Welt am Draht (1973)

Alternatieve titel: World on a Wire

West-Duitsland
Sciencefiction / Misdaad
205 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Rainer Werner Fassbinder
met Klaus Löwitsch, Barbara Valentin en Karl Heinz Vosgerau

Ergens in de toekomst loopt een project om met een computer, Simulacron genaamd, een volledige realiteit na te bootsen. Plotseling overlijdt de projectleider Henry Volmer. Zijn opvolger Dr. Fred Stiller krijgt te maken met vreemde verschijnselen. Een goede vriend, Guenther Lause, verdwijnt middenin een gesprek en een week later heeft nooit iemand van zijn bestaan geweten. Ondanks de vreemde zaken die hij meemaakt kan Stiller de gedachte niet accepteren dat hij gek is geworden. Er moet een verklaring te vinden zijn voor dit alles.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
In april op DVD in Nederland (Lumiere)

starbright boy schreef:
In april op DVD in Nederland (Lumiere)

!!!

avatar van wolfmanrene
Dacht dat dat juni werd. In ieder geval ook in de week 17 t/m 23 juni in het Filmmuseum op 35mm. Gerestaureerde versie die ook op het Filmfestival van Berlijn te zien was.

wolfmanrene schreef:

verschijnt inderdaad ergens in de zomer van 2010 op dvd. Nog even wachten dus...

dvdfanatica schreef:

Inmiddels verschoven naar december 2010 maak ik op uit internet berichten - geduld is een schone zaak...

Mochizuki Rokuro schreef:

Nee hoor, heb het even gecheckt bij Lumiere en de DVD release Welt am Draht staat nog steeds gepland voor zomer 2010! (jeuj)

avatar van stephan73
dvdfanatica schreef:

World On A Wire: Restored Edition (2 Discs) - DVDs at Play.com (UK)

Engelse release is 17 Mei!

avatar van wolfmanrene
Nederlandse release is 29 juni (DVD); ook vanaf 8 juli te zien op 35mm in Eye Film Instituut.

uit de recensie in The Village Voice (Jim Hoberman):

‘There are movies that make news and movies that are news. World on a Wire is one of the latter. Suddenly: a virtually unknown, newly restored, two-part tele-film directed by long-gone wunderkind R.W. Fassbinder at the height of his powers.

World on a Wire, having its 35mm premiere at the Museum of Modern Art, is Fassbinder's most sustained genre riff. Adapted from Daniel F. Galouye's 1964 sci-fi novel Simulacron-3 and predicated on the notion of a computer-generated reality populated by "identity units" who believe themselves human, the movie looks back at The Creation of the Humanoids, forward to The Matrix, and directly at Fassbinder's notoriously cult-like power over his acting ensemble.

(...)

World on a Wire is almost a literal space opera. There are frequent verbal arias—one character ranting while everyone else goes blank—and the action is further enlivened, or rather rendered provocatively entropic, by intermittent cabaret acts. (Mainly, chanteuse Ingrid Caven’s's doing her Dietrich impersonation while people dance in their underwear as if underwater.)

It's remarkable how current it all seems. The movie's mod furnishings, dated in 1973, have been several times revived and are currently in vogue. Its last 45 minutes have a computer-game logic, anticipating both David Cronenberg's eXistenZ and Mamoru Oshii's Avalon. And the improbably romantic ending is pure 21st Century—who would have imagined Fassbinder an avatar of Avatar?

avatar van badfans69
Dijk van een film, een magistrale Fassbinder.
Komt in de buurt van Berlin Alexanderplatz (criterion label)
Was wel even wennen, duits volgens met engelse subs.

De documentaire (bonus) is ook interessant, met een kijkje achter de schermen over de restoratie van de film met script schrijver Fritz Muller-Scherz

Bol link

Misschien een tip voor de cover Cover link

avatar van stephan73
badfans69 schreef:
Misschien een tip voor de cover Cover link

Bedankt! Inmiddels aangepast.

avatar van WeZet
Dit heeft wel wat weg van "The Thirteenth Floor". Ik ben benieuwd!

avatar van Querelle
Nicht Slecht. Vergelijk het type verhaal a la de matrix in de stijl van een film als Videodrome (zonder horror dan), met echo's van Invasion of the Bodysnatchers en de sobere, kunstmatige stijl van sommige Fassbinder films (incl. dialogen, acteurs) en de licht antikapitalitische toon van films uit de jaren 70 en je krijgt dit....

Voor het grootste gedeelte is deze film erg boeiend en ook spannend, en op zijn best een paranoide trip, maar helaas ook wat hakkelig naar het eind toe, en ondanks de nieuwe master, niet heel erg mooi qua beeld (beetje wazig en korrelig, waar vooral de totaalshots met drie of vier onderwerpen achter elkaar, onder te leiden hebben.). De film zat een hele tijd op een 4* maar werd op het eind toch wat minder, door bovengenoemde zaken en bepaalde plotelementen die beter uitgelegd hadden kunnen worden.

Querelle schreef:
Maar toch veel plezier van gehad en een aanrader voor Fassbinder liefhebbers.
Gelukkig, ik schrok al van je relatief zuinige waardering.

neo (crew)
WeZet schreef:
Dit heeft wel wat weg van "The Thirteenth Floor". Ik ben benieuwd!
Beiden zijn gebaseerd op hetzelfde boek van de schrijver Daniel F. Galouye.

neo (crew)
Welt am Draht werd na voltooiing slechts eenmalig op de Duitse televisie vertoond. Het verdween vervolgens in een archief, waar het vele jaren later weer werd uitgehaald. Welt am Draht werd gerestaureerd en is dit jaar weer te zien in de filmhuizen en is uitgebracht op dvd. Gelukkig maar, want het is een bijzonder project.

Fassbinder besloot het boek Simulacron-3 van Daniel F. Galouye te verfilmen. Hiermee maakte hij een film die qua thematiek zijn tijd ver vooruit was. Het is eigenlijk nog maar relatief recent dat een golf van films over realiteitszin en simulaties verschenen. Voorbeelden zijn talrijk.

Maar Fassbinder zou Fassbinder niet zijn als hij zo'n project over sf-thematiek niet geheel volgens zijn eigen karakteristieke wijze zou maken. Alleen al de artificiële wijze van acteren en de tevens kunstmatige, niet ter zake doende dialogen maken het bijzonder. Het past ook perfect in het simulatie verhaal. De functionele decors sluiten hier naadloos bij aan en het vermijdt zoveel mogelijk het gebruik van futuristische elementen. Mooi pluspunt is dat er een heerlijke jaren 70' aankleding en sfeer is te bespeuren. Dat iets gedateerd overkomt hoeft immers niet altijd een minpunt te zijn. Muzikaal gezien kent het een mengeling van klassiek voor alles buiten het bedrijft, Griekse muzak binnen het kantoor van het hoofdpersonage en vreemde desoriënterende geluidsgolven.

Het is oneerlijk om de mini-serie omwille van het verhaal wat af te waarderen. Want het is na tal van soortgelijke films nog verre van fris, maar door Fassbinder's aanpak intrigeert het volledig. De tijd vloog voorbij.

Querelle schreef:

Maar toch veel plezier van gehad en een aanrader voor Fassbinder liefhebbers.

Ja, en ik vond het op een gegeven moment ook allemaal wat taai worden. Meer dan drie uur is dan ook een hele zit.

avatar van 93.9
Opnieuw een zeer Fassbinder-waardige prachtfilm.
Interessant onderwerp waar je lang over na kunt filosoferen.

avatar van wendyvortex
Virtual Reality in 1973!!
Eenmalige TV-vertoning in 1973 en verdween in het archief.
Onterecht zo blijkt want zeker een geweldige Fassbinder.
Eerste deel is wat meer filosofisch getint - tweede deel komt waarschijnlijk het dichts dat Fassbinder ooit bij een thriller zat en juist die combinatie maakt het een fascinerende trip.
Decors zijn zo ongeveer wat in 1973 voor moderne interieurs doorging alleen de computer/kantoor-ruimtes lijken wat meer steriel...iedereen rijdt dus ook gewoon in normale auto's rond.
Veel bekende Fassbinder-gezichten dus ook weer (zoals gebruikelijk) en including een klein rolletje van Eddie Constantine.

neo schreef:

Prachtige beschrijving, precies zo beleefd.

Als Fassbinder-fan genoten van een 'film' van drie uur van zijn hand. Die consequente stijl en die prachtige anti-dialogen die neo hier aanhaalt geven het zo'n unieke sfeer. Tsjonge wat heeft de man toch een legendarisch oeuvre en wat weet hij met al die kunstmatigheid toch altijd weer veel diepgang te creëren in zowel zijn karakters als de (sociaal-politieke) inhoud.

Ook een pluspunt: veel bekende Fassbinder acteurs, maar die hadden nu eens niet de grootste rollen (en de allergrootsten Hermann, Schygulla ontbraken zelfs) en daarom schittert hier de ster van Klaus Löwitsch, maar vooral die van Barbara Valentin.

Grote verrassing, Eddie Constatine een held uit mijn jeugd speelde een heel klein rolletje n.l de man die door zijn chauffeur in zijn Rolls Royce vervoerd werd en hem een lift aanbood.
Voor de rest wel prachtig gefilmd met veel spiegels zo dat je niet weet of je naar eenspiegelbeeld kijkt of niet.

avatar van selector60
prachtig dat zoiets in een mooie verpakking te koop is! jaren '70 stijl is mooi getroffen en het verhaal is interessant en spannend!

avatar van Montorsi
6 April in Worm Rotterdam.

avatar van VanRippestein
Ben net klaar met deel 1. Fassbinder ken ik eigenlijk alleen van naam en een paar afleveringen van Berlin Alexanderplatz (wegens dodelijke saaiheid ben ik daar maar mee opgehouden). Deze scifi achtige film valt me duidelijk een stuk beter: de decors en spiegelmotieven zijn echt prachtig en het vreemde houterige acteerwerk valt goed op zn plaats hier. De film is wat aan de trage kant, maar blijft tot noch toe wel boeiend. Ben benieuwd waar deel 2 naar toe leidt...

avatar van Ataloona
Dit was een jaar of twee geleden mijn allereerste (of nou ja, ik had al een helft van Berlin Alexanderplatz gezien) Fassbinder en eerlijk gezegd kan ik mij hier niet enorm veel meer van herinneren. De verhaallijnen niet echt en vooral het acteerwerk niet. Nu is dat laatste in Fassbinder's films wel vaak zo, echt storend heb ik het nooit ervaren. De setting en het uiterlijk zijn me echter enorm bijgebleven. Kan de beelden van deze film zo voorbij zien komen in m'n hoofd, zonder dat ik nog echt goed de film mij herinner. Snel maar weer eens herzien. Die Dritte Generation heeft me toch wel weer in zijn absurde gedachtenstroom getrokken.

avatar van Montorsi
Nog net voor mijn vakantie gezien. Vond het eerst allemaal wat stug en een beetje ingehaald door de tijd, maar nu weet ik het beter te waarderen. Dat afstandelijke, de taal, het audiovisuele en het verhaal leveren toch een erg interessante film op.

avatar van wibro
Een van de betere Fassbinders, hoewel mijn geduld door de lengte van de film wel danig op de proef werd gesteld. Deze film moest het van mij dan ook hebben van het ijzersterke en boeiende laatste uur. Deze film kende enkele zeer mooie scènes zoals bij voorbeeld de opvoering van het toneelstuk Lili Marleen op klanken van het Duitse soldatenlied "Oh Du Schöner Westerwald" en het lied "Lili Marleen" uiteraard, direct daarna gevolgd door de scène in het etablissement met de klanken van de song "Trouble" van Elvis Presley. Een grotere tegenstelling wat muziek betreft is haast niet denkbaar. Ook visueel vond ik deze film die de begin jaren zeventig sfeer uitstekend weergaf best mooi. Bovendien was deze film gezien de S/F thematiek die behandeld werd zijn tijd ook ver vooruit. Misschien moet ik nog maar eens meer films van Fassbinder gaan zien of herzien, want wat dat laatste betreft, zijn film "Angst Essen Seele Auf" die ik zo'n twintig geleden voor het eerst gezien had vond ik een vreselijke film.