• 155.433 films
  • 9.298 series
  • 27.660 seizoenen
  • 604.308 acteurs
  • 346.501 gebruikers
  • 8.761.948 stemmen
Avatar
 
banner banner

Die Bitteren Tränen der Petra von Kant (1972)

Drama / Romantiek | 124 minuten
3,43 140 stemmen

Genre: Drama / Romantiek

Speelduur: 124 minuten

Alternatieve titel: The Bitter Tears of Petra von Kant

Oorsprong: West-Duitsland

Geregisseerd door: Rainer Werner Fassbinder

Met onder meer: Margit Carstensen, Hanna Schygulla en Irm Hermann

IMDb beoordeling: 7,6 (10.409)

Gesproken taal: Duits

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

    Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro! Jacks Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
  • Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Die Bitteren Tränen der Petra von Kant

"Sex is the ultimate weapon."

Petra von Kant is een succesvolle modeontwerpster, die sinds de dood van haar echtgenoot alleen nog samenwoont met haar zwijgzame slaafse dienstbode Marlene. Via haar vriendin Sidonie leert ze de veel jongere Karin kennen, die lange tijd in Australië heeft gewoond. Petra wordt al snel verliefd op Karin, en biedt haar een baan als mannequin aan en aangezien ze nog geen woonruimte heeft, nodigt haar uit bij haar in te trekken.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Petra von Kant

Sidonie von Grasenabb

Gabriele von Kant

Valerie von Kant

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van mdj

mdj

  • 264 berichten
  • 490 stemmen

Heel erg gestileerd deze film en niet direct helder na 1x zien. Wel zeer fascinerend. Eerst heb je te doen met de vriendin van Petra von Kant door hoe zij haar behandelt en het is aardig om te zien hoe je houding hierover veranderd/bijgesteld moet worden aan het eind van de film.


avatar van liger

liger

  • 28 berichten
  • 0 stemmen

Fassbinder-programma in het Filmmuseum van 3 november t/m 28 december! vele klassiekers opnieuw in de bioscoop


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

  • 11285 berichten
  • 4709 stemmen

Is een klassieker, maar ik vond dit echt geen leuke film. Femininistisch gezeur, sorry. 2*


avatar van Theatertje

Theatertje

  • 1235 berichten
  • 1143 stemmen

Dit behoort tot de beste Duitse films ooit gemaakt. 5 sterren.


avatar van boerenpummel

boerenpummel

  • 1012 berichten
  • 3518 stemmen

Fassbinder was absoluut een bijzonder regisseur.

Minutenlange shots, een enorme traagheid en alles speelt zich af in 1 kamer. De film is echter niet saai te noemen. Helaas kon ik zelf niet zoveel met deze film. Fassbinder' zijn eerdere films spraken me toch meer aan.

3*


avatar van Querelle

Querelle

  • 6548 berichten
  • 4894 stemmen

Deze film is zo uitgesproken, eerlijk en doodsimpel dat hij op alle fronten werkt. De art directie is overweldigend, maar stoort totaal niet. Beste rol van Hannah Schygulla die ik tot nu toe gezien heb.


avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

  • 4331 berichten
  • 4413 stemmen

Hele facinerende film van Fassbinder. In feite is het een tamelijke recht-toe recht-aan verfilming van een theaterstuk wat Fassbinder ook in filmtermen zeer interresant weet te houden. Vooral het laatste half uur was sterk en ik ken geen film die liefdesverdriet zo intens behandeld. Zoals gebruikelijk weer zeer interresante schetsen van de mens (wat is die Von Kant een egocentrisch figuur) en een heerlijke Fassbindersfeer.


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4097 stemmen

Mijn negentiende Fassbinder alweer. Bitteren Tränen is mij vooral bijgebleven als een tour de force van de actrices, en met name Carstensen, die hier een fenomenale rol neerzet. Haar beste samen met haar rol in Martha. Verder kon deze prent mij niet al te erg bekoren. Hoewel er veel herkenbaars in voorkomt op het gebied van binding, obsessie en de zoektocht naar liefde, leek mij dit toch een film die iets te specifiek naar vrouwenproblematiek reikt. Hierdoor kon ik mij niet helemaal vinden in bepaalde gedragingen van de hoofdrolspeelsters. Ook treedt het theatrale erg op de voorgrond en is dit duidelijk een verfilming van een toneelstuk. Niet gelijk mijn favoriete werk van Fassbinder. Desalniettemin is het acteerwerk zo sterk dat ik geen moment mijn aandacht verloor en de film alsnog een voldoende scoort.

3*


avatar van mayhemblik

mayhemblik

  • 1385 berichten
  • 731 stemmen

Zeg maar gerust een vette voldoende portugees beest van me.


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12261 berichten
  • 5176 stemmen

Bij vlagen geniaal, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik behoorlijk geworsteld heb af en toe om er doorheen te komen. Fassbinder heeft wel mijn bijzondere aandacht, op het moment.


avatar van 93.9

93.9

  • 3122 berichten
  • 4193 stemmen

Heel erg fascinerende film.

Mooi ook dat ook deze film weer 'Fassbinder-ademt'.

Je voelt, ziet 'm in gedachte door de set rennen, overtuigen, aanreiken.

Zo met ziel en zaligheid gemaakt.

Zoals eerder aangehaald liefdesverdriet is nooit eerder zo intens op het doek gebracht.


avatar van Friac

Friac

  • 1323 berichten
  • 1056 stemmen

Een film die naar het einde toe zijn ware kracht toont. Het eerste uur van de film zat ik er niet voldoende in: het ging erg traag vooruit, de interactie tussen de personages was nog niet op zijn toppunt,... Logisch natuurlijk dat deze zaken erop verbeteren naarmate de film naar zijn einde loopt, maar bij momenten voelde deze film tijdens het eerste uur aan als een "saaie praatfilm".
Gelukkig wordt er vanaf het tweede uur heel wat afgekwetst en vliegen de harde woorden/gebaren volop doorheen de kamer. Vanaf dit punt merk je de klasse van de hoofdactrice, want het personage Petra von Kant stààt er volop. Erg indrukwekkend hoe je haar als kijker ten onder ziet gaan aan haar liefdesverdriet, vooral tijdens de scène met haar moeder en dochter (mooi kleurengebruik in deze scène trouwens!). Het einde oogt ook erg bijzonder en voelt krachtig aan. Het theatrale kantje voelt tijdens het begin als een minpunt aan, maar naar het einde toe lijkt het de film prima te ondersteunen.
Was het eerste uur even sterk als het tweede, dan had de film zeker en vast een mooie 4* verdiend. Nu blijft hij voorlopig steken op een erg mooie 3,5* .


avatar van gauke

gauke

  • 9852 berichten
  • 13069 stemmen

Haast claustrofobisch, stillistisch en over-de-top kamerspel, vol symboliek, dat bijna zeker voor de intimiteit van het theater bestemd moet zijn geweest. De overvloedige gelaatsuitdrukkingen door de glimlachende extravagante actrices, die flirtend als olifanten door het leven lijken te gaan, herinneren aan de tijd van de stomme films. De regisseur zat deze keer duidelijk vol van lesbsiche fantasieën. Zeker niet een van Fassbinder's sterkste werken, maar ik weet nog niet goed wat ik er echt van vind. Nog een keer kijken en voorlopig 3 sterren.


avatar van Spetie

Spetie

  • 38582 berichten
  • 5196 stemmen

Misschien is dit wel de film waar ik de meeste moeite mee had om erin te komen. Het duurde welgeteld zo'n 50 minuten, bijna de helft van de speelduur.

Ik kan ook niet zeggen dat ik deze film echt bijzonder goed vind. Vooral het eerste gedeelte van de film is erg traag en af en toe een behoorlijke ver van mijn bed show. Gelukkig kwam ik er daarna beter in, en werd het toch nog een aardige film. Het acteerwerk is goed, maar soms wel erg expressionistisch. Toch zorgde het er wel voor dat ik sympathie voor de hoofdrolspeelster kreeg.

Uiteindelijk best lastig om te beoordelen. De film varieert van matig tot goed, dus laten we het gemakshalve dan maar afronden op een voldoende.

3,0*


avatar van Dievegge

Dievegge

  • 2853 berichten
  • 7385 stemmen

Het is een verfilming van z'n eigen toneelstuk, wat te merken is aan de zeer beperkte ruimte. Fassbinder gaf toch een indruk van diepte aan de kamer met het schilderij van Poussin. De gespierde, dynamische lichamen op de achtergrond staan in contrapunt met de levende lichamen op de voorgrond. Wanneer deze een meer statische houding aannemen, komt er tegelijk een modepop met een gelijkaardige houding in beeld. Net als deze poppen heeft Petra een pruik nodig om toonbaar te zijn.

De goed geschreven dialogen gaan over macht in een relatie. Petra domineert Marlene, maar wordt gedomineerd door Karin. Deze laatste weet in haar achteloosheid als enige te bekomen wat ze nastreeft. De actrices weten de onvervulbare drang naar emotionele bevrediging in dit decadente milieu goed weer te geven. Ondanks de volledig vrouwelijke bezetting is Fassbinder even te zien op een foto in een krant.


avatar van Baggerman

Baggerman

  • 10525 berichten
  • 7849 stemmen

Ooit heb ik die twee Fassbinderboxen voor een prikkie gekocht, maar ik kan me er steeds niet toe zetten om er films uit te kijken. Ten onrechte blijkt nu toch weer. Deze film deed me denken aan Ingmar Bergman en, hoewel daar voor mij vaak het etiket 'saai' op zit geplakt, boeit ontzettend. Visueel is het geheel knap uitgevoerd, helemaal temeer alles zich toch slechts in een ruimte afspeelt. Iedereen roemt vooral Schygulla, maar ik vind toch Carstensen hier de show stelen. De pijn van liefdesverdriet werd nooit zo goed in beeld gebracht.


avatar van Movsin

Movsin

  • 7200 berichten
  • 7861 stemmen

Ondanks de mooie fotografie, de kunstzinnige beeldcomposities en ook natuurlijk de stillistische verschijning van de hoofdactrices, is het toch doorbijten om in deze film, die zich afspeelt in één ruimte en uitsluitend bestaat uit dialogen en zelfs monologen, de volle aandacht gaande te houden, ook al zijn die dialogen van scherpe en ook fijnzinnige aard.

Merkwaardig, zoals alle werken van Fassbinder, en hier, éénmaal door de tranen van Petra von Kant heen, voelt de film toch weer aan als een verrijking.

Film over onbeantwoorde liefde en eenzaamheid.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 6411 berichten
  • 3963 stemmen

Filmisch en technisch een sterke film, maar als kijker is het toch niet altijd eenvoudig om er de aandacht bij te houden. Inhoudelijk heeft de film ook zeker wat te bieden. Ik weet niet of het intrigerend en saai in één zin kunnen gebruikt worden, maar het geeft zo wat weer met welke twijfels ik deze film heb afgesloten.

Eerst en vooral een boeiend personage die Petra. Prima rol overigens van Margit Carstensen. Qua persoonlijkheid zeker niet mijn favoriete persoon die een kille dwingende houding aanneemt tegenover haar dienstbode Marlene. Maar die sterke persoonlijk is geen evenredig beeld van hoe Petra zich werkelijk vanbinnen voelt. De verstandhouding met Karin is boeiend met de drang naar aandacht, liefde en emotioneel welzijn die niet steeds beantwoord wordt.

Bij momenten vrij theatraal en bombastisch. Een film die evolueert na een moeizaam eerste deel.


avatar van John Milton

John Milton

  • 19775 berichten
  • 10898 stemmen

Maria Braun en Ali: Fear Eats the Soul konden allebei op 4* van mij rekenen, dus ik hoopte dat ook deze bittere traantjes ergens in die contreien zouden belanden. Helaas kon (ook) ik wat minder goed in deze Fassbinder komen, en was het een wat moeizame zit. Sterk geacteerd en vakkundig geregisseerd, maar óók een tikkie saai…

3*