En het shot wat we ook op de poster zien is toch wel indrukwekkend.

De cast doet het zeer aardig, met geen supersterren. Maar wel acteurs die we kennen. Met Dennis Haysbert voorop, jammergenoeg heeft hij een rol waar hij niet echt in kan uitblinken.
Vincent D'Onofrio doet het wat minder, maar niks om je aan te ergeren.
Bierko doet het ook zeer aangenaam. En door de vlekkeloze overgangen loopt de film zeer comfortabel naar zijn einde. De film is eigenlijk zeer licht verteerbaar.
Dit is ook een minpunt want hij mist net de echte spanning, en de echte onverwachte twists om dit tot een topfilm te maken.
Dessalniettemin prima vermaakt en een ruime * * *.

avatar van tukkerstein
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Eens met Justinw, erg spannend werd het nooit en ook de plottwists tegen het einde waren niet erg totaal onverwacht. Mijn toch nog aardige waardering komt met name door het leuke idee - ik vind de mix van sciencefiction en jaren 30 erg sfeervol/intrigerend - en een aantal mooie scenes (die scene van de virtuele wereld, met die half afgemaakte computergraphics was erg leuk. Ook de decors van de jaren 30-wereld zagen er subliem uit. Scenes met hevige computer-special effects leken wel vermeden te worden, altijd goed om je grenzen te kennen (zeker in 1999). Jammer dat er niet meer mee is gedaan, want het had in mijn ogen uit kunnen pakken als een betere film dan The Matrix.

avatar van Minority_Check
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
een simulatie binnen in een simulatie
dat is inception

als er wat meer actie of special effects in had gezeten
zou dit een geweldige film zijn
het begin was nogal saai

avatar van people
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Sterk verhaal! Zit knap in elkaar. Vind het beter bedacht dan Inception zelfs aangezien dit toch wel meer dan 10 jaar geleden is gemaakt.. toen stond de technologie nog op 0 vergeleken met vandaag.

Het kwam erg traag op gang, maar gedurende het eerste halfuur ontplooit zich het verhaal en toont het zijn mooie kantjes.

Mooie decors, sterke acteurs. Dit kan ik zeker aanraden als tussendoortje. Als je van de Matrix en Inception hield kan ik deze zeker en vast aanraden!

Ik snap alleen het einde niet, hoe komt het dat Douglas van niets wist toen hij in de bovenste laag wakker werd?

Deze krijgt een 4

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik vond dit indertijd een geweldige film. Ik houd juist van subtiliteit en on-Amerikaanse actie. Een interessant gegeven, het verhaal in het verhaal, inderdaad net als in eXistenZ en in The Matrix, die allemaal ongeveer tegelijkertijd uitkwamen. Alleen The Matrix kreeg veel aandacht, de rest helaas niet.
De sfeer van de 'oude' tijd vind ik heel fijn en het heen en weer gereis spannend. Het leek voor mij op een 'quest' spel.
Ik wil 'm binnenkort nogmaals zien.

Niet erg orgineel, geen geweldige cast en verschrikkelijk voorspelbaar.
toch heb ik mij aardig vermaakt. 2.5 *

avatar van rep_robert
Toch een aardig filmpje met een leuk begin, sfeervolle jaren '30 settings, een origineel idee en een onbekende cast die het naar behoren doet. Het einde vind ik wel een beetje een anti-climax, het komt anno 2011 niet meer helemaal goed over en de spanning verdwijnt ook een beetje halverwege de film. Het moordonderzoek had wat dat betreft wel wat creatiever uitgewerkt kunnen worden. Nu blijf de film toch niet echt hangen bij mij.

avatar van wendyvortex
Aardige virtual reality, maar volgens mij heeft producent Roland Emmerich nog wel ergens Fassbinder's "Welt am Draht" in z'n geheugen gehad.
Echt heel diepzinnig wordt het overigens niet hoor en als nakomertje ook minder impact dan "The Matrix"...toch best een heel aardig filmpje en onderhoudend en spannend genoeg.

Na herziening vind ik de film nog steeds 4* waard.
Prachtige vormgeving, ook al is de film wat ouder. Een intrigerend verhaal, mooie kostuums en erg fijne ‘30s sfeer, afgewisseld met het (SF) computertijdperk.

De grenzen van een gesimuleerde wereld, de twijfel over realiteit, deja vu, verleden en toekomst die elkaar beïnvloeden, getal 13, afstand, tijd, ruimte, wat betekent liefde in een simulatie, heeft de simulatie een ziel... zomaar wat zaken die tot overpeinzen uitnodigen.

avatar van SnakeDoc
Dit was nog best een heel aardige film met een interessant gegeven. Een soort van goedkope voorganger van Inception & the Matrix. Voor mij vrij onbekende namen, maar heb me aan niemand geïrriteerd. Verhaal is vrij duidelijk uitgewerkt. Een paar interessante momenten die aan het denken zetten. Ook de jaren '30 setting is erg goed gemaakt.

Dat alles ook nog eens vooraf gegaan door het prachtige citaat van René Descartes:

I think, therefore I am!

Vette poster ook!

avatar van Insignificance
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Gomer Pyle, dat was nog eens een rol. Verder zit ik me vaak vooral te ergeren aan al die aanstellerij van Vincent d'Onofrio. Zo ook hier. Het staat de film niet echt in de weg, daar is iets anders debet aan. Er spoken wat thema's rond, maar Rusnak sleutelt toch vooral aan z'n plot in plaats van aandacht te schenken dat soort dingen. Het komt in ieder geval snel op gang en houdt de vaart er grotendeels in.

De set-up met alles dat binnen en buiten de simulatie gebeurt is mysterieus genoeg om er eens goed voor te gaan zitten en het gaat ook allemaal crescendo totdat de geheimen worden prijsgegeven. Film wordt de nek omgedraaid wanneer Douglas de waarheid ziet en krijgt nog eens een genadeschot met de romantische noot die de rest kleurt. Waardeloos slot, film is (te) ver voor de finish volledig opgerookt.

Loepsaal
Niet om vorige bezoeker te fukken maar het slot maakt juist alles kloppend, alsof ik in A.I. beland was. Je moet iets bedenken als het water letterlijk tot aan de lippen staat, kwestie van perspectief.

avatar van DragQueen
Leuke en onderhoudende Sciencefiction Film. Het acteerwerk van de cast is prima, en het verhaal steekt ook aardig in elkaar. Eigenlijk had er nog meer uit gehaald kunnen worden, want het concept heeft zeker potentie. Toch wordt het verhaal alleraardigst opgebouwd, om het laatste gedeelte dan weer wat voorspelbaar te worden. Al met al wel een vermakelijke film, die een prima vaart bezit. 3 Sterren.

avatar van jippie2010
Ik vond alles maar matig tot pover. Zowel acteerwerk, als plot en uitwerking.
Gevoel van een langdradige aflevering van Quantum Leap.
Met moeite uitgekeken. *2.0

avatar van arno74
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het viel niet mee om deze door te komen, de eerste keer viel ik halverwege bijna in slaap en haakte ik af, en de tweede keer tijdens het kijken van het tweede deel gebeurde dat bijna weer. Het scifi-verhaal, met een gesimuleerde jaren '30-scenario waar mensen uit het heden via een soort van 3D-droom naartoe kunnen reizen, is wel origineel bedacht, maar de uitwerking maakt het een hele vermoeiende film met weinig interessante personages, of beter gezegd met aardig wat oninteressante personages. Ook wordt er teveel gehint over de antwoorden op de mysteries waardoor het grotendeels voorspelbaar en dus oninteressant wordt. Een magere 2,5*. De twist was wel leuk en zag ik niet aankomen.

avatar van SmackItUp
Origineel verhaal, belabberde uitwerking.

Buiten het feit dat er 1001 plotholes zijn, wordt de film naar de knoppen geholpen door het slechte acteerwerk. Op deze manier wordt het al niet geloofwaardige verhaal nog lachwekkender. De romantiek was weer eens totaal niet op zijn plaats, en de actie was zeer matig. Het idee is bewonderenswaardig, maar hoe durf je het zo dan matig uit te werken..

2*, en dan ben ik eigenlijk nog mild.